Amun-Re: Porovnání verzí

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Řádek 122: Řádek 122:


'''Poznámka:''' V průběhu fáze 2 mohou být použity akční karty „Blokáda sázky“ a „Sázka na stejnou provincii“ – viz. Popis akčních karet.
'''Poznámka:''' V průběhu fáze 2 mohou být použity akční karty „Blokáda sázky“ a „Sázka na stejnou provincii“ – viz. Popis akčních karet.
===Fáze 3 - Akce jednotlivých hráčů (nákup a použití akčních karet, nákup farmářů, stavebních kamenů)===
Počínaje prvním hráčem, každý hráč může v této fázi provést následující akce v uvedeném pořadí:
* A. Nákup a použití akčních karet
* B. Nákup farmářů
* C. Nákup stavebních kamenů
Hráč provede všechny akce, poté následují další hráči ve směru hodinových ručiček. Hráč může provézt jenom některou nebo žádnou z uvedených akcí.
Cena za materiál jevždy stejná, 1 kus jednoho materiálu (akční karta, farmář, stavební kámen) stojí 1 zlatý za jeden druh, 2 ks stojí 3 zlaté, 3 ks stojí 6 zlatých atd. (viz. ceník na herním plánu). Je možno zakoupit dokonce více materiálu, 8 ks pak stojí 36 zlatých, 9 ks stojí 45 zlatých, 10 ks stojí 55 zlatých atd.
'''Příklad:'''
''2 akční karty stojí 3 zlaté – 4 farmáři stojí 10 zlatých – 3 stavební kameny 6 zlatých
Hráč zaplatí celkem 19 zlatých.''
====Akce A. Nákup a použití akčních karet====
Hráč '''může''' nakoupit akční karty. Takto získané karty mohou být hrány okamžitě, nebo si je hráč může ponechat pro další kola. Akční karty vždy přinášejí výhody, které se mohou uplatnit v různých kolech. Jak a kdy se dají akční karty použít je podrobně popsáno v „popisu akčních karet“.
Kolik akčních karet může hráč zakoupit? Nejvyšší počet akčních karet, jaký může hráč zakoupit se rovná nejvyššímu počtu jejich symbolů zobrazených v některé z provincií (limitu ak. karet), kontrolovaných hráčem. Tyto symboly jsou zobrazeny vedle symbolu provincie.
'''Příklad:'''
''V třetím kole červený vlastní provincie MEMPHIS, AMARNA a AVARIS. Může v tomto kole nakoupit až 3 akční karty, protože limit ak. karet pro MEMPHIS je 3, který je nejvyšší.''
''V druhém kole modrý vlastní provincie BUTO a MENDES a tudíž nemůže nakoupit žádné ak. karty, protože v těchto provinciích nejsou žádné symboly ak. karet vedle symbolu provincie (jejich limit je 0).''
Hráč může vlastnit jakékoliv množství ak. karet. Poté, co jsou akční karty zahrány, odkládají se na hromádku (lícem nahoru) vedle herního plánu. Hráč může kdykoliv během hry prodat akční karty do banky. Za každou prodanou kartu dostane 1 zlatý od banky.
Jestliže akční karty dojdou, použité (odehrané) karty se zamíchají a umístí se lícem dolů vedle hracího plánu.
====Akce B. Nákup a použití farmářů====
Hráč může nakoupit farmáře, kteří mu přinesou zlato při sklizni. Jestliže nějaké nakoupí, musí je okamžitě umístit. Hráč oznámí, kolik farmářů chce nakoupit a zaplatí podle ceníku na herním plánu. Může je rozdělit podle své úvahy do svých provincií.
Výjimku tvoří ak. karta „Farmář zdarma“ (viz. Popis akčních karet)
'''Příklad''':
''Červený vlastní provincie BAHARYA a BERENIKE. Zatím neumístil žádné farmáře, nicméně na provincii BAHARYA jsou již dva farmáři vytištěni na herním plánu, které červený nemusel kupovat. Červený koupí dva farmáře a, tudíž zaplatí do banky 3 zlaté a umístí 2 farmáře na provincii BAHARYA. Na provincii BERENIKE není možno umístit žádné farmáře, jelikož tam není žádná zemědělská oblast.''
'''Výjimka''': ''Jestliže červený zahraje ak. kartu „Farmář zdarma“, může umístit jednoho farmáře na BERENIKE, a to na rovinu (prostor pro pyramidy).''
'''Poznámka''': Akční karta „Farmář zdarma“ může být zahrána v této fázi hry (viz. Popis akčních karet).

