Antiquity: Porovnání verzí

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
m (Kód.)
(Zrušena verze 12684 od uživatele Jirka bauma (diskuse))
Řádek 1: Řádek 1:
{{Infobox hra
That's a mold-brkaeer. Great thinking!
| kód      = ant
| název    = Antiquity
| hráčů    = 2-4
| věk      = od 12
| délka    = 120 minutes
| autor    = Jeroen Doumen, Joris Wiersinga
| rok      = 2004
| vydavatel = Splotter Spellen
| ocenění  =
}}
 
= Pravidla =
 
== Herní materiál ==
 
*16 dílů krajin
**skládá se z 6-úhelníkových polí typů:lesy,louky,vodní plochy,hory
*pro jednotlivé hráče (červený,žlutý,modrý,černý):
**22 kostiček obyvatel
** 1 arch papíru A3 s:
*** tabulí vychozího města
*** přehledem pravidel
** 3 tabule měst
** 16 dílků stanic
** 1 sada dílků jednotlivých budov (vyjma rybářství, hrobů, skladů, fontán a povoznictví)
** 4 dílky měst
** 20 dílků domů s čísly 1-20
*16 dílků budov povoznictví
*12 dílků budov rybářství
*16 dílků budov skladů
*16 dílků budov fontán
*480 dílků zboží (po 48 od 10 typů zboží)
*dílky hrobů
*dílky luk
*16 objevitelských značek (po 4 od olivy,obilí,víno,ovce)
*značky znečištění
*3 destičky stupnice hladomoru
**destička dále obsahuje
***stupnici pořadí hráčů v kole
***tabulku patronů
*kostička k označení úrovně hladomoru
 
 
=== Přehled zboží ===
 
 
            farma         rybář         důl dřevorubec
jídlo     obilí,olivy,ovce ryby
luxus     víno         perly,inkoust zlato
stavebnina                 kámen dřevo
 
 
 
== Zahájení ==
 
 
každý hráč si vybere jednu barvu a vezme si svůj herní materiál
 
každý hráč si vezme 6 dřev
 
sestaví se hrací plán z dílů krajin
 
 
počet hráčů počet dílů  tvar              startovní pole
      2          4      2 a 2          v rozích tohoto "démantu"
      3          6    1, 2 a 3        v rozích tohoto "trojúhelníku"
      4          8    3, 2 a 3        v rozích tohoto "čtyřúhelníku"
 
objevitelské značky se rozmístí na plán na označená pole,
* od každého druhu se vezme tolik značek, kolik je hráčů
 
náhodně se stanoví počáteční pořadí hráčů a vyznačí se na stupnici pořadí hráčů pomocí kostiček
 
od posledního po prvního hráči umístí svoje výchozí město na hrací plán
* musí se na startovním dílu nacházet plně a může být dokonce umístěno i na vodní plochu
 
stupnice hladomoru se nastaví na 0
 
 
== Průběh hry ==
 
 
Hra se skládá z kol.
 
Každé kolo se skládá z 10 fází:
 
1. návrat obyvatel z městských budov domů
 
2. výstavba městských budov a domů a nasazení obyvatel do městských budov
* staví se položením dílku budovy na nějaké nezastavěné místo ve městě
* za stavbu městské budovy a za stavbu domu je třeba zaplatit
* poté hráči mohou nasadit do městských budov své obyvatele, čímž aktivují jejich funkci
* postavením katedrály hráč určí svého patrona,
** ten mu jednak přidá schopnost
** a jednak určí jeho vítěznou podmínku
** vybraný patron se zaznamená kostičkou na tabulce patronů
* postavením domu získá hráč nového obyvatele
**hráč má vždy k dispozici pouze tolik obyvatel, kolik má postaveno domů
 
3. určení nového pořadí hráčů
* hráč s menším počtem obyvatel v povoznictvích a na objeviteli hraje dříve,
**v případě rovnosti se zachovává původní pořadí
*hráči hrají další fáze kola v tomto pořadí, a to až do příští fáze 3
 
