Yspahan: Porovnání verzí
m |
m (→průběh kola:) |
||
Řádek 88: | Řádek 88: | ||
* před hodem může za 1-3 peníze získat 1-3 žluté kostky navíc | * před hodem může za 1-3 peníze získat 1-3 žluté kostky navíc | ||
poté kostky rozdělí do skupin se shodným číslem, a ty umístí do jednotlivých řádků věže, a to tak, že skupiny od nejnižšího čísla po nejvyšší postupně dává do řádků od nespodnějšího směrem nahoru, vyjma skupiny s číslem | poté kostky rozdělí do skupin se shodným číslem, a ty umístí do jednotlivých řádků věže, a to tak, že skupiny od nejnižšího čísla po nejvyšší postupně dává do řádků od nespodnějšího směrem nahoru, vyjma skupiny s nejvyšším číslem, kterou vždy dá do svrchního řádku věže | ||
nyní postupně ve směru hodinových ručiček od počátečního každý hráč provede svůj tah | nyní postupně ve směru hodinových ručiček od počátečního každý hráč provede svůj tah |
Verze z 19. 8. 2007, 21:52
Počet hráčů | 2-4 | |||
Doporučený věk | od 8 | |||
Délka hry | 45 minutes | |||
Autor | Sebastien Pauchon | |||
Vydání |
|
Obsah:
hrací plán:
- tržiště,
- dělí se na čtyři sektory,
- každý sektor se skládá z několika barevně rozlišených bazarů,
- každý bazar obsahuje 1 nebo více polí tržiště reprezentovaných stánky,
- na bazarech je uvedeno číslo označující počet vítězných bodů za zaplnění polí bazaru
- tržiště rozděluje na sektory cesta, která se skládá ze světlých a tmavých polí
- stupnice epoch hry
- stupnice kol hry
- počítadlo vítězných bodů
tabulka věže
- skládá se z 6 řádků akcí
- peněžní řádek
- 4 řádky sektorů tržiště
- velbloudí řádek
tabulka karavany,
- skládá se ze 3 sekcí,
- každá sekce obsahuje 4 pole karavany reprezentovaná velbloudy
- ve třech hráčích se používají pouze 3 pole
bílá figurka - pohybuje se po polích cesty
100 kostiček v barvách jednotlivých hráčů (modrá,červená,zelená,žlutá)
4 tabulky budov pro jednotlivé hráče
18 karet
25 dílků velbloudů
25 žetonů peněz
černá figurka - označuje počátečního hráče
9 bílých a 3 žluté hrací kostky
2 bílé kostičky k vyznačení epochy a kola hry
počet peněz, velbloudů a kostiček se pro potřeby hry považuje za neomezený
Zahájení:
každý hráč si vybere barvu a vezme si svoje kostičky a tabulku budov
bílá figurka se umístí na křižovatku cest do středu tržiště
každý hráč si vezme do začátku 2 peníze
určí se počáteční hráč
karty se zamíchají a rubem nahoru složí do balíčku
počítadla kol a epochy se nastaví na 1
každý hráč si nasadí svou kostičku na počítadlo vítězných bodů na 0
Průběh hry:
hra se skládá ze 3 epoch, všechny epochy mají 7 kol
na konci každé epochy se provede obodování tržiště a karavany
obodování tržiště
každý hráč si připočte vítězné body za každý svými kostičkami zaplněný bazar (modifikace viz budova 5)
obodování karavany:
každý hráč si připočte tolik vítězných bodů, kolik činí součin (počet jeho kostiček v karavaně) * (číslo sekce jeho naposledy umístěné kostičky v karavaně)
závěrečné vyhodnocení:
o výsledku hráčů rozhoduje počet dosažených vítězných bodů, v případě rovnosti žádné pomocné kriterium není určeno
průběh kola:
počáteční hráč hodí všemi 9 bílými kostkami
- před hodem může za 1-3 peníze získat 1-3 žluté kostky navíc
poté kostky rozdělí do skupin se shodným číslem, a ty umístí do jednotlivých řádků věže, a to tak, že skupiny od nejnižšího čísla po nejvyšší postupně dává do řádků od nespodnějšího směrem nahoru, vyjma skupiny s nejvyšším číslem, kterou vždy dá do svrchního řádku věže
nyní postupně ve směru hodinových ručiček od počátečního každý hráč provede svůj tah
na konci kola:
- kostičky z tržiště se vrací zpátky hráčům,
- bílá figurka se dá doprostřed cesty
- pro příští kolo se posouvá počáteční hráč proti směru hodinových ručiček
- ve 4 hráčích platí speciální pravidlo pro určení počátečního hráče v posledním kole hry:
- počátečním se stane hráč, který má v tu chvíli nejméně bodů,
- po něm hraje hráč, který má druhý nejmenší počet bodů
- atd.
