Maestro Leonardo
z deskovehry.cz - od hráÄů pro hráÄe
Jiné názvy | Leonardo da Vinci | |||
PoÄet hráÄů | 2-5 | |||
Délka hry | 60 minut | |||
Autor | Acchittocca | |||
Vydánà |
|
Nejlepšà renesanÄnà vynálezci se seÅ¡li ve Florencii a soupeÅ™i o slávu, bohatstvà a uznánà samotného maestra Leonarda. Ve svých laboratoÅ™Ãch pracujete na různých vynálezech a s pomocà lidÃ, robotů a patÅ™iÄného materiálu se snažÃte vynalÃzat vÃce a rychleji než ostatnÃ.
Obsah
|
Pravidla
Hernà materiál
- 5 mistrů (od každé barvy hráÄe jeden)
- 10 kamenů oznaÄenà spotÅ™ebovaného Äasu (od každé barvy hráÄe dva)
- 45 uÄňů (od každé barvy hráÄe devÄ›t)
- Hracà plán - město
- Deset dvoustranných laboratoÅ™Ã: pÄ›t se tÅ™emi pracovnÃmi mÃsty (zadnà strana pÄ›t mÃst) a pÄ›t se ÄtyÅ™mi mÃsty (zadnà strana s 6 mÃsty)
- 15 mechanických lidà (robotů)
- 60 karet s materiály: 12x železo, 12x dřevo, 12 x lano, 12x cihly, 12x sklo
- 60 karet s penězi: 25 x 1 gulden, 10 x 5 guldenů, 10x 10 guldenů, 10x20 guldenů a 5x karta s nulou
- 25 vynálezců
- 1 kámen k oznaÄenà peněžnà Äástky
- 1 kámen k oznaÄenà poÄtu kol
- 2 tabulky s pÅ™ehledem surovin a potÅ™ebného Äasu pro jednotlivé vynálezy
- 4 šipky
- Leonardo s podstavcem
- Představitel města s podstavcem
PÅ™Ãprava hry
Toto je pÅ™Ãprava hry, kterou doporuÄujeme zaÄÃnat v pouze prvnÃch hrách. PozdÄ›ji použijte pÅ™Ãpravu hry pro pokroÄilé.
Materiál pro hráÄe
Majitel hry urÄà zaÄÃnajÃcÃho hráÄe nebo nechá rozhodnout náhodu. HráÄi obdržà hernà následovnÄ›:
poÅ™adà hráÄe | barva | Mistr | UÄednÃci | ZnaÄky postupu práce v laboratoÅ™Ãch | LaboratoÅ™e | PenÃze | Materiály | |
zaÄÃnajÃcà | Žlutá | 1 a figurka Leonarda | 5 | 2 | 3/5 strana s tÅ™emi mÃsty | 0,1,1,1 |
| |
2. hrÃ¡Ä | ÄŒervená | 1 | 5 | 2 | 3/5 strana s tÅ™emi mÃsty 4/6 navrch strana se ÄtyÅ™mi mÃsty | 0,1,1,1 | 1x železo | |
3. hrÃ¡Ä | Zelená | 1 | 4 | 2 | 3/5 nahoru se stranou s pÄ›ti mÃsty je na nà umÃstÄ›n robot | 0,1,1,1 | 1x lano | |
4. hrÃ¡Ä | Modrá | 1 | 3 | 2 | 3/5 navrch se tÅ™emi mÃsty | 0,1,1,1,5,5 |
| |
5. hrÃ¡Ä | Fialová | 1 | 3 | 2 | 3/5 navrchu se tÅ™emi mÃsty 4/6 navrchu stranou s Å¡esti mÃsty | 0,1,1,1,5 |
|
- Když hraje ménÄ› než 5 hráÄů vracà se nadbyteÄný materiál (mistÅ™i, uÄednÃci, laboratoÅ™e a ukazatele spotÅ™ebovaného Äasu) zpÄ›t do zásobnÃku.
- PÅ™i hÅ™e ve 3 dostane každý hrÃ¡Ä o jednoho uÄednÃka ménÄ›, pÅ™i hÅ™e ve dvou o dva uÄednÃky ménÄ›.
