Psí život

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Verze z 27. 2. 2008, 17:07, kterou vytvořil Biřic (diskuse | příspěvky) (Umístění kapitol, odkazy.)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Psi.jpg
Počet hráčů 2-6
Doporučený věk 12
Délka hry 60 až 120 minut
Autor Christophe Boelinger
Vydání
2001 Descartes Editeur Psí život

Je to psí život — a vy jste toulavý pes! Cíl? Být prvním hafanem v okolí, kterému se podaří zahrabat u svého pelíšku 4 kosti. Při shánění kostí musíte prošmejdit odpadkové koše, žebrat u kuchyňských dveří v restauracích a vůbec chovat se jako potulný pes. Ale nezapomínejte, každý pes se stará sám o sebe a konkurence je tvrdá. Psi si musí značit své území, aby zpomalili pohyb ostatních, a tvrdě bojovat proti vetřelcům, kteří by jim chtěli jejich kosti ukrást. A nezapomínejte na nemilosrdného pohodného! Každý pes je jedinečný, s různými schopnostmi a povahou. Ať už jste lstivý pudl nebo srdnatý husky, váš úkol není jednoduchý a štěstí je vrtkavé. Konec konců, vždyť je to psí život!


Pravidla

Herní materiál

  • 1 hrací plán
  • 6 figurek představujících 6 různých psů (barva / jméno v anglickém vydání / jméno v německém vydání: růžová / Belle / Belle, žlutá / Fido / Fritz, hnědá / Rex / Struppi, červená / Grouchy / Susi, modrá / White Fang / Rudi, zelená / Vagabond / Rex)
  • 6 tabulek s popisem psů (pro každou rasu jedna) a poli pro ukazatel hladu (Hunger / Hunger), kořist (Beute) a čurání (Bladder / Pipi)
  • 1 šestistěnná kostka
  • 6 sad 13 karet (pro každého psa jedna)
  • 6 ukazatelů hladu (Hunger / Hunger)
  • 6 karet pelíšků
  • 15 značek pro prohledávání odpadkových košů
  • 30 značek pro kosti
  • 12 značek pro noviny
  • 48 značek pro čurání (8 od každé barvy) (Piddle / Pipi)
  • 1 auto psího útulku (pohodný)
  • 1 pravidla hry


Cíl hry

Najděte 4 kosti a zahrabejte je ve svém pelíšku. První pes, který dorazí zpět domů a zahrabe tam 4 kosti, vyhraje. Kratší nebo delší hry dosáhnete snížením nebo zvýšením požadovaného počtu kostí.


Popis hracího plánu (prostřední dvoustrana originálních pravidel)

žlutý domeček s červenou střechou (Neutral Spaces / Revier) = pelíšek. Tady psi žijí, začínají hru a zahrabávají své kosti. Každý pes má svůj vlastní pelíšek. Ostatní psi ani pohodný do něj nesmějí vstupovat. Bílé šipky označují na ulici startovní pole, kam pes vkročí bezprostředně z útulku.

domeček s nápisem KIOSK (Newspaper Kiosk / Zeitungskiosk) = novinový stánek. Tady pejskové získávají noviny k doručení.

bílé číslo v červeném kruhu (Delivery Address / Lieferadresse) = doručovací adresa. Na plánu je 12 budov označených různými cedulemi a očíslovaných od 1 do 12. Do těchto budov pejskové doručují noviny z novinového stánku.

žlutá hvězda v černém kruhu (Restaurants / Restaurants) = restaurace. Zde mohou psi žebrat o jídlo.

psí útulek (The Dog Pound / Tierheim/Hundeheim). Tady skončí pes chycený pohodným, a také vyčerpaní a hladovějící psi, kteří usnuli na ulici. Uprostřed hracího plánu je vlastní budova a vpravo nahoře je odkládací pole pro psy, kteří právě v útulku jsou.

popelnice (Trash Cans / Mülleimer). Tady může pes s trochou štěstí najít jídlo nebo dokonce kost.

pouliční lampa (Lamp Posts / Straßenlaternen). Ideální místo pro vyčurání. Tím pejsek označí své teritorium a zpomalí ostatní psy.

kašna (Fountains / Brunnen). Psi čurají rádi a hodně, proto musí také hodně pít. K tomu slouží kašna.

