Maršál a špión: Porovnání verzí

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
m (Oprava fotky.)
 
(Není zobrazeno 6 mezilehlých verzí od 4 dalších uživatelů.)
Řádek 1: Řádek 1:
{{Počet hráčů|2}}
{{Infobox hra
{{Doporučený věk|10}}
| kód        = mas
{{Délka hry|40 až 60 minut}}
| foto      = mas-krabice2.jpg
{{Vydavatel|Milton Bradley, Top Games, Jumbo International}}
| název      = Maršál a špión
{{Rok vydání|1905}}
| alt        = Stratego
{{Autor|Jacques Mogendorff}}
| hráčů     = 2
[[Kategorie:Abstraktní hry]]
| věk       = 8
| délka      = 30 až 60 minut
| autor      = Jacques Mogendorff
| rok        = 1905
| vydavatel  = Milton Bradley
| vydavatel2 = Jumbo
| vydavatel3 = Estrela
| vydavatel4 = Damm / Egmont
| vydavatel5 = Smeets & Schippers
| ocenění    =
}}
= Pravidla =
 
== Herní materiál ==


==Herní materiál==
*Hrací plán (10x10 polí)
*Hrací plán
* 40 hracích kamenů pro každého hráče   
* 40 hracích kamenů pro každého hráče   
**  Maršál 1×  
**  Maršál 1×  
Řádek 21: Řádek 33:
**  Minové pole 8×  
**  Minové pole 8×  
**  Prapor 1×  
**  Prapor 1×  
Hodnoty figur jsou čitelné jen z jedné strany.  
Hodnoty figur jsou čitelné jen z jedné strany.
 
 
== Cíl hry ==


==Cíl hry==
Cílém hry je zajmout protivníkův prapor.  
Cílém hry je zajmout protivníkův prapor.  


==Průběh hry==
 
*Na začátku hry si oba hráči rozestaví své figurky do čtyř řad na své straně hracího plánu. *Rozmístění figur závisí zcela na hráčích, a je dobré dát mezi hráče překážku aby při rozmisťování neviděli na soupeřovu polovinu.  
== Průběh hry ==
*Až oba hráči rozestaví své figurky na hracím plánu, začne samotná hra. Hráči se dohodnou, nebo si vylosují kdo začne, a pak se v tazích střídají.  
 
*Na začátku hry si oba hráči rozestaví své figurky do čtyř řad na své straně hracího plánu.  
*Rozmístění figur závisí zcela na hráčích, a je dobré dát mezi hráče překážku, aby při rozmisťování neviděli na soupeřovu polovinu.  
*Až oba hráči rozestaví své figurky na hracím plánu, začne samotná hra. Hráči se dohodnou, nebo si vylosují, kdo začne, a pak se v tazích střídají.  
*V průběhu hry lze pohybovat všemi kameny kromě minového pole a praporu.  
*V průběhu hry lze pohybovat všemi kameny kromě minového pole a praporu.  
*Kameny se pohybují o jedno pole libovolným směrem. Napadat protivníkovy kameny je možné jen v ortogonálních směrech (ne diagonálně).  
*Kameny se pohybují o jedno pole libovolným směrem. Napadat protivníkovy kameny je možné jen v ortogonálních směrech (ne diagonálně).  
*Vyjímku v pohybu po hracím plánu má průzkumník, který se v ortogonálních směrech (dopředu-dozadu, doleva-doprava) smí pohybovat o libovolný počet polí. Při svém pohybu ovšem nesmí přeskočit žádný jiný kámen. <br>
*Výjimku v pohybu po hracím plánu má průzkumník, který se v ortogonálních směrech (dopředu-dozadu, doleva-doprava) smí pohybovat o libovolný počet polí. Při svém pohybu ovšem nesmí přeskočit žádný jiný kámen.  
Při tomto dlouhém pohybu může napadnout protivníkovu figuru. Než se souboj vyhodnotí zůstane tato figura před napadenou.(viz. zajímání kamenů)  
*Při tomto dlouhém pohybu může napadnout protivníkovu figuru. Než se souboj vyhodnotí, zůstane tato figura před napadenou (viz zajímání kamenů).
 
 
== Zajímání kamenů ==


==Zajímání kamenů==
*Hráč, který zaútočí na protivníkův kámen, se podívá, jaká je jeho hodnota. Hodnotu svého kamene protivníkovi nesděluje.  
*Hráč, který zaútočí na protivníkův kámen, se podívá, jaká je jeho hodnota. Hodnotu svého kamene protivníkovi nesděluje.  
*Nejsilnějším kamenem je maršál a nejslabší špión (viz tabulka). Kámen zajme a vyřadí ze hry, kterýkoliv slabší kámen.  
*Nejsilnějším kamenem je maršál a nejslabší špión (viz tabulka). Kámen zajme a vyřadí ze hry, kterýkoliv slabší kámen.  
Řádek 43: Řádek 62:
**Minové pole může být odstraněno pouze minérem. Zaútočí-li na toto pole jiná figura, je vyřazena ze hry.
**Minové pole může být odstraněno pouze minérem. Zaútočí-li na toto pole jiná figura, je vyřazena ze hry.


