Sphinx

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Počet hráčů 2-4
Doporučený věk 8
Délka hry 30 až 45 minut
Autor Gunter Baars
Vydání
1999 Ravensburger Sphinx

Pravidla

Herní materiál

  • Hrací plán
  • 11 tajných dvířek
  • 11 destiček pro tajná dvířka
  • 4 hrací figurky různé barvy
  • 6 figurek Sfingy
  • 6 barevných obdélníčků
  • 3 házecí kostky
    • 2 klasické šestistěnné
    • 1 jedna speciální se symbolem dvou hadů
  • 24 kartiček s motivem Sfingy (vždy čtyři od každé z šesti barev)


Cíl hry

  • Hráč, který se správnými kartičkami překoná tři Sfingy střežící klenotnici a dostane se do samého středu pyramidy k pokladu, je vítězem hry.


Příprava hry

  • Před prvním zahájením hry je třeba upravit jednotlivé součásti do potřebné podoby:
    • odstraňte opatrně všechny díly z hracího plánu, a tento vtiskněte do plastové formy připravené v krabici tak, aby stěny chodeb zřetelně vyčnívaly nad hracím plánem;
    • vyndejte z kartónu 11 destiček s tajnými dvířky; 6 barevných obdélníčků a 24 barevných kartiček s motivem Sfingy;
    • protlačte vždy jedna dvířka ze shora hrotem uprostřed skrze čtverhrannou dírku v kulaté destičce. Takto získáte 11 hotových tajných dvířek, která ještě zbývá umístit do míst na hracím plánu nacházejících se přímo nad prohlubněmi v plastové formě. Otočte všemi tajnými dvířky tak, aby stěna dvířek vytvářela se zdí příslušné chodby jednu linii;
    • šest barevných obdélníčků ukazuje pomocí kartičky, jeké barvy lze příslušnou kartičkou překonat. Obdélníčky se upevní zespoda do každé zlaté figurky Sfingy. Barvu té které Sfingy tak lze zjistit jen zdvihne-li ji hráč a podívá se dospod.
  • Před každou hrou
    • promíchejte figurky Sfing a postavte je na šest políček na hracím plánu,označených stejným symbolem.;
    • každý hráč si vybere jednu figurku a postaví ji na startovní políčko označené šipkou;
    • připravte si barevné kartičky s motivem Sfingy a kostky vedle krabice s hracím plánem.


Průběh hry

  • Hru zahajuje nejmladší hráč. Kdo je na tahu hodí všema třema kostkama a poté táhne všechny tři hozené hodnoty a to v libovolném pořadí. Každý ze tří dílčích tahů je jedna uzavřená akce, pro níž platí následující pravidla:
    • Pohyb figurkou za jednu kostku musí být jedním směrem (mohu samozřejmě zatočit, když chodba zatáčí, nesmím se ovšem vracet zpět)
    • Pohyb figurky nesmí skončit na poli obsazeném jinou figurkou. Přes obsazené pole lze ovšem projít.
    • Je možné přejít přes libovolný počet zvláštních políček.


Výměna Sfing

  • Na jedné z kostek je vyobrazen symbol dvou hadů. Padne-li některému z hráčů, musí tento vyměnit mezi sebou dvě Sfingy, aniž by se díval dospod na jejich barvu. Vyměnit musí jednu ze tří Sfing hlídajících poklad a jednu ze tří Sfing umístěných na okraji hracího plánu.


Tajná dvířka

  • Končí-li hráčův tah na políčku sousedícím s tajnými dvířky, musí hráč touto figurkou zatlačit proti stěně dveří. Figurka se otočí spolu s tajnými dvířky o 180° a ocitne se na druhé straně stěny dveří.
  • Figurky dalších hráčů, které stojí u těchto dveří, se automaticky rovněž pootočí o 180° na druhou (opačnou) stranu dvířek.


Krádež kartiček s motivem Sfingy

  • Pohybuje-li se hráč přes nějakou jinou hrací figurku, smí majiteli této figurky beztrestně ukrást libovolnou kartičku se Sfingou, kterou dosud sám nemá.
  • Během jediného kola smí hráč obrat o kartičky více různých protivníků, avšak každého pouze jednou.


Políčka zvláštního významu

Kartička se symbolem Sfingy

  • Hráč, který přejde přes toto pole, nebo zde svůj pohyb ukončí, smí si vzít ze zásoby kartičku odpovídající barvy. Jestliže už kartičku této barvy vlastní, musí ji naopak do zásoby vrátit!


Ruka mumie

  • Hráč, který přejde, nebo ukončí svůj pohyb na tomto poli, smí si prohlédnout barvu kterékoliv Sfingy.
  • Během jednoho kola si smí hráč prohlédnout jen jednu Sfingu, a to i tehdy pohybuje-li se přes více políček s rukou mumie.


Konec hry

  • Je-li si některý hráč jist, že zná barvu tří Sfing střežících klenotnici, a má-li sám k dispozici kartičky se Sfingou v těchto barvách, může táhnout k těmto třem Sfingám. Stačí když dojde na políčko s první Sfingou a nemusí na toto políčko dojít přesně (tj. může využít kostku s pěti body i když je dvě pole od Sfingy).
  • Dorazí-li na první Sfingu, postaví svojí hrací figurku na políčko s pokladem a předsune tři své kartičky se Sfingou kupředu tak, aby předpověděl tři správné barvy a jejich pořadí. Pak si tajně prohlédne Sfingy, které hlídají poklad, a srovná jejich barvy s jeho verzí na kartičkách
    • Souhlasí-li barvy a pořadí na kartičkách s barvami a pořadím Sfing, stává se vítězem hry.
    • Je-li však alespoň jedna barva nebo pořadí špatně, postaví hráč Sfingy zpět na jejich místo a zároveň ztrácí všechny kartičky s motivem Sfingy. Musí se vrátit na startovní pole a následně pokračuje v normální hře.

Odkazy