Hracà deska
ZbývajÃcà materiál se umÃstà na hracà plán tak, takto:
- 1. kámen pro poÄÃtánà kol
- 2. B dÃlna
- 3. laboratoře
- 4. roboti (pro každého hráÄe)
- 5. představitel města
- 6. A. městská rada
- 7. 1 gulden
- 8. C. akademie
- 9. UÄednÃci (ti co nebyli pÅ™idÄ›leni pÅ™i pÅ™ÃpravÄ› hry)
- 10. Banka
- 11. Guldeny ve ÄtyÅ™ech hodnotách
- 12. Pět obchodů
- 13. Železo
- 14. Sklo
- 15. Dřevo
- 16. Cihly
- 17. Lano
- 18. ZnaÄka pro výši ceny
- 19. Tabulky přehledy
- 20. Objednávka vynálezů – na zaÄátku se vyložà vynálezy s ÄÃsly1, 12, 8, 3 a 9, pÅ™i tÅ™ech hráÄÃch jen 1, 1 2, 8 a 3, pÅ™i dvou hráÄÃch 1, 12 a 8
- 21. namÃchaný balÃÄek s vynálezy
BalÃÄek vynálezů
ZbývajÃcà vynálezy se roztÅ™Ãdà do pÄ›ti hromádek takto:
- vynálezy 21-25 (se zlatým pozadÃm)
- vynálezy 16-20 (také se zlatým pozadÃm)
- vynálezy se stÅ™Ãbrným pozadÃm
- vynálezy s pozadÃm mÄ›dÄ›né barvy
- vynálezy s pozadÃm bronzovÄ› zbarveným.
Každá hromádka se důkladné promÃchá. Výsledný balÃÄek se vytvořà takto:
- Dospod přijde hromádka s vynálezy 21- 25.
- Z bronzovÄ› zbarvených karet se vezme jedna, z mÄ›dÄ›ných dvÄ› a ze stÅ™Ãbrných tÅ™i, a pak (aniž se na nÄ› podÃváme, se tÄ›chto Å¡est karet promÃchá se zlatou skupinou 16-20. Takto vzniklá hromádka se položà na vynálezy 21-25.
- ZbývajÃcà bronzové, mÄ›dÄ›né a stÅ™Ãbrné karty se smÃchajà dohromady, a po promÃchánà položà navrch balÃÄku.
Vynálezy
BÄ›hem hry se vÅ¡ichni hráÄi snažà zhotovit vystavené vynálezy. Pro vyhotovenà každého z nich je zapotÅ™ebÃ
- urÄitý poÄet pracovnÃch týdnů (4, 7, 11 nebo 15)
- urÄitý materiál ( u bronzových karet jeden, u mÄ›dÄ›ných dva, u stÅ™Ãbrných tÅ™i a u zlatých ÄtyÅ™i
Za dokonÄený vynález dostane hrÃ¡Ä floriny. Vyššà poÄet (ÄÃslo vlevo) zÃská hrÃ¡Ä tehdy, když totiž dÃlo nebylo jeÅ¡tÄ› dokonÄeno nikým jiným v nÄ›kterém pÅ™edcházejÃcÃch kol. Menšà poÄet (ÄÃslo vpravo) dostane hrÃ¡Ä tehdy, když tentýž vynález už byl dokonÄen nÄ›kým jiným v nÄ›kterém z pÅ™edcházejÃcÃch kol.
Existuje celkem pÄ›t druhů vynálezů (viz. Symboly v pravém hornÃm rohu). Když hráÄi patřà karta již dÅ™Ãve dokonÄeného vynálezu, na které je stejný symbol jako na vynálezu, ne kterém právÄ› pracuje, zÃskává slevu 2 doby, která je potÅ™eba na vytvoÅ™enà dÃla. Když má hrÃ¡Ä na konci hry karty s různými symboly, zÃskává za nÄ› odmÄ›nu ve florinech.
Průběh hry a jednoho kola
Hra má 9 kol: 7 normálnÃch a dvÄ› výzkumné pouze na práci na vynálezech.
Kola 1-7: normálnà kola
Kola 1-7 se skládajà ze ÄtyÅ™ fázÃ. Ty probÃhajà v tomto poÅ™adÃ:
- Fáze A - Zahájenà pracÃ. Každý hrÃ¡Ä oznámÃ, jestli zahajuje práci na novém vynálezu, a jestli v nÄ›které laboratoÅ™i nepÅ™eruÅ¡uje práci pokraÄujÃcà z pÅ™edchozÃch kol
- Fáze B – UmisÅ¥ovánà mistra a uÄednÃků. PoÄÃnaje hráÄem s figurkou Leonarda umisÅ¥ujà hráÄi popoÅ™adÄ› (dokud vÅ¡ichni nepasujÃ) uÄednÃky a mistra do nÄ›kterého okrsku mÄ›sta nebo do nÄ›které ze svých laboratoÅ™Ã, která pracuje na vynálezu.
