Ys: Porovnání verzí
Řádek 211: | Řádek 211: | ||
*Každý hráč navíc dostane 4 válečky s čísly (‘4’, ‘2’, ‘1’ and ‘0’) patřící neutrálnímu hráči | *Každý hráč navíc dostane 4 válečky s čísly (‘4’, ‘2’, ‘1’ and ‘0’) patřící neutrálnímu hráči | ||
*každý hráč poté, coumístí svoje 2 válečky, umístí jeden váleček neutrálnímu hráči zakrytě | *každý hráč poté, coumístí svoje 2 válečky, umístí jeden váleček neutrálnímu hráči zakrytě | ||
při vyhodnocení, neutrální hráč vyhrává všechny remízy. | *při vyhodnocení, neutrální hráč vyhrává všechny remízy. | ||
*Vyjma karet ‘Prince’ or ‘King’ cards, neutrální hráč si bere místo akčních karet barevný drahokam, | *Vyjma karet ‘Prince’ or ‘King’ cards, neutrální hráč si bere místo akčních karet barevný drahokam, neutrální hráč si vždy vybere drahokam právě nejsilnější barvy. | ||
neutrální hráč si vždy vybere drahokam právě nejsilnější barvy. | |||
*Jestliže neutrální hráč mění kurz drahokamů, vylepší kurz barvě, od které má nejvíc drahokamů, je-li takových víc, rozhoduje vzdálenost od města, tj. modrá > zelená > žlutá > červená. | *Jestliže neutrální hráč mění kurz drahokamů, vylepší kurz barvě, od které má nejvíc drahokamů, je-li takových víc, rozhoduje vzdálenost od města, tj. modrá > zelená > žlutá > červená. | ||
*při závěrečném vyhodnocení neutrální hráč dostane body za 3.místo i v případě, kdy nemá žádný drahokam příslušné barvy. | *při závěrečném vyhodnocení neutrální hráč dostane body za 3.místo i v případě, kdy nemá žádný drahokam příslušné barvy. |
Verze z 18. 6. 2006, 21:01
Počet hráčů 3 – 4 (s rozšířením 5) hráčů
Obsah
hrací plán:
- kruhový plán města, rozdělený na 4 kvadranty a 3 mezikruží (přístavní, komerční, palácová zóna) , tzn. celkem obsahující 12 polí
- tabulka trhu, 4 sloupce reprezentující jednotlivé barvy drahokamů a 4 řádky, tzn. celkem 16 polí
- tabulku kurzu drahokamů, 4 sloupce reprezentující jednotlivé barvy drahokamů a řádky reprezentující aktuální hodnotu barvy drahokamu na kurzu
- pole královy přízně
- sady 16 válečků s čísly v 5 barvách
- 120 barevných drahokamů ve 4 barvách po 30 (pokud by během hry náhodou došly, zastoupí se libovolnou náhražkou)
- 20 černých drahokamů
- 5 bílých drahokamů
- zástěny v 5 barvách
- 24 akčních karet, 20 se žlutým a 4 s modrým okrajem
- 24 karet s drahokamy
- počítadlo kol a kámen pro počítání kol
- 4 kameny v barvách drahokamů
- karty pořadí (1, 2, 3, 4, 5 a 6)
- stupnice vítězných bodů
- kameny označující počet dosažených vítězných bodů v 5 barvách (dosažené body jsou vyznačovány průběžně)
Počáteční postavení
- každý hráč si vybere jednu barvu a vezme si svoje válečky a zástěnu
- hráči zahodí 3 válečky s číslem 2, v 5.hráčích navíc ještě 2 válečky s čísly 1 a 3
- balíček karet s drahokamy se zamíchá a položí rubem nahoru vedle hracího plánu
- 4 akční karty s modrým okrajem se rozmístí do jednotlivých rohů hracího plánu
- akční karty se žlutým okrajem se zamíchají a náhodně rozmístí rubem nahoru v počtu 3 do každého rohu hracího plánu, zbylé se zahodí
- do prostředního řádku tabulky kurzu drahokamů se umístí pro každou barvu kámen
- hráči si náhodně rozdají karty pořadí (karty pořadí s vyššími čísly než je počet hráčů se zahodí)
- každý hráč nasadí kámen své barvy na stupnici vítězných bodů na pole 0
- počítadlo kol se nastaví na 1.kolo
Hra se skládá ze 4 kol a závěrečného vyhodnocení.
