Alhambra: Porovnání verzí
m (→Průběh hry)  | 
				m (revert)  | 
				||
| (Není zobrazeno 54 mezilehlých verzí od 20 dalších uživatelů.) | |||
| Řádek 1: | Řádek 1: | ||
{{  | {{Infobox hra  | ||
| kód       = alh  | |||
| název     = Alhambra  | |||
| foto      = alh.jpg  | |||
| hráčů     = 2-6  | |||
| věk       = 8  | |||
| délka     = 45 až 60 minut  | |||
| autor     = Dirk Henn  | |||
| rok       = 2003  | |||
| vydavatel = Queen Games  | |||
| vydavatel2 = Corfix  | |||
| ocenění   = [[Spiel des Jahres 2003]] - 1. místo, [[Deutscher Spiele Preis 2003]] - 2. místo  | |||
| obchod    = alh  | |||
}}  | |||
[[Kategorie:Moderní deskové hry]]  | |||
Nejlepší stavitelé z celé Evropy i arabských zemí chtějí předvést své dovednosti. Hlídejte si, abyste měli neustále dost peněz v potřebné měně, protože umělci chtějí být placeni penězi své vlasti. A bez nich nezískáte paláce ani zahrady, které berou dech!  | |||
Každý hráč staví "svou" Alhambru. Peníze v různých měnách hráči získávají dobíráním karet. Budovy různých druhů jsou v různou dobu k mání za různou měnu; hráči se snaží mít většinu v určitém druhu budovy a také co nejdelší městské hradby.  | |||
= Články =  | |||
[[Alhambra - strategie (Jirka Bauma)|Jirka Bauma:Návrh strategie Alhambra]]  | |||
= Pravidla =  | |||
== Herní materiál ==  | == Herní materiál ==  | ||
* 1× bodovací deska  | * 1× bodovací deska  | ||
* 1× stavební trh  | * 1× stavební trh  | ||
* 12× označovací kámen (2 od každé z šesti barev)  | * 12× označovací kámen (2 ks od každé z šesti barev)  | ||
* 6× deska na nepostavené   | * 6× deska na nepostavené stavby (rezerva)  | ||
* 108× peněžní karta (3× hodnota 1 až 9 ve čtyřech barvách)  | * 108× peněžní karta (3× hodnota 1 až 9 ve čtyřech barvách)  | ||
* 2× bodovací karta (stejný rub jako peněžní)  | * 2× bodovací karta (stejný rub jako peněžní)  | ||
* 54× stavební kartička  | * 54× stavební kartička  | ||
* 6× startovní kartička  | * 6× startovní kartička  | ||
== Cíl hry ==  | == Cíl hry ==  | ||
* Cílem hráčů je získat v průběhu hry vhodným nakupováním a stavěním budov co nejvíce bodů.  | * Cílem hráčů je získat v průběhu hry vhodným nakupováním a stavěním budov co nejvíce bodů.  | ||
== Příprava hry ==  | == Příprava hry ==  | ||
* Každý hráč dostane jednu kartičku se Lví fontánou a dva označovací žetony v jedné barvě. Jeden žeton si hráč umístí na kartičku, druhý na začátek bodovací tabulky.  | |||
* Doprostřed stolu se umístí stavební trh a na něj se vylosují čtyři kartičky budov.  | |||
* Karty peněz se důkladně zamíchají a každému hráči jsou postupně rozdány počáteční peníze. Peníze se vykládají otevřeně před hráče a sčítá se jejich hodnota (nezávisle na barvě). Rozdává se tak dlouho, dokud součet nedosáhne nebo nepřekročí 20.  | |||
* Poté, co jsou tímto způsobem všem rozdány peníze, určí se, kdo bude začínat. Hru začíná hráč s nejnižším počtem peněžních karet. V případě, že má nejnižší počet karet více hráčů, pak hráč z nižším součtem hodnot.  | |||
* Na stůl se vyloží čtyři peněžní karty na dobírání. Zbylé peníze se rozdělí na pět stejných hromádek. Do druhé hromádky se vmíchá bodovací kartička pro první a do čtvrté pro druhé vyhodnocení. Z hromádek se opět udělá jedna a může se začít hrát.  | |||
== Průběh hry ==  | == Průběh hry ==  | ||
* Hraje se po směru hodinových ručiček. Hráč, který je na tahu, musí provést jednu ze tří následujících akcí:  | * Hraje se po směru hodinových ručiček. Hráč, který je na tahu, musí provést jednu ze tří následujících akcí:  | ||
** Vzít si peníze  | ** Vzít si peníze  | ||
** Koupit a umístit stavební   | ** Koupit a umístit stavební kartičku  | ||
** Přestavět vlastní Alhambru  | ** Přestavět vlastní Alhambru  | ||
=== Braní peněz ===  | === Braní peněz ===  | ||
* Hráč si může vzít jednu libovolnou vyloženou peněžní kartu, nebo    | * Hráč si může vzít jednu libovolnou vyloženou peněžní kartu, nebo    | ||
* libovolné vyložené peněžní karty, jejichž celková hodnota nepřesáhne 5. V takovém případě nezáleží na barvě karet a je tedy možné vzít např. žlutou '''1''' a modrou '''3'''.  | * libovolné vyložené peněžní karty, jejichž celková hodnota nepřesáhne 5. V takovém případě nezáleží na barvě karet a je tedy možné vzít např. žlutou '''1''' a modrou '''3'''.  | ||
