Yspahan: Porovnání verzí
(Nová stránka: ===Obsah:=== hrací plán: * tržiště, dělí se na čtyři sektory, každý sektor se skládá z několika bazarů, každý bazar obsahuje 1 nebo více polí tržiště reprezento...) |
|||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
===Obsah:=== | ===Obsah:=== | ||
hrací plán: | hrací plán: | ||
* tržiště, dělí se na čtyři sektory, každý sektor se skládá z několika bazarů, každý bazar obsahuje 1 nebo více polí tržiště reprezentovaných stánky, | * tržiště, | ||
**dělí se na čtyři sektory, | |||
**každý sektor se skládá z několika barvou rozlišených bazarů, | |||
**každý bazar obsahuje 1 nebo více polí tržiště reprezentovaných stánky, | |||
**na bazaru je uvedeno číslo označující počet vítězných bodů za zaplnění polí bazaru | |||
* tržiště rozděluje na sektory cesta, která se skládá ze světlých a tmavých polí | * tržiště rozděluje na sektory cesta, která se skládá ze světlých a tmavých polí | ||
* stupnice epoch hry | * stupnice epoch hry | ||
Řádek 7: | Řádek 11: | ||
* počítadlo vítězných bodů | * počítadlo vítězných bodů | ||
tabulka věže | |||
* skládá se z 6 řádků akcí | |||
** peněžní řádek | |||
* 4 řádky sektorů tržiště | |||
** velbloudový řádek | |||
tabulka karavany, | |||
* skládá se ze 3 sekcí, | |||
* každá sekce obsahuje 4 pole karavany reprezentovaná velbloudy | |||
* (ve třech hráčích se používají pouze 3 pole) | |||
bílá figurka - pohybuje se po polích cesty | |||
100 kostiček v barvách jednotlivých hráčů (modrá,červená,zelená,žlutá) | |||
4 tabulky budov pro jednotlivé hráče | |||
18 karet | |||
25 dílků velbloudů | |||
25 žetonů peněz | |||
černá figurka počátečního hráče | |||
9 bílých a 3 žluté hrací kostky | |||
2 bílé kostičky k vyznačení epochy a kola hry | |||
počet peněz, velbloudů a kostiček se pro potřeby hry považuje za neomezený | |||
===Zahájení:=== | ===Zahájení:=== | ||
Řádek 36: | Řádek 49: | ||
každý hráč si vezme do začátku 2 peníze | každý hráč si vezme do začátku 2 peníze | ||
určí se počáteční hráč | určí se počáteční hráč | ||
karty se zamíchají a položí do balíčku rubem nahoru | karty se zamíchají a položí do balíčku rubem nahoru | ||
počítadla kol a epochy se nastaví na 1 | |||
každý hráč si nasadí svou kostičku na počítadlo vítězných bodů na 0 | každý hráč si nasadí svou kostičku na počítadlo vítězných bodů na 0 | ||
Řádek 57: | Řádek 71: | ||
===závěrečné vyhodnocení:=== | ===závěrečné vyhodnocení:=== | ||
o výsledku hráčů rozhoduje počet dosažených vítězných bodů, v případě rovnosti | o výsledku hráčů rozhoduje počet dosažených vítězných bodů, v případě rovnosti žádné pomocné kroterium není určeno | ||
===průběh kola:=== | ===průběh kola:=== | ||
počáteční hráč hodí všemi | počáteční hráč hodí všemi 9 bílými kostkami | ||
* před hodem může za 1-3 peníze získat 1-3 žluté kostky navíc | * před hodem může za 1-3 peníze získat 1-3 žluté kostky navíc | ||
poté kostky rozdělí do skupin se shodným číslem, a ty umístí do jednotlivých řádků | poté kostky rozdělí do skupin se shodným číslem, a ty umístí do jednotlivých řádků věže, a to tak, že skupiny od nejnižšího čísla po nejvyšší postupně dává do řádků od nespodnějšího směrem nahoru, vyjma skupiny s číslem 6, kterou vždy dá do svrchního řádku věže | ||
nyní postupně ve směru hodinových ručiček od počátečního každý hráč provede svůj tah | nyní postupně ve směru hodinových ručiček od počátečního každý hráč provede svůj tah | ||