4. výstavba venkovních budov
*lze postavit pouze na prázdné nebo na znečištěné pole krajiny
* nelze postavit na jiné budovy, zboží nebo obyvatele nebo do vody
**přes objevitelské značky postavit lze, taková značka se odstraní ze hry
* lze postavit, pouze pokud je k dispozici obyvatel na povoznictví,
**pro farmu, důl, dřevorubce a rybáře se tento obyvatel se po postavení na ní ihned přemístí
**pro stanici a nové město se tento obyvatel pouze dá stranou a příští kolo se smí znova použít
** důl, dřevorubce a farmu sestávají z jednoho centrálního pole krajiny, které musí být příslušného typu, a ze všech s ním sousedících neobsazených polí, které jsou stejného typu
**rybář sestává z budovy rybářství a přiléhajících prázdných polí vodní plochy
**u dolu, farmy a rybáře se na všechny jeho pole (vyjma rybářství) položí značka znečištění a na ni příslušné zboží, které budova produkuje, tzn. po vytěžení se z pole stane znečištěná oblast
** u dřevorubce se místo značky znečíštění položí dílek louky, tzn. vytěžený les se stává loukou
 
5. umístění surovin do skladů a zahození surovin, co se do skladů nevejdou
*co pole skladu, to jedno zboží
6. produkce surovin a návrat obyvatel z vytěžených venkovních budov
* každá farma, důl, rybář nebo dřevorubec vyprodukuje právě jednu surovinu
*pokud se vyprodukuje poslední surovina příslušné farmy, dolu, dřevorubce nebo rybáře,  vrací se pracující obyvatel zpátky domů a budova je zrušena
* u farmy, dolu nebo dřevorubec zboží na centrálním poli musí být vytěženo jako poslední, jinak je pořadí libovolné
 
7. objevování
* pokud má hráč aktivovaného objevitele, může odkrýt jednu objevitelskou značku v zóně dosahu, a vzít si zboží, které je na značce uvedeno,
*za každé objevené jídlo se zvýší úroveň hladomoru na stupnici o 1
 
8. hladomor
*  každý hráč postaví do svých měst tolik hrobů, kolik činí úroveň hladomoru - počet jeho jídel,
** není-li už ve městech volné místo, musí postavit hroby na městské budovy
** pokud nemá kam hroby umístit, prohrál a odstupuje ze hry
** budovy, na kterých je umístěn aspoň 1 hrob, nejsou funkční,
* následně se zvýší úroveň hladomoru na stupnici o 1
 
9. znečištění krajiny,
* každý hráč umístí tolik značek znečištění do své zóny dosahu, kolik činí 3 * počet jeho měst - počet jeho fontán - 4 * počet jeho smetišť,
* značky znečištění může dávat pouze na ničím neobsazená pole (vyjma dílku louky)
* není-li kam značky dát, musí místo nich postavit hroby do svých měst
 
10. kontrola vítězných podmínek,
* vítězná podmínka je určena patronem, kterého si hráč vybral při stavbě katedrály
* hráč, který splnil vítěznou podmínku, vyhrál,
** v případě, že tuto podmínku splnilo více hráčů, vyhrál hráč s největším počtem neznečištěných polí ve své zóně dosahu
 
 
=== Zóna dosahu ===
 
zóna dosahu je 2 pole od hranice některého z měst nebo stanic hráče vyjma vodních ploch a polí dostupných pouze skrz vodní plochu,
*v případě, že hráč používá stáj, zvyšuje se zóna dosahu na 3 pole,
* v případě, že hráč používá přístav, rozšiřuje se zóna dosahu o vodní plochy, které přiléhají k městu nebo stanici aspoň jedním polem a o k nim přilehající pole pevniny
 
 
=== Přehled městských budov ===
 
 
název                 cena     funkce                                             fáze    obsazení počet
fontána                1 luxus     při postavení sniží úroveň hladomoru o 1 (min. 0)          9 Ne *
                                    na stupnici; snižuje znečištění o 1
nemocnice         1 luxus     odstraňuje 5 hrobů                                 2 Ano 1
universita         1 dřevo     všechny fakulty přiléhající k univerzitě fungují,          * Ano 1
                                    aniž jsou obsazeny obyvatelem
fakulta teologická 1 kámen     vyjma sv.marie umožňuje hráči zrušit postavenou            2 Ano 1
                                    katedrálu
fakulta alchymistická 2 kameny    umožňuje odstranit znečištění z 1 pole a všech            4 Ano 1
                                    jeho sousedních polí
fakulta biologická 2 kameny    umožňuje postavit farmu zadarmo (1 za kolo)         4 Ano 1
fakulta filozofická 1 kámen     při stavbě budov není nutno dodržet podmínku rozdílné      2,4 Ano 1
                                      zboží
sklad                 1 dřevo     je možno zvolit velikost skladu, může jich být            5 Ano *
                                    jedním hráčem postaveno i víc, při stavbě si hráč
                                    může vzít i víc dílků, 1 sklad je jakýkoliv čtyřúhelník
                                    sestavený z těchto dílků, 1 pole skladu skladuje 1 zboží
stáj                 2 rozdílné  rozšířuje zónu dosahu na 3 pole                         * Ano 1
                        luxusy
přístav         1 dřevo     rozšiřuje zónu dosahu o vodní plochy, které přiléhají      * Ano 1
                                    k městu nebo stanici aspoň jedním polem a o k nim
                                    přilehlá pole pevniny
trh                 1 dřevo     umožňuje obchodovat se soupeři, umožňuje měnit libovolné  2 Ano 1
                                    zboží za jiné v poměru 2:1
sýpka                 1 dřevo     snižuje hladomor o 3                                 8 Ne 1
objevitel         1 dřevo     umožňuje odkrýt 1 objevitelskou  značku                 7 Ano 1
katedrála         1 kámen     při postavení hráč určí svého patrona                 - Ne 1
pivovar         1 dřevo     umožňuje stavět stanice                                 4 Ne 1
povoznictví    1 dřevo     možňuje poslat 1 obyvatele pracovat do venkovní budovy 4 Ano *
nucená práce    1 kámen     venkovní výrobny produkují až 3 zboží za kolo              6 Ano 1
                                    (místo jednoho),  ale jedno z nich musí zahodit
smetiště         1 kámen     snižuje znečištění o 4 a ostatní hráči nesmí znečišťovat  9 Ano 1
                                    v  zóně dosahu hráče
 