- Fáze C – Vyhodnocenà – V pÅ™edem daném poÅ™adà se vyhodnocujà vÅ¡echny mÄ›stské okrsky. Každý okrsek umožňuje hráÄům, kteřà tam majà figurky provést urÄitou akci. HráÄ, který jich tam má nejvÃc, provádà svou akci jako prvnÃ. Na konec pracujà dÃlny na vynálezech.
- Fáze D - DokonÄenà vynálezů. HráÄi oznamujÃ, které vynálezy vyrobili a dostanou za nÄ› penÃze. Když hrÃ¡Ä pracuje dál na vynálezu, který právÄ› dokonÄil jeho spoluhráÄ, musà materiály odložit a oznámit, jestli v práci na daném vynálezu bude pokraÄovat.
Na konci kola:
- hrÃ¡Ä s figurkou Leonarda vezme z banky 1 gulden a položà ho do radnice
- doplnÃ, pokud je to potÅ™eba, vystavené vynálezy dalÅ¡Ãmi z balÃÄku. Na zaÄátku každého kola musà být poÄet vystavovaných vynálezů stejný jako na zaÄátku hry, tj:
- pÅ™i 4-5 hráÄÃch – 5 vynálezů
- pÅ™i 3 hráÄÃch - 4 vynálezy
- pÅ™i 2 hráÄÃch – 3 vynálezy
Kola 8-9: výzkumná kola
Kola 8-9 jsou to kola zaměřená pouze na vynálezy. Sloužà jedinÄ› k zahájenà pracà na vynálezech nebo k jejich dokonÄenÃ. HráÄi mohou ve fázi B) umisÅ¥ovánà mistra a uÄednÃků je umisÅ¥ovat pouze do laboratoÅ™Ã. Nelze je umisÅ¥ovat do mÄ›sta.
Po dokonÄenà kola posune hrÃ¡Ä s Leonardem kámen na poÄÃtadle kol k dalšà ÄÃslici.
V pÅ™ÃpadÄ›, že nÄ›kdo dokonÄà vynález, již se nové karty vynálezy nedoplňujÃ.
Fáze A - zahájenà pracÃ
Každý hrÃ¡Ä si tajnÄ› vybere, které vynálezy chce vyrobit. PoÄÃnaje hráÄem s figurkou Leonarda a dále ve smÄ›ru hodinových ruÄiÄek, může každý hrÃ¡Ä zahájit práce na jednom nebo dvou vynálezech (v jedné laboratoÅ™i jen na jednom) nebo pasovat.
Pokud hrÃ¡Ä chce zaÄÃt pracovat na vynálezu, položà pod laboratoÅ™ tajnÄ› pÅ™esný poÄet materiálových karet potÅ™ebného druhu a kámen oznaÄujÃcà spotÅ™ebovaný Äas položà na polÃÄko s kladivem na poÄÃtadle Äasu v laboratoÅ™i. Každé polÃÄko na poÄÃtadle pÅ™edstavuje jeden týden práce.
Podrobná pravidla vynalézánÃ
- Každá laboratoÅ™ může vždy pracovat pouze na jednom vynálezu, Jednu a tutéž laboratoÅ™ tedy nelze použÃt k souÄasné práci na dvou nebo vÃce vynálezech.
- Materiál položà hrÃ¡Ä pod laboratoÅ™ tak, aby ostatnà nevidÄ›li ani druh materiálu, ani poÄet ukládaných karet. Pokud ovÅ¡em chce, smà ukládané karty ostatnÃm ukázat.
- BÄ›hem práce na vynálezu nelze karty v laboratoÅ™i mÄ›nit, nenà totiž možné k nim nÄ›co pÅ™idávat ani z nich ubÃrat.
- HrÃ¡Ä si smà karty pod vlastnà laboratořà kdykoliv prohlédnout.
- Pozor: HráÄi nesmà nikdy ukázat, jaké karty majà v ruce nebo jejich poÄet.
- Tentýž vynález nesmà hrÃ¡Ä vyrobit vÃcekrát než jednou.
- HrÃ¡Ä může zahájit práce na vynálezu, který jeÅ¡tÄ› nenà vystaven (napÅ™Ãklad và znalostem zÃskaných na radnici, který vynález bude vystaven jako dalšà v poÅ™adÃ), ale nesmà ho dokonÄit, dokud nenà vyložen na hracÃm plánu.