=== Nákup a pokládání stavebních kartiček ===  | === Nákup a pokládání stavebních kartiček ===  | ||
* Hráč může koupit nabízenou budovu za předpokladu, že za ni zaplatí alespoň tolik peněz požadované barvy, jaká je číselná hodnota uvedená na kartičce budovy.  | |||
* V případě, že zaplatí požadovanou hodnotu přesně, získává tím právo na provedení další akce. Může tedy opět buď vzít peníze, koupit kartičku nebo přestavět svojí Alhambru.  | |||
* Kartičky budov, které hráč v daném tahu koupil, se staví až na samotném konci tahu. Nezáleží tedy na pořadí, v jakém byly koupené.  | |||
Toto pravidlo se používá i v případě, že hráč na začátku svého tahu zaplatil za kartičku přesně a pak se rozhodl přestavět Alhambru. Koupená budova se bude umisťovat až po přestavbě!  | |||
* Jestliže hráč nechce kartičku postavit, může ji umístit na rezervní plochu. Jestliže kartičku postavit nemůže, tak ji musí umístit na rezervní plochu.  | |||
* V případě, že hráč kupovanou kartičku přeplatil, nedostává přeplatek zpět a navíc tímto nákupem jeho tah končí.   | |||
* Kartičky budov umístěné na rezervní ploše se nepočítají při vyhodnocování!  | |||
* Až poté, co hráč ukončí svůj tah, se doplní nabídka prodávaných budov opět na čtyři.  | |||
=== Přestavba Alhambry ===  | === Přestavba Alhambry ===  | ||
* Vlastní Alhambru si může hráč přestavět třemi možnými způsoby:  | |||
* Vlastní Alhambru si může hráč přestavět třemi možnými způsoby:  | |||
** Odstranit stavební kartičku ze své Alhambry a dát jí na rezervní plochu.  | ** Odstranit stavební kartičku ze své Alhambry a dát jí na rezervní plochu.  | ||
** Vzít stavební kartičku z rezervní plochy a přidat ji ke své Alhambře.  | ** Vzít stavební kartičku z rezervní plochy a přidat ji ke své Alhambře.  | ||
** Vyměnit stavební kartičku na rezervní ploše za kartičku v Alhambře. Nová kartička musí být umístěna na místo kartičky odebrané!  | ** Vyměnit stavební kartičku na rezervní ploše za kartičku v Alhambře. Nová kartička musí být umístěna na místo kartičky odebrané!  | ||
* Při manipulaci s kartičkami již postavené Alhambry (odebrání, přestavba) je možné manipulovat jen s volnými kartičkami, tj. kartičkami na okraji pozice. V žádném okamžiku tedy nesmí zůstat Alhambra rozdělená na více částí, a to ani v rámci výměny (kontakt rohem není dostačující).  | |||
=== Pravidla stavění Alhambry ===  | === Pravidla stavění Alhambry ===  | ||
* Na nově přiloženou kartičku se musí dát dojít od Lví fontány. Chodit se dá pouze po žlutém podkladu, je tedy potřeba aby mezi Lví fontánou a novou kartičkou byla souvislá žlutá plocha.  | * Na nově přiloženou kartičku se musí dát dojít od Lví fontány. Chodit se dá pouze po žlutém podkladu, je tedy potřeba aby mezi Lví fontánou a novou kartičkou byla souvislá žlutá plocha.  | ||
* Kartička musí být přiložena alespoň jednou hranou k jiné kartičce.  | * Kartička musí být přiložena alespoň jednou hranou k jiné kartičce.  | ||
* Zeď musí být přiložena ke zdi, písek k písku.  | * Zeď musí být přiložena ke zdi, písek k písku.  | ||
* V Alhambře nesmí vzniknout uzavřená díra.  | |||
=== Ukončení kola ===  | === Ukončení kola ===  | ||
* V okamžiku, kdy se otočí bodovací karta, končí kolo a vyhodnotí se body jednotlivých hráčů.  | |||
* Bodovací karta se dá stranou a na její místo se otočí nová peněžní karta.  | |||
=== Bodování ===  | === Bodování ===  | ||
* Pro udělení bodů se zjistí, který z hráčů má nejvíc budov té které barvy. Při prvním bodování získává body jen hráč s většinou, při druhém první a druhý a při třetím pak první tři. Jestliže má více hráčů stejný počet budov dané barvy, rozdělí si příslušné body rovnoměrně (zaokrouhluje se dolů).  | |||
* Poté, co se vyhodnotí budovy, spočítá si každý z hráčů nejdelší obvodovou zeď. Za každý díl této zdi obdrží jeden bod.  | |||
== Konec hry ==  | == Konec hry ==  | ||
