Deskripce a klasifikace her: Porovnání verzí

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Řádek 18: Řádek 18:
** délka hry - pro získání dobrých kategorií je nutno stanovit rozumné zjednodušení
** délka hry - pro získání dobrých kategorií je nutno stanovit rozumné zjednodušení


[[ http://alfa.deskovehry.cz/index.php/U%C5%BEivatel_diskuse:Jirka_bauma | Návrhy systémů klasifikace a deskripce her ]]. Nechť každý, kdo by se chtěl do klasifikaci a deskripce her zapojit, navrhne nějaký vlastní model (nebo i zdokumentuje model z nějakého webu), ne nějaký všeobjímající, spíše v rozsahu jedné celistvé myšlenky, a nechť případně dále popíše, jaký je vztah toho jeho modelu k ostatním navrženým modelům.
[[http://alfa.deskovehry.cz/index.php/Uživatel_diskuse:Jirka_bauma| Návrhy systémů klasifikace a deskripce her ]]. Nechť každý, kdo by se chtěl do klasifikaci a deskripce her zapojit, navrhne nějaký vlastní model (nebo i zdokumentuje model z nějakého webu), ne nějaký všeobjímající, spíše v rozsahu jedné celistvé myšlenky, a nechť případně dále popíše, jaký je vztah toho jeho modelu k ostatním navrženým modelům.


Přístup [[Uživatel:Jirka bauma|Jirky Baumy]] k systémům klasifikace a deskripce  
Přístup [[Uživatel:Jirka bauma|Jirky baumy]] k systémům klasifikace a deskripce  


== ==
== ==

Verze z 10. 3. 2006, 08:23

Chcem-li o hrách hovořit s jinými lidmi o hrách, popisujeme většinou slovy jednotlivé jejich vlastnosti, nebo je různě srovnáváme. Narážíme při tom na řadu problémů, ne každý si pod stejným slovem představí identickou věc. Dobře umět popsat některé vlastnosti hry se hodí při vysvětlování pravidel stejně dobře jako při výběru her nebo jejich hodnocení.

Rozvojem různých přístupů a nástrojů k popisu her se zabývá tato stránka.

Zkráceně tomu říkáme rozvoj metod deskripce. Rozvoj deskripce jde samozřejmě ruku v ruce s rozvojem terminologie (názvosloví). Velkou skupinu metod deskripce tvoří různé klasifikační systémy (rozdělení her do skupin podle určitého kritéria).

Mezi klasické metody deskripce patří:

  • Popis pravidel - klasickou mýlkou je, že hru lze nejlépe poznat právě přečtením pravidel. Zkušení hráči však vědí jak je právě tohle těžké, ačkoli na první pohled by se mohlo zdát, že "znám pravidla" = "znám hru".
  • Hodnocení typu hry (nevíte lepší termín?) - zjednodušeně řešeno to, co si o hře stručně lidé většinou řeknou. Tedy například to jak je hra zábavná, akční, dynamická, variabilní nebo naopak nudná.
  • Klasifikace (rozdělení her do skupin podle určitého kritéria)
    • počet hráčů
    • autor
    • rok vydání
    • vydavatel
    • distributor v ČR
    • herní řady - např. Alea
    • délka hry - pro získání dobrých kategorií je nutno stanovit rozumné zjednodušení

[Návrhy systémů klasifikace a deskripce her ]. Nechť každý, kdo by se chtěl do klasifikaci a deskripce her zapojit, navrhne nějaký vlastní model (nebo i zdokumentuje model z nějakého webu), ne nějaký všeobjímající, spíše v rozsahu jedné celistvé myšlenky, a nechť případně dále popíše, jaký je vztah toho jeho modelu k ostatním navrženým modelům.

Přístup Jirky baumy k systémům klasifikace a deskripce

s tím souhlasím ale jak jsem jednou psal, (a ty jsi na ten argument nevím proč nereagoval ?) myslím, že termín deskripce není dostatečně zaužívaný a nikomu nic neřekne, podle mne by bylo mnohem lepší ten odkaz nazvat Metody deskripce a klasifikace her Jirka bauma 08:07, 10. 3. 2006 (CET)