Přerušenà práce na vynálezu
V této fázi se může hrÃ¡Ä také rozhodnout, že práci na vynálezu zapoÄatou v nÄ›kterém z pÅ™edeÅ¡lých kol pÅ™eruÅ¡Ã. PÅ™i pÅ™eruÅ¡enà práce musà hrÃ¡Ä odstranit z laboratoÅ™e kámen oznaÄujÃcà spotÅ™ebovaný Äas (jakákoliv dosud vykonaná práce pÅ™icházà nazmar) a materiálové karty zpod laboratoÅ™e si vzÃt zpÄ›t do ruky. HrÃ¡Ä takto pÅ™eruÅ¡il práci, může v téže laboratoÅ™i okamžitÄ› zaÄÃt pracovat na jiném vynálezu.
ProÄ by se mÄ›la práce pÅ™eruÅ¡it? TÅ™eba proto, že nová práce pÅ™inese vÃce penÄ›z, nebo když si hrÃ¡Ä uvÄ›domÃ, že pod laboratoÅ™ položil nesprávné materiály.
Fáze B – umisÅ¥ovánà mistra a uÄednÃků
Tuto fázi zahajuje hrÃ¡Ä s Leonardem, dál se pokraÄuje ve smÄ›ru hodinových ruÄiÄek. HráÄ, který je na Å™adÄ›, musà buÄ
- umÃstit jednoho nebo vÃce uÄednÃků
- umÃstit mistra
- pasovat
Když hrÃ¡Ä pasuje, nemůže se této fáze dál úÄastnit tj. žádné dalšà lidi už nikam nemůže umÃstit.
Pravidla pro umisÅ¥ovánÃ
Mistra a uÄednÃky lze umisÅ¥ovat do libovolného mÄ›stského okrsku: (A-H: radnice, dÃlna, akademie nebo pÄ›t obchodů) nebo do nÄ›které vlastnà laboratoÅ™e, která pracuje na vynálezu. Do laboratoÅ™e kde se právÄ› nepracuje, nenà možné lidi umisÅ¥ovat.
Když hrÃ¡Ä chce může v jednom tahu umÃstit vÃce uÄednÃků, musà je umÃstit do téhož okrsku nebo do téže laboratoÅ™e. V jednom tahu nenà možné umisÅ¥ovat uÄednÃky na vÃc mÃst.
Do téhož okrsku nebo do téže laboratoÅ™e lze umÃstit uÄednÃky jen jednou za kolo. Když se tedy v nÄ›kterém okrsku nebo laboratoÅ™i uÄednÃci již nacházejÃ, nelze k nim pÅ™idávat dalÅ¡Ã.
Kdo umisÅ¥uje do nÄ›kterého okrsku jako prvnÃ, stavà své lidi vedle Å¡ipky. Dalšà hrÃ¡Ä pÅ™idává své lidi hned vedle z pravé strany atd. Když hrÃ¡Ä umisÅ¥uje mistra do okrsku, kde už má své uÄednÃky nebo naopak, stavà nové figurky k tÄ›m, co už tam stojÃ.
V jednom mÄ›stském okrsku může stát libovolný poÄet lidÃ. V laboratoÅ™Ãch může na jednom polÃÄku stát buÄ jeden uÄednÃk, mistr nebo robot.
UÄednÃka nebo mistra lze umÃstit na libovolné volné polÃÄko v laboratoÅ™i. Robot smà stát jen na jemu urÄeném polÃÄku: na jednom polÃÄku v laboratoÅ™i s pÄ›ti mÃsty a na dvou v laboratoÅ™i s Å¡esti mÃsty.
Fáze C – vyhodnocenÃ
Nejprve se vyhodnotà osm mÄ›stských okrsků v pÅ™edem stanoveném poÅ™adà A-H ( A je radnice. B je dÃlna atd.), pak se pracuje v laboratoÅ™Ãch. Figurka vládce mÄ›sta oznaÄuje okrsek, který se právÄ› vyhodnocuje. V každém okrsku se urÄà poÅ™adà hráÄů. HráÄ, který v nÄ›m má nejvÃce uÄednÃků si vybÃrá jako prvnÃ, co udÄ›lá (viz. Podrobné vysvÄ›tlenà dále v tÄ›chto pravidlech). Pak se rozhoduje hrÃ¡Ä s druhým nejvyššÃm poÄtem uÄednÃků, pak s tÅ™etÃm atd. PÅ™i urÄovánà poÅ™adà se mistr poÄÃtá za dva uÄednÃky. PÅ™i rovnosti pÅ™icházà na Å™adu dÅ™Ãv ten hráÄ, jehož lidé stojà blÞe k Å¡ipce.
