Yspahan

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Verze z 27. 7. 2007, 06:40, kterou vytvořil Jirka bauma (diskuse | příspěvky) (Nová stránka: ===Obsah:=== hrací plán: * tržiště, dělí se na čtyři sektory, každý sektor se skládá z několika bazarů, každý bazar obsahuje 1 nebo více polí tržiště reprezento...)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Obsah:

hrací plán:

  • tržiště, dělí se na čtyři sektory, každý sektor se skládá z několika bazarů, každý bazar obsahuje 1 nebo více polí tržiště reprezentovaných stánky, dále je na bazaru uvedeno číslo označující počet vítězných bodů za zaplnění bazaru
  • tržiště rozděluje na sektory cesta, která se skládá ze světlých a tmavých polí
  • stupnice epoch hry
  • stupnice kol hry
  • počítadlo vítězných bodů
tabulka akcí - obsahuje 6 řádku akcí
tabulka karavany, skládá se ze 3 sekcí, každá sekce obsahuje 4 pole karavany reprezentovaná velbloudy ( ve třech hráčích se používají pouze 3 pole)
bílá figurka - pohybuje se po polích cesty
100 kostiček v barvách jednotlivých hráčů (modrá,červená,zelená,žlutá)
4 tabulky budov pro jednotlivé hráče
18 karet
25 dílků velbloudů
25 peněz
černá figurka počátečního hráče
9 bílých a 3 žluté hrací kostky
2 bílé kostičky k vyznačení epochy a kola hry

Zahájení:

každý hráč si vybere barvu a vezme si svoje kostičky

bílá figurka se umístí na křižovatku cest do středu tržiště

každý hráč si vezme do začátku 2 peníze určí se počáteční hráč

karty se zamíchají a položí do balíčku rubem nahoru

bílé kostičky se nastaví na 1.kolo 1.epochy

každý hráč si nasadí svou kostičku na počítadlo vítězných bodů na 0

Průběh hry:

hra se skládá ze 3 epoch, všechny epochy mají 7 kol

na konci každé epochy se provede obodování tržiště a karavany

obodování tržiště

každý hráč si připočte vítězné body za každý zaplněný bazar svými kostičkami (modifikace viz budova 5)

obodování karavany:

každý hráč si připočte tolik vítězných bodů, kolik činí součin (počet jeho kostiček v karavaně) * (číslo sekce jeho naposledy umístěné kostičky v karavaně)

závěrečné vyhodnocení:

o výsledku hráčů rozhoduje počet dosažených vítězných bodů, v případě rovnosti....

průběh kola:

počáteční hráč hodí všemi x bílými kostkami

  • před hodem může za 1-3 peníze získat 1-3 žluté kostky navíc

poté kostky rozdělí do skupin se shodným číslem, a ty umístí do jednotlivých řádků tabulky akcí, a to tak, že skupiny od nejnižšího čísla po nejvyšší postupně dává do řádků od nespodnějšího směrem nahoru, vyjma skupiny s číslem 6, kterou vždy dá do svrchního řádku tabulky

nyní postupně ve směru hodinových ručiček od počátečního každý hráč provede svůj tah

na konci kola se pro příští kolo posouvá počáteční hráč proti směru hodinových ručiček vyjma předposledního kola 3.epochy, kdy se počátečním stane hráč, který má v tu chvíli nejméně bodů, (ve 4 hráčích), po něm hraje hráč.....

