Yspahan: Porovnání verzí

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
 
(Není zobrazeno 11 mezilehlých verzí od 4 dalších uživatelů.)
Řádek 1: Řádek 1:
===Obsah:===
{{Infobox hra
hrací plán:
| kód      = ysp
| název    = Yspahan
| hráčů    = 2-4
| věk      = 8
| délka    = 45 minutes
| autor    = Sebastien Pauchon
| rok      = 2006
| vydavatel = Ystari Games
| ocenění  = [[Spiel des Jahres 2007]] - nominace, [[Deutscher Spiele Preis 2007]] - 4. místo, [[International Gamers Awards 2007]] - nominace
}}
= Pravidla =
 
== Herní materiál ==
 
Hrací plán:
* tržiště,  
* tržiště,  
**dělí se na čtyři sektory,  
**dělí se na čtyři sektory,  
**každý sektor se skládá z několika barvou rozlišených bazarů,  
**každý sektor se skládá z několika barevně rozlišených bazarů,  
**každý bazar obsahuje 1 nebo více polí tržiště reprezentovaných stánky,  
**každý bazar obsahuje 1 nebo více polí tržiště reprezentovaných stánky,  
**na bazaru je uvedeno číslo označující počet vítězných bodů za zaplnění polí bazaru
**na bazarech je uvedeno číslo označující počet vítězných bodů za zaplnění polí bazaru
* tržiště rozděluje na sektory cesta, která se skládá ze světlých a tmavých polí
* tržiště rozděluje na sektory cesta, která se skládá ze světlých a tmavých polí
* stupnice epoch hry
* stupnice epoch hry
Řádek 11: Řádek 25:
* počítadlo vítězných bodů
* počítadlo vítězných bodů


tabulka věže  
Tabulka věže  
* skládá se z 6 řádků akcí
* skládá se z 6 řádků akcí
** peněžní řádek
** peněžní řádek
* 4 řádky sektorů tržiště
** 4 řádky sektorů tržiště
** velbloudový řádek
** velbloudí řádek


tabulka karavany,  
Tabulka karavany,  
* skládá se ze 3 sekcí,  
* skládá se ze 3 sekcí,  
* každá sekce obsahuje 4 pole karavany reprezentovaná velbloudy  
* každá sekce obsahuje 4 pole karavany reprezentovaná velbloudy  
* (ve třech hráčích se používají pouze 3 pole)
* ve třech hráčích se používají pouze 3 pole


bílá figurka - pohybuje se po polích cesty
Bílá figurka - pohybuje se po polích cesty


100 kostiček v barvách jednotlivých hráčů (modrá,červená,zelená,žlutá)
100 kostiček v barvách jednotlivých hráčů (modrá,červená,zelená,žlutá)
Řádek 34: Řádek 48:
25 žetonů peněz
25 žetonů peněz


černá figurka počátečního hráče
Černá figurka - označuje počátečního hráče


9 bílých a 3 žluté hrací kostky
9 bílých a 3 žluté hrací kostky
Řádek 40: Řádek 54:
2 bílé kostičky k vyznačení epochy a kola hry
2 bílé kostičky k vyznačení epochy a kola hry


počet peněz, velbloudů a kostiček se pro potřeby hry považuje za neomezený
Počet peněz, velbloudů a kostiček se pro potřeby hry považuje za neomezený.
 


===Zahájení:===
== Zahájení ==


každý hráč si vybere barvu a vezme si svoje kostičky
 
každý hráč si vybere barvu a vezme si svoje kostičky a tabulku budov


bílá figurka se umístí na křižovatku cest do středu tržiště
bílá figurka se umístí na křižovatku cest do středu tržiště
Řádek 52: Řádek 68:
určí se počáteční hráč
určí se počáteční hráč


karty se zamíchají a položí do balíčku rubem nahoru
karty se zamíchají a rubem nahoru složí do balíčku  


počítadla kol a epochy se nastaví na 1
počítadla kol a epochy se nastaví na 1
Řádek 58: Řádek 74:
každý hráč si nasadí svou kostičku na počítadlo vítězných bodů na 0
každý hráč si nasadí svou kostičku na počítadlo vítězných bodů na 0