Následuje detailnà popis možných akcà v různých mÄ›stských okrscÃch.
Radnice (okrsek A.)
V radnici může každý hrÃ¡Ä provést jenom jednu akci. Pokud nenà uvedeno jinak, jsou vÅ¡echny akce v radnici zdarma. Jestli se stane, že do radnice umÃstili své lidi vÅ¡ichni zúÄastnÄ›nà hráÄi, pak hrÃ¡Ä s nejmenÅ¡Ãm poÄtem lidà si je musà vzÃt zpÄ›t a nemůže vykonávat žádnou akci.
Zvláštnà pravidlo pro dva hráÄe: pokud své lidi umÃstili do radnice,majà právo vykonat svou akci oba. HrÃ¡Ä s nejvÃce lidmi v radnici urÄÃ, kdo obdržà Leonarda (může si ho vzÃt také sám). Pak obsadà svými lidmi jedno ze ÄtyÅ™ radniÄnÃch polÃ:
- HrÃ¡Ä smà jednoho ze svých už umÃstÄ›ných uÄednÃků pÅ™emÃstit do jiné Äásti mÄ›sta. Může to být i ten uÄednÃk, který je na radnici. Nesmà to vÅ¡ak být mistr, Když hrÃ¡Ä v daném okrsku už lidi m, pÅ™idá uÄednÃka k nim. Pokud ne, postavà uÄednÃka napravo od vÅ¡ech zde umÃstÄ›ných lidÃ.
- HrÃ¡Ä si vybere vÅ¡echny guldeny, které jsou v radnici
- HrÃ¡Ä si smà tajnÄ› prohlédnout ÄtyÅ™i vrchnà karty z balÃÄku vynálezů a v libovolném poÅ™adà je položit zpÄ›t navrch balÃÄku.
- HrÃ¡Ä si smà vzÃt 1 libovolný materiál a zaplatit za nÄ›j 1 gulden.
Pak si vybere hrÃ¡Ä s druhým nejvyššÃm poÄtem lidà nÄ›které ze zbývajÃcÃch polà nebo své lidi vrátà do své zásoby. Pak pÅ™icházà na Å™adu tÅ™età hrÃ¡Ä atd.
Když se vÅ¡ichni hráÄi rozhodli pro nÄ›které pole provádà se nejprve akce 1, pak 2, pak 3, pak 4. Pak si vÅ¡ichni hráÄi vezmou své lidi z radnice a uložà si je do zásoby.
SpoleÄná pravidla pro mÄ›stské okrsky B.-H.
Po radnici se vyhodnocujà dalšà mÄ›stské okrsky: B dÃlna, C akademie, a pÄ›t obchodů : D kovárna, E sklenářstvÃ, F truhlárna, G cihelna, H provaznictvÃ. V každém z tÄ›chto okrsků lze provést maximálnÄ› ÄtyÅ™i akce, které se stále zdražujÃ. (0 guldenů, 2 guldeny, 3 guldeny, 4 guldeny) ÄŒÃslo pod peněžnÃm ukazatelem (hnÄ›dý kámen) udává cenu akce. Na zaÄátku stojà ukazatel na nule. Nejprve se tak jako na radnici stanovà poÅ™adà hráÄů.
Prvnà hrÃ¡Ä má na výbÄ›r: buÄ provede akci zadarmo nebo pasuje. Pokud akci zdarma provede, peněžnà ukazatel se posune o polÃÄko, doprava na dvojku. Když pasuje, vezme si své lidi z tohoto okrsku zpÄ›t a peněžnà ukazatel se neposunuje.Na Å™adu pÅ™icházà dalšà hrÃ¡Ä a rozhoduje se, jestli akci provede atd.
Potom, co poslednà hrÃ¡Ä provede akce nebo pasuje, pÅ™icházà podruhé na Å™adu ten hráÄ, který má teÄ v daném okrsku nejvÃce lidà atd. (poÅ™adà se mÄ›nÃ, tak jak hráÄ, postupnÄ› pasuje) jeden hrÃ¡Ä tedy může pÅ™i zvyÅ¡ujÃcÃch se nákladech vykonat v jednom mÄ›stském okrsku i vÃce akcÃ.
Hodnocenà daného okrsku konÄÃ, když už nÄ›který hrÃ¡Ä zaplatà 4 guldeny, nebo když vÅ¡ichni pasujÃ, HráÄi si vezmou své lidi zpÄ›t, peněžnà ukazatel se vrátà na nulu a hodnotà se dalšà okrsek.
