Mesopotamia
Jiné názvy | Cradle of Civilization | |||
Počet hráčů | 2-4 | |||
Doporučený věk | 10 | |||
Délka hry | 45 minut | |||
Autor | Klaus-Jürgen Wrede | |||
Vydání |
|
Před tisíci let přicházely do Mezopotámie rodové klany a začaly se zde usídlovat. Nyní můžete vést jeden z nich, objevovat území, stavět chýše a zikkuraty, ve kterých získáte ceněnou Manu.
Pravidla
Základní postavení
- 2 hráči: 6 hexů volných je položeno zpátky do krabičky (s pískem)
Hrací karty se symboly hlav jsou položeny zpět (nehraje se s nimi) Body posunů za 1. kolo – 1. hráč 2 body posunu 2. hráč 5 bodů posunu
- 3 hráči: 4 pískové karty pryč
Body posunu za 1. kolo - 1. hráč 2 body posunu 2. hráč 3 body posunu 3. hráč 4 body posunu
- 4 hráči: Body posunu za 1. kolo - 1 hráč 2 body posunu
2. hráč 3 body posunu 3. hráč 4 body posunu 4. hráč 5 bodů posunu
Herní materiál
- 41 hexů krajiny – rovina (písek), les (zelený), kamenolom (černý), sopka a místo na chrám (1x). Všechna pole do sebe zapadají. Na hex chrámu je umístěna figurka chrámu.
- Hrací karty (18 ks) – Během tahu si smí každý hráč z balíčku líznout jednu kartu, aby podpořil božstvo. Karty popisují akci, kterou může hráč provést.
- Lišty mana – každý má jednu a na ni přijde jeden váleček a jeden kvádřík. Váleček ukazuje momentální množství many hráče a kvádřík maximální množství, které může držet.
- Figurky – každý má 8 figurek (domorodců). Posouvají se přes hexy, berou dřevo či kámen, kradou figurkám jiných hráčů suroviny, přinášejí obětní placičku k chrámu, objevují nová pole, rodí potomstvo nebo obstarávají stavbu vesnic a kultovních míst.
- Vesničky (domečky) – Každý hráč vlastní pět vesnic. Jsou stavěny proto, aby byly do hry přenášeny obětní placičky a mohli být rozeni potomci.
- Obětní placičky – jsou přenášeny figurkami k chrámu a to stojí mana.
- Kultovní místa – Jsou postavena, aby později získávala manu
- Suroviny – dřevo a kámen, Domorodci je mohou během svého tahu vzít. To je užitečné, aby chýše případně kultovní místa byla založena a k dodržení many.
Příprava hry
Materiál se rozdělí hráčům dle barev. Mana aktuální – 0 a mana max. – 3. Základní nastavení je v pravidlech. Zbylé hexy jsou obrázkem dolů položeny vedle. Obětní placičky si každý schová obrázkem dolů. Vše ostatní je v zásobách.
Průběh hry
Nejstarší začíná, pak dle směru hodinových ručiček. Každý má tři fáze:
- A) Posun domorodců
- B) Provedení akce
- C) Obdržení mana bodů
Jakmile hráč přenese všechny své obětní placičky na místo, kde stojí chrám, vyhrává a hra je u konce.
Přesun domorodců
Hráč přesouvá své figurky. K tomu slouží pět přesunovacích bodů. Ty může libovolně rozdělit mezi své domorodce. Během přesunu táhne figurkou od pole k poli. Ukročení není možné. Přesun na sousedící pole stojí 1 přesunovací bod. Není omezeno kolik figur se smí nacházet na jednom poli. Hráč nemusí za svůj tah všechny přesunovací body využít. Nelze je však přesouvat do dalších kol. Na políčku sopka nelze vstoupit. Území chrámu je svaté místo tudíž se skrz něj nemohou být přenášeny žádné suroviny. Smí být ale kameny od domorodce nošené na tento hex, kde jsou odloženy. Bez surovin smí každý chodit přes tento hex. Během přesunu může domorodec podniknout následující aktivity.
Aktivity
- 1. nosit suroviny: každý domorodec smí nést jeden kámen nebo jedno dřevo a tyto předávat. Může suroviny pokaždé opět složit nebo vyměnit, ale vždy maximálně 1 donáška. Vyložené suroviny zůstávají ležet na hracím poli a mohou být později opět sebrány někým jiným. Přijmutí a odložení surovin nic nestojí. Dřevo nebo kameny jsou položeny na figurkách domorodce.
- 2. odebírání surovin: má-li na jedno poli hráč více domorodců než ostatní, může těmto za každého svého volného domorodce jeden kámen či dřevo ukradnout. Vezme si surovinu z cizí figurky a umístí ji na svého domorodce. Tato akce nestojí žádné body a může proběhnout kdykoliv během přesunu. Každý domorodec může za vlastní tah ukrást pouze jednu surovinu. Obětní placičky nemohou být ukradnuty.
- 3. Stavba chrámu: složí-li domorodec kámen na hexu chrámu (nestojí to žádné body a může to být kdykoliv během přesouvání) zvyšuje si mana o 1. Kromě toho hráč obdrží jeden mana bod. Kameny vyloženy na hex chrámu jsou vráceny zpět do zásoby. Má-li hráč max manu na konci obdrží pouze jeden bod many.