Vchody a východy z budov jsou označeny barevnými šipkami, aby bylo jasné, ze kterého pole ulice se do budovy dá vstoupit. Červené šipky označují restaurace, zelené místo doručení novin, bílé východ z pelíšku, černé východ z útulku, modré vchod do novinového stánku.


Příprava hry

Každý hráč před začátkem hry udělá následující:

1. Náhodně si vybere tabulku jednoho psa.

2. Vezme si značky čurání odpovídající barvy a položí je vedle tabulky svého psa.

3. Na tabulku svého psa položí ukazatel hladu (na pole 4 stupnice hladu) a značku čurání (na první ze dvou polí močového měchýře — druhé pole zůstane zatím prázdné).

4. Vytáhne si kartu pelíšku a položí ji vedle tabulky svého psa.

5. Vezme si odpovídající figurku psa a umístí ji na hrací plán do pelíšku, jehož kartu si právě vytáhl.

6. Vezme si sadu 13 karet určenou pro svého psa, zamíchá je a vytvoří z nich balíček lícem dolů vedle tabulky svého psa. Toto je soukromý dobírací balík dotyčného psa.

Značky kostí se umístí vedle hracího plánu.

Značky novin se zamíchají a umístí lícem dolů do sloupečků na hrací plán do oblasti doručování novin (Newspapers / Presse).

Značky odpadkových košů se zamíchají a umístí lícem dolů na hrací plán do oblasti smetiště (Town Dump / Mülldeponie).

Auto pohodného se postaví na ulici na pole vedle psího útulku (Dog Pound / Tierheim).

Pokud je mezi hráči dáma, začíná hru ona (i psi se mohou občas chovat jako džentlmeni!) Ve všech ostatních případech začíná nejmladší hráč. Ostatní hráči přijdou na řadu po směru hodinových ručiček. (Poznámka překladatele: V německém vydání hry se nehovoří o dámě, ale o pánečkovi psa jménem Belle – pokud je tento ve hře. Jinak i tam začíná nejmladší hráč.)


Vysvětlivky k obrázkům na kartách

pes míchající karty = Zamíchejte své karty.

smutný psí obličej = Nic jste nenašli.

kýta = Jídlo na 1 den (posunout ukazatel hladu o 1 pole doprava).

kýta s rybou = Jídlo na 2 dny (posunout ukazatel hladu o 2 pole doprava).

kýta s rybou a stehýnkem = Jídlo na 3 dny (posunout ukazatel hladu o 3 pole doprava).

kost = Našli jste kost.

Vlevo dole je na kartách vyobrazeno, zda pes unikne pohodnému, a vpravo dole, zda se dostane pryč z psího útulku. Obrázky jsou názorné:

smutný pes pod síťkou = Pes neutekl pohodnému.

pes v protržené síťce = Pes utekl pohodnému.

pes za mřížemi = Pes zůstane v útulku.

běžící pes = Pes může opustit útulek.

Po vytažení karty a aplikování toho, co je na ní nakresleno, vyloží hráč kartu lícem nahoru na odkládací balíček vedle svého dobíracího balíčku karet.


