A Game of Thrones
z deskovehry.cz - od hráÄů pro hráÄe
m (Oprava.) |
(2 autoři.) |
||
Řádka 6: | Řádka 6: | ||
| věk = 12 | | věk = 12 | ||
| délka = 120 až 240 minut | | délka = 120 až 240 minut | ||
- | | autor = Christian T. Petersen | + | | autor = |
+ | | autor2 = Christian T. Petersen | ||
| rok = 2003 | | rok = 2003 | ||
| vydavatel = | | vydavatel = |
Verze z 15. 6. 2007, 22:47
PoÄet hráÄů | 3-5 |
DoporuÄený vÄ›k | 12 |
Délka hry | 120 až 240 minut |
Fantasy hra podle románu A Song of Ice and Fire (PÃseň ledu a ohnÄ›) George Martina.
VÃtejte v ZápadozemÃ!
Král Robert Baratheon je mrtev a v zemÃch Západozemà se schyluje k válce. Rod Lannisterů, jejichž dcera Cersei byla ženou Roberta Baratheona, si dÄ›lá nároky na trůn pro svého mladÅ¡Ãho syna Joffreyho. Protože Stannis Baratheon vÃ, že Robert nebyl pravým otcem Joffreyho, dÄ›lá si sám po právu na trůn nároky. Na Železných ostrovech se rod Greyjoyů chystá pustit do druhé rebelie, tentokrát vÅ¡ak s mnohem vyššÃm cÃlem. Na severu shromažÄuje rod Starků sÃly k obranÄ› svých práv a na jihu zámožný rod Tyrellů skrývá svou odvÄ›kou touhu dosednout na Železný trůn. Jak se armády zaÄÃnajà shromažÄovat a havrani pÅ™elétajà sem a tam, stává se stÅ™et králů nevyhnutelným.
Obsah |
Pravidla
Hernà materiál
- 1 hracà plán
- 75 žetonů rozkazů (15 na rod)
- 100 žetonů sÃly (20 na rod)
- 15 žetonů vlivu (3 na rod)
- 5 žetonů zásob (1 na rod)
- 35 karet rodů (7 na rod)
- 5 karet poÄáteÄnÃho rozmÃstÄ›nà (1 na rod)
- 30 karet Westeros
- 50 dřevěných jednotek pěšáků
- 20 dÅ™evÄ›ných jednotek rytÃřů
- 30 dÅ™evÄ›ných jednotek lodÃ
- 1 žeton útoku divokých
- 3 žetony neutrálnÃch armád
- 1 žeton King´s Landing
- 1 žeton Sunspear
- 1 žeton Eyrie
- 1 žeton Železný trůn
- 1 žeton Valyrijský ocelový meÄ
- 1 žeton Poštovnà havran
Žetony rozkazů
- Každý rod dostane 15 kulatých žetonů rozkazů, 3 od každého z následujÃcÃch:
- Pochod (sekyra)
- Podpora (železná rukavice)
- Nájezd (pochodeň)
- Konsolidace sil (koruna)
- Obrana (helma)
- Jsou použity bÄ›hem fáze plánovánÃ, aby jste mohli zadat vaÅ¡im jednotkám tajnÄ› pÅ™Ãkazy.
Žetony sÃly
- Tyto žetony ve tvaru erbu pÅ™edstavujà politický a ekonomický vliv. PoužÃvajà se, když se ucházÃte o pozici na stupnici vlivu, pro podporu NoÄnà hlÃdky proti útokům Divokých a k nastolenà vlády na hracà desce.
Karty rodu
- Každý hrÃ¡Ä dostane 7 karet svého rodu, které pÅ™edstavujà důležité postavy z knihy A Song of Ice and Fire, vůdce v bitvách mezi znesvářenými rody.
Karta poÄáteÄnÃho rozmÃstÄ›nÃ
- Než zaÄne hra dostane každý hrÃ¡Ä kartu svého rodu, která popisuje, kde zaÄÃnajà jednotky jeho rodu, poÄáteÄnà rozestavÄ›nà na stupnici vlivu a stupnici zásobovánÃ.
Karty Westeros
- Tyto karty jsou rozděleny do třà odlišných skupin (I, II, III) a představujà zvláštnà události a běžné úkoly během fáze Westeros.