===Průběh hry:===
 
== Průběh hry ==
 


hra se skládá ze 3 epoch, všechny epochy mají 7 kol
hra se skládá ze 3 epoch, všechny epochy mají 7 kol
Řádek 64: Řádek 82:
na konci každé epochy se provede obodování tržiště a karavany
na konci každé epochy se provede obodování tržiště a karavany


====obodování tržiště====
každý hráč si připočte vítězné body za každý zaplněný bazar svými kostičkami (modifikace viz budova 5)


====obodování karavany:====
=== Bodování tržiště ===
 
každý hráč si připočte vítězné body za každý svými kostičkami zaplněný bazar (modifikace viz budova 5)
 
 
=== Bodování karavany ===
 
každý hráč si připočte tolik vítězných bodů, kolik činí součin (počet jeho kostiček v karavaně) * (číslo sekce jeho naposledy umístěné kostičky v karavaně)
každý hráč si připočte tolik vítězných bodů, kolik činí součin (počet jeho kostiček v karavaně) * (číslo sekce jeho naposledy umístěné kostičky v karavaně)


===závěrečné vyhodnocení:===
o výsledku hráčů rozhoduje počet dosažených vítězných bodů, v případě rovnosti žádné pomocné kroterium není určeno


===průběh kola:===
== Závěrečné vyhodnocení ==
 
o výsledku hráčů rozhoduje počet dosažených vítězných bodů, v případě rovnosti žádné pomocné kriterium není určeno
 
 
== Průběh kola ==
 


počáteční hráč hodí všemi 9 bílými kostkami
počáteční hráč hodí všemi 9 bílými kostkami
* před hodem může za 1-3 peníze získat 1-3 žluté kostky navíc
* před hodem může za 1-3 peníze získat 1-3 žluté kostky navíc


poté kostky rozdělí do skupin se shodným číslem, a ty umístí do jednotlivých řádků věže, a to tak, že  skupiny od nejnižšího čísla po nejvyšší postupně dává do řádků od nespodnějšího směrem nahoru, vyjma skupiny s číslem 6, kterou vždy dá do svrchního řádku věže
poté kostky rozdělí do skupin se shodným číslem, a ty umístí do jednotlivých řádků věže, a to tak, že  skupiny od nejnižšího čísla po nejvyšší postupně dává do řádků od nespodnějšího směrem nahoru, vyjma skupiny s nejvyšším číslem, kterou vždy dá do svrchního řádku věže


nyní postupně ve směru hodinových ručiček od počátečního každý hráč provede svůj tah
nyní postupně ve směru hodinových ručiček od počátečního každý hráč provede svůj tah


na konci kola:
Na konci kola:
*kostičky z tržiště se vrací zpátky hráčům,  
*kostičky z tržiště se vrací zpátky hráčům,  
*bílá figurka se dá doprostřed cesty
*bílá figurka se dá doprostřed cesty
Řádek 92: Řádek 118:
***v případě rovnosti ten z nich, který je blíže proti směru hodinových ručiček počátečnímu hráči z předposledního kola
***v případě rovnosti ten z nich, který je blíže proti směru hodinových ručiček počátečnímu hráči z předposledního kola


====tah hráče:====
 
== Tah hráče ==
 


provede jednu ze 3 akcí:
provede jednu ze 3 akcí:
* 1. posun figurky
* 1. posun figurky
* 2. využítí funkce řádku
* 2. využití funkce řádku
* 3. líznutí karty
* 3. líznutí karty


přitom určí řádek, který při akci používá, přičemž nesmí použít:
přitom určí řádek, který při akci používá, přičemž nesmí použít:
* řádek bez kostek  
* řádek bez kostek  
* vyjma počátečního řádek pouze se žlutými kostkami  
* vyjma počátečního hráče řádek pouze se žlutými kostkami  
* řádek, který již použil jiný hráč  
* řádek, který již použil jiný hráč  


Řádek 112: Řádek 140:
* počáteční hráč navíc i před hodem kostkami na počátku kola
* počáteční hráč navíc i před hodem kostkami na počátku kola


