Ys: Porovnání verzí

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Řádek 81: Řádek 81:


===Závěrečné vyhodnocení===
===Závěrečné vyhodnocení===
k průběžně získaným bodům si hráči připočtou vítězné body za černé drahokamy, barevné drahokamy a královu přízeň
Hru vyhrává hráč, který dosáhl nejvíc vítězných bodů, v případě rovnosti rozhoduje počet nasbíraných drahokamů. Další kriterium již není stanoveno.


za černé drahokamy si každý hráč přičte vítězné body dle následující tabulky
za černé drahokamy si každý hráč přičte vítězné body dle následující tabulky
Řádek 117: Řádek 121:


V případě rovnosti pořadí se vítězné body za dělená místa zprůměrují a se zaokrouhlením dolů.
V případě rovnosti pořadí se vítězné body za dělená místa zprůměrují a se zaokrouhlením dolů.
Hru vyhrává hráč, který dosáhl nejvíc vítězných bodů, v případě rovnosti rozhoduje počet nasbíraných drahokamů. Další kriterium již není stanoveno.


===Akční karty:===
===Akční karty:===

Verze z 18. 6. 2006, 21:17

Pro možnost hrát hru v 5 hráčích je třeba též zakoupit rozšíření Ys+.

Obsah

hrací plán:

  • kruhový plán města, rozdělený na 4 kvadranty a 3 mezikruží (přístavní, komerční, palácová zóna) , tzn. celkem obsahující 12 polí
  • tabulka trhu, 4 sloupce reprezentující jednotlivé barvy drahokamů a 4 řádky, tzn. celkem 16 polí
  • tabulku kurzu drahokamů, 4 sloupce reprezentující jednotlivé barvy drahokamů a řádky reprezentující aktuální hodnotu barvy drahokamu na kurzu
  • pole královy přízně
  • sady 16 válečků s čísly v 5 barvách
  • 120 barevných drahokamů ve 4 barvách po 30 (pokud by během hry náhodou došly, zastoupí se libovolnou náhražkou)
  • 20 černých drahokamů
  • 5 bílých drahokamů
  • zástěny v 5 barvách
  • 24 akčních karet, 20 se žlutým a 4 s modrým okrajem
  • 24 karet s drahokamy
  • počítadlo kol a kámen pro počítání kol
  • 4 kameny v barvách drahokamů
  • karty pořadí (1, 2, 3, 4, 5 a 6)
  • stupnice vítězných bodů
  • kameny označující počet dosažených vítězných bodů v 5 barvách (dosažené body jsou vyznačovány průběžně)

Počáteční postavení

  • každý hráč si vybere jednu barvu a vezme si svoje válečky a zástěnu
  • hráči zahodí 3 válečky s číslem 2, v 5.hráčích navíc ještě 2 válečky s čísly 1 a 3
  • balíček karet s drahokamy se zamíchá a položí rubem nahoru vedle hracího plánu
  • 4 akční karty s modrým okrajem se rozmístí do jednotlivých rohů hracího plánu
  • akční karty se žlutým okrajem se zamíchají a náhodně rozmístí rubem nahoru v počtu 3 do každého rohu hracího plánu, zbylé se zahodí
  • do prostředního řádku tabulky kurzu drahokamů se umístí pro každou barvu kámen
  • hráči si náhodně rozdají karty pořadí (karty pořadí s vyššími čísly než je počet hráčů se zahodí)
  • každý hráč nasadí kámen své barvy na stupnici vítězných bodů na pole 0
  • počítadlo kol se nastaví na 1.kolo

Hra se skládá ze 4 kol a závěrečného vyhodnocení.

Průběh kola:

fáze 1 – úvod:

  • do každého kvadrantu města a vedle trhu se vyloží 1 karta s drahokamy, na ní se umístí drahokamy určené touto kartou, za větší drahokam se dodají 2 drahokamy této barvy, za menší jeden drahokam
  • do jednotlivých řádků tabulky trhu se umístí drahokamy určené vyloženou kartou, jeden řádek tak zůstane prázdný (v 5 hráčích se drahokamy barvy většího drahokamu dodají do 2 řádků trhu, takže není prázdný žádný řádek)
  • otočí se 4 svrchní akční karty

fáze 2 - pořadí:

  • každý hráč vyloží číslem dolů před zástěnu 2 svoje válečky
  • hráči najednou své válečky otočí a sečtou si jejich čísla
  • hráči postupně od nejvyššího součtu po nejmenší si vyberou kartu pořadí, ve kterém budou v aktuálním kole hrát, v případě rovnosti si první vybírá hráč, který měl předtím před sebou kartu s nižším číslem

fáze 3 - umisťování:

  • v pořadí daném číslem karty hráči postupně umísťují na pole města nebo na pole trhu 2 svoje válečky zpoza zástěny, přitom jeden z nich číslem nahoru a druhý z nich číslem dolů
  • to se opakuje tolikrát, dokud všem za zástěnou nezbyde poslední váleček
  • podmínkou umísťování válečků na trh je, že na každém poli trhu může být max. 1 váleček a nesmí se umísťovat do řádku, ve kterém není drahokam
  • za nasazení válečku na trh hráč získává 1 vítězný bod

fáze 4 - vyhodnocení:

  • zbylý váleček hráči postaví před zástěnu ke dvěma zde se již nacházejícím
  • všechny válečeky se otočí číslem nahoru a každé pole města, kvadrant města a řádek trhu se postupně vyhodnotí
  • vyhrává hráč, který má v tom kterém místě nejvyšší součet čísel
  • v případě rovnosti rozhoduje vyšší součet čísel na kolících před zástěnou, v případě rovnosti i tohoto součtu rozhoduje nižší karta pořadí
  • hráč, který vyhrál ve vnějším mezikruží kvadrantu, získává černý drahokam
  • hráč, který vyhrál v prostředním mezikruží kvadrantu, získává 3 vítězné body
  • hráč, který vyhrál ve vnitřním mezikruží kvadrantu, získává příslušnou akční kartu
  • hráč, který vyhrál v celém kvadrantu, si vezme 2 drahokamy z nabídky dané příslušnou kartou s drahokamy, druhý a třetí v pořadí si poté postupně rozeberou zbylé 2 drahokamy,
  • hráč, který vyhrál v řádku trhu, si vezme příslušný drahokam
  • pokud si hráč vybere bílý drahokam, ihned si ho mění za libovolný barevný drahokam
  • hráč, který na příslušném místě, nemá žádný váleček, nemůže zde nic vyhrát, tudíž se může stát, že některá výhra zůstane nevyzvednuta, čímž propadne
  • získané drahokamy se umísťují před zástěnu, získané akční karty se mohou skrýt za zástěnu
  • barva drahokam, která v tabulce trhu získala ve svém sloupci nejvyšší součet čísel, se posune o 2 nahoru v tabulce kurzu drahokamů, druhá nejúspěšnější barva o 1 nahoru, třetí barva o 1 dolů a poslední barva o 2 dolů
  • v případě rovnosti je lepší ta barva, kde je položen větší počet válečků, v případě rovnosti pořadí určuje hráč, který má před zástěnou nejvyšší součet válečků, je-li takových víc, pak ten, který z nich má nejmenší kartu pořadí
  • poté hráč, který umístil na trh největší součet válečků, změní kurz jedné barvy drahokamů buď o jedna nahoru, nebo o jedna dolů, v případě rovnosti rozhoduje vyšší součet válečků před zástěnou, je-li takových víc, pak ten, který z nich má nejmenší kartu pořadí

fáze 5 – králova přízeň:

  • pokud se hraje rozšíření králova přízeň, každý hráč na konci kola vezme jeden ze 3 válečků před zástěnou a položí jej zakrytě na pole královy přízně
  • poté si vezme jeden váleček s číslem 2 ze zásoby

Závěrečné vyhodnocení

k průběžně získaným bodům si hráči připočtou vítězné body za černé drahokamy, barevné drahokamy a královu přízeň

Hru vyhrává hráč, který dosáhl nejvíc vítězných bodů, v případě rovnosti rozhoduje počet nasbíraných drahokamů. Další kriterium již není stanoveno.

za černé drahokamy si každý hráč přičte vítězné body dle následující tabulky

počet drahokamů   vítězné body
  1                    1
  2                    4
  3                    8
  4                   12
  5                   16
  6                   20 
  7+                  24

barvy drahokamů se seřadí podle závěrečné hodnoty kurzu od nejsilnější barvy po nejslabší barvu (v případě rovnosti rozhoduje vzdálenost od města, tj. modrá > zelená > žlutá > červená)

hráči zjistí, kolikátí jsou v počtu nasbíraných drahokamů v té které barvě, a podle následující tabulky si přičtou vítězné body, v případě rovnosti si všichni dělící se hráči přičtou body za to nejhorší z dělených pořadí

hráč, který nemá u některé barvy žádný drahokam, nedostává za tuto barvu žádné body


               1.místo  2.místo  3.místo  4.místo  5.místo
 první barva    24       18       12         6        0
 druhá barva    20       15       10         5        0 
 třetí barva    16       12        8         4        0 
 čtvrtá barva   12        9        6         3        0

Pokud se hraje rozšíření králova přízeň, otočí se válečky na poli královy přízně. Vyšší součet čísel na válečkách rozhoduje o pořadí v králově přízni.

 pořadí        vítězné body 
 1.místo           12
 2.místo            7
 3.místo            3
 4.místo            0
 5.místo            0

V případě rovnosti pořadí se vítězné body za dělená místa zprůměrují a se zaokrouhlením dolů.

