Deskripce a klasifikace her
Skočit na navigaci
Skočit na vyhledávání
Chcem-li o hrách hovořit s jinými lidmi o hrách, popisujeme většinou slovy jednotlivé jejich vlastnosti, nebo je různě srovnáváme. Narážíme při tom na řadu problémů, ne každý si pod stejným slovem představí identickou věc. Dobře umět popsat některé vlastnosti hry se hodí při vysvětlování pravidel stejně dobře jako při výběru her nebo jejich hodnocení.
Rozvojem různých přístupů a nástrojů k popisu her se zabývá tato stránka.
Zkráceně tomu říkáme rozvoj metod deskripce. Rozvoj deskripce jde samozřejmě ruku v ruce s rozvojem terminologie (názvosloví). Velkou skupinu metod deskripce tvoří různé klasifikační systámy (rozdělení her do skupin podle určitého kritéria).
Mezi klasické metody deskripce patří:
- Popis pravidel - klasickou mýlkou je, že hru lze nejlépe poznat právě přečtením pravidel. Zkušení hráči však vědí jak je právě tohle těžké, ačkoli na první pohled by se mohlo zdát, že "znám pravidla" = "znám hru".
- Hodnocení typu hry (nevíte lepší termín?) - zjednodušeně řešeno to, co si o hře stručně lidé většinou řeknou. Tedy například to jak je hra zábavná, akční, dynamická, variabilní nebo naopak nudná.
- Klasifikace (rozdělení her do skupin podle určitého kritéria)
- počet hráčů
- autor
- rok vydání
- vydavatel
- distributor v ČR
- herní řady - např. Alea
- délka hry - pro získání dobrých kategorií je nutno stanovit rozumné zjednodušení