Yspahan
Obsah:
hrací plán:
- tržiště, dělí se na čtyři sektory, každý sektor se skládá z několika bazarů, každý bazar obsahuje 1 nebo více polí tržiště reprezentovaných stánky, dále je na bazaru uvedeno číslo označující počet vítězných bodů za zaplnění bazaru
- tržiště rozděluje na sektory cesta, která se skládá ze světlých a tmavých polí
- stupnice epoch hry
- stupnice kol hry
- počítadlo vítězných bodů
tabulka akcí - obsahuje 6 řádku akcí
tabulka karavany, skládá se ze 3 sekcí, každá sekce obsahuje 4 pole karavany reprezentovaná velbloudy ( ve třech hráčích se používají pouze 3 pole)
bílá figurka - pohybuje se po polích cesty
100 kostiček v barvách jednotlivých hráčů (modrá,červená,zelená,žlutá)
4 tabulky budov pro jednotlivé hráče
18 karet
25 dílků velbloudů
25 peněz
černá figurka počátečního hráče
9 bílých a 3 žluté hrací kostky
2 bílé kostičky k vyznačení epochy a kola hry
Zahájení:
každý hráč si vybere barvu a vezme si svoje kostičky
bílá figurka se umístí na křižovatku cest do středu tržiště
každý hráč si vezme do začátku 2 peníze určí se počáteční hráč
karty se zamíchají a položí do balíčku rubem nahoru
bílé kostičky se nastaví na 1.kolo 1.epochy
každý hráč si nasadí svou kostičku na počítadlo vítězných bodů na 0
Průběh hry:
hra se skládá ze 3 epoch, všechny epochy mají 7 kol
na konci každé epochy se provede obodování tržiště a karavany
obodování tržiště
každý hráč si připočte vítězné body za každý zaplněný bazar svými kostičkami (modifikace viz budova 5)
obodování karavany:
každý hráč si připočte tolik vítězných bodů, kolik činí součin (počet jeho kostiček v karavaně) * (číslo sekce jeho naposledy umístěné kostičky v karavaně)
závěrečné vyhodnocení:
o výsledku hráčů rozhoduje počet dosažených vítězných bodů, v případě rovnosti....
průběh kola:
počáteční hráč hodí všemi x bílými kostkami
- před hodem může za 1-3 peníze získat 1-3 žluté kostky navíc
poté kostky rozdělí do skupin se shodným číslem, a ty umístí do jednotlivých řádků tabulky akcí, a to tak, že skupiny od nejnižšího čísla po nejvyšší postupně dává do řádků od nespodnějšího směrem nahoru, vyjma skupiny s číslem 6, kterou vždy dá do svrchního řádku tabulky
nyní postupně ve směru hodinových ručiček od počátečního každý hráč provede svůj tah
na konci kola se pro příští kolo posouvá počáteční hráč proti směru hodinových ručiček vyjma předposledního kola 3.epochy, kdy se počátečním stane hráč, který má v tu chvíli nejméně bodů, (ve 4 hráčích), po něm hraje hráč.....
- v případě rovnosti, ten z nich, který je blíže proti směru hodinových ručiček
dále se kostičky z bazarů vrací zpátky hráčům, bílá figurka se dá doprostřed cesty
tah hráče:
provede jednu ze 3 akcí:
- 1. posun figurky
- 2. využítí funkce řádku
- 3. líznutí karty
přitom určí řádek, který při akci používá, přičemž nesmí použít:
- řádek bez kostek
- vyjma počátečního řádek pouze se žlutými kostkami
- řádek, který již použil jiný hráč
nemůže-li hráč použít žádný řádek, musí provést akci líznutí karty
poté hráč může provést akci:
- 4. postavit jednu budovu
během svého tahu může hráč kdykoliv zahrát jakoukoliv svou kartu
ad 4)
budov je 6
každá budova přidává hráči nějakou schopnost
za budovu je třeba zaplatit (modifikace viz karty h. a i.)
za postavení budovy si hráč přičte vítězné body v závislosti na počtu postavených budov:
- 1 budova - nic, 2 až 5 budov - 5 bodů, všech 6 budov - 10 bodů
pořadí funkce cena (v=velbloud, p=peníze) 1. bere o velblouda víc 2v 2 . bere o 2 peníze víc 2v + 2p 3. může posunout zadarmo figurku o 1až 3 pole 2v + 2p 4. při nasazení své kostičky do karavany lízne navíc kartu 3v + 3p 5. za každý dokončený stan získá o 2 vítězné body víc 4v + 4p 6. staví na tržiště o kostičku víc 4v + 4p
ad 1)
hráč posune figurku o tolik polí, kolik je číslo kostek na vybraném řádku, popř. se může posunout ještě o tolik polí, kolik zaplatí peněz (modifikace viz budova 3)
v pořadí určené hráčem, který posunul figurku, každý hráč, který má na s figurkou sousedícím poli tržiště svou kostičku umístí buď tuto kostičku, nebo za 1 velblouda svou kostičku ze zásoby, na stupnici karavany, a to na nejbližší volné pole (ve směru zleva doprava) (modifikace viz budova 4)
následně si vezme 1,2 nebo 3 vítězné body podle toho, zda kostičku nasadil do první, druhé nebo třetí sekce karavany
pokud se tím zaplní poslední pole karavany, karavana se oboduje, a všechny kostičky se z karavany vrátí hráčům do zásoby
ad 2)
počet kostek na vybraném řádku určuje hodnotu akce
počáteční hráč si počítá i žluté kostky, ostatní pouze bílé
hráč si za 1 kartu může zvýšit hodnotu akce o 1
vlastní řádek tabulky určuje druh akce:
nejspodnější řádek tabulky:
- hráč si vezme velbloudy v počtu daném hodnotou akce (modifikace viz budova 1.)
nejsvrchnější řádek tabulky:
- hráč si vezme peníze v počtu daném hodnotu akce (modifikace viz budova 2)
ostatní řádky tabulky:
- hráč nasadí svoje kostičky v počtu daném hodnotou akce na prázdná pole tržiště
- (modifikace viz budova 6) s podmínkami:
- sektor tržiště a řádek tabulky mají shodný symbol
- dokud neni zaplněn, musí hráč přednostně umístit svou kostičku do bazaru ze stejného sektoru tržiště, kde už nějakou svou kostičku má
- nelze dát kostičku do bazaru, který již rozestavěl jiný hráč
přehled karet
- a. 3 velbloudi - hráč si vezme 3 velbloudy
- b. 3 peníze - hráč si vezme 3 peníze
- c. kostička -> karavana - hráč umístí kostičku ze zásoby na karavanu
- d. kostička -> tržiště - hráč umístí kostičku ze zásoby na prázdné pole tržiště (nelze na pole bazaru, který již rozestavěk jiný hráč).
- e.peníze<->velbloudi - hráč si mění peníze a velbloudy v poměru 1:1
- f. peníze->vítězné body - hráč si vymění peníze na vítězné body v poměru 1:1, max 10
- g. velbloudi->vítězné body - hráč si vymění velbloudy na vítězné body v poměru 1:2, max. 4x
- h. velbloudi ne->budova - hráč platí pouze penězi při stavbě budovy
- i. peníze ne -> budova - hráč platí pouze velbloudy při stavbě budovy
- (poslední 2 se hrají v momentě akce, kterou modifikují, a nedají se zahrát obě najednou)