Yspahan: Porovnání verzí

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
(Nová stránka: ===Obsah:=== hrací plán: * tržiště, dělí se na čtyři sektory, každý sektor se skládá z několika bazarů, každý bazar obsahuje 1 nebo více polí tržiště reprezento...)
 
Řádek 1: Řádek 1:
===Obsah:===
===Obsah:===
hrací plán:
hrací plán:
* tržiště, dělí se na čtyři sektory, každý sektor se skládá z několika bazarů, každý bazar obsahuje 1 nebo více polí tržiště reprezentovaných stánky, dále je na bazaru uvedeno číslo označující počet vítězných bodů za zaplnění bazaru
* tržiště,  
**dělí se na čtyři sektory,  
**každý sektor se skládá z několika barvou rozlišených bazarů,  
**každý bazar obsahuje 1 nebo více polí tržiště reprezentovaných stánky,  
**na bazaru je uvedeno číslo označující počet vítězných bodů za zaplnění polí bazaru
* tržiště rozděluje na sektory cesta, která se skládá ze světlých a tmavých polí
* tržiště rozděluje na sektory cesta, která se skládá ze světlých a tmavých polí
* stupnice epoch hry
* stupnice epoch hry
Řádek 7: Řádek 11:
* počítadlo vítězných bodů
* počítadlo vítězných bodů


tabulka akcí - obsahuje 6 řádku akcí
tabulka věže
* skládá se z 6 řádků akcí
** peněžní řádek
* 4 řádky sektorů tržiště
** velbloudový řádek


tabulka karavany, skládá se ze 3 sekcí, každá sekce obsahuje 4 pole karavany reprezentovaná velbloudy ( ve třech hráčích se používají pouze 3 pole)
tabulka karavany,  
* skládá se ze 3 sekcí,  
* každá sekce obsahuje 4 pole karavany reprezentovaná velbloudy  
* (ve třech hráčích se používají pouze 3 pole)


bílá figurka - pohybuje se po polích cesty
bílá figurka - pohybuje se po polích cesty


100 kostiček v barvách jednotlivých hráčů (modrá,červená,zelená,žlutá)
100 kostiček v barvách jednotlivých hráčů (modrá,červená,zelená,žlutá)
4 tabulky budov pro jednotlivé hráče


4 tabulky budov pro jednotlivé hráče
18 karet


18 karet
25 dílků velbloudů


25 dílků velbloudů
25 žetonů peněz


25 peněz
černá figurka počátečního hráče


černá figurka počátečního hráče
9 bílých a 3 žluté hrací kostky


9 bílých a 3 žluté hrací kostky
2 bílé kostičky k vyznačení epochy a kola hry


2 bílé kostičky k vyznačení epochy a kola hry
počet peněz, velbloudů a kostiček se pro potřeby hry považuje za neomezený


===Zahájení:===
===Zahájení:===
Řádek 36: Řádek 49:


každý hráč si vezme do začátku 2 peníze
každý hráč si vezme do začátku 2 peníze
určí se počáteční hráč
určí se počáteční hráč


karty se zamíchají a položí do balíčku rubem nahoru
karty se zamíchají a položí do balíčku rubem nahoru


bílé kostičky se nastaví na 1.kolo 1.epochy
počítadla kol a epochy se nastaví na 1


každý hráč si nasadí svou kostičku na počítadlo vítězných bodů na 0
každý hráč si nasadí svou kostičku na počítadlo vítězných bodů na 0
Řádek 57: Řádek 71:


===závěrečné vyhodnocení:===
===závěrečné vyhodnocení:===
o výsledku hráčů rozhoduje počet dosažených vítězných bodů, v případě rovnosti....
o výsledku hráčů rozhoduje počet dosažených vítězných bodů, v případě rovnosti žádné pomocné kroterium není určeno


