Laska: Porovnání verzí

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
(Infobox.)
(Umístění kapitol, nadpisy kapitol, odkazy.)
 
Řádek 16: Řádek 16:
Hra, kterou vymyslel výtečný šachista Lasker. Je to jakási modifikace dámy. Hraje se na šachovnici 7×7 a kámen, který přeskočíte, neodstraníte z desky, nýbrž si ho dáte pod svůj kámen.
Hra, kterou vymyslel výtečný šachista Lasker. Je to jakási modifikace dámy. Hraje se na šachovnici 7×7 a kámen, který přeskočíte, neodstraníte z desky, nýbrž si ho dáte pod svůj kámen.


==Herní materiál==
 
= Pravidla =
 
== Herní materiál ==
 
*Ke hře je potřeba hrací plán s 25 kruhy.  
*Ke hře je potřeba hrací plán s 25 kruhy.  
*11 kamenů z jedné strany bílých a z druhé červených.  
*11 kamenů z jedné strany bílých a z druhé červených.  
*11 kamenů černo-modrých (barvy je třeba vidět i ze strany).  
*11 kamenů černo-modrých (barvy je třeba vidět i ze strany).  


==Základní postavení==
 
== Základní postavení ==
 
*První tři řady zaplňují kameny bílou barvou navrch, poslední tři řady obsadí kameny černou barvou navrch.  
*První tři řady zaplňují kameny bílou barvou navrch, poslední tři řady obsadí kameny černou barvou navrch.  


==Cíl hry==
 
== Cíl hry ==
 
*Zajmout protihráči všechny kameny.  
*Zajmout protihráči všechny kameny.  


==Pohyb kamenů==
 
== Pohyb kamenů ==
 
*Kameny lze pohybovat šikmo vpřed o jedno pole tak jako v dámě.  
*Kameny lze pohybovat šikmo vpřed o jedno pole tak jako v dámě.  
*Dosáhne-li kámen poslední řady, je povýšen na krále a "přebarví se" otočením z bílé na *červenou, resp. z černé na modrou. Od této chvíle s ním lze pohybovat i směrem zpět, avšak i nyní jen o jedno pole.  
*Dosáhne-li kámen poslední řady, je povýšen na krále a "přebarví se" otočením z bílé na *červenou, resp. z černé na modrou. Od této chvíle s ním lze pohybovat i směrem zpět, avšak i nyní jen o jedno pole.  


==Přeskakování kamenů==
 
== Přeskakování kamenů ==
 
*Soupeřův kámen ležící na sousedním poli lze přeskočit, je-li bezprostředně za ním volné pole. *Jsou dovolené i vícenásobné skoky.  
*Soupeřův kámen ležící na sousedním poli lze přeskočit, je-li bezprostředně za ním volné pole. *Jsou dovolené i vícenásobné skoky.  
*Skákat lze jen směrem, kterým se může skákající kámen posunovat, proto obyčejný kámen nesmí skákat zpátky.  
*Skákat lze jen směrem, kterým se může skákající kámen posunovat, proto obyčejný kámen nesmí skákat zpátky.  
Řádek 39: Řádek 51:
*Nelze přeskakovat kameny vlastní barvy.  
*Nelze přeskakovat kameny vlastní barvy.  


==Pohyb a přeskakování sloupců==
 
== Pohyb a přeskakování sloupců ==
 
*Jak kámen přeskakuje soupeřovy kameny, vzniká pod ním sloupec kamenů (zajatců). Nově přeskočené kameny se umísťují naspod sloupce, aniž by jim byla změněna hodnost.  
*Jak kámen přeskakuje soupeřovy kameny, vzniká pod ním sloupec kamenů (zajatců). Nově přeskočené kameny se umísťují naspod sloupce, aniž by jim byla změněna hodnost.  
*Sloupec se pohybuje podle hodnosti kamene na jeho vrcholu (velitel sloupce).  
*Sloupec se pohybuje podle hodnosti kamene na jeho vrcholu (velitel sloupce).  
Řádek 46: Řádek 60:
*V jednom tahu nelze přeskočit dvakrát stejný sloupec.  
*V jednom tahu nelze přeskočit dvakrát stejný sloupec.  


