Kontor
z deskovehry.cz - od hráÄů pro hráÄe
| ||||
PoÄet hráÄů | 2-4 | |||
DoporuÄený vÄ›k | 12 | |||
Délka hry | 60 až 90 minut | |||
Autor | Michael Schacht | |||
Vydánà |
| |||
Oceněnà | International Gamers Awards 2000 - Best 2-Player Game (nominace) |
NejmocnÄ›jšà obchodnÃci bojujà v 17. stoletà o nadvládu v Amsterdamu. V novÄ› budovaném pÅ™Ãstavu každý z nich stavà s plánem, aby zÃskal kontrolu nad obchodem 3 důležitých komodit: Äaje, vÃna a koÅ™enÃ.
Nový pÅ™Ãstav je rozdÄ›len do nÄ›kolika oblastÃ. ObchodnÃci vyhledávajà mÃsta pro svoje skladiÅ¡tÄ› a jeřáby tak, aby zÃskali ve vÄ›tÅ¡inÄ› oblastà v obchodovánà pÅ™evahu. Když je hracà oblast zcela zaplnÄ›na, hra konÄÃ. Za každou pÅ™Ãstavnà oblast zÃskává hrÃ¡Ä s pÅ™evahou jeden bod.
Obsah |
[editovat] Pravidla
[editovat] Hernà materiál
Hra obsahuje karty pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ› a karty vody. S tÄ›mito kartami budujete nový pÅ™Ãstav. VÅ¡echny karty majà ÄÃslo v levém hornÃm rohu. Barva tohoto ÄÃsla (Äervená nebo Äerná) oznaÄuje, který hrÃ¡Ä kartu vlastnÃ. Karty vody jsou neutrálnÃ. NÄ›které penÃze majà symbol mince v pravém hornÃm rohu. Jiné majà symbol lodÄ›, který má význam až pro pokroÄilou variantu hry.
- 44 karet pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ›: po 22 s Äerveným a Äerným kruhem . VÄ›tÅ¡ina zobrazuje komodity Äaj, vÃno a koÅ™enà v různých kombinacÃch. Každý hrÃ¡Ä má také 2 karty pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ› s jeřábem a 1 kartu s hospodou.
- 44 karet vody: Tyto se lišà pouze ve svých ÄÃslech a symbolech. VÄ›tÅ¡ina karet vody má vyššà ÄÃsla než karty pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ›. Karta pÅ™ÃstavnÃho centra nemá žádné ÄÃslo, mÃsto nÄ›ho je zobrazena velká kotva.
- 2 referenÄnà karty: Na svrchnà stranÄ› majà vyobrazenu hodnotu komodity. (VÃno je cennÄ›jšà než koÅ™enÃ, koÅ™enà je cennÄ›jšà než Äaj, Äaj je cennÄ›jšà než vÃno)
- 6 speciálnÃch karet: po 2 záplavy, mosty a celnice.
- 20 mincÃ
- 48 skladišť: V závislosti na komoditÄ› ukázané na kartách pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ›, existujà tÅ™i druhy skladiÅ¡tÄ›. HnÄ›dé skladiÅ¡tÄ› obsahuje sudy s vÃnem, béžové skladiÅ¡tÄ› obsahuje krabice s Äajem, a zelené skladiÅ¡tÄ› obsahuje pytle s koÅ™enÃm.
- 5 Äervených and 5 Äerných zástupců skladiÅ¡tÄ›.
- 1 loÄ. HlÃdková loÄ amsterdamské policie je použÃvána až v pokroÄilé variantÄ› hry.
[editovat] PÅ™Ãprava základnà varianty hry pro 2 hráÄe
6 speciálnÃch karet a loÄ jsou odstranÄ›ny ze hry. Každý hrÃ¡Ä si vezme referenÄnà kartu. Karty jsou rozdÄ›leny na karty pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ› a karty vody.
Odstraňte kartu pÅ™ÃstavnÃho centra (oznaÄenou kotvou) z karet vody a umÃstÄ›te jà lÃcem nahoru doprostÅ™ed stolu. PromÃchejte zbývajÃcà karty vody, a položte z nich utvoÅ™ený balÃÄek lÃcem dolů .
Z balÃÄku lÃznÄ›te 8 karet a umÃstÄ›te je lÃcem dolů doprostÅ™ed stolu do tvaru křÞe (viz obr. na str. 3 OP - originálnÃch pravidel).