===průběh kola:===
===průběh kola:===


počáteční hráč hodí všemi x bílými kostkami
počáteční hráč hodí všemi 9 bílými kostkami
* před hodem může za 1-3 peníze získat 1-3 žluté kostky navíc
* před hodem může za 1-3 peníze získat 1-3 žluté kostky navíc


poté kostky rozdělí do skupin se shodným číslem, a ty umístí do jednotlivých řádků tabulky akcí, a to tak, že  skupiny od nejnižšího čísla po nejvyšší postupně dává do řádků od nespodnějšího směrem nahoru, vyjma skupiny s číslem 6, kterou vždy dá do svrchního řádku tabulky
poté kostky rozdělí do skupin se shodným číslem, a ty umístí do jednotlivých řádků věže, a to tak, že  skupiny od nejnižšího čísla po nejvyšší postupně dává do řádků od nespodnějšího směrem nahoru, vyjma skupiny s číslem 6, kterou vždy dá do svrchního řádku věže


nyní postupně ve směru hodinových ručiček od počátečního každý hráč provede svůj tah
nyní postupně ve směru hodinových ručiček od počátečního každý hráč provede svůj tah


na konci kola se pro příští kolo posouvá počáteční hráč proti směru hodinových ručiček vyjma předposledního kola 3.epochy, kdy se počátečním stane hráč, který má v tu chvíli nejméně bodů, (ve 4 hráčích), po něm hraje hráč.....
na konci kola:
* v případě rovnosti, ten z nich, který je blíže proti směru hodinových ručiček  
*kostičky z tržiště se vrací zpátky hráčům,
 
*bílá figurka se dá doprostřed cesty
dále se kostičky z bazarů vrací zpátky hráčům,
* pro příští kolo se posouvá počáteční hráč proti směru hodinových ručiček
bílá figurka se dá doprostřed cesty
** ve 4 hráčích platí speciální pravidlo pro určení počátečního hráče v posledním kole hry:
***počátečním se stane hráč, který má v tu chvíli nejméně bodů,  
***po něm hraje hráč, který má druhý nejmenší počet bodů
***atd.
***v případě rovnosti ten z nich, který je blíže proti směru hodinových ručiček počátečnímu hráči z předposledního kola


====tah hráče:====
====tah hráče:====
Řádek 91: Řádek 109:
*4. postavit jednu budovu
*4. postavit jednu budovu


během svého tahu může hráč kdykoliv zahrát jakoukoliv svou kartu
během svého tahu může hráč kdykoliv zahrát jakoukoliv svou kartu,
* počáteční hráč navíc i před hodem kostkami na počátku kola


====ad 4)====
====ad 4)====
Řádek 104: Řádek 123:
*1 budova - nic, 2 až 5 budov - 5 bodů, všech 6 budov - 10 bodů
*1 budova - nic, 2 až 5 budov - 5 bodů, všech 6 budov - 10 bodů


  pořadí              funkce                                                                     cena (v=velbloud, p=peníze)               
  pořadí              funkce                         cena(v=velbloud,p=peníze)               
  1.         bere o velblouda víc                                                             2v
  1. bere o velblouda víc                                 2v
  2 .         bere o 2 peníze víc                                                             2v + 2p
  2. bere o 2 peníze víc                                 2v + 2p
  3.         může posunout zadarmo figurku o 1až 3 pole                               2v  + 2p
  3. může posunout zadarmo figurku o 1až 3 pole                 2v  + 2p
  4.         při nasazení své kostičky do karavany lízne navíc kartu               3v + 3p
  4. při nasazení své kostičky do karavany lízne navíc kartu     3v + 3p
  5.         za každý dokončený stan získá o 2 vítězné body víc                     4v + 4p
  5. za každý dokončený stan získá o 2 vítězné body víc         4v + 4p
  6.         staví na tržiště o kostičku víc                                                            4v + 4p
  6. staví na tržiště o kostičku                                 4v + 4p


