Hive
Skočit na navigaci
Skočit na vyhledávání
| ||||
Počet hráčů | 2 | |||
Doporučený věk | 9 | |||
Délka hry | 20 až 30 minut | |||
Autor | John Yianni | |||
Vydání |
| |||
Ocenění | Mensa Select 2006 |
Pravidla
Herní materiál
- 22 kamenů ve tvaru pravidelného šestiúhelníku, z toho 11 bílých a 11 černých. Od každé barvy pak:
- 1× včelí královna
- 3× mravenec
- 2× brouk
- 2× pavouk
- 3× kobylka
Průběh hry
- Hráči se střídají v tazích. V jednom tahu smí hráč buď nasadit jeden vlastní kámen, nebo pohnout jedním vlastním kamenem. Tah je povinný.
- Hráči se domluví, kdo bude modrý, kdo bílý a kdo bude začínat.
- Na začátku hry nejsou kameny obou hráčů nasazeny. V 1. tahu oba hráči nasadí svůj první kámen, přičemž druhý hrač nasadí svůj první kámen na pole sousedící s kamenem soupeře.
- Královnu musí hráč nasadit nejpozději ve svém 4. tahu. Dokud hráč nenasadí svou královnu, nesmí svými kameny pohybovat (smí je pouze nasazovat).
- Hráč může nasadit kámen pouze na pole, které sousedí s nějakým jeho kamenem a které nesousedí s žádným soupeřovým kamenem (vyjma prvního tahu). Kameny zakryté jiným kamenem (viz pohyb brouka) se při aplikaci tohoto pravidla neberou v úvahu.
- Ve skutečnosti se nepokádají kameny na pole, neboť ke hře nepatří žádný hrací plán, ale umisťují se tak, aby se alespoň jedna strana kamene dotýkala strany jiného kamene.
Pohyb jednotlivých kamenů
- Každý druh kamene má svůj vlastní způsob pohybu.
- Královna - na libovolné sousední pole.
- Brouk - na libovolné sousední pole, a to i obsazené. Je-li toto pole obsazeno jiným kamenem (resp. více kameny), kámen brouka se položí na tento kámen (resp. tyto kameny), a tím je zakryje.
- Kobylka - skočí na 1. neobsazené pole ve směru obsazeného sousedního pole. Pokud v některém směru není sousední pole obsazeno, nesmí tímto směrem kobylka táhnout.
- Mravenec - se v 1 tahu může pohnout libovolněkrát z jednoho pole na pole sousední, pouze nesmí dojít na pole, ze kterého právě vyšel.
- Pavouk - se musí v 1 tahu pohnout přesně 3x po sobě na sousední pole, přičemž se nikdy nesmí vrátit na pole, kde už byl, ani se pohnout méněkrát.
- Není povoleno udělat takový tah, kterým by přestaly být kameny položené na desce navzájem propojeny, tzn. tvořit jednu souvislou skupinu. Toto pravidlo platí nejenom po dokončení tahu, ale i v libovolný okamžik průběhu tahu (posunu kamenu po hracím plánu).
- Není možné se pohnout na pole, kde už stojí jiný kámen, a to vyjma brouka (viz pohyb brouka).
- Dále platí, že se nesmí pohnout kamenem na sousední pole, pokud jsou obě pole, která jediná sousedí s těmito oběma poli, obsazena. Toto pole mohou obsadit pouze brouci a kobylky díky svému zvláštnímu pohybu. Idea tohoto pravidla je ta, že se jedná o příliš úzký průchod, kterým kámen neproleze. Kobylka ale sousední kameny přeskočí a brouk je přeleze.
- Není možno vykonat pohyb zakrytým kamenem (viz pohyb brouka).
Konec hry
- Hra se hraje tak dlouho, dokud jeden z hráčů nemá královnu v matu. Hráč, který má královnu v matu, prohrál. Pokud některý hráč zahrál tah, kterým se do matu dostaly obě královny, je partie prohlášena za remízu.
- Včelí královna je v matu, pokud jsou všechna sousední pole obsazena nějakým kamenem (vlastním nebo cizím).
Odkazy
- Tato hra na hrejsi.cz: Pokladnice her, Obchod
- Představení hry: http://deskovehry.blogspot.com/2007/11/pedstaven-hry-hive.html
- Hive na BGG: http://www.boardgamegeek.com/game/2655
- Hive on-line: http://www.hivemania.com/