Potom si vÅ¡ichni hráÄi si lÃznou 2 karty vody z balÃÄku do ruky. Nynà otoÄte balÃÄek, takže svrchnà karta vody bude vždy vidÄ›t.
Karty pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ› rozdÄ›lte podle Äervených a Äerných ÄÃsel, každý hrÃ¡Ä si vezme karty jedné barvy. HráÄi si karty pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ› zamÃchajà a 3 z nich si vezmou do ruky. Zbytek tvořà balÃÄek, který položà vedle sebe lÃcem nahoru.
HrÃ¡Ä s Äervenými kartami si vezme 5 Äervených zástupců skladiÅ¡tÄ› a druhý hrÃ¡Ä 5 Äerných. SkladiÅ¡tÄ› roztÅ™iÄte podle barvy.
Každý hrÃ¡Ä si vezme 4 penÃze. Zbytek uložte do pokladny mÄ›sta Amsterdam. HráÄovi penÃze musà být po celou dobu hry viditelné ostatnÃm hráÄům.
[editovat] Průběh hry
Je důležité, aby následujÃcà posloupnost akcà na sebe pÅ™esnÄ› navazovala.
Každé kolo hry se skládá z následujÃcÃch kroků:
- Zahrajte kartu lÃcem dolů: Oba hráÄi si vyberou jednu z 5 karet v ruce a umÃstà ji pÅ™ed sebe.
- Odkryjte kartu: Vyložené karty jsou souÄasnÄ› otoÄeny.
- ZaplaÅ¥te danÄ›: Jestliže karta ukazuje symbol mince, soupeÅ™ musà bezprostÅ™ednÄ› zaplatit 1 penÃz do mÄ›stské pokladny. Jestliže nenà schopný platit, je mu odejmuto právo stavby pro toto kolo a musà si vzÃt svoji kartu zpátky do ruky.
- UrÄete zaÄÃnajÃcà hráÄe: HrÃ¡Ä s vyššÃm ÄÃslem na kartÄ› zaÄÃná. A to tak, že provádà postupnÄ› následujÃcà akce:
- UmÃstÄ›te kartu: Musà pÅ™idat svoji kartu ke kartám na stole
- UmÃstÄ›te skladiÅ¡tÄ›: Jestliže karta, kterou umÃstil, je karta pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ› zobrazujÃcà nÄ›jaké komodity, umÃstà na tuto kartu skladiÅ¡tÄ› pÅ™ÃsluÅ¡né barvy.
- Poté si lÃzne svrchnà kartu pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ› ze svého balÃÄku nebo svrchnà kartu vody, pokud hrál kartu vody.
- PÅ™ÃjmÄ›te penÃze: Jestliže hrÃ¡Ä hraje kartu vody, obdržà 1 minci z pokladny jako grant mÄ›sta Amsterdam za rozÅ¡ÃÅ™enà systému kanálů.
- Dalšà hráÄ: Dalšà hrÃ¡Ä v poÅ™adà zahraje svůj tah, tzn. provede akce 5 - 8. Jakmile oba hráÄi dokonÄà svůj tah, posunou se do dalÅ¡Ãho kola hry.
Základnà principy: Hranà karet může způsobit uvalenà danÃ. Také urÄuje, který hrÃ¡Ä zaÄÃná.
[editovat] Podrobnosti k jednotlivým akcÃm
[editovat] Placenà danÃ
Jestliže soupeÅ™ hraje kartu se symbolem mince, potom zaplatÃte 1 penÃz do poklady. Jestliže nemůžete zaplatit, musÃte si vzÃt kartu zpátky do ruky, ÄÃmž ukonÄÃte tah. Když si vezmete karty (se symbolem mince) zpátky, váš soupeÅ™ nemusà daň zaplatit. Jestliže oba hráÄi musà platit danÄ› a nemajà penÃze, oba musà vynechat toto kolo, a namÃsto toho si vezmou 1 penÃz z pokladny.
[editovat] Vyloženà karty
HráÄ, který je na tahu, musà pÅ™iložit svou kartu ke kartám na stole. Karta se musà zahrát tak, aby jejà okraj navazoval na okraje již existujÃcÃch karet, a to buÄ horizontálnÄ› nebo vertikálnÄ›. Nezáležà pÅ™itom na tom, zda-li se jedná o kartu pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ› nebo kartu vody, ani na tom, komu karta patÅ™Ã.
