Ys: Porovnání verzí

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Řádek 212: Řádek 212:
*každý hráč poté, coumístí svoje 2 válečky, umístí jeden váleček neutrálnímu hráči zakrytě
*každý hráč poté, coumístí svoje 2 válečky, umístí jeden váleček neutrálnímu hráči zakrytě
*při vyhodnocení, neutrální hráč vyhrává všechny remízy.
*při vyhodnocení, neutrální hráč vyhrává všechny remízy.
*Vyjma karet ‘Prince’ or ‘King’ cards, neutrální hráč si bere místo akčních karet barevný drahokam, neutrální hráč si vždy vybere drahokam právě nejsilnější barvy.
*Vyjma karet Prince a King, neutrální hráč si bere místo akčních karet barevný drahokam, neutrální hráč si vždy vybere drahokam právě nejsilnější barvy.
*Jestliže neutrální hráč mění kurz drahokamů, vylepší kurz barvě, od které má nejvíc drahokamů, je-li takových víc, rozhoduje  vzdálenost od města, tj. modrá > zelená > žlutá > červená.
*Jestliže neutrální hráč mění kurz drahokamů, vylepší kurz barvě, od které má nejvíc drahokamů, je-li takových víc, rozhoduje  vzdálenost od města, tj. modrá > zelená > žlutá > červená.
*při závěrečném vyhodnocení neutrální hráč dostane body za 3.místo i v případě, kdy nemá žádný drahokam příslušné barvy.
*při závěrečném vyhodnocení neutrální hráč dostane body za 3.místo i v případě, kdy nemá žádný drahokam příslušné barvy.
===Akční karty z rozšíření===
...
===Karty události z rozšíření===
...

Verze z 18. 6. 2006, 21:03

Počet hráčů 3 – 4 (s rozšířením 5) hráčů

Obsah

hrací plán:

  • kruhový plán města, rozdělený na 4 kvadranty a 3 mezikruží (přístavní, komerční, palácová zóna) , tzn. celkem obsahující 12 polí
  • tabulka trhu, 4 sloupce reprezentující jednotlivé barvy drahokamů a 4 řádky, tzn. celkem 16 polí
  • tabulku kurzu drahokamů, 4 sloupce reprezentující jednotlivé barvy drahokamů a řádky reprezentující aktuální hodnotu barvy drahokamu na kurzu
  • pole královy přízně
  • sady 16 válečků s čísly v 5 barvách
  • 120 barevných drahokamů ve 4 barvách po 30 (pokud by během hry náhodou došly, zastoupí se libovolnou náhražkou)
  • 20 černých drahokamů
  • 5 bílých drahokamů
  • zástěny v 5 barvách
  • 24 akčních karet, 20 se žlutým a 4 s modrým okrajem
  • 24 karet s drahokamy
  • počítadlo kol a kámen pro počítání kol
  • 4 kameny v barvách drahokamů
  • karty pořadí (1, 2, 3, 4, 5 a 6)
  • stupnice vítězných bodů
  • kameny označující počet dosažených vítězných bodů v 5 barvách (dosažené body jsou vyznačovány průběžně)

Počáteční postavení

  • každý hráč si vybere jednu barvu a vezme si svoje válečky a zástěnu
  • hráči zahodí 3 válečky s číslem 2, v 5.hráčích navíc ještě 2 válečky s čísly 1 a 3
  • balíček karet s drahokamy se zamíchá a položí rubem nahoru vedle hracího plánu
  • 4 akční karty s modrým okrajem se rozmístí do jednotlivých rohů hracího plánu
  • akční karty se žlutým okrajem se zamíchají a náhodně rozmístí rubem nahoru v počtu 3 do každého rohu hracího plánu, zbylé se zahodí
  • do prostředního řádku tabulky kurzu drahokamů se umístí pro každou barvu kámen
  • hráči si náhodně rozdají karty pořadí (karty pořadí s vyššími čísly než je počet hráčů se zahodí)
  • každý hráč nasadí kámen své barvy na stupnici vítězných bodů na pole 0
  • počítadlo kol se nastaví na 1.kolo

Hra se skládá ze 4 kol a závěrečného vyhodnocení.

Průběh kola:

fáze 1 – úvod:

  • do každého kvadrantu města a vedle trhu se vyloží 1 karta s drahokamy, na ní se umístí drahokamy určené touto kartou, za větší drahokam se dodají 2 drahokamy této barvy, za menší jeden drahokam
  • do jednotlivých řádků tabulky trhu se umístí drahokamy určené vyloženou kartou, jeden řádek tak zůstane prázdný (v 5 hráčích se drahokamy barvy většího drahokamu dodají do 2 řádků trhu, takže není prázdný žádný řádek)
  • otočí se 4 svrchní akční karty

fáze 2 - pořadí:

  • každý hráč vyloží číslem dolů před zástěnu 2 svoje válečky
  • hráči najednou své válečky otočí a sečtou si jejich čísla
  • hráči postupně od nejvyššího součtu po nejmenší si vyberou kartu pořadí, ve kterém budou v aktuálním kole hrát, v případě rovnosti si první vybírá hráč, který měl předtím před sebou kartu s nižším číslem

fáze 3 - umisťování:

  • v pořadí daném číslem karty hráči postupně umísťují na pole města nebo na pole trhu 2 svoje válečky zpoza zástěny, přitom jeden z nich číslem nahoru a druhý z nich číslem dolů
  • to se opakuje tolikrát, dokud všem za zástěnou nezbyde poslední váleček
  • podmínkou umísťování válečků na trh je, že na každém poli trhu může být max. 1 váleček a nesmí se umísťovat do řádku, ve kterém není drahokam
  • za nasazení válečku na trh hráč získává 1 vítězný bod

fáze 4 - vyhodnocení:

  • zbylý váleček hráči postaví před zástěnu ke dvěma zde se již nacházejícím
  • všechny válečeky se otočí číslem nahoru a každé pole města, kvadrant města a řádek trhu se postupně vyhodnotí
  • vyhrává hráč, který má v tom kterém místě nejvyšší součet čísel
  • v případě rovnosti rozhoduje vyšší součet čísel na kolících před zástěnou, v případě rovnosti i tohoto součtu rozhoduje nižší karta pořadí
  • hráč, který vyhrál ve vnějším mezikruží kvadrantu, získává černý drahokam
  • hráč, který vyhrál v prostředním mezikruží kvadrantu, získává 3 vítězné body
  • hráč, který vyhrál ve vnitřním mezikruží kvadrantu, získává příslušnou akční kartu
  • hráč, který vyhrál v celém kvadrantu, si vezme 2 drahokamy z nabídky dané příslušnou kartou s drahokamy, druhý a třetí v pořadí si poté postupně rozeberou zbylé 2 drahokamy,
  • hráč, který vyhrál v řádku trhu, si vezme příslušný drahokam
  • pokud si hráč vybere bílý drahokam, ihned si ho mění za libovolný barevný drahokam
  • hráč, který na příslušném místě, nemá žádný váleček, nemůže zde nic vyhrát, tudíž se může stát, že některá výhra zůstane nevyzvednuta, čímž propadne
  • získané drahokamy se umísťují před zástěnu, získané akční karty se mohou skrýt za zástěnu
  • barva drahokam, která v tabulce trhu získala ve svém sloupci nejvyšší součet čísel, se posune o 2 nahoru v tabulce kurzu drahokamů, druhá nejúspěšnější barva o 1 nahoru, třetí barva o 1 dolů a poslední barva o 2 dolů
  • v případě rovnosti je lepší ta barva, kde je položen větší počet válečků, v případě rovnosti pořadí určuje hráč, který má před zástěnou nejvyšší součet válečků, je-li takových víc, pak ten, který z nich má nejmenší kartu pořadí
  • poté hráč, který umístil na trh největší součet válečků, změní kurz jedné barvy drahokamů buď o jedna nahoru, nebo o jedna dolů, v případě rovnosti rozhoduje vyšší součet válečků před zástěnou, je-li takových víc, pak ten, který z nich má nejmenší kartu pořadí

fáze 5 – králova přízeň:

  • pokud se hraje rozšíření králova přízeň, každý hráč na konci kola vezme jeden ze 3 válečků před zástěnou a položí jej zakrytě na pole královy přízně
  • poté si vezme jeden váleček s číslem 2 ze zásoby

Závěrečné vyhodnocení

za černé drahokamy si každý hráč přičte vítězné body dle následující tabulky

počet drahokamů

1
2
3
4
5
6
7+

vítězné body

1
4
8
12
16
20
24

barvy drahokamů se seřadí podle závěrečné hodnoty kurzu od nejsilnější barvy po nejslabší barvu (v případě rovnosti rozhoduje vzdálenost od města, tj. modrá > zelená > žlutá > červená)

hráči zjistí, kolikátí jsou v počtu nasbíraných drahokamů v té které barvě, a podle následující tabulky si přičtou vítězné body, v případě rovnosti si všichni dělící se hráči přičtou body za to nejhorší z dělených pořadí hráč, který nemá u některé barvy žádný drahokam, nedostává za tuto barvu žádné body


první barva druhá barva třetí barva čtvrtá barva 1.místo 24 20 16 12 2.místo 18 15 12 9 3.místo 12 10 8 6 4.místo 6 5 4 3 5.místo 0 0 0 0

Pokud se hraje rozšíření králova přízeň, otočí se válečky na poli královy přízně. Vyšší součet čísel na válečkách rozhoduje o pořadí v králově přízni.

pořadí 1.místo 2.místo 3.místo 4.místo 5.místo vítězné body 12 7

3 

0 0

V případě rovnosti pořadí se vítězné body za dělená místa zprůměrují a se zaokrouhlením dolů.

Hru vyhrává hráč, který dosáhl nejvíc vítězných bodů, v případě rovnosti rozhoduje počet nasbíraných drahokamů. Další kriterium již není stanoveno.