Průběh kola:
fáze 1 – úvod:
- do každého kvadrantu města a vedle trhu se vyloží 1 karta s drahokamy, na ní se umístí drahokamy určené touto kartou, za větší drahokam se dodají 2 drahokamy této barvy, za menší jeden drahokam
- do jednotlivých řádků tabulky trhu se umístí drahokamy určené vyloženou kartou, jeden řádek tak zůstane prázdný (v 5 hráčích se drahokamy barvy většího drahokamu dodají do 2 řádků trhu, takže není prázdný žádný řádek)
- otočí se 4 svrchní akční karty
fáze 2 - pořadí:
- každý hráč vyloží číslem dolů před zástěnu 2 svoje válečky
- hráči najednou své válečky otočí a sečtou si jejich čísla
- hráči postupně od nejvyššího součtu po nejmenší si vyberou kartu pořadí, ve kterém budou v aktuálním kole hrát, v případě rovnosti si první vybírá hráč, který měl předtím před sebou kartu s nižším číslem
fáze 3 - umisťování:
- v pořadí daném číslem karty hráči postupně umísťují na pole města nebo na pole trhu 2 svoje válečky zpoza zástěny, přitom jeden z nich číslem nahoru a druhý z nich číslem dolů
- to se opakuje tolikrát, dokud všem za zástěnou nezbyde poslední váleček
- podmínkou umísťování válečků na trh je, že na každém poli trhu může být max. 1 váleček a nesmí se umísťovat do řádku, ve kterém není drahokam
- za nasazení válečku na trh hráč získává 1 vítězný bod
fáze 4 - vyhodnocení:
- zbylý váleček hráči postaví před zástěnu ke dvěma zde se již nacházejícím
- všechny válečeky se otočí číslem nahoru a každé pole města, kvadrant města a řádek trhu se postupně vyhodnotí
- vyhrává hráč, který má v tom kterém místě nejvyšší součet čísel
- v případě rovnosti rozhoduje vyšší součet čísel na kolících před zástěnou, v případě rovnosti i tohoto součtu rozhoduje nižší karta pořadí
- hráč, který vyhrál ve vnějším mezikruží kvadrantu, získává černý drahokam
- hráč, který vyhrál v prostředním mezikruží kvadrantu, získává 3 vítězné body
- hráč, který vyhrál ve vnitřním mezikruží kvadrantu, získává příslušnou akční kartu
- hráč, který vyhrál v celém kvadrantu, si vezme 2 drahokamy z nabídky dané příslušnou kartou s drahokamy, druhý a třetí v pořadí si poté postupně rozeberou zbylé 2 drahokamy,
- hráč, který vyhrál v řádku trhu, si vezme příslušný drahokam
- pokud si hráč vybere bílý drahokam, ihned si ho mění za libovolný barevný drahokam
- hráč, který na příslušném místě, nemá žádný váleček, nemůže zde nic vyhrát, tudíž se může stát, že některá výhra zůstane nevyzvednuta, čímž propadne
- získané drahokamy se umísťují před zástěnu, získané akční karty se mohou skrýt za zástěnu
- barva drahokam, která v tabulce trhu získala ve svém sloupci nejvyšší součet čísel, se posune o 2 nahoru v tabulce kurzu drahokamů, druhá nejúspěšnější barva o 1 nahoru, třetí barva o 1 dolů a poslední barva o 2 dolů
- v případě rovnosti je lepší ta barva, kde je položen větší počet válečků, v případě rovnosti pořadí určuje hráč, který má před zástěnou nejvyšší součet válečků, je-li takových víc, pak ten, který z nich má nejmenší kartu pořadí
- poté hráč, který umístil na trh největší součet válečků, změní kurz jedné barvy drahokamů buď o jedna nahoru, nebo o jedna dolů, v případě rovnosti rozhoduje vyšší součet válečků před zástěnou, je-li takových víc, pak ten, který z nich má nejmenší kartu pořadí
fáze 5 – králova přízeň:
- pokud se hraje rozšíření králova přízeň, každý hráč na konci kola vezme jeden ze 3 válečků před zástěnou a položí jej zakrytě na pole královy přízně
- poté si vezme jeden váleček s číslem 2 ze zásoby
Závěrečné vyhodnocení
za černé drahokamy si každý hráč přičte vítězné body dle následující tabulky
počet drahokamů
1 2 3 4 5 6 7+
vítězné body
1 4 8 12 16 20 24
barvy drahokamů se seřadí podle závěrečné hodnoty kurzu od nejsilnější barvy po nejslabší barvu (v případě rovnosti rozhoduje vzdálenost od města, tj. modrá > zelená > žlutá > červená)
hráči zjistí, kolikátí jsou v počtu nasbíraných drahokamů v té které barvě, a podle následující tabulky si přičtou vítězné body, v případě rovnosti si všichni dělící se hráči přičtou body za to nejhorší z dělených pořadí hráč, který nemá u některé barvy žádný drahokam, nedostává za tuto barvu žádné body
první barva
druhá barva
třetí barva
čtvrtá barva
1.místo
24
20
16
12
2.místo
18
15
12
9
3.místo
12
10
8
6
4.místo
6
5
4
3
5.místo
0
0
0
0
Pokud se hraje rozšíření králova přízeň, otočí se válečky na poli královy přízně. Vyšší součet čísel na válečkách rozhoduje o pořadí v králově přízni.
pořadí 1.místo 2.místo 3.místo 4.místo 5.místo vítězné body 12 7
3
0 0
V případě rovnosti pořadí se vítězné body za dělená místa zprůměrují a se zaokrouhlením dolů.