PÅ™Ãklad: [OP, vlevo dole str. 4] karta může být vyložena pouze vedle nebo nad existujÃcà 2 karty (prostory a-f), nemůže být pÅ™iložena diagonálnÄ› k nim.
Tip: V prvnÃch 2 kolech prvnà hry hrajte karty pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ› a vyložte je do rohů křÞe karet vody (viz obr. vpravo nahoÅ™e str.4 OP). Tato strategie zajistà vybudovánà malé pÅ™Ãstavnà oblasti.
V zakladnà variantě hry nemůžete jednou vyloženou kartu již přesunovat, ani nemůžete zakrýt vyloženou kartou kartu jinou.
[editovat] Oblasti
Pouze karty pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ› spojené horizontálnÄ› nebo vertikálnÄ› mohou tvoÅ™it oblast. Oblast je ohraniÄena kartami vody nebo okrajem hracÃho plánu, a tak je vždy zÅ™etelnÄ› odliÅ¡ena od ostatnÃch oblastÃ. Nové oblasti se mohou hranÃm karet vody rozdÄ›lit.
PÅ™Ãklad: [obr. vpravo dole str. 4 OP] karta pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ› oÄÃslovaná 7 je samostatná oblast, protože je ohraniÄena jak vertikálnÄ›, tak horizontálnÄ› kartami vody. Karty pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ› oÄÃslované 3, 9 a 36 tvořà dalšà oblast, tato oblast nenà jeÅ¡tÄ› plnÄ› uzavÅ™ena a mohla by se stále rozÅ¡iÅ™ovat.
[editovat] RozÅ¡ÃÅ™enà hracÃho plánu
DokonÄená hra má hracà plán 6x6 karet. AvÅ¡ak zahajovacà tvar je pouze křÞ karet 5x5. UmÃstÄ›nà okrajů hracÃho plánu tudÞ nenà pÅ™i zahájenà hry pevnÄ› dané. Jakmile Å¡ÃÅ™ka nebo výška hracÃho plánu dosáhne bÄ›hem hry velikosti 6, je rozsah hracÃho plánu v tomto smÄ›ru definován a žádná dalšà karta nemůže být zahrána tak, aby jej dále rozÅ¡ÃÅ™ila (viz obr. vlevo nahoÅ™e str. 5 OP). Když jsou oba 2 smÄ›ry takto pevnÄ› ustanoveny, je možno zaÄÃt považovat oblasti za ohraniÄené okrajem hracÃho plánu.
[editovat] Jeřáby
S jeřáby hrÃ¡Ä blokuje prostor, aby tak bránil soupeÅ™i položit kartu pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ›. Jeřáby blokujà prostor pÅ™iléhajÃcà k nim vertikálnÄ› nebo horizontálnÄ›. (viz obr. vlevo dole str. 5 OP). SoupeÅ™ může do tohoto prostoru zahrát pouze kartu vody . Na již dÅ™Ãve zahrané karty pÅ™istaviÅ¡tÄ› nemajà jeřáby vliv. Důsledkem toho prostor sousedÃcà s jeřáby obou hráÄů může být vyplnÄ›n pouze kartou vody.
[editovat] Hospoda
Toto jsou karty s nejvyššÃmi ÄÃsly v zakladnà variantÄ› hry a nemajà žádnou jinou funkci.
[editovat] UmÃstÄ›nà skladiÅ¡tÄ›
Jestliže hrÃ¡Ä vyložil prvnà kartu pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ› s komoditami do oblasti, umÃstà na nà skladiÅ¡tÄ› odpovÃdajÃcà komodity.
PÅ™Ãklad: [obr. vpravo nahoÅ™e str. 5 OP] Karta zobrazuje sud s vÃnem a bedny s Äajem, takže na kartu se umÃstà hnÄ›dé a béžové skladiÅ¡tÄ›.
Tato karta se nynà stane hráÄovým distribuÄnÃm centrem v této oblasti. Když položà dalšà kartu pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ› s komoditami do stejné oblasti, pÅ™ÃsluÅ¡né skladiÅ¡tÄ› se umÃstà do distribuÄnÃho centra.
