Alquerque: Porovnání verzí

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
 
(Nadpisy kapitol, odkazy.)
 
(Není zobrazeno 10 mezilehlých verzí od 6 dalších uživatelů.)
Řádek 1: Řádek 1:
=Charakteristika=
{{Infobox hra
| kód      = alq
| název    = Alquerque
| foto      = alq.jpg
| hráčů    = 2
| věk      = 8
| délka    = 10 až 30 minut
| autor    =
| rok      = 13. století
| vydavatel =
| ocenění  =
| obchod    =
}}
[[Kategorie:Abstraktní hry]]


''Počet hráčů'': 2-6


''Doporučený věk'': alespoň 12 let
= Historie =


''Délka hry'': 60 až 120 minut
Tato hra byla podrobně popsána již ve 13. století. V kodexu španělského krále Alfonse X. je krásná barevná iluminace, na níž sedí u zvláštní desky, plné křížících se čar, vousatí pánové s vysokými špičatými čepicemi a hrají - alquerque.


''Vydavatel'': Avalon Hill, Hasbro
To však není první zpráva o této arabské deskové hře quirkat (ve španělštině el quirkat, později proměněná v alquerque). Zmínku najdeme i v arabském rukopisu starším o celá tři staletí. Po stopě alquerque bychom došli ještě dál, ale dávná minulost je příliš mlhavá; teprve Alfonsův rukopis přináší podrobná pravidla.


''Rok vydání'': 1999


''Autor'': Sid Sackson
= Pravidla =


Stavíte hotely, kupujete akcie, snažíte se nezbankrotovat. Společné rysy s Monopoly, ale není tu kostka.
*Ke hře je potřeba:
**Herní plán 4×4 čtvercová pole, rozdělená úhlopříčnými liniemi.
**Hrací kameny představují bojovníky dvou malých armád: 12 je bílých, 12 černých.
**Kameny obsadí všechny průsečíky až na jediný ve středu hracího plánu.
 
*Cíl hry
**Zajmout všechny soupeřovy bojovníky.
 
*Průběh hry
**Začíná bílý, pak hraje černý, dál se pravidelně střídají. Tahy jsou povinné.
**Hráč může posunout kterýkoli ze svých kamenů na sousední průsečík. Posun je dovolen po čarách ve všech směrech: vpřed, vzad, do obou stran i po úhlopříčkách.
**Pokud leží na sousedním poli soupeřův kámen a další průsečík ležící za ním v přímém směru je volný, musí ho hráč svým kamenem přeskočit.
**Jestliže se po přeskoku naskytne příležitost ke skoku přes další soupeřův kámen, musí hráč pokračovat ve skoku, aniž by čekal, až na něj přijde řada.
**Přeskočené kameny jsou zajaty a odklizeny z desky.
** Skákání je povinné; kdo přehlédne možnost přeskoku, je potrestán ztrátou kamene.
*Zakončení hry
**Hra končí, až jeden z hráčů ztratí všechny kameny nebo se dostane do obklíčení a nemůže provést tah, ačkoli je na řadě. V obou případech vítězí jeho soupeř.
*Strategie
**Ze strategického hlediska jsou významné čtyři rohové body; tam nemůže být kámen zajat. Zato se však vystavuje nebezpečí, že bude obklíčen.
 
 
= Odkazy =
 
* Tato hra na [http://hrejsi.cz/cgi/hry/hry.pl?hra=alq hrejsi.cz]
* http://nrich.maths.org/public/viewer.php?obj_id=1282

Aktuální verze z 27. 2. 2008, 16:56

Alq.jpg
Počet hráčů 2
Doporučený věk 8
Délka hry 10 až 30 minut


Historie

Tato hra byla podrobně popsána již ve 13. století. V kodexu španělského krále Alfonse X. je krásná barevná iluminace, na níž sedí u zvláštní desky, plné křížících se čar, vousatí pánové s vysokými špičatými čepicemi a hrají - alquerque.

To však není první zpráva o této arabské deskové hře quirkat (ve španělštině el quirkat, později proměněná v alquerque). Zmínku najdeme i v arabském rukopisu starším o celá tři staletí. Po stopě alquerque bychom došli ještě dál, ale dávná minulost je příliš mlhavá; teprve Alfonsův rukopis přináší podrobná pravidla.


Pravidla

  • Ke hře je potřeba:
    • Herní plán 4×4 čtvercová pole, rozdělená úhlopříčnými liniemi.
    • Hrací kameny představují bojovníky dvou malých armád: 12 je bílých, 12 černých.
    • Kameny obsadí všechny průsečíky až na jediný ve středu hracího plánu.
  • Cíl hry
    • Zajmout všechny soupeřovy bojovníky.
  • Průběh hry
    • Začíná bílý, pak hraje černý, dál se pravidelně střídají. Tahy jsou povinné.
    • Hráč může posunout kterýkoli ze svých kamenů na sousední průsečík. Posun je dovolen po čarách ve všech směrech: vpřed, vzad, do obou stran i po úhlopříčkách.
    • Pokud leží na sousedním poli soupeřův kámen a další průsečík ležící za ním v přímém směru je volný, musí ho hráč svým kamenem přeskočit.
    • Jestliže se po přeskoku naskytne příležitost ke skoku přes další soupeřův kámen, musí hráč pokračovat ve skoku, aniž by čekal, až na něj přijde řada.
    • Přeskočené kameny jsou zajaty a odklizeny z desky.
    • Skákání je povinné; kdo přehlédne možnost přeskoku, je potrestán ztrátou kamene.
  • Zakončení hry
    • Hra končí, až jeden z hráčů ztratí všechny kameny nebo se dostane do obklíčení a nemůže provést tah, ačkoli je na řadě. V obou případech vítězí jeho soupeř.
  • Strategie
    • Ze strategického hlediska jsou významné čtyři rohové body; tam nemůže být kámen zajat. Zato se však vystavuje nebezpečí, že bude obklíčen.


Odkazy