* Hra končí v okamžiku, kdy po odehraném tahu hráče nelze doplnit stavební trh na čtyři nabídky.  | * Hra končí v okamžiku, kdy po odehraném tahu hráče nelze doplnit stavební trh na čtyři nabídky.  | ||
* Zbývající stavební kartičky získají hráči, kteří mají nejvyšší obnos v požadované barvě. V případě, že má více hráčů nejvyšší obnos v dané barvě, stavební kartička zůstane na trhu a nezíská ji žádný hráč.  | * Zbývající stavební kartičky získají hráči, kteří mají nejvyšší obnos v požadované barvě. V případě, že má více hráčů nejvyšší obnos v dané barvě, stavební kartička zůstane na trhu a nezíská ji žádný hráč.  | ||
* Hráči, kteří nyní získali stavební kartičky je mohou přidat ke svým Alhambrám, ovšem za dodržení všech pravidel pro stavbu.  | * Hráči, kteří nyní získali stavební kartičky, je mohou přidat ke svým Alhambrám, ovšem za dodržení všech pravidel pro stavbu.  | ||
* Následuje třetí a poslední bodovací kolo. Hráč, který získal v součtu nejvíce bodů, vyhrál. V případě shodného zisku bodů u více hráčů  | * Následuje třetí a poslední bodovací kolo. Hráč, který získal v součtu nejvíce bodů, vyhrál. V případě shodného zisku bodů u více hráčů není žádné pomocné hodnocení a hráči tedy mají shodné umístění.  | ||
==   | |||
== Zvláštní pravidla pro hru ve dvou ==  | |||
Platí běžná pravidla hry Alhambra s následujícími změnami:  | |||
* Každá peněžní karta se vyskytuje ve třech exemplářích, nyní se jedna z nich odstraní, tj. hraje se pouze se 72 peněžními kartami.  | |||
* Ve hře vystupuje imaginární třetí hráč. Říkejme mu prostě Dirk. Dirk sice nestaví žádnou Alhambru, ale přesto sbírá stavební kartičky. Dirk neprovádí žádné herní tahy.  | |||
* Na začátku hry se dá pro Dirka stranou 6 náhodně vybraných stavebních kartiček, aby je oba hráči dobře viděli.  | |||
* Při hodnoceních dostává i Dirk body za většiny budov, obvodová zeď se však v jeho případě nehodnotí.  | |||
* Ihned po 1. hodnocení dostane Dirk 6 dalších stavebních kartiček, které se rovněž vyberou náhodně a položí se k ostatním Dirkovým budovám.  | |||
* Po 2. hodnocení dostane Dirk ještě jednou náhodně stavební kartičky. Ovšem tentokrát nikoli bezpodmínečně 6 kusů, nýbrž jednu třetinu (zaokrouhleno dolů) kartiček, které ještě zbývají.  | |||
* Pro oba hráče se mění pouze jedno pravidlo: Kdykoli si koupí stavební kartičku, nemusí ji pouze přistavět ke své Alhambře nebo umístit na rezervní plochu. Smějí ji dát také Dirkovi.  | |||
= Odkazy =  | |||
* Tato hra na [http://hrejsi.cz/cgi/hry/hry.pl hrejsi.cz]: [http://hrejsi.cz/cgi/hry/hry.pl?hra=alh Pokladnice her], [http://hrejsi.cz/cgi/hry/prodej.pl?hra=alh Obchod]  | |||
[[Soubor:alh_krabice.jpg|thumb]]  | |||
* Představení hry - http://deskovehry.blogspot.com/2006/01/pedstaven-hry-alhambra.html  | |||
* Představení 1. rozšíření - http://deskovehry.blogspot.com/2006/09/rozen-alhambra-vezrova-pze.html  | |||
* Přehled herního materiálu - http://deskovehry.t35.com/?/alhambra/  | |||
*[http://www.boardgamegeek.com/game/6249 Stránka hry na boardgamegeek.com]  | |||
Aktuální verze z 8. 6. 2011, 12:36
| 
 | ||||
| Počet hráčů | 2-6 | |||
| Doporučený věk | 8 | |||
| Délka hry | 45 až 60 minut | |||
| Autor | Dirk Henn | |||
| Vydání | 
  | |||
| Ocenění | Spiel des Jahres 2003 - 1. místo, Deutscher Spiele Preis 2003 - 2. místo | |||
Nejlepší stavitelé z celé Evropy i arabských zemí chtějí předvést své dovednosti. Hlídejte si, abyste měli neustále dost peněz v potřebné měně, protože umělci chtějí být placeni penězi své vlasti. A bez nich nezískáte paláce ani zahrady, které berou dech!
Každý hráč staví "svou" Alhambru. Peníze v různých měnách hráči získávají dobíráním karet. Budovy různých druhů jsou v různou dobu k mání za různou měnu; hráči se snaží mít většinu v určitém druhu budovy a také co nejdelší městské hradby.
Články
Jirka Bauma:Návrh strategie Alhambra
Pravidla
Herní materiál
- 1× bodovací deska
 - 1× stavební trh
 - 12× označovací kámen (2 ks od každé z šesti barev)
 - 6× deska na nepostavené stavby (rezerva)
 - 108× peněžní karta (3× hodnota 1 až 9 ve čtyřech barvách)
 - 2× bodovací karta (stejný rub jako peněžní)
 - 54× stavební kartička
 - 6× startovní kartička
 