  • v případě rovnosti, ten z nich, který je blíže proti směru hodinových ručiček

dále se kostičky z bazarů vrací zpátky hráčům, bílá figurka se dá doprostřed cesty

tah hráče:

provede jednu ze 3 akcí:

  • 1. posun figurky
  • 2. využítí funkce řádku
  • 3. líznutí karty

přitom určí řádek, který při akci používá, přičemž nesmí použít:

  • řádek bez kostek
  • vyjma počátečního řádek pouze se žlutými kostkami
  • řádek, který již použil jiný hráč

nemůže-li hráč použít žádný řádek, musí provést akci líznutí karty

poté hráč může provést akci:

  • 4. postavit jednu budovu

během svého tahu může hráč kdykoliv zahrát jakoukoliv svou kartu

ad 4)

budov je 6

každá budova přidává hráči nějakou schopnost

za budovu je třeba zaplatit (modifikace viz karty h. a i.)

za postavení budovy si hráč přičte vítězné body v závislosti na počtu postavených budov:

  • 1 budova - nic, 2 až 5 budov - 5 bodů, všech 6 budov - 10 bodů
pořadí               funkce                                                                      cena (v=velbloud, p=peníze)               
1.          bere o velblouda víc	                                                             2v
2 .         bere o 2 peníze víc	                                                            2v + 2p
3.         může posunout zadarmo figurku o 1až 3 pole                               2v  + 2p
4.          při nasazení své kostičky do karavany lízne navíc kartu               3v + 3p
5.          za každý dokončený stan získá o 2 vítězné body víc                      4v + 4p
6.          staví na tržiště o kostičku víc                                                            4v + 4p

ad 1)

hráč posune figurku o tolik polí, kolik je číslo kostek na vybraném řádku, popř. se může posunout ještě o tolik polí, kolik zaplatí peněz (modifikace viz budova 3)

v pořadí určené hráčem, který posunul figurku, každý hráč, který má na s figurkou sousedícím poli tržiště svou kostičku umístí buď tuto kostičku, nebo za 1 velblouda svou kostičku ze zásoby, na stupnici karavany, a to na nejbližší volné pole (ve směru zleva doprava) (modifikace viz budova 4)

následně si vezme 1,2 nebo 3 vítězné body podle toho, zda kostičku nasadil do první, druhé nebo třetí sekce karavany

pokud se tím zaplní poslední pole karavany, karavana se oboduje, a všechny kostičky se z karavany vrátí hráčům do zásoby

ad 2)

počet kostek na vybraném řádku určuje hodnotu akce

počáteční hráč si počítá i žluté kostky, ostatní pouze bílé

hráč si za 1 kartu může zvýšit hodnotu akce o 1

vlastní řádek tabulky určuje druh akce:

nejspodnější řádek tabulky:

  • hráč si vezme velbloudy v počtu daném hodnotou akce (modifikace viz budova 1.)

nejsvrchnější řádek tabulky:

  • hráč si vezme peníze v počtu daném hodnotu akce (modifikace viz budova 2)

ostatní řádky tabulky:

  • hráč nasadí svoje kostičky v počtu daném hodnotou akce na prázdná pole tržiště
  • (modifikace viz budova 6) s podmínkami:
    • sektor tržiště a řádek tabulky mají shodný symbol
    • dokud neni zaplněn, musí hráč přednostně umístit svou kostičku do bazaru ze stejného sektoru tržiště, kde už nějakou svou kostičku má
    • nelze dát kostičku do bazaru, který již rozestavěl jiný hráč

přehled karet

  • a. 3 velbloudi - hráč si vezme 3 velbloudy
  • b. 3 peníze - hráč si vezme 3 peníze
  • c. kostička -> karavana - hráč umístí kostičku ze zásoby na karavanu
  • d. kostička -> tržiště - hráč umístí kostičku ze zásoby na prázdné pole tržiště (nelze na pole bazaru, který již rozestavěk jiný hráč).
  • e.peníze<->velbloudi - hráč si mění peníze a velbloudy v poměru 1:1
  • f. peníze->vítězné body - hráč si vymění peníze na vítězné body v poměru 1:1, max 10
  • g. velbloudi->vítězné body - hráč si vymění velbloudy na vítězné body v poměru 1:2, max. 4x
  • h. velbloudi ne->budova - hráč platí pouze penězi při stavbě budovy
  • i. peníze ne -> budova - hráč platí pouze velbloudy při stavbě budovy
  • (poslední 2 se hrají v momentě akce, kterou modifikují, a nedají se zahrát obě najednou)