Pěšáci, lodÄ› a rytÃÅ™i
- PÅ™edstavujà vojenskou sÃlu vaÄeho rodu.
Železný trůn, Valyrijský ocelový meÄ, PoÅ¡tovnà havran
- Tyto tÅ™i velké žetony dostává nejsilnÄ›jšà hrÃ¡Ä v každé ze třà oblastà vlivu. Tyto žetony dávajà svému majitely zvláštnà moc.
ZaÄátek hry
- Rozložte hracà desku na stůl.
- Položte žetony neutrálnÃch armád na patÅ™iÄná mÃsta.
- Žeton útoku Divokých položte na polÃÄko 0 v severnÃm Westeru.
- Žeton poÅ™adà kola na polÃÄko 1.
- VÅ¡echny žetony sÃly vÅ¡ech rodů dejte na hromádku vedle hracà desky.
- Každý hrÃ¡Ä si náhodnÄ› vybere kartu poÄáteÄnÃho postavenà jednoho rodu, aby se urÄilo, za jaký rod bude po zbytek hry hrát.
- Každý hrÃ¡Ä si vezme sedm karet svého rodu
- OddÄ›lte tÅ™i hromádky karet Westeros od sebe. Jednotlivé hromádky zamÃchejte a položte vedle hracÃho plánu lÃcem dolů.
- HráÄi rozmÃstà své jednotky a žetony podle toho, jak je napsáno na kartÄ› poÄáteÄnÃho postavenà jejich rodu.
- Na stupnici King´s Court má být Greyjoy pátý a Tyrrel Ätvrtý = oficiálnà úprava pravidel
Pořadà tahů
- Hra o trůny se hraje na deset kol, z nichž každé je rozděleno na tři fáze:
- Westeros (nehraje se v prvnÃm kole)
- PlánovánÃ
- Akce
Fáze Westeros
- Fáze Westeros představuje zvláštnà a běžné události na územà Westeros.
- Tato fáze se pÅ™eskoÄà v prvnÃm kole, kdy se rovnou pÅ™istoupà k fázi plánovánÃ.
- Fáze Westeros se skládá z :
- Posunutà žetonu pořadà tahu
- OtoÄenà vrchnà karty každého ze třà balÃÄků Westeros.
- Zahránà vrchnà karty balÃÄku I.
- Zahránà vrchnà karty balÃÄku II.
- Zahránà vrchnà karty balÃÄku III.
- Položenà třà karet Westeros naspod pÅ™ÃsluÅ¡ných balÃÄků.
- Karty jsou popsány na konci těchto pravidel
Fáze plánovánÃ
- V této fázi hráÄi použijà své žetony, aby udÄ›lili rozkazy svým jednotkám.
- hráÄi najednou udÄ›là rozkazy.
- HráÄi najednou rozkazy ukážÃ.
- HráÄi mohou využÃt poÅ¡tovnÃho havrana.
Zadávánà rozkazů
- HráÄi tajnÄ› a vÅ¡ichni najednou umisÅ¥ujà žetony rozkazů na desku do oblastÃ, kde majà své jednotky.
- Aby se tedy na územà mohl umÃstit rozkaz, je nutné aby se na nÄ›m vyskytovala alespoň jedna jednotka.
- Na jedno územà smà být umÃstÄ›n pouze jeden žeton.
- Každý rod má deset normálnÃch žetonů, dva od každého z následujÃcÃch
- Pochod (0,-1)
- Nájezd
- Podpora
- Konsolidace sÃly - může být umÃstÄ›na jen na pevninu
- Obrana (+1,+1)
- a pÄ›t žetonů speciálnÃch (s hvÄ›zdiÄkou)
- Pochod (+1)
- Nájezd (+1)
- Podpora (+1)
- Konsolidace sÃly - může být umÃstÄ›na jen na pevninu
- Obrana (+2)
- HrÃ¡Ä může použÃt vÅ¡ech deset normálnÃch žetonů a tolik žetonů speciálnÃch, kolik má hvÄ›zdiÄek na stupnici vlivu královského dvora.
Ukázánà rozkazů
- Poté, co hráÄi rozmÃstili rozkazy, je vÅ¡ichni naráz otoÄà lÃcem navrch.