PÅ™Ãklad: Andrea (modrá) a Barbara (žlutá) majà v dÃlnÄ› stejný poÄet uÄednÃků. PÅ™ednost má tedy hráÄ, jehož lidé jsou blÞ k Å¡ipce. Andrea se rozhoduje vzÃt si robota a stavà ho do své pÄ›timÃstné laboratoÅ™e. Nemusà nic platit. Barbara si robota nemůže vzÃt (stál by ji 2 guldeny, protože v jejà laboratoÅ™i 3/5 se právÄ› pracuje. Rozhodne se tedy vzÃt si za dva guldeny laboratoÅ™ 4/6 a položà ji pÅ™ed sebe stranou se 4 mÃsty navrch. Andrea by si mohl vzÃt za 3 guldeny také ÄtyÅ™mÃstnou laboratoÅ™, ale pasuje a bere si své lidi zpÄ›t. Barbara by si teÄ mohla vylepÅ¡it svou neobsazenou laboratoÅ™ 4/6, a za 3 guldeny ji otoÄit nahoru stranou s 6 mÃsty, ale nemá dost penÄ›z, a tak tedy také pasuje a bere si své lidi zpÄ›t. V dÃlnÄ› už niÄà figurky nestojÃ, a tak se pÅ™echázà k vyhodnocenà dalÅ¡Ãho okrsku.
Dále jsou uvedeny možnosti jaké akce lze provádÄ›t v různých mÄ›stských okrscÃch.
DÃlna (okrsek B.)
HrÃ¡Ä si může vylepÅ¡it laboratoÅ™e. Může ale vylepÅ¡ovat jen ty laboratoÅ™e, které právÄ› nepracujà na žádném vynálezu toto jsou možná vylepÅ¡enÃ:
- laboratoÅ™e s 3 pracovnÃmi mÃsty otoÄit na stranu s 5 mÃsty
- vzÃt si z dÃlny vlastnà laboratoÅ™e s 4 mÃsty. Každý hrÃ¡Ä může mÃt pÅ™ed sebou pouze 2 vlastnà laboratoÅ™e
- laboratoÅ™e s 4 pracovnÃmi mÃsty otoÄit na stranu s 6 mÃsty
- vzÃt si robota a okamžitÄ› ho postavit na odpovÃdajÃcà volné pole ve vlastnà laboratoÅ™i. Pozor: každý hrÃ¡Ä může mÃt nanejvýše tÅ™i roboty. Poznámka: nenà možné vzÃt si robota a odložit ho stranou s tÃm, že bude do laboratoÅ™e umÃstÄ›n pozdÄ›ji.
Akademie (okrsek C.)
HrÃ¡Ä si vezme z akademie 1 uÄednÃka své barvy. Pokud tam jeÅ¡tÄ› nÄ›jaký je. Každý hrÃ¡Ä může mÃt nanejvýše 9 uÄednÃků. UÄednÃk od této chvÃle patřà k hráÄovým lidem a v následujÃcÃm kole ho už hrÃ¡Ä může umisÅ¥ovat.
Obchody (okrsek D.-H.)
Obchody jsou v tÄ›chto ÄtvrtÃch: D. Kovárna, E. SklenářstvÃ, F. Truhlárna, G. Cihelna, H. ProvaznictvÃ
HrÃ¡Ä si bere 1 materiálovou kartu z balÃÄku v pÅ™ÃsluÅ¡ném obchodÄ›. Když se balÃÄek dobere, hrÃ¡Ä dalšà kartu nemůže zÃskat.
Laboratoře
Po vyhodnocenà mÄ›stských Ätvrtà se vyhodnocujà laboratoÅ™e. Každý hrÃ¡Ä posune ukazatel spotÅ™ebovaného Äasu v laboratoÅ™i pracujÃcà na vynálezu tÃmto způsobem:
- za každého uÄednÃka v laboratoÅ™i o jedno pole
- za mistra v laboratoři o dvě pole
- za každého robota o dvě pole
Pokud si každý hrÃ¡Ä vezme lidi zpÄ›t do své zásoby. Homunkulové zůstávajà až do konce hry v té laboratoÅ™i, do které byli umÃstÄ›ni.
