Maršál a špión

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Mas-krabice2.jpg
Jiné názvy Stratego
Počet hráčů 2
Doporučený věk 8
Délka hry 30 až 60 minut
Autor Jacques Mogendorff
Vydání
1905 Milton Bradley Maršál a špión

Pravidla

Herní materiál

  • Hrací plán (10x10 polí)
  • 40 hracích kamenů pro každého hráče
    • Maršál 1×
    • Generál 1×
    • Kapitán 2×
    • Kadet 3×
    • Kaprál 4×
    • Střelec 5×
    • Průzkumník 8×
    • Minér 6×
    • Špión 1×
    • Minové pole 8×
    • Prapor 1×

Hodnoty figur jsou čitelné jen z jedné strany.


Cíl hry

Cílém hry je zajmout protivníkův prapor.


Průběh hry

  • Na začátku hry si oba hráči rozestaví své figurky do čtyř řad na své straně hracího plánu.
  • Rozmístění figur závisí zcela na hráčích, a je dobré dát mezi hráče překážku, aby při rozmisťování neviděli na soupeřovu polovinu.
  • Až oba hráči rozestaví své figurky na hracím plánu, začne samotná hra. Hráči se dohodnou, nebo si vylosují, kdo začne, a pak se v tazích střídají.
  • V průběhu hry lze pohybovat všemi kameny kromě minového pole a praporu.
  • Kameny se pohybují o jedno pole libovolným směrem. Napadat protivníkovy kameny je možné jen v ortogonálních směrech (ne diagonálně).
  • Výjimku v pohybu po hracím plánu má průzkumník, který se v ortogonálních směrech (dopředu-dozadu, doleva-doprava) smí pohybovat o libovolný počet polí. Při svém pohybu ovšem nesmí přeskočit žádný jiný kámen.
  • Při tomto dlouhém pohybu může napadnout protivníkovu figuru. Než se souboj vyhodnotí, zůstane tato figura před napadenou (viz zajímání kamenů).


Zajímání kamenů

  • Hráč, který zaútočí na protivníkův kámen, se podívá, jaká je jeho hodnota. Hodnotu svého kamene protivníkovi nesděluje.
  • Nejsilnějším kamenem je maršál a nejslabší špión (viz tabulka). Kámen zajme a vyřadí ze hry, kterýkoliv slabší kámen.
  • Výjimkou je maršál, který zajme kterýkoliv kámen kromě špióna, a samozřejmě špión, který může být zajat kteroukoliv figurou kromě maršála, kterého zajme on.
  • Střetnou-li se figury stejné hodnoty, jsou vyřazené obě.
  • No a ještě nám tu zbývají nepohyblivé figury:
    • Prapor může být zajmut kteroukoliv figurou.
    • Minové pole může být odstraněno pouze minérem. Zaútočí-li na toto pole jiná figura, je vyřazena ze hry.


Konec hry

  • Hra končí vítězstvím hráče, který protivníkovi zajme prapor.
  • Hra končí remízou, jestliže ani jeden hráč nemá figury, kterými by byl schopen zajmout prapor. (Jestliže je prapor střežen minami a ani jeden z hráčů již nevlastní žádné minéry.)
  • Hra končí remízou i v případě, že hráč, který je zrovna na tahu, nemá žádný kámen, kterým by mohl táhnout (má-li jen miny a prapor).

Odkazy