Poštovnà havran
- HráÄ, který je pánem PoÅ¡tovnÃho havrana, může nahradit jeden ze svých rozkazů jednÃm ze svých speciálnÃch rozkazů (ovÅ¡em pouze v pÅ™ÃpadÄ›, že v pÅ™edchozà fázi neumÃstil vÅ¡echny speciálnà rozkazy na plán).
Fáze akcÃ
- Během této fáze se provedou akce naplánované v předchozà fázi
- AkÄnà fáze se provádà ve tÅ™ech krocÃch:
- Splnit rozkaz nájezd
- Splnit rozkaz pochod (a z toho plynoucà bitvy)
- Splnit rozkaz konsolidace sÃly
Splněnà rozkazu nájezd
- HráÄi, kteřà umÃstili rozkazy nájezd nynà mohou tyto nájezdy vykonat. Každý hráÄ, když na nÄ›j pÅ™ijde Å™ada, může splnit rozkaz jednoho ze svých žetonů. Jako prvnà je na Å™adÄ› hráÄ, který je nejvÃÅ¡e a po nÄ›m následujà dalšà hráÄi dle poÅ™adà na stupnici Železný trůn. Poté co se provedou vÅ¡echny nájezdy.
- SplnÄ›nà rozkazu nájezd znamená, že odstranÃte svůj žeton nájezdu z hracà desky a zároveň odstranÃte jeden protihráÄův žeton nájezdu, podpory nebo konsolidace sil. Odstranit smÃte jen žeton z územÃ, které sousedà z vaÅ¡Ãm územÃm z tÃmto rozkazem nájezdu.
- Jestliže úspěšnÄ› provedete nájezd (odstranÃte protivnÃkův rozkaz), provedli jste tzv. drancovánÃ. Za to dostanete jeden žeton moci z hromádky.
- Rozkaz nájezd umÃstÄ›ný na pevninÄ› nemůže být nikdy proveden na moÅ™i. Nájezd z moÅ™e může být ovÅ¡em veden jak na moÅ™e, tak na pevninu.
- Rozkaz nájezd nepostihuje a nemůže mÃt za cÃl rozkazy pochod a obrana.
- jestliže se na okolnÃch územÃch nenacházà žádný rozkaz konsolidace sil, podpora a nebo nájezd, váš rozkaz je odstranÄ›n bez efektu. Můžete se též rozhodnout neprovést rozkaz i za pÅ™edpokladu, že jste jeho provedenà schopni.
Splněnà rozkazu pochod
- Pochodem pÅ™emisÅ¥ujete své jednotky a napadáte nepřátelská územÃ. Když nÄ›jaká oblast dostane rozkaz k pochodu, můžete pÅ™emÃstit vÅ¡echny nebo jen nÄ›které jednotky.
- Je možné pÅ™esunout jednotky z jednoho územà do nÄ›kolika sousednÃch. Pouze na jednom z tÄ›chto územà smà být nepřátelská jednotka.
- Rozkaz nemusà být využit a celá jednotka může zůstat na původnÃm územÃ.
- jednotka se smà pÅ™emÃstit jen na sousednà územÃ. VyjÃmkou je pohyb s využitÃm vlastnÃch lodÃ.
- DvÄ› územà na pevninÄ› spojené jedinou moÅ™skou oblastà nebo spojenými moÅ™skými oblastmi, na každé z nichž se nacházà hráÄova loÄ, se považujÃpro úÄely pochodu a ústupu za sousedÃcÃ.
- I když použijete pÅ™esun lodÃ, jeden rozkaz pochodu může způsobit jen jednu bitvu.
- Nikdy nemůžete použÃt loÄ protihráÄe, i kdyby vás nechal.
- Nenà stanoven žádný limit pÅ™esunu pomocà lodà uskuteÄnÄ›ných v jednom kole.
- LodÄ› se mohou úÄastnit pÅ™esunu, nebo tvoÅ™it Älánek pÅ™esunu, bez ohledu na to, jestli mÄ›li zadaný nÄ›jaký rozkaz.
Nastolenà vlády
- Když z nÄ›které oblasti odejdou vÅ¡echny vaÅ¡e jednotky, strácÃte zde vládu. Můžete zde ovÅ¡em vládu nastolit. K tomu dojde, umÃstÃte-li žeton použitelné sÃly na územÃ, které jste právÄ› opustili. Tento žeton pÅ™edstavuje nadvládu vaÅ¡eho rodu nad danou oblastà a zůstane tam, dokud se tam úspěšnÄ› nepÅ™emÃstà nepřátelská jednotka.