PÅ™Ãklad (obr. uprostÅ™ed vpravo str. 5 OP) Pytel s koÅ™enÃm je zobrazený na kartÄ›, a tudÞ zelené skladiÅ¡tÄ› se umÃstà do distribuÄnÃho centra oblasti.
Když se podÃváme na distribuÄnà centrum oblasti, okamžitÄ› vidÃme, kolik komodit zÃskal hrÃ¡Ä v této oblasti.
PÅ™Ãklad: [obr. vpravo dole str 5 OP] SoupeÅ™ umÃstil prvnà kartu pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ› s komoditami do oblasti, takže se stala jeho distribuÄnÃm centrem, a on na nà umÃstil pÅ™ÃsluÅ¡né skladiÅ¡tÄ›.
V každé oblasti každý hráÄ, který tam má nÄ›jaké komodity, má právÄ› jedno distribuÄnà centrum. Jestliže bÄ›hem hry jsou 2 oblasti spojeny a hrÃ¡Ä mÄ›l v každé z nich svoje distribuÄnà centrum, jsou distribuÄnà centra slouÄeny, tzn. z jednoho se pÅ™esunou skladiÅ¡tÄ› do druhého.
Bodovánà komodit v oblastech - HrÃ¡Ä zÃská body v momentÄ›, kdy se oblast stane plnÄ› uzavÅ™ena, a on v nà má položeny hodnotnÄ›jšà komodity než jeho soupeÅ™.
- HráÄ, který má nejvÄ›tšà pÅ™evahu v jednom typu komodity, kontroluje oblast.
PÅ™Ãklad: [obr. vlevo nahože str 6 OP] V této oblasti ÄŒervený má o 2 béžové komodity vÃce než jeho soupeÅ™ (+2). Také má o 2 zelené komodity vÃce (+2). ÄŒerný má vÅ¡ak o 3 hnÄ›dé komodity vÃce (+3), to je nejvÄ›tšà pÅ™evaha a ÄŒerný zÃská bod za tuto oblast. - ÄŒasto oba hráÄi v oblasti majà stejnou sÃlu, takže žádný nemá vÄ›tšà pÅ™evahu v jedné komoditÄ›. V tom pÅ™ÃpadÄ› je vÃtÄ›z ten hráÄ, který vÃtÄ›zà ve vÃce komoditách a má tak vÄ›tšà poÄet pÅ™evah.
PÅ™Ãklad: [obr. vlevo dole str. 6 OP] V dalšà oblasti oba hráÄi majà pÅ™evahu +1 a ani jeden nemá žádnou vyššÃ. Ale ÄŒerný má vÃc pÅ™evah než ÄŒervený, tudÞ bod za tuto oblast obdržà on. - Jestliže oba hráÄi majà stejnÄ› velkou pÅ™evahu v právÄ› jednom typu komodity, rozhodne hodnota komodity, tzn. vÃno je hodnotnÄ›jšà než koÅ™enÃ, koÅ™enà je hodnotnÄ›jšà než Äaj a Äaj je hodnotnÄ›jšà než vÃno.
PÅ™Ãklad: [obr. vpravo str 6 OP] V dalšà oblasti oba hráÄi majà jednu pÅ™evahu +1 a jedna komodita je rovná. PorovnánÃm hodnot komodit vÃno je hodnotnÄ›jšà než koÅ™enÃ, tudÞ bod zÃskává ÄŒervený. - Oblast, kde je rovnost ve vÅ¡ech komoditách nebo která je bez skladišť, nenà bodována.
HráÄ, který zÃskal pÅ™evahu v oblasti ve své komoditÄ›, si tam postavà jednoho ze svých zástupců skladiÅ¡tÄ› . Oba hráÄi pak odstranà z bodované oblasti vÅ¡echny skladiÅ¡tÄ›.
Na konci hry si každý hrÃ¡Ä spoÄÃtá poÄet svých zástupců skladišť na hracÃm plánu, aby tak urÄil celkové skóre hry.
Když je oblast plnÄ› uzavÅ™ena, je bezprostÅ™ednÄ› obodována, po tomto obodovánà normálnÄ› pokraÄuje kolo.
[editovat] LÃzánà karet
Poté, co hrÃ¡Ä umÃstà kartu, lÃzne si dalšà kartu shodnéhu druhu. Pro každé kolo každý hrÃ¡Ä má v ruce 3 karty pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ› a 2 karty vody. Jestliže hrÃ¡Ä zapomene lÃznout, může tak uÄinit i dodateÄnÄ›, až si toho vÅ¡imne. Jestliže se balÃÄek dobere, hrÃ¡Ä si nemůže dolÃznout, a tudÞ mu zůstane v ruce ménÄ› karet.