na konci kola se pro příští kolo posouvá počáteční hráč proti směru hodinových ručiček | na konci kola: | ||
* v případě rovnosti | *kostičky z tržiště se vrací zpátky hráčům, | ||
*bílá figurka se dá doprostřed cesty | |||
* pro příští kolo se posouvá počáteční hráč proti směru hodinových ručiček | |||
** ve 4 hráčích platí speciální pravidlo pro určení počátečního hráče v posledním kole hry: | |||
***počátečním se stane hráč, který má v tu chvíli nejméně bodů, | |||
***po něm hraje hráč, který má druhý nejmenší počet bodů | |||
***atd. | |||
***v případě rovnosti ten z nich, který je blíže proti směru hodinových ručiček počátečnímu hráči z předposledního kola | |||
====tah hráče:==== | ====tah hráče:==== | ||
Řádek 91: | Řádek 109: | ||
*4. postavit jednu budovu | *4. postavit jednu budovu | ||
během svého tahu může hráč kdykoliv zahrát jakoukoliv svou kartu | během svého tahu může hráč kdykoliv zahrát jakoukoliv svou kartu, | ||
* počáteční hráč navíc i před hodem kostkami na počátku kola | |||
====ad 4)==== | ====ad 4)==== | ||
Řádek 104: | Řádek 123: | ||
*1 budova - nic, 2 až 5 budov - 5 bodů, všech 6 budov - 10 bodů | *1 budova - nic, 2 až 5 budov - 5 bodů, všech 6 budov - 10 bodů | ||
pořadí funkce | pořadí funkce cena(v=velbloud,p=peníze) | ||
1. | 1. bere o velblouda víc 2v | ||
2 . | 2. bere o 2 peníze víc 2v + 2p | ||
3. | 3. může posunout zadarmo figurku o 1až 3 pole 2v + 2p | ||
4. | 4. při nasazení své kostičky do karavany lízne navíc kartu 3v + 3p | ||
5. | 5. za každý dokončený stan získá o 2 vítězné body víc 4v + 4p | ||
6. | 6. staví na tržiště o kostičku 4v + 4p | ||
====ad 1)==== | ====ad 1)==== | ||
hráč posune figurku o tolik polí, kolik je číslo kostek na vybraném řádku, popř. | hráč posune figurku o tolik polí, kolik je číslo kostek na vybraném řádku, | ||
*popř. může posunout ještě o tolik polí, kolik zaplatí peněz (modifikace viz budova 3) | |||
*nelze posunout figurku na pole, na kterém byla původně | |||
v pořadí určené hráčem, který posunul | v pořadí určené hráčem, který posunul figurkou, každý hráč, který má na s figurkou sousedícím poli tržiště svou kostičku, umístí buď tuto kostičku, nebo za 1 velblouda svou kostičku ze zásoby, na stupnici karavany, a to na nejbližší volné pole (ve směru karavany) (modifikace viz budova 4) | ||
následně si vezme 1,2 nebo 3 vítězné body podle toho, zda kostičku nasadil do první, druhé nebo třetí sekce karavany | následně si vezme 1,2 nebo 3 vítězné body podle toho, zda kostičku nasadil do první, druhé nebo třetí sekce karavany | ||
Řádek 124: | Řádek 145: | ||
počet kostek na vybraném řádku určuje hodnotu akce | počet kostek na vybraném řádku určuje hodnotu akce | ||
počáteční | počáteční hráč si počítá i žluté kostky, ostatní pouze bílé | ||
hráč si za 1 kartu může zvýšit hodnotu akce o 1 | hráč si za 1 kartu může zvýšit hodnotu akce o 1 | ||
vlastní řádek | vlastní řádek věže určuje druh akce: | ||
velbloudový řádek věže: | |||
*hráč si vezme velbloudy v počtu daném hodnotou akce (modifikace viz budova 1.) | *hráč si vezme velbloudy v počtu daném hodnotou akce (modifikace viz budova 1.) | ||
peněžní řádek věže: | |||
*hráč si vezme peníze v počtu daném hodnotu akce (modifikace viz budova 2) | *hráč si vezme peníze v počtu daném hodnotu akce (modifikace viz budova 2) | ||
řádky sektorů tržiště věže: | |||
* hráč nasadí svoje kostičky v počtu daném hodnotou akce na prázdná pole tržiště | * hráč nasadí svoje kostičky v počtu daném hodnotou akce na prázdná pole tržiště | ||
