Yspahan

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Počet hráčů 2-4
Doporučený věk od 8
Délka hry 45 minutes
Autor Sebastien Pauchon
Vydání
2006 Ystari Games Yspahan

Obsah:

hrací plán:

  • tržiště,
    • dělí se na čtyři sektory,
    • každý sektor se skládá z několika barevně rozlišených bazarů,
    • každý bazar obsahuje 1 nebo více polí tržiště reprezentovaných stánky,
    • na bazarech je uvedeno číslo označující počet vítězných bodů za zaplnění polí bazaru
  • tržiště rozděluje na sektory cesta, která se skládá ze světlých a tmavých polí
  • stupnice epoch hry
  • stupnice kol hry
  • počítadlo vítězných bodů

tabulka věže

  • skládá se z 6 řádků akcí
    • peněžní řádek
    • 4 řádky sektorů tržiště
    • velbloudí řádek

tabulka karavany,

  • skládá se ze 3 sekcí,
  • každá sekce obsahuje 4 pole karavany reprezentovaná velbloudy
  • ve třech hráčích se používají pouze 3 pole

bílá figurka - pohybuje se po polích cesty

100 kostiček v barvách jednotlivých hráčů (modrá,červená,zelená,žlutá)

4 tabulky budov pro jednotlivé hráče

18 karet

25 dílků velbloudů

25 žetonů peněz

černá figurka - označuje počátečního hráče

9 bílých a 3 žluté hrací kostky

2 bílé kostičky k vyznačení epochy a kola hry

počet peněz, velbloudů a kostiček se pro potřeby hry považuje za neomezený

Zahájení:

každý hráč si vybere barvu a vezme si svoje kostičky a tabulku budov

bílá figurka se umístí na křižovatku cest do středu tržiště

každý hráč si vezme do začátku 2 peníze

určí se počáteční hráč

karty se zamíchají a rubem nahoru složí do balíčku

počítadla kol a epochy se nastaví na 1

každý hráč si nasadí svou kostičku na počítadlo vítězných bodů na 0

Průběh hry:

hra se skládá ze 3 epoch, všechny epochy mají 7 kol

na konci každé epochy se provede obodování tržiště a karavany

obodování tržiště

každý hráč si připočte vítězné body za každý svými kostičkami zaplněný bazar (modifikace viz budova 5)

obodování karavany:

každý hráč si připočte tolik vítězných bodů, kolik činí součin (počet jeho kostiček v karavaně) * (číslo sekce jeho naposledy umístěné kostičky v karavaně)

závěrečné vyhodnocení:

o výsledku hráčů rozhoduje počet dosažených vítězných bodů, v případě rovnosti žádné pomocné kriterium není určeno

průběh kola:

počáteční hráč hodí všemi 9 bílými kostkami

  • před hodem může za 1-3 peníze získat 1-3 žluté kostky navíc

poté kostky rozdělí do skupin se shodným číslem, a ty umístí do jednotlivých řádků věže, a to tak, že skupiny od nejnižšího čísla po nejvyšší postupně dává do řádků od nespodnějšího směrem nahoru, vyjma skupiny s nejvyšším číslem, kterou vždy dá do svrchního řádku věže

nyní postupně ve směru hodinových ručiček od počátečního každý hráč provede svůj tah

na konci kola:

  • kostičky z tržiště se vrací zpátky hráčům,
  • bílá figurka se dá doprostřed cesty
  • pro příští kolo se posouvá počáteční hráč proti směru hodinových ručiček
    • ve 4 hráčích platí speciální pravidlo pro určení počátečního hráče v posledním kole hry:
      • počátečním se stane hráč, který má v tu chvíli nejméně bodů,
      • po něm hraje hráč, který má druhý nejmenší počet bodů
      • atd.
      • v případě rovnosti ten z nich, který je blíže proti směru hodinových ručiček počátečnímu hráči z předposledního kola

tah hráče:

provede jednu ze 3 akcí:

  • 1. posun figurky
  • 2. využítí funkce řádku
  • 3. líznutí karty

přitom určí řádek, který při akci používá, přičemž nesmí použít:

  • řádek bez kostek
  • vyjma počátečního hráče řádek pouze se žlutými kostkami
  • řádek, který již použil jiný hráč

nemůže-li hráč použít žádný řádek, musí provést akci líznutí karty

poté hráč může provést akci:

  • 4. postavit jednu budovu

během svého tahu může hráč kdykoliv zahrát jakoukoliv svou kartu,

  • počáteční hráč navíc i před hodem kostkami na počátku kola

ad 1)

hráč posune figurku o tolik polí, kolik je číslo kostek na vybraném řádku,

  • popř. může posun upravit (na obě strany) o tolik polí, kolik zaplatí peněz (modifikace viz budova 3)
  • nelze posunout figurku na pole, na kterém se nacházela původně

v pořadí určené hráčem, který posunul figurkou, každý hráč, který má na s figurkou sousedícím poli tržiště svou kostičku, umístí buď tuto kostičku, nebo za 1 velblouda svou kostičku ze zásoby, na stupnici karavany, a to na nejbližší volné pole (ve směru karavany) (modifikace viz budova 4)

následně si vezme 1,2 nebo 3 vítězné body podle toho, zda kostičku nasadil do první, druhé nebo třetí sekce karavany

pokud se tím zaplní poslední pole karavany, karavana se oboduje, a všechny kostičky se z karavany vrátí hráčům do zásoby

ad 2)

počet kostek na vybraném řádku určuje hodnotu akce

počáteční hráč si počítá i žluté kostky, ostatní pouze bílé

hráč si za 1 kartu může zvýšit hodnotu akce o 1

vlastní řádek věže určuje druh akce

velbloudí řádek věže:

  • hráč si vezme velbloudy v počtu daném hodnotou akce (modifikace viz budova 1.)

peněžní řádek věže:

  • hráč si vezme peníze v počtu daném hodnotu akce (modifikace viz budova 2)

řádky sektorů tržiště věže:

  • hráč nasadí svoje kostičky v počtu daném hodnotou akce na prázdná pole tržiště (modifikace viz budova 6) s podmínkami:
    • sektor tržiště, do kterého kostičku umísťuje, musí být označen stejným symbolem jako řádek věže
    • nelze umístit kostičku do bazaru, do kterého již umístil svou kostičku jiný hráč
    • hráč musí upřednostit při umístění kostičky částečně zaplněný bazar před prázdným bazarem

ad 3)

pokud karty dojdou, zahrané karty se zamíchají a rubem nahoru složí do balíčku

ad 4)

budov je 6

každá budova přidává hráči nějakou schopnost

za budovu je třeba zaplatit (modifikace viz karty h. a i.)

za postavení budovy si hráč přičte vítězné body v závislosti na počtu postavených budov:

  • 1 budova - nic, 2 až 5 budov - 5 bodů, všech 6 budov - 10 bodů
pořadí               funkce                         cena(v=velbloud,p=peníze)               
1.  bere o velblouda víc	                                 2v
2.  bere o 2 peníze víc                                         2v + 2p
3.  může upravit posun figurky o 1 až 3 pole zadarmo            2v  + 2p
4.  při nasazení své kostičky do karavany lízne navíc kartu     3v + 3p
5.  za každý dokončený stan získá o 2 vítězné body víc          4v + 4p
6.  staví na tržiště o kostičku víc                             4v + 4p

přehled karet

  • a. 3 velbloudi - hráč si vezme 3 velbloudy
  • b. 3 peníze - hráč si vezme 3 peníze
  • c. kostička->karavana - hráč umístí svou kostičku na karavanu
  • d. kostička->tržiště - hráč umístí svou kostičku na prázdné pole tržiště (nelze na pole bazaru, který již rozestavěl jiný hráč)
  • e.peníze<->velbloudi - hráč si mění peníze a velbloudy v poměru 1:1
  • f. peníze->vítězné body - hráč si vymění peníze na vítězné body v poměru 1:1, max. 10x
  • g. velbloudi->vítězné body - hráč si vymění velbloudy na vítězné body v poměru 1:2, max. 4x
  • h. velbloudi ne->budova - hráč platí pouze penězi při stavbě budovy
  • i. peníze ne->budova - hráč platí pouze velbloudy při stavbě budovy
  • (poslední 2 se hrají v momentě akce, kterou modifikují, a dají se zahrát obě najednou)