[editovat] ShromažÄovánà penÄ›z
Když hrÃ¡Ä vyložà kartu vody, obdržà jeden penÃz jako subvenci od mÄ›sta Amsterdam z mÄ›stské pokladny. Jestliže v pokladnÄ› nejsou žádné penÃze, nic nedostane. Jestliže hrÃ¡Ä zapomene si penÃz vzÃt, po skonÄenà kola mu toto právo propadne.
Je jeÅ¡tÄ› dalšà způsob vydÄ›lávánà penÄ›z. HrÃ¡Ä může na zaÄátku kola, než se odkryjà karty, stornovat zahránà karty, za to obdržà 1 penÃz z pokladny. Druhý hrÃ¡Ä potom hraje kolo sám. Jestliže tÃmto způsobem kolo vynecháte, nemusÃte platit danÄ›, tato akce je vhodná zvlášť v tom pÅ™ÃpadÄ›, pokud jste bez penÄ›z.
[Nenà jasné, jestli obÄ›ma hráÄům je dovoleno pasovat a vzÃt si penÃz. Navrhujeme proto, aby se to nesmÄ›lo dÄ›lat pouze vÃcekrát za sebou. Tzn. pokud oba hráÄi zapasujÃ, musà v dalÅ¡Ãm kole oba zahrát.]
[editovat] Konec hry
Hra konÄà v momentÄ›, kdy hracà plán 6 x 6 je kompletnÄ› zaplnÄ›n. Je ale možné, že hrÃ¡Ä nenà schopný umÃstit svou kartu. Nynà se obodujà vÅ¡echny plnÄ› definované oblasti.
Za každou oblast oznaÄenou zástupcem skladiÅ¡tÄ› zÃská hrÃ¡Ä 1 bod. HrÃ¡Ä s vÃce body vÃtÄ›zÃ. Jestliže nastane rovnost bodů, vyhrává hrÃ¡Ä s vÃce penÄ›zi. Jestliže nastane i rovnost penÄ›z, konÄà hra remÃzou. Tzn. penÃze se poÄÃtajà pouze pÅ™i rovnosti bodů.
[editovat] Doplňková pravidla pro 2 hráÄe - souboj
Když pochopÃte základnà variantu hru, mÄ›li byste pokroÄit do pokroÄilé varianty hry. LoÄ pÅ™idává do hry nové vzruÅ¡enÃ. NavÃc hráÄi mohou odstranit již zahrané karty pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ›. Dále je vÄ›tšà hracà oblast a pouze 5 nejvÄ›tÅ¡Ãch oblastà je obodováno.
Pokud nebude v dalÅ¡Ãm výkladu Å™eÄeno jinak, platà nadále pravidla základnà varianty hry.
[editovat] RozÅ¡ÃÅ™enà hracÃho plánu
Hracà plán je 7x7 karet. PoÄáteÄnà postavenà je totožné, křÞ 5+5 karet s pÅ™ÃstavnÃm centrem uprostÅ™ed.
[editovat] Bodovánà a velikost oblastÃ
UzavÅ™ené oblasti jsou bodovány jako pÅ™edtÃm a obsazovány zástupci skladišť. Ale na konci hry se pouze 5 nejvÄ›tÅ¡Ãch oblastà oboduje. Velikost oblastà je daná poÄtem karet pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ›, ze kterých je složena.
Jestliže nelze urÄit pÅ™esnÄ› 5 nejvÄ›tÅ¡Ãch oblastÃ, protože nÄ›kolik oblastà má stejnou velikost, poÄÃtajà se ty oblasti, které jsou blÞ pÅ™ÃstavnÃho centra. SpoÄÃtejte nejkratšà ortogonálnà (pravoúhlou) cestu ke kartÄ› pÅ™ÃstavnÃho centra. Jestliže je vzdálenost oblastà stejná, ani jedna z nich nenà hodnocena, a mÃsto nich je skórována dalšà oblast v poÅ™adÃ.
[editovat] LoÄ
HlÃdková loÄ amsterdamské policie nepÅ™etržitÄ› pozoruje stavby, a ty, které neschválÃ, se musà zdemolovat.
