Hive: Porovnání verzí
		
		
		
		
		
		Skočit na navigaci
		Skočit na vyhledávání
		
				
		
		
	
m (→Pohyb jednotlivých kamenů:  úprava slovosledu)  | 
				|||
| (Není zobrazeno 14 mezilehlých verzí od 9 dalších uživatelů.) | |||
| Řádek 1: | Řádek 1: | ||
==   | {{Infobox hra  | ||
| kód       = hiv  | |||
| název     = Hive  | |||
| foto      = hiv.jpg  | |||
| hráčů     = 2  | |||
| věk       = 9  | |||
| délka     = 20 až 30 minut  | |||
| autor     = John Yianni  | |||
| rok       = 2001  | |||
| vydavatel = Gen Four Two Games  | |||
| ocenění   = Mensa Select 2006  | |||
| obchod    =   | |||
}}  | |||
[[Kategorie:Abstraktní hry]]  | |||
= Pravidla =  | |||
== Herní materiál ==  | |||
*22 kamenů ve tvaru pravidelného šestiúhelníku, z toho 11 bílých a 11   | |||
*22 kamenů ve tvaru pravidelného šestiúhelníku, z toho 11 bílých a 11 černých. Od každé barvy pak:   | |||
**1× včelí královna    | **1× včelí královna    | ||
**3× mravenec    | **3× mravenec    | ||
**2× brouk    | **2× brouk    | ||
**2× pavouk    | **2× pavouk    | ||
**3× kobylka    | **3× kobylka  | ||
* Hráči se střídají v tazích. V jednom tahu smí hráč buď nasadit jeden vlastní kámen, nebo   | == Průběh hry ==  | ||
* Hráči se domluví kdo bude modrý, kdo bílý a kdo bude začínat.    | |||
* Na začátku hry kameny obou hráčů   | * Hráči se střídají v tazích. V jednom tahu smí hráč buď nasadit jeden vlastní kámen, nebo pohnout jedním vlastním kamenem. Tah je povinný.    | ||
* Hráči se domluví, kdo bude modrý, kdo bílý a kdo bude začínat.    | |||
* Na začátku hry nejsou kameny obou hráčů nasazeny. V 1. tahu oba hráči nasadí svůj první kámen, přičemž druhý hrač nasadí svůj první kámen na pole sousedící s kamenem soupeře.    | |||
* Královnu musí hráč nasadit nejpozději ve svém 4. tahu. Dokud hráč nenasadí svou královnu, nesmí svými kameny pohybovat (smí je pouze nasazovat).    | * Královnu musí hráč nasadit nejpozději ve svém 4. tahu. Dokud hráč nenasadí svou královnu, nesmí svými kameny pohybovat (smí je pouze nasazovat).    | ||
* Hráč může nasadit kámen pouze na pole, které sousedí s nějakým jeho kamenem  | * Hráč může nasadit kámen pouze na pole, které sousedí s nějakým jeho kamenem a které nesousedí s žádným soupeřovým kamenem (vyjma prvního tahu). Kameny zakryté jiným kamenem (viz pohyb brouka) se při aplikaci tohoto pravidla neberou v úvahu.    | ||
* '''''Ve skutečnosti se nepokádají kameny na pole, neboť ke hře nepatří žádný hrací plán  | * '''''Ve skutečnosti se nepokádají kameny na pole, neboť ke hře nepatří žádný hrací plán, ale umisťují se tak, aby se alespoň jedna strana kamene dotýkala strany jiného kamene.'''''  | ||
===   | == Pohyb jednotlivých kamenů ==  | ||
* Každý druh kamene má svůj vlastní způsob pohybu.    | * Každý druh kamene má svůj vlastní způsob pohybu.    | ||