Bitva
- Když pÅ™emÃstÃte své jednotky na územà obsazené jednotkami jiného rodu, dojde k bitvÄ› ihned jak dokonÄÃte pohyb z konkrétnÃho pÅ™Ãkazu pochod.
- Bitvy se Å™ešà porovnánÃm bojové sÃly zúÄastnÄ›ných stran. VÃtÄ›zem je ten, kdo má nejvyššà bojovou sÃlu. Ta je ovlivnÄ›na jednotkami v bitvÄ›, podporou, pÅ™Ãkazy k obranÄ›, rozkazy pochodu, Valyrijským meÄem a kartami rodu.
Podpora
- Přilehlá oblast může "vyslat" podporu jen pokud na nà je rozkaz Podpora.
- Rozkaz podpora se zadává, protože hrÃ¡Ä pÅ™edpokládá, že sousednà jednotky budou potÅ™ebovat podporu v boji.
- HrÃ¡Ä může podporovat jak vlastnà tak bitvy jiných rodů.
- Jestliže hrÃ¡Ä podporuje bitvu (aÅ¥ útoÄnÃka nebo obránce), znamená to, že sÃla jeho jednotek se pÅ™iÄte k sÃle podporovaného hráÄe. HrÃ¡Ä nemůže podporu rozdÄ›lit ani podpoÅ™it jen Äástà svých jednotek. BuÄ podpořà vÅ¡Ãm, nebo nepodporuje.
- V rámci jednoho kola může hrÃ¡Ä s rozkazem Podpora podpoÅ™it i nÄ›kolik bitev.
- Lodě mohou podpořit bitvu jak na moři tak na pevnině. Pozemnà jednotky mohou podpořit jen bitvy na souši.
- Jednotky, které dávajà podporu zůstávajà stát na svém mÃstÄ›.
- Nynà hráÄi oznámà jaká je jejich bojová sÃla, sÃla jednotek vÄetnÄ› vÅ¡ech bonusů a podpor.
- Pak následuje zahránà karet rodu
- Každý hrÃ¡Ä si tajnÄ› vybere jednu ze sedmi karet rodu. Oba hráÄi jà najednou vyložà pÅ™ed sebe.
- Po vyloženà karty se nejprve zahraje použitelná speciálnà vlastnost. Pak každý hrÃ¡Ä pÅ™idá bojovou sÃlu své karty ke své celkové bojové sÃle.
- AÄkoliv hráÄi volà kartu rodu tajnÄ›, jsou obÄ›ma hráÄům známé! HrÃ¡Ä si tedy může pÅ™ed výbÄ›rem prohlédnout karty protivnÃka. Až samotný výbÄ›r pak probÃhá tajnÄ›.
- Jestliže útoÄnÃk nebo obránce vlastnà Valyrijský meÄ, může ho teÄ použÃt. Za použità zÃská +1 k celkové bojové sÃle. MeÄ vÅ¡ak může použÃt pouze jedenkrát za kolo!
Konec bitvy
- ObÄ› strany si teÄ spoÄÃtajà celkovou bojovou sÃlu za
- jednotky v bitvÄ›
- bonus/postih za rozkaz pochod Äi obrana
- podporu z pÅ™ilehlých oblastÃ
- speciálnà schopnosti na kartě rodu
- bonus bojové sÃly na kartÄ› rodu
- Valyrijský meÄ
- HrÃ¡Ä s vyššà bojovou silou vyhrává bitvu. V pÅ™ÃpadÄ› shodné bojové sÃly vyhrává hrÃ¡Ä s vyššà pozicà na stupnici léna.
- Po vyhodnocenà bitvy se urÄà ztráty v boji. Ty může utrpÄ›t pouze hráÄ, který v probÄ›hlé bitvÄ› prohrál. Ztráty se urÄà podle poÄtu meÄů na rodové kartÄ› vÃtÄ›ze (co meÄ to ztráta jednotky) od jejichž poÄtu se odeÄte poÄet pevnostà na rodové kartÄ› poraženého.
- Poté se poražená strana musà stáhnout.
