Avalon

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Chybí chrakteristika hry

Hráči se snaží se svými rytíři objevovat a dobývat území skrytá v mlhách Avalonu. Tato území mají různou hodnotu a některá navíc zvláštní význam.

Kromě pozemské síly mohou rytíři využívat čarovnou moc kněžek ovládajících stará umění. Jejich kouzla jim mohou pomoci při získání rozhodujícího vlivu. S jejich pomocí mohou očarovat protihráčova rytíře či kněžku a získat je tak na svou stranu.

Neobvyklé na hře je, že hráči smí vždy zahrát všechny karty, které mají na ruce. Musí však se svými silami dobře hospodařit. Pokud se hráč ve svém tahu příliš vydá z karet, stává se bezbranným proti útoku protihráče. Je proto nutno dobře rozvážit, kdy sbírat síly na další tahy a kdy zaútočit.

pravidla hry

Cíl hry

Vítězí ten, kdo na konci svého tahu ovládá území s celkem 15 korunami (vítěznými body)

Příprava hry

  • 11 karet území zamícháme a zakrytě rozložíme do řady mezi hráče
  • 9 „Nachschubtafeln“ se rozdělí podle barev a otevřeně rozloží vedle řady karet zemí
  • 80 hracích karet (rytíři a čarodějky) zamícháme a ke každé kartě území se otevřeně přiloží z obou stran jedna karta. Každý z hráčů tak získává řadu 11 karet (rytířů a čarodějek), z nichž každá je přiřazena jednomu území. Nezáleží na tom, zda se jedná o rytíře či čarodějky a také barva karet není zprvu důležitá. Zbývající karty vytvoří balíček, ze kterého dostane každý z hráčů 5 karet do ruky.
  • Každý z hráčů obdrží přehledovou kartičku
  • Začíná ten, kdo byl naposledy v Anglii, případně starší hráč


Průběh hry

Každý z hráčů smí během svého tahu zahrát tolik karet, kolik má na ruce. Karty přikládá vždy na svou stranu ke kartám území s cílem tato území dobýt nebo již dobyté území bránit. Na konci tahu si hráč vezme jednu „Nachschubtafel“, podle níž si dobere karty do ruky.

Vyložení karty může mít různé cíle:

  • posílení obrany území přiložením rytíře či čarodějky
  • očarování protihráčova rytíře či čarodějky
  • napadení území rytířem

Posílení území

Hráč vyloží libovolnou kartu z ruky a otevřeně ji přiloží na svou stranu k jednomu území. Pokud zde již jsou karty, musí být přiložena tak, aby byl vidět celkový počet karet u území.

Očarování

Pokud hráč přiloží k některému území čarodějku stejné barvy jako je karta ležící navrchu u tohoto území u protihráče, může se pokusit tuto kartu očarovat. Pokud se hráč nebrání protikouzlem, přejde očarovaná karta na soupeřovu stranu na právě položenou kartu (čarodějku).

Očarovaná karta musí být přiložena k území jako poslední (vrchní karta) a musí mít stejnou barvu jako čarodějka.

Protikouzlo: Protihráč se může očarování bránit tak, že z ruky přiloží na svou stranu čarodějku stejné barvy, jako je útočící čarodějka a kouzlo je tak zrušeno. Pokud chce hráč protikouzlo provést, musí reagovat ihned po seslání kouzla. Napadená karta i čarodějka sesílající protikouzlo zůstanou u hráče, který navíc získá útočící čarodějku na ruku.

I pokud je na hráče úspěšně sesláno protikouzlo jeho tah tím nekončí a může pokračovat v tahu dokud má karty na ruce.

Napadení území

Pokud hráč z ruky přiloží rytíře k území, kde měl před vyložením stejně nebo více karet než soupeř (nezáleží na tom, zda jde o rytíře či čarodějky), může říci: „Napadám toto území!“. Pokud soupeř nepodnikne protiútok, je území dobyto. Hráč však musí ještě odhodit karty – viz. „ztráty při dobývání.

K dobývání území je nutno vyložit rytíře z ruky. Nelze útočit rytířem, který byl úspěšně očarován a hráč si jej přidal na svou stranu.

Pokud je dobyta dosud zakrytá karta, je nyní odkryta a otočena tak, že vyobrazené 1-3 koruny (vítězné body) směřují k hráči, který území dobyl. Vyobrazená krajina má význam jen pro dobírání karet. Mnohé z karet mají ještě zvláštní funkci, kterou je však možno využívat až poté, co je karta poprvé dobyta a odhalena. Kromě tří karet s vyobrazením hradu platí další funkce dobytých karet ihned. Funkce karet s hradem se aktivuje když je již dobytá karta opět napadena.

Pokud je dobyta karta, která dříve patřila protihráči, je otočena směrem k novému vlastníkovi.