====ad 1)====
====ad 1)====
hráč posune figurku o tolik polí, kolik je číslo kostek na vybraném řádku, popř. se může posunout ještě o tolik polí, kolik zaplatí peněz (modifikace viz budova 3)
hráč posune figurku o tolik polí, kolik je číslo kostek na vybraném řádku,  
*popř. může posunout ještě o tolik polí, kolik zaplatí peněz (modifikace viz budova 3)
*nelze posunout figurku na pole, na kterém byla původně


v pořadí určené hráčem, který posunul figurku, každý hráč, který má na s figurkou sousedícím poli tržiště svou kostičku umístí buď  tuto kostičku, nebo za 1 velblouda svou kostičku ze zásoby, na stupnici karavany, a to na nejbližší volné pole (ve směru zleva doprava) (modifikace viz budova 4)
v pořadí určené hráčem, který posunul figurkou, každý hráč, který má na s figurkou sousedícím poli tržiště svou kostičku, umístí buď  tuto kostičku, nebo za 1 velblouda svou kostičku ze zásoby, na stupnici karavany, a to na nejbližší volné pole (ve směru karavany) (modifikace viz budova 4)


následně si vezme 1,2 nebo 3 vítězné body podle toho, zda kostičku nasadil do první, druhé nebo třetí sekce karavany
následně si vezme 1,2 nebo 3 vítězné body podle toho, zda kostičku nasadil do první, druhé nebo třetí sekce karavany
Řádek 124: Řádek 145:
počet kostek na vybraném řádku určuje hodnotu akce
počet kostek na vybraném řádku určuje hodnotu akce


počáteční hráč si počítá i žluté kostky, ostatní pouze bílé
počáteční hráč si počítá i žluté kostky, ostatní pouze bílé


hráč si za 1 kartu může zvýšit hodnotu akce o 1
hráč si za 1 kartu může zvýšit hodnotu akce o 1


vlastní řádek tabulky určuje druh akce:
vlastní řádek věže určuje druh akce:


nejspodnější řádek tabulky:
velbloudový řádek věže:
*hráč si vezme velbloudy v počtu daném hodnotou akce (modifikace viz budova 1.)
*hráč si vezme velbloudy v počtu daném hodnotou akce (modifikace viz budova 1.)


nejsvrchnější řádek tabulky:
peněžní řádek věže:
*hráč si vezme peníze v počtu daném hodnotu akce (modifikace viz budova 2)
*hráč si vezme peníze v počtu daném hodnotu akce (modifikace viz budova 2)


ostatní řádky tabulky:
řádky sektorů tržiště věže:
* hráč nasadí svoje kostičky v počtu daném hodnotou akce na prázdná pole tržiště  
* hráč nasadí svoje kostičky v počtu daném hodnotou akce na prázdná pole tržiště  
*(modifikace viz budova 6) s podmínkami:
*(modifikace viz budova 6) s podmínkami:
**sektor tržiště a řádek tabulky mají shodný symbol
**sektor tržiště a řádek tabulky mají shodný symbol
** dokud neni zaplněn, musí hráč přednostně umístit svou kostičku do bazaru ze stejného sektoru tržiště, kde už nějakou svou kostičku má 
** nelze dát kostičku do bazaru, který již rozestavěl jiný hráč
** nelze dát kostičku do bazaru, který již rozestavěl jiný hráč
** hráč musí přednostně umístit svou kostičku do bazaru ze stejného sektoru tržiště, který neni zaplněn, 
====ad 3)====
pokud karty dojdou, zahrané karty se zamíchají a položí do balíčku rubem nahoru


====přehled karet====
====přehled karet====

Verze z 27. 7. 2007, 09:32

Obsah:

hrací plán:

  • tržiště,
    • dělí se na čtyři sektory,
    • každý sektor se skládá z několika barvou rozlišených bazarů,
    • každý bazar obsahuje 1 nebo více polí tržiště reprezentovaných stánky,
    • na bazaru je uvedeno číslo označující počet vítězných bodů za zaplnění polí bazaru
  • tržiště rozděluje na sektory cesta, která se skládá ze světlých a tmavých polí
  • stupnice epoch hry
  • stupnice kol hry
  • počítadlo vítězných bodů

tabulka věže

  • skládá se z 6 řádků akcí
    • peněžní řádek
  • 4 řádky sektorů tržiště
    • velbloudový řádek

tabulka karavany,

  • skládá se ze 3 sekcí,
  • každá sekce obsahuje 4 pole karavany reprezentovaná velbloudy
  • (ve třech hráčích se používají pouze 3 pole)

bílá figurka - pohybuje se po polích cesty

100 kostiček v barvách jednotlivých hráčů (modrá,červená,zelená,žlutá)

4 tabulky budov pro jednotlivé hráče

18 karet

25 dílků velbloudů

25 žetonů peněz

černá figurka počátečního hráče

9 bílých a 3 žluté hrací kostky

2 bílé kostičky k vyznačení epochy a kola hry

počet peněz, velbloudů a kostiček se pro potřeby hry považuje za neomezený

Zahájení:

každý hráč si vybere barvu a vezme si svoje kostičky

bílá figurka se umístí na křižovatku cest do středu tržiště

každý hráč si vezme do začátku 2 peníze

určí se počáteční hráč

karty se zamíchají a položí do balíčku rubem nahoru

počítadla kol a epochy se nastaví na 1

každý hráč si nasadí svou kostičku na počítadlo vítězných bodů na 0

Průběh hry:

hra se skládá ze 3 epoch, všechny epochy mají 7 kol

na konci každé epochy se provede obodování tržiště a karavany

obodování tržiště

každý hráč si připočte vítězné body za každý zaplněný bazar svými kostičkami (modifikace viz budova 5)

obodování karavany:

každý hráč si připočte tolik vítězných bodů, kolik činí součin (počet jeho kostiček v karavaně) * (číslo sekce jeho naposledy umístěné kostičky v karavaně)

závěrečné vyhodnocení:

o výsledku hráčů rozhoduje počet dosažených vítězných bodů, v případě rovnosti žádné pomocné kroterium není určeno

průběh kola:

počáteční hráč hodí všemi 9 bílými kostkami

  • před hodem může za 1-3 peníze získat 1-3 žluté kostky navíc

poté kostky rozdělí do skupin se shodným číslem, a ty umístí do jednotlivých řádků věže, a to tak, že skupiny od nejnižšího čísla po nejvyšší postupně dává do řádků od nespodnějšího směrem nahoru, vyjma skupiny s číslem 6, kterou vždy dá do svrchního řádku věže

nyní postupně ve směru hodinových ručiček od počátečního každý hráč provede svůj tah

na konci kola:

  • kostičky z tržiště se vrací zpátky hráčům,
  • bílá figurka se dá doprostřed cesty
  • pro příští kolo se posouvá počáteční hráč proti směru hodinových ručiček
    • ve 4 hráčích platí speciální pravidlo pro určení počátečního hráče v posledním kole hry:
      • počátečním se stane hráč, který má v tu chvíli nejméně bodů,
      • po něm hraje hráč, který má druhý nejmenší počet bodů
      • atd.
      • v případě rovnosti ten z nich, který je blíže proti směru hodinových ručiček počátečnímu hráči z předposledního kola

tah hráče:

provede jednu ze 3 akcí:

  • 1. posun figurky
  • 2. využítí funkce řádku
  • 3. líznutí karty

přitom určí řádek, který při akci používá, přičemž nesmí použít:

  • řádek bez kostek
  • vyjma počátečního řádek pouze se žlutými kostkami
  • řádek, který již použil jiný hráč

nemůže-li hráč použít žádný řádek, musí provést akci líznutí karty

poté hráč může provést akci:

  • 4. postavit jednu budovu

během svého tahu může hráč kdykoliv zahrát jakoukoliv svou kartu,

  • počáteční hráč navíc i před hodem kostkami na počátku kola

ad 4)

budov je 6

každá budova přidává hráči nějakou schopnost

za budovu je třeba zaplatit (modifikace viz karty h. a i.)

za postavení budovy si hráč přičte vítězné body v závislosti na počtu postavených budov:

  • 1 budova - nic, 2 až 5 budov - 5 bodů, všech 6 budov - 10 bodů
pořadí               funkce                         cena(v=velbloud,p=peníze)               
1.  bere o velblouda víc	                                 2v
2.  bere o 2 peníze víc	                                 2v + 2p
3.  může posunout zadarmo figurku o 1až 3 pole                  2v  + 2p
4.  při nasazení své kostičky do karavany lízne navíc kartu     3v + 3p
5.  za každý dokončený stan získá o 2 vítězné body víc          4v + 4p
6.  staví na tržiště o kostičku                                 4v + 4p

ad 1)

hráč posune figurku o tolik polí, kolik je číslo kostek na vybraném řádku,

  • popř. může posunout ještě o tolik polí, kolik zaplatí peněz (modifikace viz budova 3)
  • nelze posunout figurku na pole, na kterém byla původně

v pořadí určené hráčem, který posunul figurkou, každý hráč, který má na s figurkou sousedícím poli tržiště svou kostičku, umístí buď tuto kostičku, nebo za 1 velblouda svou kostičku ze zásoby, na stupnici karavany, a to na nejbližší volné pole (ve směru karavany) (modifikace viz budova 4)

následně si vezme 1,2 nebo 3 vítězné body podle toho, zda kostičku nasadil do první, druhé nebo třetí sekce karavany

pokud se tím zaplní poslední pole karavany, karavana se oboduje, a všechny kostičky se z karavany vrátí hráčům do zásoby

ad 2)

počet kostek na vybraném řádku určuje hodnotu akce

počáteční hráč si počítá i žluté kostky, ostatní pouze bílé

hráč si za 1 kartu může zvýšit hodnotu akce o 1

vlastní řádek věže určuje druh akce:

velbloudový řádek věže:

  • hráč si vezme velbloudy v počtu daném hodnotou akce (modifikace viz budova 1.)

peněžní řádek věže:

  • hráč si vezme peníze v počtu daném hodnotu akce (modifikace viz budova 2)

řádky sektorů tržiště věže:

  • hráč nasadí svoje kostičky v počtu daném hodnotou akce na prázdná pole tržiště
  • (modifikace viz budova 6) s podmínkami:
    • sektor tržiště a řádek tabulky mají shodný symbol
    • nelze dát kostičku do bazaru, který již rozestavěl jiný hráč
    • hráč musí přednostně umístit svou kostičku do bazaru ze stejného sektoru tržiště, který neni zaplněn,


ad 3)

pokud karty dojdou, zahrané karty se zamíchají a položí do balíčku rubem nahoru

přehled karet

  • a. 3 velbloudi - hráč si vezme 3 velbloudy
  • b. 3 peníze - hráč si vezme 3 peníze
  • c. kostička -> karavana - hráč umístí kostičku ze zásoby na karavanu
  • d. kostička -> tržiště - hráč umístí kostičku ze zásoby na prázdné pole tržiště (nelze na pole bazaru, který již rozestavěk jiný hráč).
  • e.peníze<->velbloudi - hráč si mění peníze a velbloudy v poměru 1:1
  • f. peníze->vítězné body - hráč si vymění peníze na vítězné body v poměru 1:1, max 10
  • g. velbloudi->vítězné body - hráč si vymění velbloudy na vítězné body v poměru 1:2, max. 4x
  • h. velbloudi ne->budova - hráč platí pouze penězi při stavbě budovy
  • i. peníze ne -> budova - hráč platí pouze velbloudy při stavbě budovy
  • (poslední 2 se hrají v momentě akce, kterou modifikují, a nedají se zahrát obě najednou)