- Jestliže prohrál útoÄnÃk, musà se vÅ¡echny jeho pÅ™eživšà jednotky stáhnout na pole, ze kterého byl veden útok.
- Prohrál-li obránce musà vÅ¡echny své jednotky stáhnout na jedno jediné pole, které buÄ ovládá nebo je prázdné (nenà zde cizà jednotka ani žeton moci jiného rodu). Nesmà se vÅ¡ak stáhnout na pole, ze kterého byl veden útok!
- Pozor! PÅ™i stahovánà je nutné hlÃdat, aby nebyl pÅ™ekroÄen limit jednotek v armádÄ› - když ustupuji dvÄ›ma jednotkami na pole, kde mám jednotky tÅ™i, ale smÃm mÃt maximálnÄ› 4 jednotky, pak musÃm jednu z ustupujÃcÃch jednotek odstranit ze hry. To znamená, že aÄkoliv jsem v bitvÄ› nepÅ™iÅ¡el o žádné jednotky, můžu o nÄ› i tak pÅ™ijÃt pakliže nemajà kam ustoupit.
- Jednotky, které ustoupily se položà na bok. Nemajà žádnou bojovou sÃlu a jsou-li v tomto kole donuceny opÄ›t ustoupit, jsou automaticky zniÄeny.
SplnÄ›nà rozkazu konsolidace sÃly
- V této fázi hráÄi vÅ¡ichni najednou zÃskajà z hromádky žetony vlivu za každý svůj na desce umÃstÄ›ný rozkaz konsolidace sÃly a za každou korunku, nacházejÃcà se na územà s tÃmto rozkazem.
Konec hry
- Hru o trůny je možné vyhrát jednÃm ze dvou následujÃcÃch způsobů:
- HráÄ, který po deseti kolech ovládá nejvÃce oblastà s mÄ›sty a pevnostmi
- Jestliže dva hráÄi skonÄà nerozhodnÄ›, pak vÃtÄ›zà ten, kdo má vyššà pozici na stupnici zásob. Jestliže je hra stále nerozhodnÄ›, hráÄ, který má nejvyššà použitelnou sÃlu vyhrává. Nerozhodne-li ani to, konÄà hra remÃzou.
- HrÃ¡Ä ovládá sedm oblastà s mÄ›sty a pevnostmi
- Jestliže nÄ›který hrÃ¡Ä ovládne kdykoliv bÄ›hem hry sedm oblastà s mÄ›sty a pevnostmi, je hra okamžitÄ› ukonÄena a dotyÄný hrÃ¡Ä prohlášen za vÃtÄ›ze.
- HráÄ, který po deseti kolech ovládá nejvÃce oblastà s mÄ›sty a pevnostmi
Dalšà pravidla
Neutrálnà sÃly
- Na zaÄátku hry jsou umÃstÄ›ny speciálnà žetony na King´s Landing, Eyrie a Sunspear. ÄŒÃslo na tÄ›chto žetonech pÅ™edstavuje sÃlu jejich neutrálnÃch jednotek, které zabraňujà ve vpochodovánà do dotyÄné oblasti.
- Aby jste mohli napochodovat do této oblasti, musà mÃt vaÅ¡e jednotky spolu s podporujÃcÃmi alespoň stejnou sÃlu.
- Vpochodovánà do neutrálnà oblasti nevyvolá bitvu, takže se nehrajà karty rodu. Modifikátor rozkazu pochod se ovÅ¡em zapoÄÃtává.
Hra ve tÅ™ech hráÄÃch
- Greyjoy a Tyrell nehrajÃ. Jejich poÄáteÄnà jednotky se vÅ¡ak umÃstà a pÅ™edstavujà neutrálnà sÃly. Jejich žetony vlivu a zásob se neumisÅ¥ujÃ.
- K okamžitému vÃtÄ›zstvà je potÅ™eba 8 mÄ›st.
Hra ve ÄtyÅ™ech hráÄÃch
- Nehraje Greyjoy. StejnÄ› jako ve tÅ™ech hráÄÃch jsou jeho jednotky rozmÃstÄ›ny na plán jako neutrálnà sÃly.