Fáze hry

Hráč, který je na řadě, musí projít následujícími fázemi:

1. Posunout ukazatel hladu na kartě svého psa o jedno pole doleva.

2. Provést akce svého psa.

3. Posunout auto psího útulku.


Posun ukazatele hladu

Tento žeton ukazuje, jak dobře je pes nakrmen, a v jaké je tedy kondici. Na začátku každého tahu se ukazatel posune o jedno pole doleva. Čím více vlevo se ukazatel nachází, tím větší má pes hlad. Pokud už je ukazatel na začátku tahu na nule a není možné ho dále posunout, pes usne na místě vyčerpáním, což má tyto důsledky:

1. Spícího psa chytne pohodný a pes putuje do útulku (auto útulku se v tomto případě po plánu neposunuje). Hráč umístí svého psa na první pole tabulky psího útulku na okraji hracího plánu. V příštím kole se pes může pokusit z útulku utéct (viz odstavec „Útěk z psího útulku“).

2. Jestliže pes nesl kost nebo noviny, nechá je ležet na poli, na kterém usnul.

3. Tím tah hráče končí.


Akce

Každý pes má pro každé kolo k dispozici určitý počet akčních bodů, za každý z nich může provést jednu z níže uvedených akcí. Pes může akce provádět v libovolném pořadí a může stejnou akci i vícekrát opakovat, pokud mu na to akční body stačí. Počet akčních bodů lze zjistit na kartě s charakteristikou psa. Hráč nemusí spotřebovat všechny akční body, nemůže si je ale schovat pro příští kola.

Lze provést následující akce:

  1. pohyb o jedno pole
  2. prohledání koše s odpadky
  3. upustit kost nebo noviny
  4. zvednout kost nebo noviny
  5. zahrabat kost
  6. žebrat o jídlo
  7. napít se z kašny
  8. počurat lampu
  9. vyzvednout noviny v novinovém stánku
  10. doručit noviny
  11. zaútočit na jiného psa
  12. očuchat označené pole

Žádný pes u sebe nemůže mít najednou více než dva předměty (kosti a/nebo noviny).

Každá akce, kterou pes provede, stojí jeden akční bod.

Příklad: Pes má 6 akčních bodů a na začátku tahu stojí na poli s restaurací. Udělá popořadě tyto akce (utratí své akční body takto):

  • jako 1. akci vyžebrá něco v restaurantu. Má štěstí, vyžebral kost, kterou si dá do tlamy, kde zatím nic neměl.
  • jako 2. akci se přesune na poíčko před restaurantem. Na vedlejším poli je auto z útulku, takže je lepší utéct někam dál.
  • jako 3. akci se přesune o jedno pole od auta, na pole kde stojí další pes.
  • jako 4. akci napadne toho pasa a má opět štěstí - vyhrál, cizí pes jde do útulku, zna poli po něm zůstanou ležet noviny.
  • jako 5. akci zvedne noviny ze země.
  • jako 6. akci se přesune na další pole, kde je fontána, ze které se plánuje napít až na něj zase dojde kolo.


Popis jednotlivých akcí

Pohyb o jedno pole

Pes může jít jen na pole, které sousedí s polem, na němž se právě nachází.

Na pole, na kterém stojí jiný pes nebo vůz psího útulku, může pes vstoupit pouze pokud toto pole vzápětí zase opustí. Nesmí na takovém poli zůstat stát.

Ale: Pes nesmí vstoupit na pole obsazené jiným psem, pokud je toto pole současně počurané jiným psem.

Je jedno, kterým směrem se figurka psa kouká.

Pes nemůže o své vůli vstoupit do psího útulku ani do pelíšku jiného psa.

Za vstup do budovy, pelíšku, restaurace atd., stejně jako za jejich opuštění musí hráč vydat jeden akční bod stejně jako za jakýkoliv jiný pohyb mezi dvěma poli. Do budovy může pes vstoupit nebo ji opustit pouze v místech s příslušnou šipkou (viz též vysvětlivky k hracímu plánu). Mnohé budovy mají více vchodů, takže je možné do nich vejít z jedné strany a odejít jinou.

Příklady: Banka má pouze jeden vchod a lze do ní vstupovat nebo z ní vycházet pouze na toto pole. Kasino nemá žádný vchod pro psy (žádná šipka neukazuje ani do něj, ani z něj) a psi do něj nesmějí vstupovat. Novinový stánek má mnoho vchodů a lze do něj na jedné straně vstoupit a jinou stranou ho opustit.


