Maršál a špión: Porovnání verzí
Skočit na navigaci
Skočit na vyhledávání
m (Oprava fotky.) |
|||
(Není zobrazeno 6 mezilehlých verzí od 4 dalších uživatelů.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
{{ | {{Infobox hra | ||
| kód = mas | |||
| foto = mas-krabice2.jpg | |||
| název = Maršál a špión | |||
| alt = Stratego | |||
| hráčů = 2 | |||
| věk = 8 | |||
| délka = 30 až 60 minut | |||
| autor = Jacques Mogendorff | |||
| rok = 1905 | |||
| vydavatel = Milton Bradley | |||
| vydavatel2 = Jumbo | |||
| vydavatel3 = Estrela | |||
| vydavatel4 = Damm / Egmont | |||
| vydavatel5 = Smeets & Schippers | |||
| ocenění = | |||
}} | |||
= Pravidla = | |||
== Herní materiál == | |||
*Hrací plán (10x10 polí) | |||
*Hrací plán | |||
* 40 hracích kamenů pro každého hráče | * 40 hracích kamenů pro každého hráče | ||
** Maršál 1× | ** Maršál 1× | ||
Řádek 21: | Řádek 33: | ||
** Minové pole 8× | ** Minové pole 8× | ||
** Prapor 1× | ** Prapor 1× | ||
Hodnoty figur jsou čitelné jen z jedné strany. | Hodnoty figur jsou čitelné jen z jedné strany. | ||
== Cíl hry == | |||
Cílém hry je zajmout protivníkův prapor. | Cílém hry je zajmout protivníkův prapor. | ||
==Průběh hry== | |||
*Na začátku hry si oba hráči rozestaví své figurky do čtyř řad na své straně hracího plánu. *Rozmístění figur závisí zcela na hráčích, a je dobré dát mezi hráče překážku aby při rozmisťování neviděli na soupeřovu polovinu. | == Průběh hry == | ||
*Až oba hráči rozestaví své figurky na hracím plánu, začne samotná hra. Hráči se dohodnou, nebo si vylosují kdo začne, a pak se v tazích střídají. | |||
*Na začátku hry si oba hráči rozestaví své figurky do čtyř řad na své straně hracího plánu. | |||
*Rozmístění figur závisí zcela na hráčích, a je dobré dát mezi hráče překážku, aby při rozmisťování neviděli na soupeřovu polovinu. | |||
*Až oba hráči rozestaví své figurky na hracím plánu, začne samotná hra. Hráči se dohodnou, nebo si vylosují, kdo začne, a pak se v tazích střídají. | |||
*V průběhu hry lze pohybovat všemi kameny kromě minového pole a praporu. | *V průběhu hry lze pohybovat všemi kameny kromě minového pole a praporu. | ||
*Kameny se pohybují o jedno pole libovolným směrem. Napadat protivníkovy kameny je možné jen v ortogonálních směrech (ne diagonálně). | *Kameny se pohybují o jedno pole libovolným směrem. Napadat protivníkovy kameny je možné jen v ortogonálních směrech (ne diagonálně). | ||
* | *Výjimku v pohybu po hracím plánu má průzkumník, který se v ortogonálních směrech (dopředu-dozadu, doleva-doprava) smí pohybovat o libovolný počet polí. Při svém pohybu ovšem nesmí přeskočit žádný jiný kámen. | ||
Při tomto dlouhém pohybu může napadnout protivníkovu figuru. Než se souboj vyhodnotí zůstane tato figura před napadenou | *Při tomto dlouhém pohybu může napadnout protivníkovu figuru. Než se souboj vyhodnotí, zůstane tato figura před napadenou (viz zajímání kamenů). | ||
== Zajímání kamenů == | |||
*Hráč, který zaútočí na protivníkův kámen, se podívá, jaká je jeho hodnota. Hodnotu svého kamene protivníkovi nesděluje. | *Hráč, který zaútočí na protivníkův kámen, se podívá, jaká je jeho hodnota. Hodnotu svého kamene protivníkovi nesděluje. | ||
*Nejsilnějším kamenem je maršál a nejslabší špión (viz tabulka). Kámen zajme a vyřadí ze hry, kterýkoliv slabší kámen. | *Nejsilnějším kamenem je maršál a nejslabší špión (viz tabulka). Kámen zajme a vyřadí ze hry, kterýkoliv slabší kámen. | ||
Řádek 43: | Řádek 62: | ||
**Minové pole může být odstraněno pouze minérem. Zaútočí-li na toto pole jiná figura, je vyřazena ze hry. | **Minové pole může být odstraněno pouze minérem. Zaútočí-li na toto pole jiná figura, je vyřazena ze hry. | ||
==Konec hry== | |||