- v případě rovnosti ten z nich, který je blíže proti směru hodinových ručiček počátečnímu hráči z předposledního kola
- ve 4 hráčích platí speciální pravidlo pro určení počátečního hráče v posledním kole hry:
tah hráče:
provede jednu ze 3 akcí:
- 1. posun figurky
- 2. využítí funkce řádku
- 3. líznutí karty
přitom určí řádek, který při akci používá, přičemž nesmí použít:
- řádek bez kostek
- vyjma počátečního hráče řádek pouze se žlutými kostkami
- řádek, který již použil jiný hráč
nemůže-li hráč použít žádný řádek, musí provést akci líznutí karty
poté hráč může provést akci:
- 4. postavit jednu budovu
během svého tahu může hráč kdykoliv zahrát jakoukoliv svou kartu,
- počáteční hráč navíc i před hodem kostkami na počátku kola
ad 1)
hráč posune figurku o tolik polí, kolik je číslo kostek na vybraném řádku,
- popř. může posunout ještě o tolik polí, kolik zaplatí peněz (modifikace viz budova 3)
- nelze posunout figurku na pole, na kterém se nacházela původně
v pořadí určené hráčem, který posunul figurkou, každý hráč, který má na s figurkou sousedícím poli tržiště svou kostičku, umístí buď tuto kostičku, nebo za 1 velblouda svou kostičku ze zásoby, na stupnici karavany, a to na nejbližší volné pole (ve směru karavany) (modifikace viz budova 4)
následně si vezme 1,2 nebo 3 vítězné body podle toho, zda kostičku nasadil do první, druhé nebo třetí sekce karavany
pokud se tím zaplní poslední pole karavany, karavana se oboduje, a všechny kostičky se z karavany vrátí hráčům do zásoby
ad 2)
počet kostek na vybraném řádku určuje hodnotu akce
počáteční hráč si počítá i žluté kostky, ostatní pouze bílé
hráč si za 1 kartu může zvýšit hodnotu akce o 1
vlastní řádek věže určuje druh akce
velbloudí řádek věže:
- hráč si vezme velbloudy v počtu daném hodnotou akce (modifikace viz budova 1.)
peněžní řádek věže:
- hráč si vezme peníze v počtu daném hodnotu akce (modifikace viz budova 2)
řádky sektorů tržiště věže:
- hráč nasadí svoje kostičky v počtu daném hodnotou akce na prázdná pole tržiště (modifikace viz budova 6) s podmínkami:
- sektor tržiště, do kterého kostičku umísťuje, musí být označen stejným symbolem jako řádek věže
- nelze umístit kostičku do bazaru, do kterého již umístil svou kostičku jiný hráč
- hráč musí upřednostit při umístění kostičky částečně zaplněný bazar před prázdným bazarem
ad 3)
pokud karty dojdou, zahrané karty se zamíchají a rubem nahoru složí do balíčku
ad 4)
budov je 6
každá budova přidává hráči nějakou schopnost
za budovu je třeba zaplatit (modifikace viz karty h. a i.)
za postavení budovy si hráč přičte vítězné body v závislosti na počtu postavených budov:
- 1 budova - nic, 2 až 5 budov - 5 bodů, všech 6 budov - 10 bodů
pořadí funkce cena(v=velbloud,p=peníze) 1. bere o velblouda víc 2v 2. bere o 2 peníze víc 2v + 2p 3. může posunout zadarmo figurku o 1 až 3 pole 2v + 2p 4. při nasazení své kostičky do karavany lízne navíc kartu 3v + 3p 5. za každý dokončený stan získá o 2 vítězné body víc 4v + 4p 6. staví na tržiště o kostičku víc 4v + 4p
přehled karet
- a. 3 velbloudi - hráč si vezme 3 velbloudy
- b. 3 peníze - hráč si vezme 3 peníze
- c. kostička->karavana - hráč umístí svou kostičku na karavanu
- d. kostička->tržiště - hráč umístí svou kostičku na prázdné pole tržiště (nelze na pole bazaru, který již rozestavěl jiný hráč)
- e.peníze<->velbloudi - hráč si mění peníze a velbloudy v poměru 1:1
- f. peníze->vítězné body - hráč si vymění peníze na vítězné body v poměru 1:1, max. 10x
- g. velbloudi->vítězné body - hráč si vymění velbloudy na vítězné body v poměru 1:2, max. 4x
- h. velbloudi ne->budova - hráč platí pouze penězi při stavbě budovy
- i. peníze ne->budova - hráč platí pouze velbloudy při stavbě budovy
- (poslední 2 se hrají v momentě akce, kterou modifikují, a dají se zahrát obě najednou)