*(modifikace viz budova 6) s podmínkami: | *(modifikace viz budova 6) s podmínkami: | ||
**sektor tržiště a řádek tabulky mají shodný symbol | **sektor tržiště a řádek tabulky mají shodný symbol | ||
** nelze dát kostičku do bazaru, který již rozestavěl jiný hráč | ** nelze dát kostičku do bazaru, který již rozestavěl jiný hráč | ||
** hráč musí přednostně umístit svou kostičku do bazaru ze stejného sektoru tržiště, který neni zaplněn, | |||
====ad 3)==== | |||
pokud karty dojdou, zahrané karty se zamíchají a položí do balíčku rubem nahoru | |||
====přehled karet==== | ====přehled karet==== |
Verze z 27. 7. 2007, 08:32
Obsah:
hrací plán:
- tržiště,
- dělí se na čtyři sektory,
- každý sektor se skládá z několika barvou rozlišených bazarů,
- každý bazar obsahuje 1 nebo více polí tržiště reprezentovaných stánky,
- na bazaru je uvedeno číslo označující počet vítězných bodů za zaplnění polí bazaru
- tržiště rozděluje na sektory cesta, která se skládá ze světlých a tmavých polí
- stupnice epoch hry
- stupnice kol hry
- počítadlo vítězných bodů
tabulka věže
- skládá se z 6 řádků akcí
- peněžní řádek
- 4 řádky sektorů tržiště
- velbloudový řádek
tabulka karavany,
- skládá se ze 3 sekcí,
- každá sekce obsahuje 4 pole karavany reprezentovaná velbloudy
- (ve třech hráčích se používají pouze 3 pole)
bílá figurka - pohybuje se po polích cesty
100 kostiček v barvách jednotlivých hráčů (modrá,červená,zelená,žlutá)
4 tabulky budov pro jednotlivé hráče
18 karet
25 dílků velbloudů
25 žetonů peněz
černá figurka počátečního hráče
9 bílých a 3 žluté hrací kostky
2 bílé kostičky k vyznačení epochy a kola hry
počet peněz, velbloudů a kostiček se pro potřeby hry považuje za neomezený
Zahájení:
každý hráč si vybere barvu a vezme si svoje kostičky
bílá figurka se umístí na křižovatku cest do středu tržiště
každý hráč si vezme do začátku 2 peníze
určí se počáteční hráč
karty se zamíchají a položí do balíčku rubem nahoru
počítadla kol a epochy se nastaví na 1
každý hráč si nasadí svou kostičku na počítadlo vítězných bodů na 0
Průběh hry:
hra se skládá ze 3 epoch, všechny epochy mají 7 kol
na konci každé epochy se provede obodování tržiště a karavany
obodování tržiště
každý hráč si připočte vítězné body za každý zaplněný bazar svými kostičkami (modifikace viz budova 5)
obodování karavany:
každý hráč si připočte tolik vítězných bodů, kolik činí součin (počet jeho kostiček v karavaně) * (číslo sekce jeho naposledy umístěné kostičky v karavaně)
závěrečné vyhodnocení:
o výsledku hráčů rozhoduje počet dosažených vítězných bodů, v případě rovnosti žádné pomocné kroterium není určeno
průběh kola:
počáteční hráč hodí všemi 9 bílými kostkami
- před hodem může za 1-3 peníze získat 1-3 žluté kostky navíc
poté kostky rozdělí do skupin se shodným číslem, a ty umístí do jednotlivých řádků věže, a to tak, že skupiny od nejnižšího čísla po nejvyšší postupně dává do řádků od nespodnějšího směrem nahoru, vyjma skupiny s číslem 6, kterou vždy dá do svrchního řádku věže
nyní postupně ve směru hodinových ručiček od počátečního každý hráč provede svůj tah
na konci kola:
- kostičky z tržiště se vrací zpátky hráčům,
- bílá figurka se dá doprostřed cesty
- pro příští kolo se posouvá počáteční hráč proti směru hodinových ručiček
- ve 4 hráčích platí speciální pravidlo pro určení počátečního hráče v posledním kole hry:
- počátečním se stane hráč, který má v tu chvíli nejméně bodů,
- po něm hraje hráč, který má druhý nejmenší počet bodů
- atd.
