Bluff

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Počet hráčů 2-6
Doporučený věk 8
Délka hry 30 minut
Autor Richard Borg
Vydání
1993 Ravensburger Bluff
Ocenění Spiel des Jahres 1993 ; Deutscher Spiele Preis 1993 - 4. místo


Pravidla

Herní materiál

  • hrací plán
  • 6 kalíšků na kostky
  • 30 hracích kostek (místo čísla 6 mají hvězdičku)
  • sázecí kostka v jiné barvě (místo čísla 6 má hvězdičku)


Příprava hry

Každý hráč si vezme kalíšek a 6 kostek (v 6 hráčích jen 5 kostek). Vylosujeme začínajícího hráče.

Plán rozložíme doprostřed stolu a nevyužité kostky umístíme na políčka ve středu plánu, aby byl neustálý přehled o tom kolik kostek zbývá. Tyto kostky nejsou ve hře.


Průběh hry a jednoho kola

Během hry hráči přicházejí o své kostky. Kdo žádnou nemá, vypadl. Poslední zbylý vyhrál.

Hra se odehrává v kolech, na začátku kola hodí všichni najednou kostkami, pak proběhne sázka a kdo ji prohraje přijde o několik kostek. Tím kolo končí.

V jednom kole proběhnou tedy postupně tyto fáze: hození kostek, nabízení sázek, přijetí sázky. Další kolo začíná vítěz předchozího kola.


Hození kostek

Hráči protřepou své kalíšky s kostkami a překlopí je na stůl, tak aby kostky zůstaly skryty pod nimi. Pak se každý podívá co mu padlo a to tak, aby to ti druzí neviděli.

Postřehy

  • Doporučujeme oběma rukama poodklopit kalíšek směrem k sobě a jen pod něj nahlédnout. Rukama tak kryjeme kostky před pohledy ostatních.
  • Pokud jsou nějaké kostky na sobě, je nejlepší přehodit všechny kostky. Někdo taky kostku jen sundá z té druhé. Hrajete-li kompetitivně je dobré se na tomto dohodnout předem.


Nabízení sázek

Hráči postupně po směru hodinových ručiček nabízejí vyšší a vyšší sázku pomocí sázecí kostky tak dlouho, dokud ji někdo nepřijme. Začínající hráč, může navrhnout sázku jakoukoli.

Jsou dva druhy sázek. Sázka na číslo a sázka na hvězdičku. Proberme nejdříve sázku na číslo. Hvězdiček si zatím nevšímejme.


Sázka na číslo

Sázka se nabízí tím, že sázecí kostku položíme na nějaké pole sázecí stupnice bez hvězdičky. Strana kterou sázecí kostku dáme nahoru určuje o které číslo v sázce půjde a pole na sázecí stupnici určuje o kolik těchto čísel půjde. Hráč tím říká, že se je ochoten se vsadit o to, že když se odkryjí všechny kostky ve hře (tedy jeho kostky i kostky všech ostatních) bude číslo o které se vsází nahoře minimálně tolikrát kolik nastavil na stupnici.

Příklad: Hráč položil sázecí kostku na sázecí políčko s číslem 11 otočenou navrch číslem 3. Říká tím, že je ochoten si vsadit na to, že celkově na stole minimálně 11 hracích kostek ukazuje číslo 3 (nebo hvězdičku, ale to viz dále).

Hvězdička má specální funkci. Může zastoupit jakékoli číslo. Správně řečeno se tedy hráč sází o to, že na stole je minimálně tolik a tolik čísel nebo hvězdiček.

Další speciální funkcí hvězdičky jsou sázky na hvězdičku.


Sázka na hvězdičku

Sázka je podobná sázce na číslo a nabízí se tím, že sázecí kostku položíme hvězdičkou nahoru na pole sázecí stupnice s hvězdičkou. Hráč tím říká, že se je ochoten se vsadit, že když se odkryjí všechny kostky ve hře bude na kostkách minimálně tolik hvězdiček kolik nastavil na stupnici.

Poznámky

  • Na sázecích pole s hvězdičkou nelze položit sázecí kostku číslem nahoru.
  • Na sázecích pole bez hvězdičky nelze položit sázecí kostku hvězdičkou nahoru.