Verze z 22. 2. 2006, 03:51

Doba faraónů ve starém Egyptě. Dynastie soupeří o vliv v jednotlivých provinciích. Nejdůležitějším projevem vlivu je počet pyramid...

Hráči se snaží mít nejen co nejvíce pyramid, ale i provincii s nejvíce pyramidami na daném břehu Nilu apod. Potřebné zlato získají výnosem z úrody, aby však sklizeň za něco stála, je třeba si oběťmi naklonit vládce bohů Amun-Re.

Herní materiál

  • Pravidla
  • Hrací plán
  • 5 přehledových tabulek
  • 45 farmářů
  • 15 značek provincií (3 od každé z pěti barev)
  • Faraón k označení začínajícího hráče
  • Chrám boha Amun-Re
  • 10 herních kamenů (2 pro každého hráče)
  • 15 stavebních kamenů
  • 15 pyramid
  • 15 dvojitých pyramid
  • 15 karet provincií
  • 39 akčních karet
  • 66 karet zlaťáků
    • 18× 1 zlatý
    • 12× 2 zlatý
    • 12× 5 zlatých
    • 9× 10 zlatých
    • 10× 20 zlatých
    • 5× -3 zlaté

Popis hracího plánu

popis částí herní plánu a kdy jsou potřeba

  • Fáze 1 a 2
    • Symbol a jméno provincie
    • Akční karty zdarma
    • Stavební kameny zdarma
    • Akční karty a zlaté zdarma
  • Fáze 3
    • Akční karty (k zakoupení)
    • Zemědělská oblast (pro farmáře)
    • Rovina (prostor pro stavění pyramid)
    • Ceník
  • Fáze 4
    • Stupnice chrámu
    • Počáteční políčko pro chrám boha Amun - Re
  • Fáze 5
    • 2 farmáři (BAHARYA)
    • Příjem (zaručený)
    • Příjem (nezaručený)
  • Fáze 6
    • Chrám v provincii
    • Dělící čára mezi Dolním a Horním Egyptem
    • Bodovací stupnice.

Přehled hry

Hra je rozdělena na dvě poloviny, Starou a Novou říši. Každá polovina (říše) se skládá ze tří kol, každé kolo obsahuje 5 (6) fází:

  • Fáze 1 - Vyložení provinčních karet
  • Fáze 2 - Obsazování vyložených provincií
  • Fáze 3 - Akce jednotlivých hráčů (nákup a použití akčních karet, nákup farmářů, stavebních kamenů)
  • Fáze 4 - Oběť bohu Amun – Re
  • Fáze 5 - Sklizeň a jiné příjmy
  • Fáze 6 - Bodování (pouze na konci 1.a 2. poloviny hry)

Po třech kolech končí „Stará říše“ a provincie (hráči) jsou obodovány. V „Nové říši“ se odehrají další tři kola, proběhne druhé bodování a hra končí.

Příprava hry

  • Před začátkem první hry musí být všechny hrací kameny vytlačeny z papírového rámečku. Chrám boha Amun – Re a Faraón se skládají ze dvou kusů.
  • Hrací plán se položí doprostřed stolu.
  • Každý hráč dostane jednu akční kartu „Mistr stavitel“ z balíčku akčních karet, zbytek akčních karet se zamíchá a položí vedle herního plánu.
  • 15 karet s provinciemi se zamíchá a položí (lícem dolů) vedle herního plánu.
  • Všechny pyramidy, stavební kameny a farmáři se umístí vedle herního plánu.
  • Každý hráč si vybere barvu a vezme si:
    • 2 hrací kameny a 3 značky provincií odpovídající barvy
    • přehledovou tabulku
    • 20 zlatých
    • jednu „-3“ kartu
  • Každý hráč umístí jeden ze svých hracích kamenů na pole „0“ bodovací stupnice. (vně herního plánu)
  • Nejstarší hráč roztřídí zlaté podle jejich hodnoty stává se pro tuto hru bankéřem. Při méně než 5-ti hráčích se zbývající „-3“ karty vrátí do krabice, nebudou po zbytek hry potřeba.
  • Chrám boha Amun-Re se umístí nalevo od stupnice chrámu
  • Nejstarší hráč si vezme Faraóna stává se začínajícím hráčem pro první kolo.