*Hra končí vítězstvím hráče, který | == Konec hry == | ||
*Hra končí remízou, jestliže ani jeden hráč nemá figury, kterými by byl schopen zajmout prapor. ( | |||
*Hra končí remízou i v případě, že hráč, který je zrovna na tahu nemá žádný kámen kterým by mohl táhnout (má-li jen miny a prapor). | *Hra končí vítězstvím hráče, který protivníkovi zajme prapor. | ||
*Hra končí remízou, jestliže ani jeden hráč nemá figury, kterými by byl schopen zajmout prapor. (Jestliže je prapor střežen minami a ani jeden z hráčů již nevlastní žádné minéry.) | |||
*Hra končí remízou i v případě, že hráč, který je zrovna na tahu, nemá žádný kámen, kterým by mohl táhnout (má-li jen miny a prapor). | |||
= Odkazy = | |||
* [http://boardgamegeek.com/game/1917 Stránka hry na boardgamegeek.com] | |||
* Tato hra na [http://hrejsi.cz/cgi/hry/hry.pl?hra=mas hrejsi.cz] | |||
[[Kategorie:Abstraktní hry]] |
Aktuální verze z 13. 4. 2008, 09:23
| ||||
Jiné názvy | Stratego | |||
Počet hráčů | 2 | |||
Doporučený věk | 8 | |||
Délka hry | 30 až 60 minut | |||
Autor | Jacques Mogendorff | |||
Vydání |
|
Pravidla
Herní materiál
- Hrací plán (10x10 polí)
- 40 hracích kamenů pro každého hráče
- Maršál 1×
- Generál 1×
- Kapitán 2×
- Kadet 3×
- Kaprál 4×
- Střelec 5×
- Průzkumník 8×
- Minér 6×
- Špión 1×
- Minové pole 8×
- Prapor 1×
Hodnoty figur jsou čitelné jen z jedné strany.
Cíl hry
Cílém hry je zajmout protivníkův prapor.
Průběh hry
- Na začátku hry si oba hráči rozestaví své figurky do čtyř řad na své straně hracího plánu.
- Rozmístění figur závisí zcela na hráčích, a je dobré dát mezi hráče překážku, aby při rozmisťování neviděli na soupeřovu polovinu.
- Až oba hráči rozestaví své figurky na hracím plánu, začne samotná hra. Hráči se dohodnou, nebo si vylosují, kdo začne, a pak se v tazích střídají.
- V průběhu hry lze pohybovat všemi kameny kromě minového pole a praporu.
- Kameny se pohybují o jedno pole libovolným směrem. Napadat protivníkovy kameny je možné jen v ortogonálních směrech (ne diagonálně).
- Výjimku v pohybu po hracím plánu má průzkumník, který se v ortogonálních směrech (dopředu-dozadu, doleva-doprava) smí pohybovat o libovolný počet polí. Při svém pohybu ovšem nesmí přeskočit žádný jiný kámen.
- Při tomto dlouhém pohybu může napadnout protivníkovu figuru. Než se souboj vyhodnotí, zůstane tato figura před napadenou (viz zajímání kamenů).
Zajímání kamenů
- Hráč, který zaútočí na protivníkův kámen, se podívá, jaká je jeho hodnota. Hodnotu svého kamene protivníkovi nesděluje.
- Nejsilnějším kamenem je maršál a nejslabší špión (viz tabulka). Kámen zajme a vyřadí ze hry, kterýkoliv slabší kámen.
- Výjimkou je maršál, který zajme kterýkoliv kámen kromě špióna, a samozřejmě špión, který může být zajat kteroukoliv figurou kromě maršála, kterého zajme on.
- Střetnou-li se figury stejné hodnoty, jsou vyřazené obě.
- No a ještě nám tu zbývají nepohyblivé figury:
- Prapor může být zajmut kteroukoliv figurou.
- Minové pole může být odstraněno pouze minérem. Zaútočí-li na toto pole jiná figura, je vyřazena ze hry.
Konec hry
- Hra končí vítězstvím hráče, který protivníkovi zajme prapor.
- Hra končí remízou, jestliže ani jeden hráč nemá figury, kterými by byl schopen zajmout prapor. (Jestliže je prapor střežen minami a ani jeden z hráčů již nevlastní žádné minéry.)
- Hra končí remízou i v případě, že hráč, který je zrovna na tahu, nemá žádný kámen, kterým by mohl táhnout (má-li jen miny a prapor).
Odkazy
- Stránka hry na boardgamegeek.com
- Tato hra na hrejsi.cz