Fáze D - dokonÄenà vynálezů
Když laboratoÅ™ odpracuje na vynálezu potÅ™ebný poÄet týdnů, je vynález vyroben! Když má hrÃ¡Ä vynález hotový:
- Ukáže, že ukazatel spotÅ™ebovaného Äasu v laboratoÅ™i splňuje nebo pÅ™ekraÄuje požadovaný poÄet pracovnÃch týdnů
- PÅ™edložà materiálové karty zpod laboratoÅ™e. Pak je vrátà zpÄ›t do pÅ™ÃsluÅ¡ných obchodů na hracÃm plánu a odstranà ukazatel spotÅ™ebovaného Äasu.
- Vyzvedne si z banky prémii. Pokud toto dÃlo jeÅ¡tÄ› nikdo pÅ™ed nÃm nepostavil, dostane vyššà poÄet guldenů (Äerné ÄÃslo vlevo na kartÄ›). To platà i tehdy, když vÃce hráÄů postavà totéž dÃlo v jedno kole. Když bylo dÃlo už dokonÄeno v nÄ›kterém z pÅ™edchozÃch kol, dostane hrÃ¡Ä ménÄ› guldenů (Å¡edé ÄÃslo vpravo).
- Pokud vystavený vynález dokonÄà v daném kole jen jeden hráÄ, dostane tento hrÃ¡Ä kromÄ› penÄ›z i kartu s vynálezem, kterou položà lÃcem nahoru pÅ™ed sebe.
Specializace: ZkuÅ¡enost zÃskaná z dosavadnà práce na vynálezech
Za každý vynález, který hrÃ¡Ä dokonÄil a má vyložený pÅ™ed sebou, zÃskává slevu dvou týdnů pro práci na dalÅ¡Ãm vynálezu téhož druhu. HrÃ¡Ä může dÃlo prohlásit za hotové, když souÄet slev a skuteÄné odpracovaných týdnů se pÅ™inejmenÅ¡Ãm rovná poÄtu týdnů potÅ™ebných pro dokonÄenà dÃla.
Poznámka: DÃla téhož druhu, která hrÃ¡Ä douÄil v jednom kole, nemajà nárok na vzájemnou slevu.
PÅ™Ãklad: Žlutý má pÅ™ed sebou vyložené dÃlo Ä. 8, které dokonÄil v pÅ™edchozÃm kole. Protože pracuje na vynálezu Ä. 13, který je stejného druhu, může vynález Ä. 13 prohlásit za hotový už po pÄ›ti týdnech (mÃsto sedmi). Na základÄ› slevy za vynález Ä. 8 si může dva týdny odeÄÃst, a tak dosáhne potÅ™ebných sedmi týdnů pro dokonÄenà vynálezu Ä. 13.
HrÃ¡Ä má rozpracovaný vynález, který nÄ›kdo jiný dokonÄil
Pokud má hrÃ¡Ä rozpracovaný vynález, který v daném kole dokonÄi jeho spoluhráÄe musà to oznámit a ukázat materiály, které ležà pod laboratoÅ™Ã. Materiály se položà lÃcem nahoru vedle laboratoÅ™e. Pokud ho v budou také dokonÄà dostane za nÄ›j poÄet florinů uvedený na kartÄ› vpravo Å¡edým pÃsmem.
K pÅ™ipomenutà toho, na kterém vynálezu laboratoÅ™ pracuje, sloužà šipka položená na laboratořà a ukazujÃcà na spoluhráÄe, který má tento vynález vyložený pÅ™ed sebou.
SouÄasné dokonÄenà vynálezu
Když v jednom kole dokonÄà tento vynález vÃce hráÄů, zÃskajà vÅ¡ichni Äástku vyznaÄenou ÄernÄ›. Pak docházà k dražbÄ› o kartu vynálezu. HráÄi tajnÄ› nabÃdnou penÃze a zakryjà karty rukou. Karta s „0“ guldenů může pÅ™itom posloužit k blafovánÃ. NabÃdky se naráz odkryjÃ. Kdo nabÃdl nejvÃce guldenů, zaplatà penÃze bance a položà vynález pÅ™ed sebe. Ostatnà hráÄi si nabÃdnuté penÃze berou zpÄ›t. PÅ™i rovnosti je vÃtÄ›z dražby hrÃ¡Ä s figurkou Leonarda, pÅ™ÃpadnÄ› dalšà hrÃ¡Ä nejblÞe k Leonardovi ve smÄ›ru hodinových ruÄiÄek. Kartu s nulou si hráÄi vždy berou zpÄ›t. Pokud vÅ¡ichni hráÄi nabÃzejà nulu, kartu nezÃská nikdo, a ta se vracà zpátky do krabice.
Karta s vynálezem, kterou hrÃ¡Ä zÃskal, zůstává pÅ™ed nÃm vyložena až do konce hry.
