Maršál a špión

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Verze z 29. 11. 2005, 20:34, kterou vytvořil Jedudedek (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Počet hráčů: 2

Doporučený věk: alespoň 10 let

Délka hry: 40 až 60 minut

Vydavatel: Milton Bradley, Top Games, Jumbo International

Rok vydání: 1961

Autor: Jacques Mogendorff


Herní materiál

  • Hrací plán
  • 40 hracích kamenů pro každého hráče
    • Maršál 1×
    • Generál 1×
    • Kapitán 2×
    • Kadet 3×
    • Kaprál 4×
    • Střelec 5×
    • Průzkumník 8×
    • Minér 6×
    • Špión 1×
    • Minové pole 8×
    • Prapor 1×

Hodnoty figur jsou čitelné jen z jedné strany.

Cíl hry

Cílém hry je zajmout protivníkův prapor.

Průběh hry

  • Na začátku hry si oba hráči rozestaví své figurky do čtyř řad na své straně hracího plánu. *Rozmístění figur závisí zcela na hráčích, a je dobré dát mezi hráče překážku aby při rozmisťování neviděli na soupeřovu polovinu.
  • Až oba hráči rozestaví své figurky na hracím plánu, začne samotná hra. Hráči se dohodnou, nebo si vylosují kdo začne, a pak se v tazích střídají.
  • V průběhu hry lze pohybovat všemi kameny kromě minového pole a praporu.
  • Kameny se pohybují o jedno pole libovolným směrem. Napadat protivníkovy kameny je možné jen v ortogonálních směrech (ne diagonálně).
  • Vyjímku v pohybu po hracím plánu má průzkumník, který se v ortogonálních směrech (dopředu-dozadu, doleva-doprava) smí pohybovat o libovolný počet polí. Při svém pohybu ovšem nesmí přeskočit žádný jiný kámen.

Při tomto dlouhém pohybu může napadnout protivníkovu figuru. Než se souboj vyhodnotí zůstane tato figura před napadenou.(viz. zajímání kamenů)

Zajímání kamenů

  • Hráč, který zaůtočí na protivníkův kámen, se podívá jaká je jeho hodnota. Hodnotu svého kamene protivníkovy nesděluje.
  • Nejsilnějším kamenem je maršál a nejslabší špión (viz. tabulka ). Kámen zajme a vyřadí ze hry, kterýkoliv slabší kámen.
  • Vyjímkou je maršál, který zajme kterýkoliv kámen kromě špióna, a samozřejmě špión, který může být zajat kteroukoliv figurou kromě maršála, kterého zajme on.
  • Střetnou-li se figury stejné hodnoty, jsou vyřazené obě.
  • No a ještě nám tu zbývají nepohyblivé figury:
    • Prapor může být zajmut kteroukoliv figurou.
    • Minové pole může být odstraněno pouze minérem. Zaútočí-li na toto pole jiná figura, je vyřazena ze hry.

Konec hry

  • Hra končí vítězstvím hráče, který svému protivníkovy zajme prapor.
  • Hra končí remízou, jestliže ani jeden hráč nemá figury, kterými by byl schopen zajmout prapor. (Jestli-že je prapor střežen minami a ani jeden z hráčů již nevlastní žádné minéry.)
  • Hra končí remízou i v případě, že hráč, který je zrovna na tahu nemá žádný kámen kterým by mohl táhnout (má-li jen miny a prapor).