 
=== Přehled venkovních budov ===
 
 
název     cena       funkce                                                             podmínka stavby
stanice    1 jídlo       rozšiřuje zónu dosahu                                              v zóně dosahu
rybář      1 dřevo       produkuje ryby,inkoust,perly (jedno z toho dle hráčova výběru)      obě pole rybářství                                                                                          sousedí s prázdným polem                                                                                              vodní plochy, aspoň jedno
                                                                                                  z nich je v zóně dosahu
dřevorubec 1 dřevo       produkuje dřevo v lese,                                            centrální pole je v zóně dosahu
farma      1 obilí/ovce/      produkuje obilí nebo ovce,olivy,víno                           na louce, centrální pole
              olivy/víno                                                                          je v zóně dosahu
důl        1 dřevo       produkuje kámen nebo zlato (v jednom pohoří, tj. souvislé          v horách, centrální pole 
                              hnědé ploše, smí být těžen pouze jeden druh zboží, což určí        je v zóně dosahu
                              první hráč, který si v tomto pohoří postaví důl, postavením
                              města se 1 pohoří na 2 nerozdělí)                            
město      1 dřevo+1 kámen+  poskytuje nový prostor pro stavbu městských budov a domů,          aspoň jedno pole je
            1 jídlo+          rozšiřuje zónu dosahu, zvyšuje znečištění                          v zóně dosahu, nesmí
            2 rozdílné luxusy                                                                   sousedit s jiným městem
 
 
=== Přehled domů ===
 
 
číslo cena
1 -
2 -
3 -
4 -
5 jídlo
6 jídlo
7 2 rozdílná jídla
8 1 jídlo+1 luxus
9 3 rozdílná jídla
10 1 jídlo+2 rozdílné luxusy
11 2 rozdílná jídla+1 luxus
12 4 rozdílná jídla
13 1 jídlo+3 rozdílné luxusy
14 3 rozdílná jídla+1 luxus
15 2 rozdílná jídla+2 rozdílné luxusy
16 4 rozdílná jídla+1 luxus
17 2 rozdílná jídla+3 rozdílné luxusy
18 3 rozdílná jídla+2 rozdílné luxusy
19 4 rozdílná jídla+2 rozdílné luxusy
20 3 rozdílná jídla+3 rozdílné luxusy
 
 
=== Přehled patronů ===
 
 
jméno         vítězná podmínka                   dává schopnost
sv.Mikuláš postavit všech 20 domů                   při stavbě 2 domů je ten
                                                          s nižším číslem zadarmo
sv.Jiří        uzavřít zónu dosahu jiného hráče do své   za každou postavenou katedrálu
                                                          v kole, kdy byla postavena,
                                                          zisk 1 ryby  během produkce
sv.Barbora postavit všechny městské budovy           přemísťovat budovy
sv.Kryštof od každého druhu jídla a luxusu mít 3 kusy katedrála se dá využít jako
                                                          sklad s neomezenou kapacitou
sv.Marie libovolné 2 ostatní                   všechny ostatní
 
= Odkazy =
 
* Tato hra na [http://hrejsi.cz/cgi/hry/hry.pl?hra=ant hrejsi.cz]

Verze z 29. 5. 2011, 16:30

That's a mold-brkaeer. Great thinking!