Akční karty:

  • mohou se zahrát až od příštího kola a mohou se zahrát maximálně 2 za kolo (vyjma těch, které se hrají ihned),
  • ve stejný okamžik se karty hrají podle pořadí hráčů v kole
  • na každé kartě je uvedeno, kdy se má zahrát
  • akční karty s modrým okrajem se hrají ihned, hráč si vezme 1 libovolný barevný drahokam
  • působnost karty je vždy max. na aktuální kolo
  • zahraná karta se zahazuje

Alchemist (2 barevné kuličky se šipkou mezi nimi) :

  • Hraje se na konci kola, hráč může vyměnit jedn svůj barevný drahokamy za jiný.

Banker (tabulka kurzů):

  • Hraje se na začátku vyhodnocení, hráč jednu barvu drahokamů posune o 1 nahoru v tabulce kurzu a jinou barvu o 1 dolů.

Captain(2 karty s drahokamy se šipkou mezi nimi) :

  • Hraje se na začátku vyhodnocení, hráč navzájem vymění 2 vyložené karty s drahokamy

Bishop (2 páry fialových válečky s šipkou mezi nimi):

  • Hraje se na začátku umísťování, hráč může všechny své válečky umístit zakrytě

Spy : (3 různobarevné válečky)

  • Hraje se na začátku umísťování, kdykoliv během umísťování se hráč může podívat až na 3 čísla zakrytých válečků soupeřů (není nutno využít v jeden okamžik) Hráč si může prohlédnout i zakryté válečky na poli královi přízně

Herald : (fialový váleček se šipkou)

  • Hraje se na začátku vyhodnocení, hráč přemístí jeden svůj váleček. (přemístění v rámci trhu nepřináší bod, přemístění z města na trh ano)

Conjurer : (3 modrá válečky se šipkou)

  • Hraje se na začátku umísťování, namísto zpoza zástěny může hráč použít k umísťování i váleček před zástěnou, poté vždy vezme váleček zpoza zástěny a položí jej před zástěnu namísto původního, tuto akci je možné provádět během kola i opakovaně

Intriguer : (3 modrá válečky se šipkou a ležatou 8)

  • Hraje se na začátku vyhodnocení, dojde-li při vyhodnocování ve městě k jakékoliv remíze v součtu čísel na válečcích, namísto toho, aby se rozhodovalo pomocí pomocných kriterií, rozhoduje o pořadí hráč, který zahrál tuto kartu

Jeweller : (2 barevné drahokamy)

  • Hraje se na začátku vyhodnocení, hráč si vezme 2 barevné drahokamy.

Magician : (2 modrá válečky se šipkou mezi nimi)

  • Hráč může přehodit umístění 2 svých válečků (hraje poté, co právě umístil 2 válečky) Hráč si může vyměnit i váleček, který umístil na pole královi přízně

Merchant : (kvadrant města a mince s šipkou mezi nimi)

  • Hraje se na začátku vyhodnocení, vítěz v prostředním mezikruží všech 4 kvadrantů města získává 5 bodů namísto 3

Mercenary : (oranžový váleček)

  • Hráč si označí jeden svůj umístěný váleček, tento váleček má pak při vyhodnocení hodnotu 5 (hraje poté, co právě umístil 2 válečky)

Queen : (kvadrant města)

  • Jedno pole města je zamknuto, tzn. do vyhodnocení na něj nelze pokládat válečky (hraje předtím, než umístí 2 válečky)

Prince and King : (mince s číslem 4 resp. 5)

  • Hraje se ihned. Hráč si připočte 4 body resp. 5 bodů.

Pravidla pro 3 hráče

je možné hrát na 3 nebo 4 kvadranty, na trhu se nepoužívá větší drahokam, tzn. hraje se pouze o 2 menší drahokamy, ve městě se počítá větší drahokam pouze za 1 drahokam, třetí hráč pak při vyhodnocení kvadrantu nedostane nic

Pravidla pro 2 hráče

platí pravidla pro 3 hráče se 3 kvadranty

  • Každý hráč navíc dostane 4 válečky s čísly (‘4’, ‘2’, ‘1’ and ‘0’) patřící neutrálnímu hráči
  • každý hráč poté, coumístí svoje 2 válečky, umístí jeden váleček neutrálnímu hráči zakrytě
  • při vyhodnocení, neutrální hráč vyhrává všechny remízy.
  • Vyjma karet Prince a King, neutrální hráč si bere místo akčních karet barevný drahokam, neutrální hráč si vždy vybere drahokam právě nejsilnější barvy.
  • Jestliže neutrální hráč mění kurz drahokamů, vylepší kurz barvě, od které má nejvíc drahokamů, je-li takových víc, rozhoduje vzdálenost od města, tj. modrá > zelená > žlutá > červená.
  • při závěrečném vyhodnocení neutrální hráč dostane body za 3.místo i v případě, kdy nemá žádný drahokam příslušné barvy.

Akční karty z rozšíření

...

Karty události z rozšíření

...