==Konec hry==
 
== Konec hry ==
 
*Prohrává hráč, který nemůže učinit tah podle pravidel, například jsou-li všechny jeho kameny zajaty.  
*Prohrává hráč, který nemůže učinit tah podle pravidel, například jsou-li všechny jeho kameny zajaty.  
*Nemohou-li hráči dovést hru k vítězství, například pro oboustranný nedostatek kamenů, hra končí remízou.
*Nemohou-li hráči dovést hru k vítězství, například pro oboustranný nedostatek kamenů, hra končí remízou.
= Odkazy =
* Tato hra na [http://hrejsi.cz/cgi/hry/hry.pl?hra=las hrejsi.cz]

Aktuální verze z 27. 2. 2008, 18:01

Las.jpg
Počet hráčů 2
Doporučený věk 8
Délka hry 20 až 40 minut
Autor Emanuel Lasker
Vydání
1973 FX Schmid Laska

Hra, kterou vymyslel výtečný šachista Lasker. Je to jakási modifikace dámy. Hraje se na šachovnici 7×7 a kámen, který přeskočíte, neodstraníte z desky, nýbrž si ho dáte pod svůj kámen.


Pravidla

Herní materiál

  • Ke hře je potřeba hrací plán s 25 kruhy.
  • 11 kamenů z jedné strany bílých a z druhé červených.
  • 11 kamenů černo-modrých (barvy je třeba vidět i ze strany).


Základní postavení

  • První tři řady zaplňují kameny bílou barvou navrch, poslední tři řady obsadí kameny černou barvou navrch.


Cíl hry

  • Zajmout protihráči všechny kameny.


Pohyb kamenů

  • Kameny lze pohybovat šikmo vpřed o jedno pole tak jako v dámě.
  • Dosáhne-li kámen poslední řady, je povýšen na krále a "přebarví se" otočením z bílé na *červenou, resp. z černé na modrou. Od této chvíle s ním lze pohybovat i směrem zpět, avšak i nyní jen o jedno pole.


Přeskakování kamenů

  • Soupeřův kámen ležící na sousedním poli lze přeskočit, je-li bezprostředně za ním volné pole. *Jsou dovolené i vícenásobné skoky.
  • Skákat lze jen směrem, kterým se může skákající kámen posunovat, proto obyčejný kámen nesmí skákat zpátky.
  • Přeskočené kameny se umístí jako zajatci pod kámen, který je přeskočil. Zajatci mají stejnou hodnost jako před zajetím.
  • Skákání je povinné; mohl-li hráč skákat a neskákal, může soupeř trvat na vrácení tahu a uskutečnění přeskoku. Podobně je zakázáno předčasné ukončení vícenásobného skoku.
  • Má-li hráč výběr z více skoků, může si vybrat (i kratší), ale nesmí vybraný vícenásobný skok předčasně ukončit.
  • Nelze přeskakovat kameny vlastní barvy.


Pohyb a přeskakování sloupců

  • Jak kámen přeskakuje soupeřovy kameny, vzniká pod ním sloupec kamenů (zajatců). Nově přeskočené kameny se umísťují naspod sloupce, aniž by jim byla změněna hodnost.
  • Sloupec se pohybuje podle hodnosti kamene na jeho vrcholu (velitel sloupce).
  • Dosáhne-li sloupec poslední řady, je povýšen na krále pouze jeho velitel.
  • Je-li přeskočen sloupec kamenů, je zajat pouze velitel. Zbytek sloupce má pak nového velitele, a to kámen, který ležel bezprostředně pod původním velitelem.
  • V jednom tahu nelze přeskočit dvakrát stejný sloupec.


Konec hry

  • Prohrává hráč, který nemůže učinit tah podle pravidel, například jsou-li všechny jeho kameny zajaty.
  • Nemohou-li hráči dovést hru k vítězství, například pro oboustranný nedostatek kamenů, hra končí remízou.

Odkazy