====ad 4)====


budov je 6
=== Ad 1) ===
 
každá budova přidává hráči nějakou schopnost
 
za budovu je třeba zaplatit (modifikace viz karty h. a i.)
 
za postavení budovy si hráč přičte vítězné body v závislosti na počtu postavených budov:
*1 budova - nic, 2 až 5 budov - 5 bodů, všech 6 budov - 10 bodů
 
pořadí              funkce                        cena(v=velbloud,p=peníze)             
1.  bere o velblouda víc                                 2v
2.  bere o 2 peníze víc                                 2v + 2p
3.  může posunout zadarmo figurku o 1až 3 pole                  2v  + 2p
4.  při nasazení své kostičky do karavany lízne navíc kartu    3v + 3p
5.  za každý dokončený stan získá o 2 vítězné body víc          4v + 4p
6.  staví na tržiště o kostičku                                4v + 4p


====ad 1)====
hráč posune figurku o tolik polí, kolik je číslo kostek na vybraném řádku,  
hráč posune figurku o tolik polí, kolik je číslo kostek na vybraném řádku,  
*popř. může posunout ještě o tolik polí, kolik zaplatí peněz (modifikace viz budova 3)
*popř. může posun upravit (na obě strany) o tolik polí, kolik zaplatí peněz (modifikace viz budova 3)
*nelze posunout figurku na pole, na kterém byla původně
*nelze posunout figurku na pole, na kterém se nacházela původně


v pořadí určené hráčem, který posunul figurkou, každý hráč, který má na s figurkou sousedícím poli tržiště svou kostičku, umístí buď tuto kostičku, nebo za 1 velblouda svou kostičku ze zásoby, na stupnici karavany, a to na nejbližší volné pole (ve směru karavany) (modifikace viz budova 4)
v pořadí určené hráčem, který posunul figurkou, každý hráč, který má na s figurkou sousedícím poli tržiště svou kostičku, umístí buď tuto kostičku, nebo za 1 velblouda svou kostičku ze zásoby, na stupnici karavany, a to na nejbližší volné pole (ve směru karavany) (modifikace viz budova 4)


následně si vezme 1,2 nebo 3 vítězné body podle toho, zda kostičku nasadil do první, druhé nebo třetí sekce karavany
následně si vezme 1,2 nebo 3 vítězné body podle toho, zda kostičku nasadil do první, druhé nebo třetí sekce karavany
Řádek 142: Řádek 153:
pokud se tím zaplní poslední pole karavany, karavana se oboduje, a všechny kostičky se z karavany vrátí hráčům do zásoby
pokud se tím zaplní poslední pole karavany, karavana se oboduje, a všechny kostičky se z karavany vrátí hráčům do zásoby


====ad 2)====
 
=== Ad 2) ===
 
počet kostek na vybraném řádku určuje hodnotu akce
počet kostek na vybraném řádku určuje hodnotu akce


Řádek 149: Řádek 162:
hráč si za 1 kartu může zvýšit hodnotu akce o 1
hráč si za 1 kartu může zvýšit hodnotu akce o 1


vlastní řádek věže určuje druh akce:
vlastní řádek věže určuje druh akce


velbloudový řádek věže:
velbloudí řádek věže:
*hráč si vezme velbloudy v počtu daném hodnotou akce (modifikace viz budova 1.)
*hráč si vezme velbloudy v počtu daném hodnotou akce (modifikace viz budova 1.)


Řádek 158: Řádek 171:


řádky sektorů tržiště věže:
řádky sektorů tržiště věže:
* hráč nasadí svoje kostičky v počtu daném hodnotou akce na prázdná pole tržiště  
* hráč nasadí svoje kostičky v počtu daném hodnotou akce na prázdná pole tržiště (modifikace viz budova 6) s podmínkami:
*(modifikace viz budova 6) s podmínkami:
** sektor tržiště, do kterého kostičku umísťuje, musí být označen stejným symbolem jako řádek věže
**sektor tržiště a řádek tabulky mají shodný symbol
** nelze umístit kostičku do bazaru, do kterého již umístil svou kostičku jiný hráč
** nelze dát kostičku do bazaru, který již rozestavěl jiný hráč
** hráč musí upřednostit při umístění kostičky částečně zaplněný bazar před prázdným bazarem
** hráč musí přednostně umístit svou kostičku do bazaru ze stejného sektoru tržiště, který neni zaplněn, 
 
 
=== Ad 3) ===
 
pokud karty dojdou, zahrané karty se zamíchají a rubem nahoru složí do balíčku
 
 
=== Ad 4) ===
 
 
budov je 6
 
každá budova přidává hráči nějakou schopnost


za budovu je třeba zaplatit (modifikace viz karty h. a i.)