S lodà pÅ™icházà možnost odstranit z hracÃho plánu již položené karty. Na zaÄátku hry loÄ zaÄÃná na kartÄ› pÅ™ÃstavnÃho centra.
Když hrÃ¡Ä hraje kartu se symbolem lodi, může posunout loÄ, a to pÅ™edtÃm než vykoná akci vyloženà karty. PÅ™esouvaná loÄ může být umÃstÄ›na na jakoukoliv kartu vody vyjma té, kde právÄ› stojÃ.
Jestliže loÄ je umÃstÄ›na na kartu vody sousedÃcà s kartou pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ› se symbolem lodÄ›, může být tato karta odstranÄ›na a vracà se zpátky hráÄi, kterému patÅ™Ã. Jestliže je vÃce než jedna taková karta na sousednÃch polÃch, může si hrÃ¡Ä vybrat , kterou si pÅ™eje odstranit.
Je povoleno odstranit pouze 1 vlastnà kartu pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ› se symbolem lodi.
OdstranÄ›nà karty po pÅ™esunutà lodi nenà povinné. V následujÃcà akci vyloženà karty hrÃ¡Ä může vyplnit prostor, který právÄ› vytvoÅ™il pomocà lodi, svou kartou.
Jestliže si nepÅ™ejete posunout loÄ, zůstává tam, kde je. V tomto pÅ™ÃpadÄ› žádnou kartu odstranit nesmÃte.
BÄ›hem kola oba hráÄi mohou posunout loÄ, pokud oba hrajà kartu se symbolem lodi.
Karty pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ› bez symbolu lodi jsou nedotknutelné, stejnÄ› jako vÅ¡echny karty vody a karty již uzavÅ™ených oblastÃ.
[editovat] Ochrana proti lodi
Kvůli hrozbÄ› lodi je výstavba pÅ™Ãstavu odliÅ¡ná. Karty pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ› se symbolem lodi by se nemÄ›li umisÅ¥ovat u vody, aby se redukovalo riziko jejich odstranÄ›nÃ.
PÅ™Ãklad: [obr. vlevo na str. 10 OP] TeÄkou oznaÄené prostory jsou bezpeÄné pÅ™ed lodà a oznaÄené křÞkem bezpeÄné nejsou.
Když umÃstÃte kartu pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ› se symbolem lodi u karty vody, může být ochránÄ›na takto: můžete posunout loÄ na sousednà kartu vody. Když soupeÅ™ posune loÄ, musà ji pÅ™esunout pryÄ, a tudÞ nemůže odstranit kartu pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ›. To by samozÅ™ejmÄ› nefungovalo, pokud by karta pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ› sousedila z vÃce kartami vody.
Když budete hrát tÃmto způsobem, bude soupeÅ™ pouze výjmeÄnÄ› mÃt Å¡anci odstranit vám karty pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ›.
[editovat] ZniÄenà skladiÅ¡tÄ›
Když odstranÃte kartu pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ›, pÅ™ÃsluÅ¡né skladiÅ¡tÄ› se musà též odstranit. Možná se kvůli tomu bude muset založit nové distribuÄnà centrum, jestliže se tak vytvořà nová oblast nebo bylo-li odstranÄ›no právÄ› původnà distribuÄnà centrum. Jestliže odstranÃte kartu, která mÄ›la jediná z oblasti nÄ›jaké komodity, odstranà se pochopitelnÄ› vÅ¡echny skladiÅ¡tÄ›. PÅ™Ãklad: [obr. vpravo dole str. 8 OP] ÄŒerný odstranil 3 lodÃ. ÄŒervený musà vrátit 3 skladiÅ¡tÄ› a vzÃt si kartu 3 zpátky. Karty 36 a 16 nynà vytvořà oddÄ›lené oblasti a ÄŒerný si musà rozdÄ›lit svoje skladiÅ¡tÄ›. Zelené skladiÅ¡tÄ› je tudÞ pÅ™esunuto na 16.
[editovat] Uzavřené oblasti
Uzavřené oblasti jsou nedotknutelné. Žádná karty nesmějà být odtud lodà odstraněny.
[editovat] DodateÄná pravidla pro 4 hráÄe
Pokud ovládáte pokroÄilou variantu hry pro 2 hráÄe, můžete si ji zahrát taky ve 4. V tomto pÅ™ÃpadÄ› je hra hrána 2 proti 2. Jedni hrajà za Äervené a druzà za Äerné.