** '''Královna''' - na libovolné sousední pole.    | ** '''Královna''' - na libovolné sousední pole.    | ||
** '''Brouk''' - na libovolné sousední pole, a to i obsazené. Je-li toto pole obsazeno jiným kamenem (resp. více kameny), kámen brouka se položí na tento kámen (resp. tyto kameny), a tím je zakryje.    | ** '''Brouk''' - na libovolné sousední pole, a to i obsazené. Je-li toto pole obsazeno jiným kamenem (resp. více kameny), kámen brouka se položí na tento kámen (resp. tyto kameny), a tím je zakryje.    | ||
** '''Kobylka''' - skočí na 1. neobsazené pole ve směru obsazeného sousedního pole.   | ** '''Kobylka''' - skočí na 1. neobsazené pole ve směru obsazeného sousedního pole. Pokud v některém směru není sousední pole obsazeno, nesmí tímto směrem kobylka táhnout.    | ||
** '''Mravenec''' - se v 1 tahu může pohnout libovolněkrát z jednoho pole na pole sousední, pouze nesmí dojít na pole, ze kterého právě vyšel.    | ** '''Mravenec''' - se v 1 tahu může pohnout libovolněkrát z jednoho pole na pole sousední, pouze nesmí dojít na pole, ze kterého právě vyšel.    | ||
** '''Pavouk''' - se musí v 1 tahu pohnout 3x po sobě na sousední pole, přičemž se nikdy nesmí vrátit na pole, kde už byl, ani se pohnout méněkrát.    | ** '''Pavouk''' - se musí v 1 tahu pohnout přesně 3x po sobě na sousední pole, přičemž se nikdy nesmí vrátit na pole, kde už byl, ani se pohnout méněkrát.    | ||
* Není povoleno udělat takový tah, kterým by přestaly být kameny položené na desce   | |||
* Není   | * Není povoleno udělat takový tah, kterým by přestaly být kameny položené na desce navzájem propojeny, tzn. tvořit jednu souvislou skupinu. Toto pravidlo platí nejenom po dokončení tahu, ale i v libovolný okamžik průběhu tahu (posunu kamenu po hracím plánu).    | ||
* Dále platí, že   | * Není možné se pohnout na pole, kde už stojí jiný kámen, a to vyjma brouka (viz pohyb brouka).    | ||
* Není možno vykonat pohyb zakrytým kamenem (viz  | * Dále platí, že se nesmí pohnout kamenem na sousední pole, pokud jsou obě pole, která jediná sousedí s těmito oběma poli, obsazena. Toto pole mohou obsadit pouze brouci a kobylky díky svému zvláštnímu pohybu. Idea tohoto pravidla je ta, že se jedná o příliš úzký průchod, kterým kámen neproleze. Kobylka ale sousední kameny přeskočí a brouk je přeleze.    | ||
* Není možno vykonat pohyb zakrytým kamenem (viz pohyb brouka).  | |||
== Konec hry ==  | |||
*Hra se hraje tak dlouho, dokud jeden z hráčů nemá královnu v matu. Hráč, který má královnu v matu, prohrál. Pokud některý hráč zahrál tah, kterým se do matu dostaly obě královny, je partie prohlášena za remízu.   | |||
*Včelí královna je v matu, pokud jsou všechna sousední pole obsazena nějakým kamenem (vlastním nebo cizím).  | |||
= Odkazy =  | |||
* Tato hra na [http://hrejsi.cz/cgi/hry/hry.pl hrejsi.cz]: [http://hrejsi.cz/cgi/hry/hry.pl?hra=hiv Pokladnice her], [http://hrejsi.cz/cgi/hry/prodej.pl?hra=hiv Obchod]  | |||
* Představení hry: http://deskovehry.blogspot.com/2007/11/pedstaven-hry-hive.html  | |||
* Hive na BGG: http://www.boardgamegeek.com/game/2655  | |||
* Hive on-line: http://www.hivemania.com/  | |||
Aktuální verze z 16. 9. 2008, 12:16
| 
 | ||||
| Počet hráčů | 2 | |||
| Doporučený věk | 9 | |||
| Délka hry | 20 až 30 minut | |||
| Autor | John Yianni | |||
| Vydání | 
  | |||
| Ocenění | Mensa Select 2006 | |||
Pravidla
Herní materiál
- 22 kamenů ve tvaru pravidelného šestiúhelníku, z toho 11 bílých a 11 černých. Od každé barvy pak:
- 1× včelí královna
 - 3× mravenec
 - 2× brouk
 - 2× pavouk
 - 3× kobylka
 
