Alquerque: Porovnání verzí
Skočit na navigaci
Skočit na vyhledávání
m |
(Nadpisy kapitol, odkazy.) |
||
(Není zobrazeno 6 mezilehlých verzí od 4 dalších uživatelů.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
{{ | {{Infobox hra | ||
| kód = alq | |||
| název = Alquerque | |||
| foto = alq.jpg | |||
| hráčů = 2 | |||
| věk = 8 | |||
| délka = 10 až 30 minut | |||
| autor = | |||
| rok = 13. století | |||
| vydavatel = | |||
| ocenění = | |||
| obchod = | |||
}} | |||
[[Kategorie:Abstraktní hry]] | |||
= Historie = | |||
Tato hra byla podrobně popsána již ve 13. století. V kodexu španělského krále Alfonse X. je krásná barevná iluminace, na níž sedí u zvláštní desky, plné křížících se čar, vousatí pánové s vysokými špičatými čepicemi a hrají - alquerque. | Tato hra byla podrobně popsána již ve 13. století. V kodexu španělského krále Alfonse X. je krásná barevná iluminace, na níž sedí u zvláštní desky, plné křížících se čar, vousatí pánové s vysokými špičatými čepicemi a hrají - alquerque. | ||
To však není první zpráva o této arabské deskové hře quirkat (ve španělštině el quirkat, později proměněná v alquerque). Zmínku najdeme i v arabském rukopisu starším o celá tři staletí. Po stopě alquerque bychom došli ještě dál, ale dávná minulost je příliš mlhavá; teprve Alfonsův rukopis přináší podrobná pravidla. | To však není první zpráva o této arabské deskové hře quirkat (ve španělštině el quirkat, později proměněná v alquerque). Zmínku najdeme i v arabském rukopisu starším o celá tři staletí. Po stopě alquerque bychom došli ještě dál, ale dávná minulost je příliš mlhavá; teprve Alfonsův rukopis přináší podrobná pravidla. | ||
= Pravidla = | |||
*Ke hře je potřeba: | *Ke hře je potřeba: | ||
**Herní plán 4×4 čtvercová pole, rozdělená úhlopříčnými liniemi. | **Herní plán 4×4 čtvercová pole, rozdělená úhlopříčnými liniemi. | ||
Řádek 30: | Řádek 43: | ||
*Strategie | *Strategie | ||
**Ze strategického hlediska jsou významné čtyři rohové body; tam nemůže být kámen zajat. Zato se však vystavuje nebezpečí, že bude obklíčen. | **Ze strategického hlediska jsou významné čtyři rohové body; tam nemůže být kámen zajat. Zato se však vystavuje nebezpečí, že bude obklíčen. | ||
= Odkazy = | |||
* Tato hra na [http://hrejsi.cz/cgi/hry/hry.pl?hra=alq hrejsi.cz] | |||
* http://nrich.maths.org/public/viewer.php?obj_id=1282 |
Aktuální verze z 27. 2. 2008, 15:56
| ||
Počet hráčů | 2 | |
Doporučený věk | 8 | |
Délka hry | 10 až 30 minut |
Historie
Tato hra byla podrobně popsána již ve 13. století. V kodexu španělského krále Alfonse X. je krásná barevná iluminace, na níž sedí u zvláštní desky, plné křížících se čar, vousatí pánové s vysokými špičatými čepicemi a hrají - alquerque.
To však není první zpráva o této arabské deskové hře quirkat (ve španělštině el quirkat, později proměněná v alquerque). Zmínku najdeme i v arabském rukopisu starším o celá tři staletí. Po stopě alquerque bychom došli ještě dál, ale dávná minulost je příliš mlhavá; teprve Alfonsův rukopis přináší podrobná pravidla.
Pravidla
- Ke hře je potřeba:
- Herní plán 4×4 čtvercová pole, rozdělená úhlopříčnými liniemi.
- Hrací kameny představují bojovníky dvou malých armád: 12 je bílých, 12 černých.
- Kameny obsadí všechny průsečíky až na jediný ve středu hracího plánu.
- Cíl hry
- Zajmout všechny soupeřovy bojovníky.
- Průběh hry
- Začíná bílý, pak hraje černý, dál se pravidelně střídají. Tahy jsou povinné.
- Hráč může posunout kterýkoli ze svých kamenů na sousední průsečík. Posun je dovolen po čarách ve všech směrech: vpřed, vzad, do obou stran i po úhlopříčkách.
- Pokud leží na sousedním poli soupeřův kámen a další průsečík ležící za ním v přímém směru je volný, musí ho hráč svým kamenem přeskočit.
- Jestliže se po přeskoku naskytne příležitost ke skoku přes další soupeřův kámen, musí hráč pokračovat ve skoku, aniž by čekal, až na něj přijde řada.
- Přeskočené kameny jsou zajaty a odklizeny z desky.
- Skákání je povinné; kdo přehlédne možnost přeskoku, je potrestán ztrátou kamene.
- Zakončení hry
- Hra končí, až jeden z hráčů ztratí všechny kameny nebo se dostane do obklíčení a nemůže provést tah, ačkoli je na řadě. V obou případech vítězí jeho soupeř.
- Strategie
- Ze strategického hlediska jsou významné čtyři rohové body; tam nemůže být kámen zajat. Zato se však vystavuje nebezpečí, že bude obklíčen.