Stará říše - 1. polovina hry

Fáze 1 - Vyložení provinčních karet

Začínající hráč rozdá z balíčku provinčních karet (karty jsou v balíčku lícem dolů) tolik karet, kolik je hráčů a umístí je na odpovídající provincie na herním plánu. V některých provinciích jsou umístěny zdarma akční karty (BUTO, DAKHLA, EDFU, THEBES), stavební kameny (ABYDOS, MEMPHIS) nebo zlato (DAKHLA – 12 zlatých). Materiál zdarma je umístěn pouze v provinciích, kde jsou jeho symboly zobrazeny v rámečku. Tento materiál je umístěn do odpovídajících provincií, akční karty a peníze pod kartu provincie, stavební kameny do prostoru pro stavění pyramid (rovina).

Příklad: Následující čtyři karty provincií jsou taženy a umístěny do odpovídajících provincií (4 hráči) V provincii BAHARYA jsou již dva farmáři vytištěni na herním plánu. V této provincii není materiál zdarma (nemá rámeček se symboly) V provincii DAKHLA se umístí 12 zlatých a jedna akční karta. V provincii ABYDOS se umístí jeden stavební kámen. V provincii SAWU - stejně jako v BAHARYA – není žádný materiál zdarma.

Fáze 2 - Obsazení vyložených provincií

Každý hráč získá jednu provincii. Jak k tomu dojde?

Začínající hráč umístí svůj hrací kámen na jakoukoliv hodnotu na stupnici, vyznačené na líci vyložených provinčních karet – vsadí. Ostatní hráči pokračují ve směru hodinových ručiček.

  • Každý hráč umístí svůj kámen na jakoukoliv hodnotu na kartě provincie.
  • Jestliže hráč umisťuje svůj herní kámen na kartu provincie, kde již jsou umístěny herní kameny ostatních hráčů, musí ho umístit na vyšší hodnotu (vsadit více).
  • Poté, co všichni hráči umístí svoje hr. kameny, hráči zkontrolují, zda byla něčí sázka přebita. Jestliže tomu tak není, sázení končí a každý hráč získá svou provincii. Jestliže však byla sázka alespoň jednoho hráče přebita, sázení pokračuje. Ti hráči, kteří byli přebiti, ve směru hodinových ručiček, musí přemístit svůj hr. kámen na jinou kartu provincie. Tento hr. kámen nesmí být položen na kartu provincie, na které byl hráč právě přebit. Sázení pokračuje ve směru hodinových ručiček, hráči kteří nebyli přebiti jsou vynecháni. Ve chvíli, kdy je na každé kartě provincie pouze jeden hr. kámen, sázení končí a každý hráč získá svou provincii.

Příklad:

  • V prvním kole sázení červený začíná a umístí svůj hr. kámen na hodnotu „3“ provincie ABYDOS. Černý si vybere hodnotu „1“ provincie SAWU. Modrý přebije Červeného na kartě ABYDOS a umístí svůj hr. kámen na hodnotu „6“. Bílý přebije Modrého a umístí svůj hr. kámen na hodnotu „10“ v ABYDOS.
  • V druhém kole sázení je na tahu červený a musí si vybrat jinou kartu provincie. Zvolí provincii DAKHLA a umístí svůj hr. kámen na hodnotu „0“. Teď je na řadě modrý. Umístí svůj hr. kámen na hodnotu „6“ provincie SAWU a tudíž přebije černého.
  • V třetím kole sázení si musí černý zvolit jinou kartu provincie. Zvolí provinci BAHARYA a tudíž je jeho hr. kámen na hodnotě „0“ této karty. Teď je na každé kartě provincie pouze jeden hr. kámen a tudíž sázení končí. Každý hráč zaplatí hodnotu odpovídající jeho sázce do banku.
  • Bílý zaplatí 10 zlatých, Modrý 6 zlatých, červený a černý neplatí nic.

Hráči zaplatí odpovídající částky do banky a vezmou si zpět své hrací kameny. Karty provincií se umístí (lícem nahoru) na hromádku vedle balíčku karet provincií. Každý hráč umístí svou značku provincie na pole provincie, kterou právě získal. Jestliže jsou na provincii nějaké akční karty nebo zlaté zdarma, hráč si je vezme do ruky. Jestliže jsou v provincii nějaké stavební kameny zdarma, ponechají se tam. Hráč je může použít ve fázi 3 ke stavbě pyramid.