Prohledání odpadkového koše

Pokud se pes nachází na poli s odpadkovým košem, a pokud na tomto poli ještě neleží značka „prohledaný koš“, může pes tento koš prohledat. Hráč otočí horní kartu svého balíčku, prohlédne si na ní symbol koše a podle něj zjistí, zda jeho pes něco našel. Je-li tam namalovaná kost, položí si hráč žeton s kostí na pole „kořist“ na kartě svého psa. Jestliže pes nemá na své kartě volné pole pro kořist, výsledek hledání se ignoruje. Je-li na příslušném místě vyobrazeno jídlo, posune hráč ukazatel hladu svého psa o odpovídající počet polí doprava, nejdále však na pole 4. Po prohledání koše položí hráč na koš značku prohledaného koše.


Upuštění kosti nebo novin

Kosti nebo noviny, které pes nese, může kdykoli upustit na pole, na kterém se právě nachází. Upuštění každého předmětu ho stojí jeden akční bod. Hráč vezme příslušný žeton z karty svého psa a položí ji na příslušné pole hracího plánu. Noviny se vždy pokládají tak, aby nebyla vidět doručovací adresa na jejich spodní straně.

Není možné upustit noviny v novinovém stánku.

Na jednom poli se může nacházet libovolné množství kostí a novin.


Zvednutí kosti nebo novin

Jestliže má pes na své kartě alespoň jedno volné pole na kořist a nachází se na poli, na kterém leží kost, může ji zvednout, tj. položit si ji na svou kartu. Pokud na poli, na kterém pes stojí, leží noviny, může se hráč podívat na doručovací adresu (číslo), aniž by ji ukázal ostatním hráčům. To ho ještě nestojí žádný akční bod. (Poznámka překladatele: V anglických pravidlech to takhle jasně napsáno není, v německých ano.) Teprve když se rozhodne opravdu noviny zvednout a položit na volné pole kořisti na kartě svého psa, zaplatí akční bod.

Má-li pes na kartě plno (nese dva předměty), může nejdříve něco upustit a pak zvednout noviny.


Zahrabání kosti

Je-li pes ve svém pelíšku a má jednu nebo dvě kosti, může je zahrabat. Zahrabání každé kosti ho stojí jeden akční bod. Vezme žeton kosti a položí ho do svého pelíšku. Jednou zahrabaná kost zde zůstane až do konce hry. Nemůže už být vyhrabána ani svým majitelem, ani jiným psem.


Žebrání

Vejde-li pes do restaurace, může zkusit žebrat. Hráč otočí horní kartu ze svého balíčku a prohlédne si symbol pro restauraci. Je-li tam vyobrazená kost, pes si vezme kost a položí si ji jako kořist na svou kartu. Nemá-li volné pole na kořist, je to jako kdyby nic nevyžebral. Je-li na kartě vyobrazené jídlo, hráč posune ukazatel hladu svého psa o odpovídající počet polí doprava, nejdále však na pole 4.

V jednom tahu může pes v téže restauraci žebrat nejvýše jednou.


Pití z kašny

Je-li na poli, na kterém pes stojí, kašna, může se z ní napít. Poté doplní značky pro čurání ve své barvě na své kartě na plný počet. I když tím získá dva žetony, stojí ho to jen jeden akční bod. Každý pes má k dispozici osm žetonů pro čůrání. Jsou-li už dva z nich v močovém měchýři na jeho kartě, nemá smysl pít z kašny, protože další žeton si v tuto chvíli přidat nemůže.


Počurání lampy

Je-li pes na poli s lucernou, může ji počůrat. Vezme žeton čůrání ze své karty a položí ho na dané pole. Toto pole je nyní „označeno“. Nemá-li pes na své kartě žádný žeton čůrání, nemůže čůrat.