Konec hry a vÃtÄ›zstvÃ
Po skonÄenà 9. kola dostanou hráÄi guldeny podle toho, kolik druhů vynálezů vyrobili:
- 5 různých druhů – 20 guldenů
- 4 různé druhy – 13 guldenů
- 3 různé druhy – 8 guldenů
- 1 nebo 2 druhy – 0 guldenů
HrÃ¡Ä s nejvÃce guldeny je maestrem Leonardem prohlášen za vÃtÄ›ze. PÅ™i rovnosti je vÃtÄ›z hráÄ, který má vÃc vynálezů. Když i zde je rovnost vÃtÄ›zà hrÃ¡Ä s vÃce vynálezy se zlatým pozadÃm, pak se stÅ™Ãbrným atd.
PÅ™Ãprava hry pro pokroÄilé
Ukazatel kol se umÃstà na polÃÄko 0. ZaÄÃnajÃcà hrÃ¡Ä dostane figurku Leonarda. Hracà plán se pÅ™ipravà stejnÄ› jako v základnà verzi. Výjimka: Na zaÄátku se nevyložà pÅ™edem vybrané vynálezy 1, 12 atd. Nejprve se pÅ™ipravà balÃÄek vynálezů. PÅ™i hÅ™e ve dvou se nejprve odstranà ze hry jeden vynález s bronzovým pozadÃm, jeden z mÄ›dÄ›ným a jeden se stÅ™Ãbrným a položà se vedle lÃcem nahoru pak se urÄený poÄet vynálezů vytáhne náhodnÄ› z balÃÄku a vyložÃ.
Každý hrÃ¡Ä si vybere jednu barvu a dostane:
- LaboratoÅ™e s 3 mÃsty
- 2 kameny k oznaÄenà spotÅ™ebovaného Äasu
- mistra
- 3 uÄednÃky
- 3 guldeny
Dále si hráÄi vyberou pÅ™i ÄtyÅ™ech nebo pÄ›ti hráÄÃch: 3 mimořádné výhody, pÅ™i tÅ™ech hráÄÃch dvÄ› výhody, pÅ™i dvou 1 výhodu. HráÄi majà výbÄ›r z tÄ›chto výhod:
- 5 guldenů
- 4 materiály podle výběru (nanejvýš 2 stejné)
- 1 uÄednÃka z akademie
- výběr z:
- otoÄit laboratoÅ™ s 3 mÃsty na stranu s 5 mÃsty + 1 materiál
- vzÃt si laboratoÅ™ se 4 mÃsty + 1 materiál
- laboratoÅ™e s 4 mÃsty otoÄit stranou s 6 mÃsty (jen pokud hrÃ¡Ä tuto laboratoÅ™ má) + 1 materiál
- vzÃt si z dÃlny robota a umÃstit ho na pÅ™ÃsluÅ¡né polÃÄko v laboratoÅ™i
NejdÅ™Ãve si vybÃrá jeden dárek hrÃ¡Ä s Leonardem, pak hrÃ¡Ä nalevo od nÄ›j atd. ve smÄ›ru hodinových ruÄiÄek dokud nemajà vÅ¡ichni hráÄi pÅ™edepsaný poÄet výhod.
Pozor! PÅ™i hÅ™e ve ÄtyÅ™ech nebo pÄ›ti hráÄÃch nenà možné, aby si hrÃ¡Ä vybral tÅ™ikrát tentýž typ výhody 1.-4.
TÃmto je pÅ™Ãprava skonÄena: hrÃ¡Ä s figurkami Leonarda posune ukazatel kol z nuly na jedniÄku a hra zaÄÃná.
DalÅ¡Ã
Varianty
Varianta „Mocná rada“
Když si hrÃ¡Ä na radnici zvolà akci 1) pÅ™esun uÄednÃka, může pÅ™emÃstit libovolného uÄednÃka z okrsků B-H (tedy ne ze samotné radnice) do jiného okrsku B-H (prakticky kamkoliv do mÄ›sta kromÄ› samotné radnice). Pokud pÅ™esunuje figurku spoluhráÄe, nesmà ji pÅ™esunout do okrsku, kde tento spoluhrÃ¡Ä už má vÄ›tÅ¡inu.
PodÄ›kovánÃ
DÃk si zasloužÃ
- Věra Beranová - za prvotnà překlad pravidel.
- Ivan Dostál - za pÅ™epis pravidel do poÄÃtaÄové podoby.
Odkazy
- Tato hra na hrejsi.cz: Pokladnice her, Obchod