 
Průběh hry
- Hráči se střídají v tazích. V jednom tahu smí hráč buď nasadit jeden vlastní kámen, nebo pohnout jedním vlastním kamenem. Tah je povinný.
 - Hráči se domluví, kdo bude modrý, kdo bílý a kdo bude začínat.
 - Na začátku hry nejsou kameny obou hráčů nasazeny. V 1. tahu oba hráči nasadí svůj první kámen, přičemž druhý hrač nasadí svůj první kámen na pole sousedící s kamenem soupeře.
 - Královnu musí hráč nasadit nejpozději ve svém 4. tahu. Dokud hráč nenasadí svou královnu, nesmí svými kameny pohybovat (smí je pouze nasazovat).
 - Hráč může nasadit kámen pouze na pole, které sousedí s nějakým jeho kamenem a které nesousedí s žádným soupeřovým kamenem (vyjma prvního tahu). Kameny zakryté jiným kamenem (viz pohyb brouka) se při aplikaci tohoto pravidla neberou v úvahu.
 - Ve skutečnosti se nepokádají kameny na pole, neboť ke hře nepatří žádný hrací plán, ale umisťují se tak, aby se alespoň jedna strana kamene dotýkala strany jiného kamene.
 
Pohyb jednotlivých kamenů
- Každý druh kamene má svůj vlastní způsob pohybu.
- Královna - na libovolné sousední pole.
 - Brouk - na libovolné sousední pole, a to i obsazené. Je-li toto pole obsazeno jiným kamenem (resp. více kameny), kámen brouka se položí na tento kámen (resp. tyto kameny), a tím je zakryje.
 - Kobylka - skočí na 1. neobsazené pole ve směru obsazeného sousedního pole. Pokud v některém směru není sousední pole obsazeno, nesmí tímto směrem kobylka táhnout.
 - Mravenec - se v 1 tahu může pohnout libovolněkrát z jednoho pole na pole sousední, pouze nesmí dojít na pole, ze kterého právě vyšel.
 - Pavouk - se musí v 1 tahu pohnout přesně 3x po sobě na sousední pole, přičemž se nikdy nesmí vrátit na pole, kde už byl, ani se pohnout méněkrát.
 
 
- Není povoleno udělat takový tah, kterým by přestaly být kameny položené na desce navzájem propojeny, tzn. tvořit jednu souvislou skupinu. Toto pravidlo platí nejenom po dokončení tahu, ale i v libovolný okamžik průběhu tahu (posunu kamenu po hracím plánu).
 - Není možné se pohnout na pole, kde už stojí jiný kámen, a to vyjma brouka (viz pohyb brouka).
 - Dále platí, že se nesmí pohnout kamenem na sousední pole, pokud jsou obě pole, která jediná sousedí s těmito oběma poli, obsazena. Toto pole mohou obsadit pouze brouci a kobylky díky svému zvláštnímu pohybu. Idea tohoto pravidla je ta, že se jedná o příliš úzký průchod, kterým kámen neproleze. Kobylka ale sousední kameny přeskočí a brouk je přeleze.
 - Není možno vykonat pohyb zakrytým kamenem (viz pohyb brouka).
 
Konec hry
- Hra se hraje tak dlouho, dokud jeden z hráčů nemá královnu v matu. Hráč, který má královnu v matu, prohrál. Pokud některý hráč zahrál tah, kterým se do matu dostaly obě královny, je partie prohlášena za remízu.
 - Včelí královna je v matu, pokud jsou všechna sousední pole obsazena nějakým kamenem (vlastním nebo cizím).
 
Odkazy
- Tato hra na hrejsi.cz: Pokladnice her, Obchod
 - Představení hry: http://deskovehry.blogspot.com/2007/11/pedstaven-hry-hive.html
 - Hive na BGG: http://www.boardgamegeek.com/game/2655
 - Hive on-line: http://www.hivemania.com/