Plateau

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Počet hráčů 2
Doporučený věk 10
Délka hry 20 až 45 minut
Autor Jim Albea
Vydání
1990 Magnolia Game Company Plateau

V této hře můžete uplatnit nejen své taktické a strategické schopnosti, ale i intuici, jelikož hrací kameny jsou oboustranné a co je na druhé straně, ví jen hráč, kterému kámen patří.


Pravidla

Herní materiál

  • hrací deska 4×4 pole
  • Dvě sady dvanácti hracích kamenů - černá a bílá Počet Jméno Označení Hodnota
PočetJménoOznačeníHodnota
1esočervená/modrá21 bodů
1twisteroranžová/nic15
1červená maskačervená/nic10
1modrá maskamodrá/nic8
2červenýčervená/červená5
2modrýmodrá/modrá4
4obyčejnýnic/nic1


Cíl hry

Zajmout soupeři šest kamenů, nebo vytvořit nepřerušený sloupec šesti svých kamenů.


Průběh hry

Na začátku hry jsou všechny kameny mimo hrací plán. Černý položí dva své kameny na libovolné pole na obvodu hracího plánu. Oba kameny na jedno pole. Totéž učiní hráč s bílými kameny a dále se oba hráči v tazích pravidelně střídají. Mohou buď: položit na desku další kámen a to na volné pole, nebo na svůj kámen. posunout některý ze svých kamenů. nabídnout výměnu zajatců.


Pohyb kamenů

doplnit obrázky

  • Kámen se pohybuje podle toho, jakou barvu má na vrchní straně:
  • Červený kámen se pohybuje o jedno pole v ortogonálních směrech (horizontálně,vertikálně).
  • Modrý kámen se pohybuje o jedno pole v diagonálních směrech.
  • Obyčejný kámen se pohybuje o jedno pole ve všech směrech.
  • Oranžový kámen (twister) se pohybuje o jedno pole ortogonálně plus jedno pole diagonálně.
  • Kámen lze otočit před jeho přemístěním rubovou stranou navrch.
  • Pohybujeme-li sloupcem kamenů, můžeme se posunout až o tolik polí, kolik je kamenů ve sloupci. Jedná se jen o naše kameny a to od vrchního kamene po první protivníkův kámen ve sloupci.
  • Můžeme přesunovat pouze kameny své barvy.
  • Kameny při přemisťování můžeme libovolně upouštět či přibírat.

doplnit obrázky

  • Manipulace s kameny musí být prováděna jednou rukou tak, aby soupeř vše dobře viděl.


Zajímání kamenů

Zkončí-li tah na poli obsazeném soupeřovým kamenem, je tento kámen zajat a odstraněn z desky. Obyčejný kámen nesmí být položen na soupeřův kámen. Přesuneme-li více kamenů na pole obsazené soupeřovými kameny, zajmeme odpovídající počet kamenů.

doplnit obrázky


Výměna zajatců

  • Nabídne-li jeden ze soupeřů zajatce k výměně, musí mu za ně druhý soupeř dát zajatce v odpovídající bodové hodnotě, nebo v hodnotě nižší.
  • Má-li k výměně pouze zajatce vyšší hodnoty, pak záleží pouze na něm jestli na výměnu přistoupí.


Konec hry

Zvítězí hráč, který jako první buď

  • zajme soupeři šest kamenů nebo
  • vytvoří nepřerušený sloupec šesti svých kamenů.

Odkazy