Protiútok: Protihráč se může útoku bránit tak, že k dobývanému území vyloží na svou stranu rytíře stejné barvy jako je útočící rytíř. Útok je tak odvrácen. Oba rytíři (útočník i obránce) zůstávají na svých stranách navrchu. Pokud chce hráč provést protiútok, musí tak učinit ihned po vyvolání útoku. Pro úspěch protiútoku není důležitý počet karet na obou stranách, jen barva rytíře.

Pozor: I po neúspěšném útoku tah hráče pokračuje a může vykládat další karty, dokud má nějaké na ruce.

Pozor: Během svého tahu smí hráč provést libovolný počet útoků, avšak dobýt smí maximálně 2 území.

Po každém úspěšném útoku musí odhodit karty – „ztráty při dobývání“.


Ztráty pří dobývání

U dobytého území jsou odstraněny všechny karty obránce na odkládací balíček a útočník musí ze své strany odebrat stejný počet karet (musí karty odebírat postupně odshora od útočícího rytíře). Kromě toho musí útočník odhodit ještě další karty rovnající se počtu karet zapojených do boje na obou stranách (včetně rytíře vyvolávajícího útok).

Příklad: Pokud bylo území dobyto poměrem 3:1, odloží nejprve každý hráč jednu kartu přiloženou u daného území. Navíc musí útočník odhodit další 3+1= 4 karty (z ruky nebo z vyložených u jednoho či více území). Z vyložených karet však smí vždy odebírat postupně od vrchních karet.

Území s hrady – tato území se snáze brání, protože útočník potřebuje k útoku minimálně o jednu kartu více před vyložením útočícího rytíře a při úspěchu ztrácí o kartu více (ztráty při dobývání).

Konec kola – dobírání karet

Nové karty získává hráč přes „Nachschubtafeln“. Na konci svého tahu si musí hráč vybrat jednu z otevřeně vyložených kartiček. Většina z nich přináší pevný počet karet. U některých z nich však počet karet závisí např. na tom, kolik má hráč sousedících území či kolik má území s danou krajinou. Karty Avalon a Bažina nepatří k žádnému druhu krajiny a nepočítají se jako území.

Světlé kartičky: Přinášejí méně karet. Pokud si hráč zvolí jednu ze světlých kartiček, vezme si okamžitě uvedený počet karet z balíčku.

Tmavé kartičky: Přinášejí obvykle více karet. Pokud si hráč zvolí tmavou kartičku, položí si ji otevřeně před sebe. Před začátkem svého dalšího tahu si hráč vezme daný počet karet. Použité „Nachschubtafeln“ se zakrytě vrací zpět. Jakmile jsou použity všechny, otočí se a hráči mají opět volnou volbu.

Pozor: Pokud je zcela vyčerpán balíček karet, zamíchají se odložené karty a vytvoří nový. Na konci svého tahu smí mít hráč na ruce vždy max. 5 karet (i po dobrání karet). Pokud má karet více, musí je odhodit. Během tahu může mít libovolný počet karet.

Konec hry

Jakmile má na konci svého tahu (i po odečtení ztrát z dobývání) 15 a více vítězných bodů, hra končí a hráč vítězí.

Dodatky

Nachschubtafeln

Světlé - vezmi si 2 karty

  • vezmi si 1 kartu za každé území s typem krajiny, od které vlastníš nejvíce území
  • vezmi si 1 kartu za každé území ležící v souvislé řadě. Avalon a Bažina se jako území nepočítají, ale řadu nepřerušují.

Tmavé - vezmi si 4 karty

  • vezmi si 2 karty za každé území s typem krajiny, od které vlastníš nejvíce území
  • vezmi si 1 kartu za každé tvé území. Avalon a Bažina se jako území nepočítají.


Zvláštní území

Některá území mají dodatečnou funkci pro hráče, který toto území obsadí. Tato funkce začne působit až poté, kdy je po úspěšném útoku poprvé odkryta.

Území s hrady – ve hře se nachází tři území s hrady. Každý hrad má bonus k obraně +1 (tedy jako by zde měl obránce přiloženu kartu navíc). Aby mohl protihráč toto území napadnout, musí zde mít alespoň o 1 kartu více před přiložením útočícího rytíře. Kromě toho když protihráč území s hradem získá, musí při odhazování karet (ztráty při dobývání) odhodit o kartu více.

Avalon – kdo obsadí tuto kartu má právo jednou za kolo po úspěšném dobytí území odhodit o jednu kartu méně. Pokud však dobývá ve stejné kole další území, platí běžná pravidla. Přestože přináší jen jeden vítězný bod, je to velmi silná karta. Nepřináší však žádné karty (nepočítá se jako území). Magický kruh v lese – kdo vlastní tuto kartu, může při dobývání území používat jak rytíře tak čarodějky. Obránce však musí vždy vyložit rytíře stejné barvy jako je útočící karta. Čarodějka využitá při dobývání však nemůže seslat kouzlo.

Bažina – je to nejslabší karta, která přináší jen jeden bod a nepřináší karty