- 4. Oběť: Obětní placička – její přenesení na na hex chrámu a obrácení (přijmutí, nošení a odložení nemusí být provedeno během jednoho kola). Hráč musí zaplatit tolik many kolik požaduje obětní placiček. Naložení a vyložení nestojí žádné body. Po donesení placičky si ji hráč položí viditelně před sebe. Domorodec, který placičku donesl je jmenován knězem a je okamžitě vrácen do vlastní zásobárny. Nemá-li hráč potřebný počet mana bodů, nemůže obětní placičku vyložit a domorodec je vrácen zpět na pole, z kterého vstoupil na pole chrámu. Jestliže nesl domorodec placičku, může ji na pole chrámu (jinam nesmí) jen vyložit a nemůže k tomu nyní žádnou surovinu nést. Obětní placička nemůže být ukradnuta.
Objevení –domorodec může z krajního hexu přejít do „neznáma“. Na volné místo je dán vrchní nový hex z hromádky. Někam smí být položen jeden libovolně,hexu někam jinam, než stojí domorodec a je ihned nový hex vytvořen a dán pod domorodce. Když je vyložen les, tak je na libovolné lesy položeno tolik dřev, kolik je hráčů. Hráč položí po jednom kuse dřeva na každý les, a když chce, tak i na právě otočený hex. Není-li dostatečný počet polí s lesem k dispozici jsou zbylá dřeva položena na právě odkryté pole. Ten samý postup platí pro kamenolom. Při rovině se neumisťují žádné komponenty a kartička se pouze přiloží. Hráč smí ve svém tahu objevit pouze tři pole. Pole vulkánu se do tohoto počtu nepočítá.
Provedení akce
Ve fázi dva svého tahu si volí hráč jednu z následujících akcí. Přitom mohou být akce A,B,C provedeny vícekrát za kolo. Když jsou jejich podmínky splněny.
- a) stavění chýší – na každém poli roviny smějí být postaveny maximálně dvě chýše (také od odlišných hráčů) Má-li hráč na jednom hexu dva své domorodce s jedním dřevem a je tam ještě místo na chýši, smí být tato postavena. Dřevo je odsunuto do zásobárny zpět položena a je za to postavena chýše. Pod chýši je okamžitě skrytě položena obětní placička dle svého výběru. Na své placičky se smí hráč kdykoliv podívat. Akce smí být provedena i vícekrát (klidně i na tom samém hexu)
- b) kultovní místo – smí být založeno na prázdném nezastavěném poli roviny – musí tam být dva domorodci s jedním kamenem. Za kámen je tam položeno své kultovní místo.Políčko je prázdné, když tam nic není, ani domorodci jiných hráčů. Pak tam může být nic jiného postaveno. Akce může být provedena vícekrát.
- c) Rození potomstva – jsou-li na hexu dva domorodci s vlastní chýší, tak zde může být zrozeno potomstvo. Smí zde být umístěna jedna další figurka. Není možno rodit potomstvo tam, kde je obětní placička. Výjimka byla-li již předem domorodcem odnešena nezabrání se akci. Akce může být provedena vícekrát.
- d) Vytáhnutí karty –hráč obdrží podporu božstva a vytáhne si horní kartu (skrytě). Tu pak může v kterékoliv dalším vlastním tahu zahrát. Hráč smí mít libovolný počet karet v ruce. Po zahrání jdou odkládacího balíčku a ten je pak zamíchán a vytvoří se z něj nový. Tato akce může být zahrána pouze jednou.
Poznámka ke kartám
- Prodej zboží (Vertreitung) – chýše smí být jen jedno jeho pole roviny přemístěna a jen poté, když se na cílovém poli nacházejí již dvě chýše.
- Teleport (Teleport) – S touto kartou mohou být jak vlastní, tak i cizí domorodci přemístění.
Odložení man bodů
Ve fázi tři svého tahu může hráč své body odložit. Hráč obdrží jeden mana bod za každé vlastní obětní místo, kde se nachází alespoň jeden jeho domorodec a také jeden bod za každé cizí obětní místo, kde se nacházejí alespoň dva jeho domorodci. Ukazatel mana bodů (váleček) nesmí překročit maxima many (kvádr). Člověk potřebuje many, aby mohl přinést obětní placičku do chrámu. Za placičku zaplatíš příslušnou manu.
Konec hry
Hra končí okamžitě, když hráč vyloží všechny své 4 obětní placičky na místo chrámu. Hráč, kterému se to podaří je vítěz.
Varianty
- 1. hrací karty na začátku – každý dostane před začátkem hry 1 kartu z balíčku, tu smí použít již v prvním tahu
- 2. Nemíchat karty – vyhozené karty jsou dávány zpět do krabičky a už se nepoužívají nikdy více.
Karty
- Land (země) – hráč smí při jednom objevování vzít čtyři hexy, podívat se na ně, jeden si vybrat a přiložit. Zbylé jsou dány zpátky do balíčku, který se poté zamíchá
- Heiliger stein (svatý kámen) – váleček na místě many je okamžitě posunut o dvě pole doprava, avšak nesmí překročit maximální hodnotu hráčovy many.
- Fruchtbarkeit (plodnost) – na jednu vesnici připadají dva potomci. V případě, že je tato akce zahrána.
- Ausdaver (vytrvalec) – hráč může během svého přesunu použít o tři pohybové body více. Tyto může libovolně rozdělit mezi domorodce.
- Preister (kněz) – Na jednom určitém kultovním místě obdrží hráč dvojité množství many
- Mana-Raub (mana kořist) – hráč obdrží okamžitě 1 manu od hráče, kterého si určí
- Teleport (teleport) – hráč smí přemístit 1 kámen, 1 dřevo nebo domorodce na libovolný hex (ne na chrámové pole), pokud se transportuje domorodec nesoucí surovinu je přesunut i s ní
- Vertreibung (prodej) – 1 domorodec či chýše protivníka (i s obětní placičkou) bude přemístěna až o tři hexy. Suroviny zůstanou ležet na poli.
Odkazy
- Tato hra na hrejsi.cz