Omezenà žetonů
- VÅ¡echny žetony a jednotky ve hÅ™e jsou omezeny svým poÄtem. Jesliže má hrÃ¡Ä vÅ¡ech 20 žetonů sÃly, nemůže dostat dalÅ¡Ã, dokud nÄ›které nepoužije pÅ™i dražbÄ›.
Ostrovy
- DRAGONSTONE, PYKE, THE ARBOR jsou ostrovy a jako takové se považujà za pevninu. Z toho vyplývá, že se po nich nedá pohybovat lodÃ. Pozemnà jednotky se odsud ovÅ¡em mohou dostat jedinÄ› pomocà lodnà pÅ™epravy.
Řeky
- Hranice pevninských územà jsou vyznaÄeny bÃlou Äarou. NÄ›které hranice jsou vÅ¡ak modré - ty pÅ™edstavujà velké Å™eky. PÅ™es Å™eku nelze pÅ™ejÃt, leda by byl na nà vyznaÄen most. Ty jsou na hracÃm plánu jen dva a to na THE TWINS a na CRACKCLAW POINT.
Sever
- Oblast nad CASTLE BLACK, která se nepovažuje za souÄást hracÃho pole a tudÞ na nà nelze vstupovat s jednotkami.
Karty Westeros
Winter Is Coming
- Zima se blÞÃ
Ihned zamÃchejte tento balÃÄek a otoÄte novou kartu.
Last Days of Summer
- Poslednà dny léta
Nic se nedÄ›je, pokraÄujte ve hÅ™e.
Sea of Storms
- MoÅ™e se bouÅ™Ã
HráÄi nemohou umÃstit rozkazy nájezd.
Storm of Swords
- BouÅ™e meÄů
HráÄi nemohou umÃstit rozkazy obrana.
Supply
Clash of Kings
Feast for Crows
Wildling Attack
Mustering
Game of Thrones
Rains of Autumn
Obrázek mamuta
Karty rodů
STARK
- Catelyn Stark
- Váš bonus z rozkazu obrana je v této bitvě dvojnásobný.
- Maester Luwin
- Jestliže vyhrajete tuto bitvu, můžete si vzÃt zpÄ›t do ruky jednu z odhozených karet rodu
- Robb Stark
- ÚtoÄÃcà rytÃÅ™i ve vašà armádÄ› pÅ™idávajà +3 k bojové sÃle (namÃsto obvyklých +2)
BARATHEON
- Melisandre of Asshai
- Jestliže vyhrajete tuto bitvu, můžete utratit jeden žeton použitelné moci a vybrat si za to jednu kartu rodu z ruky poraženého a odhodit ji.
- Renly Baratheon
- Jestliže vyhrajete tuto bitvu, můžete vylepÅ¡it jednoho pěšáka (který se této bitvy úÄastnil) na rytÃÅ™e.
- Salladhor Saan
- Bojová sÃla protivnÃkových podporujÃcÃch lodà je snÞena na 0.
LANNISTER
- Ser Jaime Lannister
- Jestliže vyhrajete tuto bitvu, vezměte si dva žetony použitelné moci.
- Cersei Lannister
- Jestliže vyhrajete tuto bitvu, odstraňte poraženému jakýkoli žeton rozkazu.
- Vargo Hoat
- ÚtoÄÃcà pěšák ve vašà armádÄ› pÅ™idává +2 k bojové sÃle (namÃsto obvyklých +1)
GREYJOY
- Asha Greyjoy
- Jestliže vyhrajete tuto bitvu, můžete ihned odstranit rozkaz podpora nebo konsolidace sÃly na oblasti moÅ™e nebo pevniny pÅ™iléhajÃcà k bitevnÃmu poli.
- Balon Greyjoy
- Bojová sÃla vůdce vaÅ¡eho protihráÄe je 0
- Victarion Greyjoy
- ÚtoÄÃcà lodÄ› vašà armády pÅ™idávajà k bojové sÃle +2 (namÃsto obvyklých +1)
TYRELL
- Ser Loras Tyrell
- Ihned zabijte jednoho útoÄÃcÃho nebo bránÃcÃho se pěšáka vaÅ¡eho protihráÄe
- Briene of Tarth
- Ihned odhoÄte protihráÄův rozkaz obrana na bitevnÃm poli
- Queen of Throns
- ZruÅ¡Ãte speciálnà vlastnosti na kartÄ› rodu vaÅ¡eho protivnÃka