==Konec hry==
 
*Hra končí vítězstvím hráče, který svému protivníkovy zajme prapor.  
== Konec hry ==
*Hra končí remízou, jestliže ani jeden hráč nemá figury, kterými by byl schopen zajmout prapor. (Jestli-že je prapor střežen minami a ani jeden z hráčů již nevlastní žádné minéry.)  
 
*Hra končí remízou i v případě, že hráč, který je zrovna na tahu nemá žádný kámen kterým by mohl táhnout (má-li jen miny a prapor).
*Hra končí vítězstvím hráče, který protivníkovi zajme prapor.  
*Hra končí remízou, jestliže ani jeden hráč nemá figury, kterými by byl schopen zajmout prapor. (Jestliže je prapor střežen minami a ani jeden z hráčů již nevlastní žádné minéry.)  
*Hra končí remízou i v případě, že hráč, který je zrovna na tahu, nemá žádný kámen, kterým by mohl táhnout (má-li jen miny a prapor).
 
= Odkazy =
 
* [http://boardgamegeek.com/game/1917 Stránka hry na boardgamegeek.com]
* Tato hra na [http://hrejsi.cz/cgi/hry/hry.pl?hra=mas hrejsi.cz]
 
[[Kategorie:Abstraktní hry]]

Aktuální verze z 13. 4. 2008, 09:23

Mas-krabice2.jpg
Jiné názvy Stratego
Počet hráčů 2
Doporučený věk 8
Délka hry 30 až 60 minut
Autor Jacques Mogendorff
Vydání
1905 Milton Bradley Maršál a špión

Pravidla

Herní materiál

  • Hrací plán (10x10 polí)
  • 40 hracích kamenů pro každého hráče
    • Maršál 1×
    • Generál 1×
    • Kapitán 2×
    • Kadet 3×
    • Kaprál 4×
    • Střelec 5×
    • Průzkumník 8×
    • Minér 6×
    • Špión 1×
    • Minové pole 8×
    • Prapor 1×

Hodnoty figur jsou čitelné jen z jedné strany.


Cíl hry

Cílém hry je zajmout protivníkův prapor.


Průběh hry

  • Na začátku hry si oba hráči rozestaví své figurky do čtyř řad na své straně hracího plánu.
  • Rozmístění figur závisí zcela na hráčích, a je dobré dát mezi hráče překážku, aby při rozmisťování neviděli na soupeřovu polovinu.
  • Až oba hráči rozestaví své figurky na hracím plánu, začne samotná hra. Hráči se dohodnou, nebo si vylosují, kdo začne, a pak se v tazích střídají.
  • V průběhu hry lze pohybovat všemi kameny kromě minového pole a praporu.
  • Kameny se pohybují o jedno pole libovolným směrem. Napadat protivníkovy kameny je možné jen v ortogonálních směrech (ne diagonálně).
  • Výjimku v pohybu po hracím plánu má průzkumník, který se v ortogonálních směrech (dopředu-dozadu, doleva-doprava) smí pohybovat o libovolný počet polí. Při svém pohybu ovšem nesmí přeskočit žádný jiný kámen.
  • Při tomto dlouhém pohybu může napadnout protivníkovu figuru. Než se souboj vyhodnotí, zůstane tato figura před napadenou (viz zajímání kamenů).


Zajímání kamenů

  • Hráč, který zaútočí na protivníkův kámen, se podívá, jaká je jeho hodnota. Hodnotu svého kamene protivníkovi nesděluje.
  • Nejsilnějším kamenem je maršál a nejslabší špión (viz tabulka). Kámen zajme a vyřadí ze hry, kterýkoliv slabší kámen.
  • Výjimkou je maršál, který zajme kterýkoliv kámen kromě špióna, a samozřejmě špión, který může být zajat kteroukoliv figurou kromě maršála, kterého zajme on.
  • Střetnou-li se figury stejné hodnoty, jsou vyřazené obě.
  • No a ještě nám tu zbývají nepohyblivé figury:
    • Prapor může být zajmut kteroukoliv figurou.
    • Minové pole může být odstraněno pouze minérem. Zaútočí-li na toto pole jiná figura, je vyřazena ze hry.


Konec hry

  • Hra končí vítězstvím hráče, který protivníkovi zajme prapor.
  • Hra končí remízou, jestliže ani jeden hráč nemá figury, kterými by byl schopen zajmout prapor. (Jestliže je prapor střežen minami a ani jeden z hráčů již nevlastní žádné minéry.)
  • Hra končí remízou i v případě, že hráč, který je zrovna na tahu, nemá žádný kámen, kterým by mohl táhnout (má-li jen miny a prapor).

Odkazy