- v případě rovnosti ten z nich, který je blíže proti směru hodinových ručiček počátečnímu hráči z předposledního kola
- ve 4 hráčích platí speciální pravidlo pro určení počátečního hráče v posledním kole hry:
tah hráče:
provede jednu ze 3 akcí:
- 1. posun figurky
- 2. využítí funkce řádku
- 3. líznutí karty
přitom určí řádek, který při akci používá, přičemž nesmí použít:
- řádek bez kostek
- vyjma počátečního řádek pouze se žlutými kostkami
- řádek, který již použil jiný hráč
nemůže-li hráč použít žádný řádek, musí provést akci líznutí karty
poté hráč může provést akci:
- 4. postavit jednu budovu
během svého tahu může hráč kdykoliv zahrát jakoukoliv svou kartu,
- počáteční hráč navíc i před hodem kostkami na počátku kola
ad 4)
budov je 6
každá budova přidává hráči nějakou schopnost
za budovu je třeba zaplatit (modifikace viz karty h. a i.)
za postavení budovy si hráč přičte vítězné body v závislosti na počtu postavených budov:
- 1 budova - nic, 2 až 5 budov - 5 bodů, všech 6 budov - 10 bodů
pořadí funkce cena(v=velbloud,p=peníze) 1. bere o velblouda víc 2v 2. bere o 2 peníze víc 2v + 2p 3. může posunout zadarmo figurku o 1až 3 pole 2v + 2p 4. při nasazení své kostičky do karavany lízne navíc kartu 3v + 3p 5. za každý dokončený stan získá o 2 vítězné body víc 4v + 4p 6. staví na tržiště o kostičku 4v + 4p
ad 1)
hráč posune figurku o tolik polí, kolik je číslo kostek na vybraném řádku,
- popř. může posunout ještě o tolik polí, kolik zaplatí peněz (modifikace viz budova 3)
- nelze posunout figurku na pole, na kterém byla původně
v pořadí určené hráčem, který posunul figurkou, každý hráč, který má na s figurkou sousedícím poli tržiště svou kostičku, umístí buď tuto kostičku, nebo za 1 velblouda svou kostičku ze zásoby, na stupnici karavany, a to na nejbližší volné pole (ve směru karavany) (modifikace viz budova 4)
následně si vezme 1,2 nebo 3 vítězné body podle toho, zda kostičku nasadil do první, druhé nebo třetí sekce karavany
pokud se tím zaplní poslední pole karavany, karavana se oboduje, a všechny kostičky se z karavany vrátí hráčům do zásoby
ad 2)
počet kostek na vybraném řádku určuje hodnotu akce
počáteční hráč si počítá i žluté kostky, ostatní pouze bílé
hráč si za 1 kartu může zvýšit hodnotu akce o 1
vlastní řádek věže určuje druh akce:
velbloudový řádek věže:
- hráč si vezme velbloudy v počtu daném hodnotou akce (modifikace viz budova 1.)
peněžní řádek věže:
- hráč si vezme peníze v počtu daném hodnotu akce (modifikace viz budova 2)
řádky sektorů tržiště věže:
- hráč nasadí svoje kostičky v počtu daném hodnotou akce na prázdná pole tržiště
- (modifikace viz budova 6) s podmínkami:
- sektor tržiště a řádek tabulky mají shodný symbol
- nelze dát kostičku do bazaru, který již rozestavěl jiný hráč
- hráč musí přednostně umístit svou kostičku do bazaru ze stejného sektoru tržiště, který neni zaplněn,
ad 3)
pokud karty dojdou, zahrané karty se zamíchají a položí do balíčku rubem nahoru
přehled karet
- a. 3 velbloudi - hráč si vezme 3 velbloudy
- b. 3 peníze - hráč si vezme 3 peníze
- c. kostička -> karavana - hráč umístí kostičku ze zásoby na karavanu
- d. kostička -> tržiště - hráč umístí kostičku ze zásoby na prázdné pole tržiště (nelze na pole bazaru, který již rozestavěk jiný hráč).
- e.peníze<->velbloudi - hráč si mění peníze a velbloudy v poměru 1:1
- f. peníze->vítězné body - hráč si vymění peníze na vítězné body v poměru 1:1, max 10
- g. velbloudi->vítězné body - hráč si vymění velbloudy na vítězné body v poměru 1:2, max. 4x
- h. velbloudi ne->budova - hráč platí pouze penězi při stavbě budovy
- i. peníze ne -> budova - hráč platí pouze velbloudy při stavbě budovy
- (poslední 2 se hrají v momentě akce, kterou modifikují, a nedají se zahrát obě najednou)