Hráči nesmějí sázet více, než jsou schopni zaplatit. Jestliže se tak stane, hráč který porušil toto pravidlo musí odevzdat všechno své zlato a sázení začne znovu.

Poznámka: V průběhu fáze 2 mohou být použity akční karty „Blokáda sázky“ a „Sázka na stejnou provincii“ – viz. Popis akčních karet.

Fáze 3 - Akce jednotlivých hráčů (nákup a použití akčních karet, nákup farmářů, stavebních kamenů)

Počínaje prvním hráčem, každý hráč může v této fázi provést následující akce v uvedeném pořadí:

  • A. Nákup a použití akčních karet
  • B. Nákup farmářů
  • C. Nákup stavebních kamenů

Hráč provede všechny akce, poté následují další hráči ve směru hodinových ručiček. Hráč může provézt jenom některou nebo žádnou z uvedených akcí.

Cena za materiál jevždy stejná, 1 kus jednoho materiálu (akční karta, farmář, stavební kámen) stojí 1 zlatý za jeden druh, 2 ks stojí 3 zlaté, 3 ks stojí 6 zlatých atd. (viz. ceník na herním plánu). Je možno zakoupit dokonce více materiálu, 8 ks pak stojí 36 zlatých, 9 ks stojí 45 zlatých, 10 ks stojí 55 zlatých atd.

Příklad: 2 akční karty stojí 3 zlaté – 4 farmáři stojí 10 zlatých – 3 stavební kameny 6 zlatých Hráč zaplatí celkem 19 zlatých.

Akce A. Nákup a použití akčních karet

Hráč může nakoupit akční karty. Takto získané karty mohou být hrány okamžitě, nebo si je hráč může ponechat pro další kola. Akční karty vždy přinášejí výhody, které se mohou uplatnit v různých kolech. Jak a kdy se dají akční karty použít je podrobně popsáno v „popisu akčních karet“.

Kolik akčních karet může hráč zakoupit? Nejvyšší počet akčních karet, jaký může hráč zakoupit se rovná nejvyššímu počtu jejich symbolů zobrazených v některé z provincií (limitu ak. karet), kontrolovaných hráčem. Tyto symboly jsou zobrazeny vedle symbolu provincie.

Příklad: V třetím kole červený vlastní provincie MEMPHIS, AMARNA a AVARIS. Může v tomto kole nakoupit až 3 akční karty, protože limit ak. karet pro MEMPHIS je 3, který je nejvyšší.

V druhém kole modrý vlastní provincie BUTO a MENDES a tudíž nemůže nakoupit žádné ak. karty, protože v těchto provinciích nejsou žádné symboly ak. karet vedle symbolu provincie (jejich limit je 0).

Hráč může vlastnit jakékoliv množství ak. karet. Poté, co jsou akční karty zahrány, odkládají se na hromádku (lícem nahoru) vedle herního plánu. Hráč může kdykoliv během hry prodat akční karty do banky. Za každou prodanou kartu dostane 1 zlatý od banky.

Jestliže akční karty dojdou, použité (odehrané) karty se zamíchají a umístí se lícem dolů vedle hracího plánu.

Akce B. Nákup a použití farmářů

Hráč může nakoupit farmáře, kteří mu přinesou zlato při sklizni. Jestliže nějaké nakoupí, musí je okamžitě umístit. Hráč oznámí, kolik farmářů chce nakoupit a zaplatí podle ceníku na herním plánu. Může je rozdělit podle své úvahy do svých provincií. Výjimku tvoří ak. karta „Farmář zdarma“ (viz. Popis akčních karet)

Příklad: Červený vlastní provincie BAHARYA a BERENIKE. Zatím neumístil žádné farmáře, nicméně na provincii BAHARYA jsou již dva farmáři vytištěni na herním plánu, které červený nemusel kupovat. Červený koupí dva farmáře a, tudíž zaplatí do banky 3 zlaté a umístí 2 farmáře na provincii BAHARYA. Na provincii BERENIKE není možno umístit žádné farmáře, jelikož tam není žádná zemědělská oblast.

Výjimka: Jestliže červený zahraje ak. kartu „Farmář zdarma“, může umístit jednoho farmáře na BERENIKE, a to na rovinu (prostor pro pyramidy).

Poznámka: Akční karta „Farmář zdarma“ může být zahrána v této fázi hry (viz. Popis akčních karet).