Alhambra
- Počet hráčů: 2-6
- Doporučený věk: nejméně 8 let
- Délka hry: 45 až 60 minut
- Vydavatel: Queen Games, Corfix
- Rok vydání: 2003
- Autor: Dirk Henn
- Ocenění: Spiel des Jahres 2003 - 1. místo, Deutscher Spiele Preis 2003 - 2. místo
Nejlepší stavitelé z celé Evropy i arabských zemí chtějí předvést své dovednosti. Hlídejte si, abyste měli neustále dost peněz v potřebné měně, protože umělci chtějí být placeni penězi své vlasti. A bez nich nezískáte paláce ani zahrady, které berou dech!
Každý hráč staví "svou" Alhambru. Peníze v různých měnách hráči získávají dobíráním karet. Budovy různých druhů jsou v různou dobu k mání za různou měnu; hráči se snaží mít většinu v určitém druhu budovy a také co nejdelší městské hradby.
Články
Jirka Bauma:Návrh strategie Alhambra
Herní materiál
- 1× bodovací deska
- 1× stavební trh
- 12× označovací kámen (2 ks od každé z šesti barev)
- 6× deska na nepostavené stavby (rezerva)
- 108× peněžní karta (3× hodnota 1 až 9 ve čtyřech barvách)
- 2× bodovací karta (stejný rub jako peněžní)
- 54× stavební kartička
- 6× startovní kartička
Cíl hry
- Cílem hráčů je získat v průběhu hry vhodným nakupováním a stavěním budov co nejvíce bodů.
Příprava hry
- Každý hráč dostane jednu kartičku se Lví fontánou a dva označovací žetony v jedné barvě. Jeden žeton si hráč umístí na kartičku, druhý na začátek bodovací tabulky.
- Doprostřed stolu se umístí stavební trh a na něj se vylosují čtyři kartičky budov.
- Karty peněz se důkladně zamíchají a každému hráči jsou postupně rozdány počáteční peníze. Peníze se vykládají otevřeně před hráče a sčítá se jejich hodnota (nezávisle na barvě). Rozdává se tak dlouho, dokud součet nedosáhne nebo nepřekročí 20.
- Poté, co jsou tímto způsobem všem rozdány peníze, určí se, kdo bude začínat. Hru začíná hráč s nejnižším počtem peněžních karet. V případě, že má nejnižší počet karet více hráčů, pak hráč z nižším součtem hodnot.
- Na stůl se vyloží čtyři peněžní karty na dobírání. Zbylé peníze se rozdělí na pět stejných hromádek. Do druhé hromádky se vmíchá bodovací kartička pro první a do čtvrté pro druhé vyhodnocení. Z hromádek se opět udělá jedna a může se začít hrát.
Průběh hry
- Hraje se po směru hodinových ručiček. Hráč, který je na tahu, musí provést jednu ze tří následujících akcí:
- Vzít si peníze
- Koupit a umístit stavební kartičku
- Přestavět vlastní Alhambru
Braní peněz
- Hráč si může vzít jednu libovolnou vyloženou peněžní kartu, nebo
- libovolné vyložené peněžní karty, jejichž celková hodnota nepřesáhne 5. V takovém případě nezáleží na barvě karet a je tedy možné vzít např. žlutou 1 a modrou 3.
Nákup a pokládání stavebních kartiček
- Hráč může koupit nabízenou budovu za předpokladu, že za ni zaplatí alespoň tolik peněz požadované barvy, jaká je číselná hodnota uvedená na kartičce budovy.
- V případě, že zaplatí požadovanou hodnotu přesně, získává tím právo na provedení další akce. Může tedy opět buď vzít peníze, koupit kartičku nebo přestavět svojí Alhambru.
- Kartičky budov, které hráč v daném tahu koupil, se staví až na samotném konci tahu. Nezáleží tedy na pořadí, v jakém byly koupené.
Toto pravidlo se používá i v případě, že hráč na začátku svého tahu zaplatil za kartičku přesně a pak se rozhodl přestavět Alhambru. Koupená budova se bude umisťovat až po přestavbě!
- Jestliže hráč nechce kartičku postavit, může ji umístit na rezervní plochu. Jestliže kartičku postavit nemůže, tak ji musí umístit na rezervní plochu.
- V případě, že hráč kupovanou kartičku přeplatil, nedostává přeplatek zpět a navíc tímto nákupem jeho tah končí.
- Kartičky budov umístěné na rezervní ploše se nepočítají při vyhodnocování!
- Až poté, co hráč ukončí svůj tah, se doplní nabídka prodávaných budov opět na čtyři.