Povinnost zvyšovat nabídku sázky

Hráč které je na řadě musí navrhnout vyšší sázku, nebo sázku uzavřít. Pořadí sázek je určeno sázecí stupnicí. Sázecí políčka postupně ve směru hodinových ručiček představují vyšší a vyšší sázky. Sázky na jednom sázecím poli lišící se jen nastaveným číslem jdou po sobě podle velikosti nastaveného čísla.

Hráč tedy svou kostku musí buď posunout po sázecí stupnici minimálně o jedno pole, přičemž může nastavit na kostce jakýkoli symbol podle výše uvedených pravidel, nebo může sázecí kostku nechat na stejném sázecím poli, ale v tom případě musí zvětšit na ní nastavené číslo.


Přijetí sázky

Když je hráč na tahu v nabízení sázek, může kromě zvýšení nabídky i sázku přijmout. Říká tím, že přijímá sázku kterou nabídl předchozí hráč - vsadí si tedy proti němu například slovy "nevěřím".

Nyní je potřeba zjistit kdo ze dvou sázejících se hráčů má pravdu. Všichni odkryjí své kostky a zjistí se kolik je na stole symbolů o které šlo (čísel a hvězdiček, nebo jenom hvězdiček).

Zjistí se nejen to kdo sázku prohrál, ale i o kolik se ten druhý zmýlil. Poražený odevzdá tolik kostek o kolik se zmýlil.

Jinými slovy, mohou nastat dva případy:

  • Pokud správných symbolů na kostkách je minimálně tolik kolik tvrdil hráč nabízející sázku prohrál ten kdo ji přijal a odevzdá tolik kostek o kolik je správných symbolů na stole více, než na kolik zněla sázka.
  • Pokud správných symbolů na kostkách je méně než kolik tvrdil hráč nabízející sázku, tak prohrál on sám. A odevzdá tolik kostek o kolik je správných symbolů na stole méně.

Všechny odevzdané kostky dávejte doprostřed hracího plánu na k tomu určená pole. Je tak neustále přehled o tom, kolik kostek ještě zbývá ve hře.


Přesné uhodnutí počtu

Může se stát, že symbolů na stole je přesně tolik na kolik zněla sázka. Nabízející tady vyhrál a za to dostane od toho kdo sázku přijmul jednu kostku. V případě že by mu tím stoupl počet kostek na víc než kolik měl na začátku, dává se tato kostka ze hry.

Poznámka: Toto pravidlo zní v originále jinak. Viz varianty.


Cíl hry

Když ve hře zbyde jediný hráč, vyhrál.


Varianty

1. varianta - všichni odevzdávají při přesné trefě

Při přesném odhadnutí počtu symbolů je v původních pravidlech napsáno, že všechni hráči s výjimkou nabízejícího (toho kdo měl pravdu) odevzdají jednu kostku.


V pravidlech od Endless Game (hra pod jménem Liar's Dice) se s touto nevýhodou původních pravidel vyrovnávají v jedné z variant jinak. Výše uvedené pravidlo neplatí pro poslední kostku. Tedy, poslední kostku nemůžete ztratit, pokud nejste jeden ze dvou sázejících se.

Komentář: Toto pravidlo má tu nevýhodu, že můžete přijít o kostku vinou cizího hráče, což je zvláště v koncovce hry poměrně zásadní. Hra je při aplikaci tohoto pravidla o torchu rychlejší, což může být jak výhoda tak nevýhoda. Nové pravidlo zachováná duch tohoto pravidla tím, že hráč který nabízel sázku a měl pravdu získá ve srovnání o jednu kostku navíc.


2. varianta - ukaž a přehoď

Okamžitě poté co jste učinili svoji nabídku sázky odkryjete jednu nebo více svých kostek. To vám dává právo zbylé kostky skrytě přehodit. Nelze ukázat všechny kostky.

Komentář: Toto pravidlo vám může v určitých situacích zachránit krk, ale za cenu odhalení informace soupeřům.


Další

Stručná pravidla Bluffu

Odkazy