Účinek označeného pole je popsán v části „Očuchání označeného pole“.


Vyzvednutí novin

Je-li pes v novinovém stánku, může hlasitě zaštěkat a vyžádat si tak noviny. Hráč si vytáhne jeden z žetonů novin, ležících lícem dolů na kraji plánu. Podívá se na doručovací adresu (číslo) a položí noviny na pole pro kořist na kartu svého psa, opět lícem dolů.

Nemá-li volné pole pro kořist, nemůže si vzít žádné noviny.


Doručení novin

Má-li pes na své kartě noviny a nachází-li se v budově se stejným číslem, jaké je uvedeno na novinách, může noviny doručit. Ukáže číslo ostatním hráčům, pak noviny položí zpět na kraj hracího plánu do oblasti pro tisk (Newspapers / Presse) a žetony na tomto poli zamíchá.

Potom otočí horní kartu ze svého balíčku a podívá se na část „Noviny“, jakou odměnu dostane. Může dostat buď jídlo, nebo kost. Blíže viz část „Prohledání odpadkového koše“.


Útok na jiného psa

Nacházejí-li se dva psi na sousedních polích, může jeden na druhého zaútočit. Útočí vždy hráč, který je na řadě! Oba psi si otočí vrchní kartu ze svého balíčku a zjistí výsledek psí rvačky. Oba hráči se podívají na pole „Útok“ na své kartě. Hráč, jehož karta má více tlapek, rvačku vyhrál.

Ten, kdo prohrál souboj, vezme svého psa a položí ho na první pole psího útulku (to ho nestojí žádný akční bod). Všechno, co měl s sebou, nechá ležet na poli, které právě opustil. Pokud zvítězil útočník, může se na toto pole nyní přesunout (za 1 akční bod) a upuštěnou kořist posbírat (za další akční body). Pokud útočník souboj prohrál a ocitl se v útulku, je tím jeho tah u konce.

Pes, který je uvnitř budovy, může napadnout nebo být napaden psem z ulice, pouze pokud pes na ulici stojí před vchodem do této budovy.

Mají-li hráči na kartách stejný počet tlapek, nestane se nic. Souboj skončil nerozhodně. Pokud útočníkovi zbývají akční body, může za další akční bod zaútočit znova.


Očichání označeného pole

Vstoupí-li pes na pole, na kterém leží čůrací značka jiného psa, jeho akce ihned končí a tah se přesouvá do fáze 3 (pohyb auta psího útulku). Jako každý správný pes totiž stráví zbytek své akční fáze očicháváním pachové značky cizího pejska. Tuto značku hráč sebere a odevzdá majiteli psa, který ji udělal.

Pes, který se na poli zastavil, může ve svém příštím tahu samozřejmě toto pole označit sám, pokud tedy má čím.


Míchání karet

Pokud má hráč otočit kartu a na řadě je karta s pokynem „Zamíchejte karty“, zamíchá všech svých 13 karet. Z nově zamíchaného balíčku vytáhne horní kartu a z ní zjistí výsledek. Samozřejmě se může stát, že se mu podaří vytáhnout míchací kartu opakovaně a bude muset zamíchat balíček vícekrát. Míchání nestojí žádné akční body.


Pohyb auta psího útulku

Nejistotu do jinak klidného psího života vnáší banda pohodných z psího útulku. Když hráč dokončí své akce, hodí kostkou a posune auto útulku. Hráč, jehož pes je právě v útulku, nesmí s autem hýbat.

Hod kostkou udává počet polí, o která lze autem pohnout. Nasměrování auta je důležité. Šipka ukazuje, kterým směrem může auto jet. Vůz jede vždy rovně na nejbližší pole a na každém poli, na které vjede, může změnit směr o jednu stranu pole. Nemůže couvat ani jet bokem.

Auto nesmí vjíždět do budov a do psích pelíšků.

Přes pole, na kterém stojí pes, může auto přejet, nebo na něm zastavit. Auto nemusí ujet plnou vzdálenost, kterou mu dovoluje kostka.