Přestavba Alhambry
- Vlastní Alhambru si může hráč přestavět třemi možnými způsoby:
- Odstranit stavební kartičku ze své Alhambry a dát jí na rezervní plochu.
- Vzít stavební kartičku z rezervní plochy a přidat ji ke své Alhambře.
- Vyměnit stavební kartičku na rezervní ploše za kartičku v Alhambře. Nová kartička musí být umístěna na místo kartičky odebrané!
- Při manipulaci s kartičkami již postavené Alhambry (odebrání, přestavba) je možné manipulovat jen s volnými kartičkami, tj. kartičkami na okraji pozice. V žádném okamžiku tedy nesmí zůstat Alhambra rozdělená na více částí, a to ani v rámci výměny (kontakt rohem není dostačující).
Pravidla stavění Alhambry
- Na nově přiloženou kartičku se musí dát dojít od Lví fontány. Chodit se dá pouze po žlutém podkladu, je tedy potřeba aby mezi Lví fontánou a novou kartičkou byla souvislá žlutá plocha.
- Kartička musí být přiložena alespoň jednou hranou k jiné kartičce.
- Zeď musí být přiložena ke zdi, písek k písku.
- V Alhambře nesmí vzniknout uzavřená díra.
Ukončení kola
- V okamžiku, kdy se otočí bodovací karta, končí kolo a vyhodnotí se body jednotlivých hráčů.
- Bodovací karta se dá stranou a na její místo se otočí nová peněžní karta.
Bodování
- Pro udělení bodů se zjistí, který z hráčů má nejvíc budov té které barvy. Při prvním bodování získává body jen hráč s většinou, při druhém první a druhý a při třetím pak první tři. Jestliže má více hráčů stejný počet budov dané barvy, rozdělí si příslušné body rovnoměrně (zaokrouhluje se dolů).
- Poté, co se vyhodnotí budovy, spočítá si každý z hráčů nejdelší obvodovou zeď. Za každý díl této zdi obdrží jeden bod.
Konec hry
- Hra končí v okamžiku, kdy po odehraném tahu hráče nelze doplnit stavební trh na čtyři nabídky.
- Zbývající stavební kartičky získají hráči, kteří mají nejvyšší obnos v požadované barvě. V případě, že má více hráčů nejvyšší obnos v dané barvě, stavební kartička zůstane na trhu a nezíská ji žádný hráč.
- Hráči, kteří nyní získali stavební kartičky, je mohou přidat ke svým Alhambrám, ovšem za dodržení všech pravidel pro stavbu.
- Následuje třetí a poslední bodovací kolo. Hráč, který získal v součtu nejvíce bodů, vyhrál. V případě shodného zisku bodů u více hráčů není žádné pomocné hodnocení a hráči tedy mají shodné umístění.
Zvláštní pravidla pro hru ve dvou
Platí běžná pravidla hry Alhambra s následujícími změnami:
- Každá peněžní karta se vyskytuje ve třech exemplářích, nyní se jedna z nich odstraní, tj. hraje se pouze se 72 peněžními kartami.
- Ve hře vystupuje imaginární třetí hráč. Říkejme mu prostě Dirk. Dirk sice nestaví žádnou Alhambru, ale přesto sbírá stavební kartičky. Dirk neprovádí žádné herní tahy.
- Na začátku hry se dá pro Dirka stranou 6 náhodně vybraných stavebních kartiček, aby je oba hráči dobře viděli.
- Při hodnoceních dostává i Dirk body za většiny budov, obvodová zeď se však v jeho případě nehodnotí.
- Ihned po 1. hodnocení dostane Dirk 6 dalších stavebních kartiček, které se rovněž vyberou náhodně a položí se k ostatním Dirkovým budovám.
- Po 2. hodnocení dostane Dirk ještě jednou náhodně stavební kartičky. Ovšem tentokrát nikoli bezpodmínečně 6 kusů, nýbrž jednu třetinu (zaokrouhleno dolů) kartiček, které ještě zbývají.
- Pro oba hráče se mění pouze jedno pravidlo: Kdykoli si koupí stavební kartičku, nemusí ji pouze přistavět ke své Alhambře nebo umístit na rezervní plochu. Smějí ji dát také Dirkovi.
Odkazy
- Přehled herního materiálu - http://deskovehry.t35.com/?/alhambra/
- Představení hry - http://deskovehry.blogspot.com/2006/01/pedstaven-hry-alhambra.html
- Představení 1. rozšíření - http://deskovehry.blogspot.com/2006/09/rozen-alhambra-vezrova-pze.html