Cíl hry
- Cílem hráčů je získat v průběhu hry vhodným nakupováním a stavěním budov co nejvíce bodů.
 
Příprava hry
- Každý hráč dostane jednu kartičku se Lví fontánou a dva označovací žetony v jedné barvě. Jeden žeton si hráč umístí na kartičku, druhý na začátek bodovací tabulky.
 - Doprostřed stolu se umístí stavební trh a na něj se vylosují čtyři kartičky budov.
 - Karty peněz se důkladně zamíchají a každému hráči jsou postupně rozdány počáteční peníze. Peníze se vykládají otevřeně před hráče a sčítá se jejich hodnota (nezávisle na barvě). Rozdává se tak dlouho, dokud součet nedosáhne nebo nepřekročí 20.
 - Poté, co jsou tímto způsobem všem rozdány peníze, určí se, kdo bude začínat. Hru začíná hráč s nejnižším počtem peněžních karet. V případě, že má nejnižší počet karet více hráčů, pak hráč z nižším součtem hodnot.
 - Na stůl se vyloží čtyři peněžní karty na dobírání. Zbylé peníze se rozdělí na pět stejných hromádek. Do druhé hromádky se vmíchá bodovací kartička pro první a do čtvrté pro druhé vyhodnocení. Z hromádek se opět udělá jedna a může se začít hrát.
 
