Attila
- Počet hráčů: 2-5
- Doporučený věk: nejméně 10 let
- Délka hry: 30 až 70 minut
- Vydavatel: Hans im Glück
- Rok vydání: 2000
- Autor: Karl-Heinz Schmiel
Herní materiál
- Hrací plán
- Tabulka vlivu
- 54 karet barbarských kmenů (9 od každé barvy)
- 120 figurek barbarů (20 od každé barvy)
- 10 karet míru
- pro každého hráče
- 7 označovacích kostiček
- 3 akční žetony
- 1× dvojitý tah
- 1× dva body vlivu
- 1× výměna karet
- jeden žeton na označení barvy hráče
Pozor! - nezaměňovat barvu hráče s barvou barbarského kmene!
Cíl hry
- Vhodným umisťováním barbarů a vyvoláváním válek ve správnou chvíli, získat co nejvíce bodů.
Příprava hry
- Hrací plán se dá do středu stolu. Na něj se do pravého rohu na příslušná místa umístí patřičné počty karet míru. Na počítadlo bodů (na obvodu hracího plánu) umístí každý hráč jednu označovací kostičku.
- Vedle hracího plánu se umístí tabulka vlivu a pod ní zbylé označovací kostičky.
- Karty barbarů se zamíchají a každý hráč obdrží šest karet. Figurky barbarů jsou mimo hrací plán ve společné zásobě.
- Každý hráč si před sebe vyloží žeton označující jeho barvu a tři akční žetony.
Průběh hry
Akční žetony
Válka
- Jestliže se najednom území objeví 5 barbarů (nezávisle na jejich barvě) dojde k válce.
- Počínaje hráčem, který válku vyvolal (umístil pátou figurku), mohou teď hráči podpořit jednotlivé kmeny na tomto území.
- Hráč, který chce některý kmen (nebo i více kmenů) podpořit, vyloží před sebe karty barbarů tak aby bylo vidět kolik karet vynesl, né však jaké (rubem navrch). Je možné vynést i kartu kmene, který není na tomto území zastoupen. Tato se však nepočítá do podpor, pouze se tak můžu zbavit karty kterou nepotřebuji.
- Poté co všichni hráči, kteří chtěli provedli podporu, otočí se všechny karty lícem navrch. Spočítá se který kmen má kolik bojovníků (figurky na území konfliktu + počet vynesených karet kmene). Kmen, který má nejméně bojovníků prohrál a jeho figurky na území konfliktu se odstraní.
- Území na kterém proběhla válka se označí žetonem míru a až do konce hry se už na toto území nesmí dát žádná další figurka barbara.
- Karty si hráči doberou až na konci svého následujícího tahu (včetně hráče, který válku vyvolal).
Bodování
- Hra je rozdělena na čtyři epochy. Každá epocha je definovaná příslušným počtem válek. V první epoše jedna válka, ve druhé dvě, ..., ve čtvrté čtyři. Po skončení poslední války té které epochy se vyhodnocují body.
- Jaké body hráč získal závisí na tom, jak si vede na tabulce vlivu. Doporučujeme vyhodnocovat postupně jednotlivé kmeny tak jak jsou na vlivové tabulce z leva do prava.
- Hráč, který je u daného kmene na stupnici nejvíše, získá tolik bodů, kolik těchto barbarů je na hracím plánu. Hráč na druhém místě získá tolik bodů, na kolika územích jsou barbaři tohoto kmene.
- V případě, že je na prvním místě více hráčů, sečtou se body za první a druhé místo (počet barbarů + počet území), vydělí se počtem hráčů na první pozici a přidělí se příslušným hráčům tyto body (zaokrouhluje se dolu).
- V případě většího počtu hráčů na druhé pozici si tito rovným dílem rozdělí body za druhou pozici (počet území).
- Pozor: v následující epoše se za umístění barbara posouváte na tabulce vlivu o jedno pole dál!. Ve druhé epoše tedy o dvě pole, ve třetí o tři a ve čtvrté o čtyři pole za jednu figurku barbara.
Konec hry
- Hra může skončit dvěma způsoby:
- Proběhne všech deset válek - po té co proběhne desátá válka skončila čtvrtá epocha a provede se vyhodnocení, jako vždy na konci epochy.
- Jestliže některý z hráčů dojde na tabulce vlivu až na poslední pole (není nutné dojít přesně, můžu jít přes) - vyhodnotí se body stejně, jako kdyby skončila epocha.
- Hráč s nejvyšším počtem bodů zvítězil.