Akční karty:

  • mohou se zahrát až od příštího kola a mohou se zahrát maximálně 2 za kolo (vyjma těch, které se hrají ihned),
  • ve stejný okamžik se karty hrají podle pořadí hráčů v kole
  • na každé kartě je uvedeno, kdy se má zahrát
  • akční karty s modrým okrajem se hrají ihned, hráč si vezme 1 libovolný barevný drahokam
  • působnost karty je vždy max. na aktuální kolo
  • zahraná karta se zahazuje

Alchemist (2 barevné kuličky se šipkou mezi nimi) :

  • Hraje se na konci kola, hráč může vyměnit jedn svůj barevný drahokamy za jiný.

Banker (tabulka kurzů):

  • Hraje se na začátku vyhodnocení, hráč jednu barvu drahokamů posune o 1 nahoru v tabulce kurzu a jinou barvu o 1 dolů.

Captain(2 karty s drahokamy se šipkou mezi nimi) :

  • Hraje se na začátku vyhodnocení, hráč navzájem vymění 2 vyložené karty s drahokamy

Bishop (2 páry fialových válečky s šipkou mezi nimi):

  • Hraje se na začátku umísťování, hráč může všechny své válečky umístit zakrytě

Spy : (3 různobarevné válečky)

  • Hraje se na začátku umísťování, kdykoliv během umísťování se hráč může podívat až na 3 čísla zakrytých válečků soupeřů (není nutno využít v jeden okamžik) Hráč si může prohlédnout i zakryté válečky na poli královi přízně

Herald : (fialový váleček se šipkou)

  • Hraje se na začátku vyhodnocení, hráč přemístí jeden svůj váleček. (přemístění v rámci trhu nepřináší bod, přemístění z města na trh ano)

Conjurer : (3 modrá válečky se šipkou)

  • Hraje se na začátku umísťování, namísto zpoza zástěny může hráč použít k umísťování i váleček před zástěnou, poté vždy vezme váleček zpoza zástěny a položí jej před zástěnu namísto původního, tuto akci je možné provádět během kola i opakovaně

Intriguer : (3 modrá válečky se šipkou a ležatou 8)

  • Hraje se na začátku vyhodnocení, dojde-li při vyhodnocování ve městě k jakékoliv remíze v součtu čísel na válečcích, namísto toho, aby se rozhodovalo pomocí pomocných kriterií, rozhoduje o pořadí hráč, který zahrál tuto kartu

Jeweller : (2 barevné drahokamy)

  • Hraje se na začátku vyhodnocení, hráč si vezme 2 barevné drahokamy.

Magician : (2 modrá válečky se šipkou mezi nimi)

  • Hráč může přehodit umístění 2 svých válečků (hraje poté, co právě umístil 2 válečky) Hráč si může vyměnit i váleček, který umístil na pole královi přízně

Merchant : (kvadrant města a mince s šipkou mezi nimi)

  • Hraje se na začátku vyhodnocení, vítěz v prostředním mezikruží všech 4 kvadrantů města získává 5 bodů namísto 3

Mercenary : (oranžový váleček)

  • Hráč si označí jeden svůj umístěný váleček, tento váleček má pak při vyhodnocení hodnotu 5 (hraje poté, co právě umístil 2 válečky)

Queen : (kvadrant města)

  • Jedno pole města je zamknuto, tzn. do vyhodnocení na něj nelze pokládat válečky (hraje předtím, než umístí 2 válečky)

Prince and King : (mince s číslem 4 resp. 5)

  • Hraje se ihned. Hráč si připočte 4 body resp. 5 bodů.

Pravidla pro 3 hráče

je možné hrát na 3 nebo 4 kvadranty, na trhu se nepoužívá větší drahokam, tzn. hraje se pouze o 2 menší drahokamy, ve městě se počítá větší drahokam pouze za 1 drahokam, třetí hráč pak při vyhodnocení kvadrantu nedostane nic

Pravidla pro 2 hráče

platí pravidla pro 3 hráče se 3 kvadranty

  • Každý hráč navíc dostane 4 válečky s čísly (‘4’, ‘2’, ‘1’ and ‘0’) patřící neutrálnímu hráči
  • každý hráč poté, coumístí svoje 2 válečky, umístí jeden váleček neutrálnímu hráči zakrytě
  • při vyhodnocení, neutrální hráč vyhrává všechny remízy.
  • Vyjma karet Prince a King, neutrální hráč si bere místo akčních karet barevný drahokam, neutrální hráč si vždy vybere drahokam právě nejsilnější barvy.
  • Jestliže neutrální hráč mění kurz drahokamů, vylepší kurz barvě, od které má nejvíc drahokamů, je-li takových víc, rozhoduje vzdálenost od města, tj. modrá > zelená > žlutá > červená.
  • při závěrečném vyhodnocení neutrální hráč dostane body za 3.místo i v případě, kdy nemá žádný drahokam příslušné barvy.

Akční karty z rozšíření

...

Karty události z rozšíření

...