Průběh hry
- Hraje se po směru hodinových ručiček. Hráč, který je na tahu, musí provést jednu ze tří následujících akcí:
- Vzít si peníze
 - Koupit a umístit stavební kartičku
 - Přestavět vlastní Alhambru
 
 
Braní peněz
- Hráč si může vzít jednu libovolnou vyloženou peněžní kartu, nebo
 - libovolné vyložené peněžní karty, jejichž celková hodnota nepřesáhne 5. V takovém případě nezáleží na barvě karet a je tedy možné vzít např. žlutou 1 a modrou 3.
 
Nákup a pokládání stavebních kartiček
- Hráč může koupit nabízenou budovu za předpokladu, že za ni zaplatí alespoň tolik peněz požadované barvy, jaká je číselná hodnota uvedená na kartičce budovy.
 - V případě, že zaplatí požadovanou hodnotu přesně, získává tím právo na provedení další akce. Může tedy opět buď vzít peníze, koupit kartičku nebo přestavět svojí Alhambru.
 - Kartičky budov, které hráč v daném tahu koupil, se staví až na samotném konci tahu. Nezáleží tedy na pořadí, v jakém byly koupené.
 
Toto pravidlo se používá i v případě, že hráč na začátku svého tahu zaplatil za kartičku přesně a pak se rozhodl přestavět Alhambru. Koupená budova se bude umisťovat až po přestavbě!
- Jestliže hráč nechce kartičku postavit, může ji umístit na rezervní plochu. Jestliže kartičku postavit nemůže, tak ji musí umístit na rezervní plochu.
 - V případě, že hráč kupovanou kartičku přeplatil, nedostává přeplatek zpět a navíc tímto nákupem jeho tah končí.
 - Kartičky budov umístěné na rezervní ploše se nepočítají při vyhodnocování!
 - Až poté, co hráč ukončí svůj tah, se doplní nabídka prodávaných budov opět na čtyři.
 
Přestavba Alhambry
- Vlastní Alhambru si může hráč přestavět třemi možnými způsoby:
- Odstranit stavební kartičku ze své Alhambry a dát jí na rezervní plochu.
 - Vzít stavební kartičku z rezervní plochy a přidat ji ke své Alhambře.
 - Vyměnit stavební kartičku na rezervní ploše za kartičku v Alhambře. Nová kartička musí být umístěna na místo kartičky odebrané!
 
 - Při manipulaci s kartičkami již postavené Alhambry (odebrání, přestavba) je možné manipulovat jen s volnými kartičkami, tj. kartičkami na okraji pozice. V žádném okamžiku tedy nesmí zůstat Alhambra rozdělená na více částí, a to ani v rámci výměny (kontakt rohem není dostačující).
 