Hru vyhrává hráč, který dosáhl nejvíc vítězných bodů, v případě rovnosti rozhoduje počet nasbíraných drahokamů. Další kriterium již není stanoveno.
Akční karty:
- mohou se zahrát až od příštího kola a mohou se zahrát maximálně 2 za kolo (vyjma těch, které se hrají ihned),
- ve stejný okamžik se karty hrají podle pořadí hráčů v kole
- na každé kartě je uvedeno, kdy se má zahrát
- akční karty s modrým okrajem se hrají ihned, hráč si vezme 1 libovolný barevný drahokam
- působnost karty je vždy max. na aktuální kolo
- zahraná karta se zahazuje
Alchemist (2 barevné kuličky se šipkou mezi nimi) :
- Hraje se na konci kola, hráč může vyměnit jedn svůj barevný drahokamy za jiný.
Banker (tabulka kurzů):
- Hraje se na začátku vyhodnocení, hráč jednu barvu drahokamů posune o 1 nahoru v tabulce kurzu a jinou barvu o 1 dolů.
Captain(2 karty s drahokamy se šipkou mezi nimi) :
- Hraje se na začátku vyhodnocení, hráč navzájem vymění 2 vyložené karty s drahokamy
Bishop (2 páry fialových válečky s šipkou mezi nimi):
- Hraje se na začátku umísťování, hráč může všechny své válečky umístit zakrytě
Spy : (3 různobarevné válečky)
- Hraje se na začátku umísťování, kdykoliv během umísťování se hráč může podívat až na 3 čísla zakrytých válečků soupeřů (není nutno využít v jeden okamžik) Hráč si může prohlédnout i zakryté válečky na poli královi přízně
Herald : (fialový váleček se šipkou)
- Hraje se na začátku vyhodnocení, hráč přemístí jeden svůj váleček. (přemístění v rámci trhu nepřináší bod, přemístění z města na trh ano)
Conjurer : (3 modrá válečky se šipkou)
- Hraje se na začátku umísťování, namísto zpoza zástěny může hráč použít k umísťování i váleček před zástěnou, poté vždy vezme váleček zpoza zástěny a položí jej před zástěnu namísto původního, tuto akci je možné provádět během kola i opakovaně
Intriguer : (3 modrá válečky se šipkou a ležatou 8)
- Hraje se na začátku vyhodnocení, dojde-li při vyhodnocování ve městě k jakékoliv remíze v součtu čísel na válečcích, namísto toho, aby se rozhodovalo pomocí pomocných kriterií, rozhoduje o pořadí hráč, který zahrál tuto kartu
Jeweller : (2 barevné drahokamy)
- Hraje se na začátku vyhodnocení, hráč si vezme 2 barevné drahokamy.
Magician : (2 modrá válečky se šipkou mezi nimi)
- Hráč může přehodit umístění 2 svých válečků (hraje poté, co právě umístil 2 válečky) Hráč si může vyměnit i váleček, který umístil na pole královi přízně
Merchant : (kvadrant města a mince s šipkou mezi nimi)
- Hraje se na začátku vyhodnocení, vítěz v prostředním mezikruží všech 4 kvadrantů města získává 5 bodů namísto 3
Mercenary : (oranžový váleček)
- Hráč si označí jeden svůj umístěný váleček, tento váleček má pak při vyhodnocení hodnotu 5 (hraje poté, co právě umístil 2 válečky)
Queen : (kvadrant města)
- Jedno pole města je zamknuto, tzn. do vyhodnocení na něj nelze pokládat válečky (hraje předtím, než umístí 2 válečky)
Prince and King : (mince s číslem 4 resp. 5)
- Hraje se ihned. Hráč si připočte 4 body resp. 5 bodů.
Pravidla pro 3 hráče
je možné hrát na 3 nebo 4 kvadranty, na trhu se nepoužívá větší drahokam, tzn. hraje se pouze o 2 menší drahokamy, ve městě se počítá větší drahokam pouze za 1 drahokam, třetí hráč pak při vyhodnocení kvadrantu nedostane nic
Pravidla pro 2 hráče
platí pravidla pro 3 hráče se 3 kvadranty
- Každý hráč navíc dostane 4 válečky s čísly (‘4’, ‘2’, ‘1’ and ‘0’) patřící neutrálnímu hráči
- každý hráč poté, coumístí svoje 2 válečky, umístí jeden váleček neutrálnímu hráči zakrytě
- při vyhodnocení, neutrální hráč vyhrává všechny remízy.
- Vyjma karet ‘Prince’ or ‘King’ cards, neutrální hráč si bere místo akčních karet barevný drahokam, neutrální hráč si vždy vybere drahokam právě nejsilnější barvy.
- Jestliže neutrální hráč mění kurz drahokamů, vylepší kurz barvě, od které má nejvíc drahokamů, je-li takových víc, rozhoduje vzdálenost od města, tj. modrá > zelená > žlutá > červená.
- při závěrečném vyhodnocení neutrální hráč dostane body za 3.místo i v případě, kdy nemá žádný drahokam příslušné barvy.