Alhambra: Porovnání verzí

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
m
Řádek 5: Řádek 5:
{{Rok vydání|2003}}
{{Rok vydání|2003}}
{{Autor|Dirk Henn}}
{{Autor|Dirk Henn}}
{{Ocenění|[[Spiel des Jahres 2003]] - 1. místo, [[Deutscher Spiele Preis 1994]] - 2. místo}}
{{Ocenění|[[Spiel des Jahres 2003]] - 1. místo, [[Deutscher Spiele Preis 2003]] - 2. místo}}





Verze z 9. 5. 2006, 21:26


Nejlepší stavitelé z celé Evropy i arabských zemí chtějí předvést své dovednosti. Hlídejte si, abyste měli neustále dost peněz v potřebné měně, protože umělci chtějí být placeni penězi své vlasti. A bez nich nezískáte paláce ani zahrady, které berou dech!

Každý hráč staví "svou" Alhambru. Peníze v různých měnách hráči získávají dobíráním karet. Budovy různých druhů jsou v různou dobu k mání za různou měnu; hráči se snaží mít většinu v určitém druhu budovy, a také mít nejdelší městské hradby.

Články

Jirka Bauma:Návrh strategie Alhambra

Herní materiál

  • 1× bodovací deska
  • 1× stavební trh
  • 12× označovací kámen (2 ks od každé z šesti barev)
  • 6× deska na nepostavené stavby (rezerva)
  • 108× peněžní karta (3× hodnota 1 až 9 ve čtyřech barvách)
  • 2× bodovací karta (stejný rub jako peněžní)
  • 54× stavební kartička
  • 6× startovní kartička

Cíl hry

  • Cílem hráčů je získat v průběhu hry vhodným nakupováním a stavěním budov co nejvíce bodů.

Příprava hry

  • Každý hráč dostane jednu kartičku se Lví fontánou a dva označovací žetony v jedné barvě. Jeden žeton si hráč umístí na kartičku, druhý na začátek bodovací tabulky.
  • Doprostřed stolu se umístí stavební trh a na něj se vylosují čtyři kartičky budov.
  • Karty peněz se důkladně zamíchají a každému hráči jsou postupně rozdány počáteční peníze. Peníze se vykládají otevřeně před hráče a sčítá se jejich hodnota (nezávisle na barvě). Rozdává se tak dlouho, dokud součet nedosáhne nebo překročí 20.
  • Poté co jsou tímto způsobem všem rozdány peníze, určí se kdo bude začínat. Hru začíná hráč s nejnižším počtem peněžních karet. V případě, že má nejnižší počet karet více hráčů, pak hráč z nižším součtem hodnot.
  • Na stůl se vyloží čtyři peněžní karty na dobírání. Zbylé peníze se rozdělí na pět stejných hromádek. Do druhé hromádky se vmíchá bodovací kartička pro první a do čtvrté pro druhé vyhodnocení. Z hromádek se opět udělá jedna a může se začít hrát.

Průběh hry

  • Hraje se po směru hodinových ručiček. Hráč, který je na tahu, musí provést jednu ze tří následujících akcí:
    • Vzít si peníze
    • Koupit a umístit stavební dlaždici
    • Přestavět vlastní Alhambru

Braní peněz

  • Hráč si může vzít jednu libovolnou vyloženou peněžní kartu, nebo
  • libovolné vyložené peněžní karty, jejichž celková hodnota nepřesáhne 5. V takovém případě nezáleží na barvě karet a je tedy možné vzít např. žlutou 1 a modrou 3.

Nákup a pokládání stavebních kartiček

  • Hráč může koupit nabízenou budovu za předpokladu, že za ní zaplatí alespoň tolik peněz požadované barvy, jaká je číselná hodnota uvedená na katričce budovy.
  • V případě že zaplatí požadovanou hodnotu přesně získává tím právo na provedení další akce. Může tedy opět buď vzít peníze, koupit kartičku nebu přestavět svojí Alhambru.
  • Kartičky budov, které hráč v daném tahu koupil, se staví až na samotném konci tahu. Nezávisí tedy na pořadí v jakém byly koupené.
  • Jestliže nechci kartičku postavit můžu ji umístit na rezervní plochu. Jestliže kartičku postavit nemůžu tak jí musím umnístit na rezervní plochu.
  • V případě, že jsem kupovanou kartičku přeplatil, nedostávám přeplatek zpět a navíc tímto nákupem můj tah končí.
  • Kartičky budov umístěné na rezervní ploše se nepočítají při vyhodnocování!
  • Až poté co hráč ukončí svůj tah, doplní se nabídka prodávaných budov opět na čtyři.

Přestavba Alhambry

  • Vlastní Alhambru si může hráč přestavět třemi možnými způsoby:
    • Odstranit stavební kartičku ze své Alhambry a dát jí na rezervní plochu.
    • Vzít stavební kartičku z rezervní plochy a přidat ji ke své Alhambře.
    • Vyměnit stavební kartičku na rezervní ploše za kartičku v Alhambře. Nová kartička musí být umístěna na místo kartičky odebrané!
  • Při manipulaci s kartičkami již postavené Alhambry (odebrání,přestavba) je možné manipulovat jen s volnými kartičkami, tj. kartičkami na okraji pozice. V žádném okamžiku tedy nesmí zůstat Alhambra rozdělená na více částí a to ani v rámci výměny (kontakt rohem není dostačující).

Pravidla stavění Alhambry

  • Na nově přiloženou kartičku se musí dát dojít od Lví fontány. Chodit se dá pouze po žlutém podkladu, je tedy potřeba aby mezi Lví fontánou a novou kartičkou byla souvislá žlutá plocha.
  • Kartička musí být přiložena alespoň jednou hranou k jiné kartičce.
  • Zeď musí být přiložena ke zdi, písek k písku.
  • V Alhambře nesmí vzniknout uzavřená díra.

Ukončení kola

  • V okamžiku, kdy se otočí bodovací karta, končí kolo a vyhodnotí se body jednolivýchhráčů.
  • Bodovací karta se dá stranou a najejí místo se otočí nová peněžní karta.

Bodování

  • Pro udělení bodů se zjistí, který z hráčů má nejvíc budov té které barvy. Při prvním bodování získává body jen hráč z většinou, při druhém první a druhý a při třetím pak první tři. Jestliže má více hráčů stejný počet budov dané barvy rozdělí si příslušné body rovnoměrně (zaokrouhluje se dolů)
  • Po té co se vyhodnotí budovy, spočítá si každý z hráčů nejdelší obvodovou zeď. Za každý díl této zdi obdrží jeden bod.

Konec hry

  • Hra končí v okamžiku, kdy po odehraném tahu hráče nelze doplnit stavební trh na čtyři nabídky.
  • Zbývající stavební kartičky získají hráči, kteří mají nejvyšší obnos v požadované barvě. V případě, že má více hráčů nejvyšší obnos v dané barvě, stavební kartička zůstane na trhu a nezíská ji žádný hráč.
  • Hráči, kteří nyní získali stavební kartičky je mohou přidat ke svým Alhambrám, ovšem za dodržení všech pravidel pro stavbu.
  • Následuje třetí a poslední bodovací kolo. Hráč, který získal v součtu nejvíce bodů, vyhrál. V případě shodného zisku bodů u více hráčů, není žádné pomocné hodnocení a hráči tedy mají shodné umístění.

Pravidla pro dva hráče