Chycení psa

Zastaví-li auto na poli se psem, tento pes je ihned chycen a putuje na první pole psího útulku. Pokud nesl nějaké předměty, nechá je ležet na poli, na kterém byl chycen.


Útěk před pohodným

Zastaví-li auto na poli sousedícím s polem, na kterém se nachází pes, pes se musí pokusit pohodnému utéct. Platí to i v případě, že auto zastaví před vchodem do budovy, ve které se pes nachází. Chycen nemůže být pouze pes, který je ve svém pelíšku.

Majitel psa si vytáhne horní kartu ze svého balíčku a podívá se na část „Útěk před pohodným“. Je-li tam pes pod sítí, je pes chycen a putuje ihned na první pole psího útulku. Je-li tam zobrazen běžící pes, znamená to, že se mu podařilo před pohodným utéct.

Může se stát, že auto zastaví na poli, v jehož sousedství se nachází více psů. Počínaje hráčem, který začínal hru, po směru hodinových ručiček postupně všichni zjistí, jestli se jim podařilo utéct.


Opuštění psího útulku

Pes v útulku nemůže nic dělat, dokud se mu nepodaří z útulku uniknout. Má-li hráč svého psa v útulku v okamžiku, kdy začíná jeho tah, nehýbe s ukazatelem hladu a místo toho si vytáhne horní kartu ze svého balíčku a podívá se na část „Útěk z útulku“.

Je-li tam vyobrazen běžící pes, může útulek opustit a jeho figurka se postaví do budovy útulku uprostřed hracího plánu (vedle novinového stánku). Ukazatel hladu se mu nastaví na 2. Hráč může ihned začít provádět se svým psem akce; první z nich bude opuštění útulku přes pole se šedou šipkou.

Je-li na kartě vyobrazen pes za mřížemi, znamená to, že zatím musí v útulku zůstat. Jeho figurka se na tabulce na okraji plánu posune na pole „2. kolo“ (2 Runde / 2 Turn). Na začátku příštího tahu může hráč vytáhnout až 2 karty, jednu po druhé, aby svého psa osvobodil.

Není-li pes volný ani na začátku 3. kola, může hráč otočit 3 karty. Na začátku 4. kola je pes vysvobozen v každém případě.

Hráč, jehož pes je v péči útulku, nepohybuje ani ukazatelem hladu, ani autem útulku.


Nové odpadky

Jakmile některý hráč položí na plán poslední značku „prohledaný odpadkový koš“, začne odvoz odpadků, všechny koše se vyprázdní a obyvatelé města se postarají, aby se rychle naplnily novým odpadem. Všechny značky „prohledaný koš“ (s výjimkou té právě položené) se z plánu stáhnou zpět na smetiště na jeho okraji.


Alternativní pravidla

Můžete se domluvit na pevné době trvání hry. Potom vyhraje hráč, který po uplynutí dohodnuté doby má nejvíce kostí ve svém pelíšku. Při nerozhodném počtu se přidávají celá kola tak dlouho, až bude mít některý hráč více kostí než ostatní.


Rady pro chytré pejsky

Každý pes má své silné a slabé stránky. Tak třeba Belle nemá moc ve zvyku svým pěkným jemným nosánkem čuchat u lamp, zato v restauracích jí málokdo odolá. Susi může v restauracích očekávat spíš kopanec, ale žádný jiný pes není tak šikovný, pokud je potřeba štípnout kost jinému hafanovi. Rudi rychle běhá a rád se pere. Někteří psi jsou mazanější a snadněji utečou pohodnému. A Rexovi by měli ostatní jít raději z cesty.


Doporučujeme, abyste si karty svých čtyřnožců dobře prohlédli a vštípili si jejich přednosti i slabiny. Měli byste se raději vcítit do jejich kůže, než se spoléhat na náhodu…


Odkazy

Minirecenze