====ad 3)====
za postavení budovy si hráč přičte vítězné body v závislosti na počtu postavených budov:
pokud karty dojdou, zahrané karty se zamíchají a položí do balíčku rubem nahoru
*1 budova - nic, 2 až 5 budov - 5 bodů, všech 6 budov - 10 bodů


====přehled karet====
pořadí              funkce                        cena (v = velbloud,p = peníze)             
1.  bere o velblouda víc                                 2v
2.  bere o 2 peníze víc                                        2v + 2p
3.  může upravit posun figurky o 1 až 3 pole zadarmo            2v  + 2p
4.  při nasazení své kostičky do karavany lízne navíc kartu    3v + 3p
5.  za každý dokončený stan získá o 2 vítězné body víc          4v + 4p
6.  staví na tržiště o kostičku víc                            4v + 4p
 
 
== Přehled karet ==


*a. 3 velbloudi - hráč si vezme 3 velbloudy
*a. 3 velbloudi - hráč si vezme 3 velbloudy
*b. 3 peníze - hráč si vezme 3 peníze
*b. 3 peníze - hráč si vezme 3 peníze
*c. kostička -> karavana - hráč umístí kostičku ze zásoby na karavanu
*c. kostička->karavana - hráč umístí svou kostičku na karavanu
*d. kostička -> tržiště - hráč umístí kostičku ze zásoby na prázdné pole tržiště (nelze na pole bazaru, který již rozestavěk jiný hráč).
*d. kostička->tržiště - hráč umístí svou kostičku na prázdné pole tržiště (nelze na pole bazaru, který již rozestavěl jiný hráč)  
*e.peníze<->velbloudi - hráč si mění peníze a velbloudy v poměru 1:1
*e.peníze<->velbloudi - hráč si mění peníze a velbloudy v poměru 1:1
*f. peníze->vítězné body - hráč si vymění peníze na vítězné body v poměru 1:1, max 10
*f. peníze->vítězné body - hráč si vymění peníze na vítězné body v poměru 1:1, max. 10x
*g. velbloudi->vítězné body - hráč si vymění velbloudy na vítězné body v poměru 1:2, max. 4x
*g. velbloudi->vítězné body - hráč si vymění velbloudy na vítězné body v poměru 1:2, max. 4x
*h. velbloudi ne->budova - hráč platí pouze penězi při stavbě budovy
*h. velbloudi ne->budova - hráč platí pouze penězi při stavbě budovy
*i. peníze ne -> budova - hráč platí pouze velbloudy při stavbě budovy  
*i. peníze ne->budova - hráč platí pouze velbloudy při stavbě budovy  
*(poslední 2 se hrají v momentě akce, kterou modifikují, a nedají se zahrát obě najednou)
*(poslední 2 se hrají v momentě akce, kterou modifikují, a dají se zahrát obě najednou)
 
== Články ==
 
[[Yspahan - strategie (Jirka Bauma)|Jirka bauma:Strategie Yspahan]]
 
= Odkazy =
 
* Tato hra na [http://hrejsi.cz/cgi/hry/hry.pl hrejsi.cz]: [http://hrejsi.cz/cgi/hry/hry.pl?hra=ysp Pokladnice her], [http://hrejsi.cz/cgi/hry/prodej.pl?hra=ysp Obchod]

Aktuální verze z 6. 2. 2011, 08:36

Počet hráčů 2-4
Doporučený věk 8
Délka hry 45 minutes
Autor Sebastien Pauchon
Vydání
2006 Ystari Games Yspahan
Ocenění Spiel des Jahres 2007 - nominace, Deutscher Spiele Preis 2007 - 4. místo, International Gamers Awards 2007 - nominace

Pravidla

Herní materiál

Hrací plán:

  • tržiště,
    • dělí se na čtyři sektory,
    • každý sektor se skládá z několika barevně rozlišených bazarů,
    • každý bazar obsahuje 1 nebo více polí tržiště reprezentovaných stánky,
    • na bazarech je uvedeno číslo označující počet vítězných bodů za zaplnění polí bazaru
  • tržiště rozděluje na sektory cesta, která se skládá ze světlých a tmavých polí
  • stupnice epoch hry
  • stupnice kol hry
  • počítadlo vítězných bodů

Tabulka věže

  • skládá se z 6 řádků akcí
    • peněžní řádek
    • 4 řádky sektorů tržiště
    • velbloudí řádek

Tabulka karavany,

  • skládá se ze 3 sekcí,
  • každá sekce obsahuje 4 pole karavany reprezentovaná velbloudy
  • ve třech hráčích se používají pouze 3 pole

Bílá figurka - pohybuje se po polích cesty

100 kostiček v barvách jednotlivých hráčů (modrá,červená,zelená,žlutá)

4 tabulky budov pro jednotlivé hráče

18 karet

25 dílků velbloudů

25 žetonů peněz

Černá figurka - označuje počátečního hráče

9 bílých a 3 žluté hrací kostky

2 bílé kostičky k vyznačení epochy a kola hry

Počet peněz, velbloudů a kostiček se pro potřeby hry považuje za neomezený.


Zahájení

každý hráč si vybere barvu a vezme si svoje kostičky a tabulku budov

bílá figurka se umístí na křižovatku cest do středu tržiště

každý hráč si vezme do začátku 2 peníze

určí se počáteční hráč

karty se zamíchají a rubem nahoru složí do balíčku

počítadla kol a epochy se nastaví na 1

každý hráč si nasadí svou kostičku na počítadlo vítězných bodů na 0


Průběh hry

hra se skládá ze 3 epoch, všechny epochy mají 7 kol

na konci každé epochy se provede obodování tržiště a karavany


Bodování tržiště

každý hráč si připočte vítězné body za každý svými kostičkami zaplněný bazar (modifikace viz budova 5)


Bodování karavany

každý hráč si připočte tolik vítězných bodů, kolik činí součin (počet jeho kostiček v karavaně) * (číslo sekce jeho naposledy umístěné kostičky v karavaně)


Závěrečné vyhodnocení

o výsledku hráčů rozhoduje počet dosažených vítězných bodů, v případě rovnosti žádné pomocné kriterium není určeno


Průběh kola

počáteční hráč hodí všemi 9 bílými kostkami

  • před hodem může za 1-3 peníze získat 1-3 žluté kostky navíc

poté kostky rozdělí do skupin se shodným číslem, a ty umístí do jednotlivých řádků věže, a to tak, že skupiny od nejnižšího čísla po nejvyšší postupně dává do řádků od nespodnějšího směrem nahoru, vyjma skupiny s nejvyšším číslem, kterou vždy dá do svrchního řádku věže

nyní postupně ve směru hodinových ručiček od počátečního každý hráč provede svůj tah

Na konci kola:

  • kostičky z tržiště se vrací zpátky hráčům,
  • bílá figurka se dá doprostřed cesty
  • pro příští kolo se posouvá počáteční hráč proti směru hodinových ručiček
    • ve 4 hráčích platí speciální pravidlo pro určení počátečního hráče v posledním kole hry:
      • počátečním se stane hráč, který má v tu chvíli nejméně bodů,
      • po něm hraje hráč, který má druhý nejmenší počet bodů
      • atd.
      • v případě rovnosti ten z nich, který je blíže proti směru hodinových ručiček počátečnímu hráči z předposledního kola


Tah hráče

provede jednu ze 3 akcí:

  • 1. posun figurky
  • 2. využití funkce řádku
  • 3. líznutí karty

přitom určí řádek, který při akci používá, přičemž nesmí použít:

  • řádek bez kostek
  • vyjma počátečního hráče řádek pouze se žlutými kostkami
  • řádek, který již použil jiný hráč

nemůže-li hráč použít žádný řádek, musí provést akci líznutí karty

poté hráč může provést akci:

  • 4. postavit jednu budovu

během svého tahu může hráč kdykoliv zahrát jakoukoliv svou kartu,

  • počáteční hráč navíc i před hodem kostkami na počátku kola


Ad 1)

hráč posune figurku o tolik polí, kolik je číslo kostek na vybraném řádku,

  • popř. může posun upravit (na obě strany) o tolik polí, kolik zaplatí peněz (modifikace viz budova 3)
  • nelze posunout figurku na pole, na kterém se nacházela původně

v pořadí určené hráčem, který posunul figurkou, každý hráč, který má na s figurkou sousedícím poli tržiště svou kostičku, umístí buď tuto kostičku, nebo za 1 velblouda svou kostičku ze zásoby, na stupnici karavany, a to na nejbližší volné pole (ve směru karavany) (modifikace viz budova 4)

následně si vezme 1,2 nebo 3 vítězné body podle toho, zda kostičku nasadil do první, druhé nebo třetí sekce karavany

pokud se tím zaplní poslední pole karavany, karavana se oboduje, a všechny kostičky se z karavany vrátí hráčům do zásoby


Ad 2)

počet kostek na vybraném řádku určuje hodnotu akce

počáteční hráč si počítá i žluté kostky, ostatní pouze bílé

hráč si za 1 kartu může zvýšit hodnotu akce o 1

vlastní řádek věže určuje druh akce

velbloudí řádek věže:

  • hráč si vezme velbloudy v počtu daném hodnotou akce (modifikace viz budova 1.)

peněžní řádek věže:

  • hráč si vezme peníze v počtu daném hodnotu akce (modifikace viz budova 2)

řádky sektorů tržiště věže:

  • hráč nasadí svoje kostičky v počtu daném hodnotou akce na prázdná pole tržiště (modifikace viz budova 6) s podmínkami:
    • sektor tržiště, do kterého kostičku umísťuje, musí být označen stejným symbolem jako řádek věže
    • nelze umístit kostičku do bazaru, do kterého již umístil svou kostičku jiný hráč
    • hráč musí upřednostit při umístění kostičky částečně zaplněný bazar před prázdným bazarem


Ad 3)

pokud karty dojdou, zahrané karty se zamíchají a rubem nahoru složí do balíčku


Ad 4)

budov je 6

každá budova přidává hráči nějakou schopnost

za budovu je třeba zaplatit (modifikace viz karty h. a i.)

za postavení budovy si hráč přičte vítězné body v závislosti na počtu postavených budov:

  • 1 budova - nic, 2 až 5 budov - 5 bodů, všech 6 budov - 10 bodů
pořadí               funkce                         cena (v = velbloud,p = peníze)               
1.  bere o velblouda víc	                                 2v
2.  bere o 2 peníze víc                                         2v + 2p
3.  může upravit posun figurky o 1 až 3 pole zadarmo            2v  + 2p
4.  při nasazení své kostičky do karavany lízne navíc kartu     3v + 3p
5.  za každý dokončený stan získá o 2 vítězné body víc          4v + 4p
6.  staví na tržiště o kostičku víc                             4v + 4p


Přehled karet

  • a. 3 velbloudi - hráč si vezme 3 velbloudy
  • b. 3 peníze - hráč si vezme 3 peníze
  • c. kostička->karavana - hráč umístí svou kostičku na karavanu
  • d. kostička->tržiště - hráč umístí svou kostičku na prázdné pole tržiště (nelze na pole bazaru, který již rozestavěl jiný hráč)
  • e.peníze<->velbloudi - hráč si mění peníze a velbloudy v poměru 1:1
  • f. peníze->vítězné body - hráč si vymění peníze na vítězné body v poměru 1:1, max. 10x
  • g. velbloudi->vítězné body - hráč si vymění velbloudy na vítězné body v poměru 1:2, max. 4x
  • h. velbloudi ne->budova - hráč platí pouze penězi při stavbě budovy
  • i. peníze ne->budova - hráč platí pouze velbloudy při stavbě budovy
  • (poslední 2 se hrají v momentě akce, kterou modifikují, a dají se zahrát obě najednou)

Články

Jirka bauma:Strategie Yspahan

Odkazy