SpoluhráÄi použÃvajà stejné distibuÄnà centrum v oblasti.
Hracà plán pro 4 je 8 x 8.
[editovat] PÅ™Ãprava
SpoluhráÄi obou týmů musà sedÄ›t vedle sebÄ›.
SpoluhráÄi si rozdÄ›là karty pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ› mezi sebe. Karty zamÃchajà a rozdÄ›là na 2 poloviny. Každý hrÃ¡Ä potom lÃzne 3 karty pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ› a 2 karty vody do své ruky. BalÃÄky se potom otoÄà lÃcem nahoru, aby byla vidÄ›t svrchnà karta.
Každý hrÃ¡Ä dostane 4 penÃze
6 neutrálnÃch speciálnÃch karet se zamÃchá a každý hrÃ¡Ä si vezme jednu z nich do ruky. Zbytek je odstranÄ›n ze hry tak, aby ho nikdo nevidÄ›l.
[editovat] Průběh hry
PrůbÄ›h kola je stejný jako v pokroÄilé variantÄ›. VÅ¡ichni 4 hráÄi hrajà karty podle svého výbÄ›ru a ÄÃslo na kartÄ› urÄà poÅ™adÃ, ve kterém hrajÃ. ÄŒlenové týmu má spoleÄný cÃl, ale snažà se jej dosáhnout s vlastnÃmi kartami a penÄ›zi. SpoluhráÄi si nemohou navzájem ukazovat svoje karty.
[editovat] DanÄ›
HráÄi sedÃcà pÅ™Ãmo proti sobÄ› tvořà dvojice soupeřů. Každý z tÄ›chto párů urÄuje oddÄ›lenÄ›, zda uvalà na soupeÅ™e danÄ›. SpoluhráÄi majà oddÄ›lenou zásobu penÄ›z a nemůžou si je navzájem půjÄovat.
[editovat] UmÃsÅ¥ovánà karet
Když hrÃ¡Ä odkryje kartu, mohou spoluhráÄi spolu projednat, jak ji zahrajÃ.
V jiný okamžik je diskuze mezi spoluhráÄi zakázána.
[editovat] Bodovánà a velikost oblastÃ
Pouze 5 nejvÄ›tÅ¡Ãch oblastà bude obodováno. Každá se pÅ™itom musà skládat aspoň ze 2 karet pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ›, jinak nemůže být hodnocena.
[editovat] LÃzánà karet
Karty pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ› mohou být lÃznuty pouze z vlastnÃho balÃÄku. karty vody jsou lÃzány ze spoleÄného balÃÄku. Jestliže se balÃÄek vyÄerpá, hráÄovi zůstane v ruce menšà poÄet karet.
[editovat] Hra s loděmi
Jestliže hrÃ¡Ä odstranà soupeÅ™ovu kartu pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ› lodÃ, může si vybrat, který z jeho soupeřů si kartu vezme zpátky.
[editovat] Speciálnà karty
S kartou záplav hrÃ¡Ä může může pÅ™ekrýt již umÃstÄ›ný most nebo kartu pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ› s jedinou komoditou, a to tak, že jà zakryje. Voda a ostatnà karty pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ› jdu nedotknutelné. Záplava se poÄÃtá jako karta vody, ale nedostanou se za nà žádné penÃze. S mostem hrÃ¡Ä může pÅ™ekrýt již umÃstÄ›nou kartu vody nebo kartu záplav tak, že jà zakryje. TÃmto způsobem může hrÃ¡Ä spojit 2 oblasti, pokud jeÅ¡tÄ› nebyly obodovány. Most se bere jako karta pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ›. Celnice může být zahraná jako jakákoliv karta vody nebo pÅ™ÃstaviÅ¡tÄ›. Nemůže být ale zahraná do oblasti, která už je uzavÅ™ená. Oblast s celnicà zÃskává navÃc jeÅ¡tÄ› jeden bod. Pokud by bylo v oblasti celnic vÃce, body se poÄÃtajà za každou z nich. Speciálnà karty se nesmà hrát do uzavÅ™ené oblasti. Když zahrajete speciálnà kartu, nelÞete si kartu novou.
[editovat] Odkazy
- Tato hra na hrejsi.cz