Pravidla stavění Alhambry
- Na nově přiloženou kartičku se musí dát dojít od Lví fontány. Chodit se dá pouze po žlutém podkladu, je tedy potřeba aby mezi Lví fontánou a novou kartičkou byla souvislá žlutá plocha.
 - Kartička musí být přiložena alespoň jednou hranou k jiné kartičce.
 - Zeď musí být přiložena ke zdi, písek k písku.
 - V Alhambře nesmí vzniknout uzavřená díra.
 
Ukončení kola
- V okamžiku, kdy se otočí bodovací karta, končí kolo a vyhodnotí se body jednotlivých hráčů.
 - Bodovací karta se dá stranou a na její místo se otočí nová peněžní karta.
 
Bodování
- Pro udělení bodů se zjistí, který z hráčů má nejvíc budov té které barvy. Při prvním bodování získává body jen hráč s většinou, při druhém první a druhý a při třetím pak první tři. Jestliže má více hráčů stejný počet budov dané barvy, rozdělí si příslušné body rovnoměrně (zaokrouhluje se dolů).
 - Poté, co se vyhodnotí budovy, spočítá si každý z hráčů nejdelší obvodovou zeď. Za každý díl této zdi obdrží jeden bod.
 
Konec hry
- Hra končí v okamžiku, kdy po odehraném tahu hráče nelze doplnit stavební trh na čtyři nabídky.
 - Zbývající stavební kartičky získají hráči, kteří mají nejvyšší obnos v požadované barvě. V případě, že má více hráčů nejvyšší obnos v dané barvě, stavební kartička zůstane na trhu a nezíská ji žádný hráč.
 - Hráči, kteří nyní získali stavební kartičky, je mohou přidat ke svým Alhambrám, ovšem za dodržení všech pravidel pro stavbu.
 - Následuje třetí a poslední bodovací kolo. Hráč, který získal v součtu nejvíce bodů, vyhrál. V případě shodného zisku bodů u více hráčů není žádné pomocné hodnocení a hráči tedy mají shodné umístění.
 
Zvláštní pravidla pro hru ve dvou
Platí běžná pravidla hry Alhambra s následujícími změnami:
- Každá peněžní karta se vyskytuje ve třech exemplářích, nyní se jedna z nich odstraní, tj. hraje se pouze se 72 peněžními kartami.
 
- Ve hře vystupuje imaginární třetí hráč. Říkejme mu prostě Dirk. Dirk sice nestaví žádnou Alhambru, ale přesto sbírá stavební kartičky. Dirk neprovádí žádné herní tahy.
 
- Na začátku hry se dá pro Dirka stranou 6 náhodně vybraných stavebních kartiček, aby je oba hráči dobře viděli.
 
- Při hodnoceních dostává i Dirk body za většiny budov, obvodová zeď se však v jeho případě nehodnotí.
 
- Ihned po 1. hodnocení dostane Dirk 6 dalších stavebních kartiček, které se rovněž vyberou náhodně a položí se k ostatním Dirkovým budovám.
 
- Po 2. hodnocení dostane Dirk ještě jednou náhodně stavební kartičky. Ovšem tentokrát nikoli bezpodmínečně 6 kusů, nýbrž jednu třetinu (zaokrouhleno dolů) kartiček, které ještě zbývají.
 
- Pro oba hráče se mění pouze jedno pravidlo: Kdykoli si koupí stavební kartičku, nemusí ji pouze přistavět ke své Alhambře nebo umístit na rezervní plochu. Smějí ji dát také Dirkovi.
 
Odkazy
- Tato hra na hrejsi.cz: Pokladnice her, Obchod
 
- Představení hry - http://deskovehry.blogspot.com/2006/01/pedstaven-hry-alhambra.html
 - Představení 1. rozšíření - http://deskovehry.blogspot.com/2006/09/rozen-alhambra-vezrova-pze.html
 - Přehled herního materiálu - http://deskovehry.t35.com/?/alhambra/
 - Stránka hry na boardgamegeek.com