Expedition: Porovnání verzí
m |
|||
(Není zobrazeno 27 mezilehlých verzí od 5 dalších uživatelů.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
{{Infobox hra | |||
| kód = | |||
| název = Expedition | |||
| alt = Abenteuer Tierwelt, Expedition, National Geographic Expedition, Terra-X | |||
| jevar = Abenteuer Tierwelt | |||
| foto = Expedice_krabice.jpg | |||
| hráčů = 2-6 | |||
| věk = 10 | |||
| délka = 60 až 120 minut | |||
| autor = Wolfgang Kramer | |||
| rok = 1996 | |||
| vydavatel = Queen Games | |||
| ocenění = [[Deutscher Spiele Preis 1997]] - 8. místo, [[Spiel des Jahres 1997]] - nominace | |||
| obchod = | |||
}} | |||
Hru vydal poprvé Ravensburger v roce 1985 jako '''Abenteuer Tierwelt''' ''(Dobrodružný svět zvířat)''. V roce 1996 vyšla znova prakticky stejná Kramerova hra (jen s jinými kartičkami a drobnými úpravami pravidel) u Queen Games pod názvem '''Expedition''' ''(Expedice)''. Toto vydání se také umístilo na žebříčcích Deutscher Spielepreis a Spiel des Jahres 1997. | |||
<!-- | <!-- | ||
Překlad karet: http://www.hrajeme.cz/Hrajeme/GameDetail.aspx?id_hry=81--> | Překlad karet: http://www.hrajeme.cz/Hrajeme/GameDetail.aspx?id_hry=81--> | ||
== Herní materiál == | |||
* návod | |||
* hrací deska | |||
* 79 karet cílů výpravy | |||
* 135 šipek ve třech barvách | |||
* 31 cestovních kupónů | |||
* 60 žetonů v šesti barvách | |||
== Cíl hry == | |||
Každý hráč dostane na začátku určitý počet karet se zadáním cílů výpravy. Tyto cíle představují různámísta na světě. Na kartě je stejný obrázek jako na příslušném místě hrací desky. | |||
Hráči vedou kolem světa tři na sobě nezávislé, neutrální expedice. Pokuď expedice dorazí do místa, k němuž má některý z hráčů odpovídající kartu s cílem výpravy, pak hráč tuto kartu vyloží a obdrží bod. '''Kdo má na konci hry nejvíce bodů, vyhrává.''' | |||
== Příprava a hrací potřeby == | |||
=== Hrací deska === | |||
Rozložte hrací desku. Na desce nejdete jednotlivé kontinenty světa. Síť přerušovaných čar (trasy výprav) spojuje různobarevne body. | |||
Všechny místa s obrázky a názvem jsou '''cíle výpravy''' a patří k nim vždy odpovídající '''karta'''. Barva bodu na mapě odpovídá barvě pozadí na dané kartě. | |||
Když expedice dorazí do takového místa, všichni hráči si prohlédnou své karty, zda nemají kartu náležící právě k tomuto místu. Hráč, který tuto kartu má, ji vyloží a nezáleží na tom, zda právě on byl na tahu či nikoliv. | |||
Na trasách expedic se nacházejí '''zelené''' a '''červené body - zastávky'''. Každý hráč, který dovede expedici k takovému místu, má určité výhody navíc. | |||
* '''Zelená zastávka''' - umožňuje hráči, aby ihned položil ještě jednu šipku k libovolne expedici. | |||
* '''Červená zastávka''' - hráč obdrží jeden cestovní kupón. | |||
Na levé a pravé straně hrací desky jsou vždy tři červené zastávky s bílou šipkou. Tak jsou označena místa, kde expedice může '''navázat''' na protilehlé straně hrací desky. | |||
=== Cíle výpravy === | |||
Karty se promíchají a každý hráč dostane: | |||
* '''12 karet''', hrají-li 2 až tři hráči | |||
* '''9 karet''', hraje-li 4 až šest hráčů | |||
Tyto karty představují '''osobní tajné cíle výpravy'''. Každý hráč si své karty prohlédne, seřadí podle barev jejich pozadí a chrání je před zvědavými zraky spoluhráčů. | |||
Navíc je na začátku hry vedle hrací desky vyloženo '''6 karet''', které představují '''veřejné cíle výpravy''', které mohou být dosaženy kterýmkoliv hráčem, jemuž pak k závěru přinesou body navíc. '''Na začátku hry musí každý z techto veřejných cílů být minimálně 3 úseky od místa startu.''' Pokud tažená karta nesplňuje tuto podmínku, vrátí se do balíčku a je tažena karta nová. To se opakuje tak dlouho, až všech 6 karet splní tuto podmínku. | |||
'''Jak najdou hráči své veřejné i neveřejné cíle výpravy ?''' Každý kontinent má jinou ''' barvu'''. Tato barva je stejná s barvou pozadí na kartách, na kterých jsou cíle z tohoto kontinentu. | |||
''''' | * '''Severní Amerika''' je fialová | ||
* '''Jižní Amerika''' je oranžová | |||
* '''Evropa''' je modrá | |||
* '''Asie''' je světle zelená | |||
* '''Afrika''' je žlutá | |||
* '''Austrálie''' je růžová | |||
Podle barvy tedy hráč najde kontinent a poté porovná obrázky na kartě s obrázky na hrací desce. | |||
=== Žetony === | |||
Každý hráč dostane 4 žetony ve své barvě. Žetony slouží k označení tech míst, která hráč považuje za '''obzvláště důležitá''', a proto je bezpodmínečně chce v průběhu hry navštívit. Dosažení místa označené žetonem přinese hráči bod navíc, jeho nedosažení však znamená taky mínusový bod. Také je třeba brát v úvahu, že místa označená žetonem jsou pak známa i spoluhráčům. Žeton musí ležet minimálně 2 úseky od startu. | |||
=== Šipky === | |||
Všechny šipky se rostřídí podle barev a položí tak, aby na ně všichni hráči dobře dosáhli. Hráč, který je na tahu si vezme šipku libovolné barvy a přiloží ji jako další úsek trasy mezi dvěma body k expedici stejné barvy. | |||
Expedice je tvořena pouze šipkami v jediné barvě. To znamená, že od startuvyrážejí 3 nezávislé expedice, každá v jiné barvě. | |||
=== Cestovní kupóny === | |||
Jeden z hráčů je zvolen do funkce bankéře. Na začátku hry dá každému hráči 3 cestovní kupóny. Hráč, který takový kupón odevzdá zpět do banky, může provádět různé akce navíc. Na hrací desce jsou místa, kde hrát může obdržet další kupóny, avšak přesto doporučujeme s nimi dobře hospodařit. | |||
== Průběh hry == | |||
=== Dosažení vlastních cílů === | |||
Hráč dostane na začátku hry karty se zadáním cílů výpravy. Je tedy v jeho zájmu, aby vedl expedice co nejrychleji k místům se svými cíli. Jakmile expedice dorazí do místa, k němuž hráč má kartu s cílem, ten kartu vyloží a tím ohlasí dosažení cíle. Není rozhodující, zda právě je a nebo není na tahu. | |||
Cíle výpravy jsou v zásadě utajené až do okamžiku jejich dosažení. Vyjimkou jsou cíle označené žetony v barvě jednotlivých hráčů. | |||
--- konečně je v nejbližší době dopíši --- | |||
Za překlad pravidel děkujeme Renatě Majerové. | |||
[[Kategorie:Nekompletní pravidla]] |
Aktuální verze z 27. 7. 2009, 14:30
| ||||
Jiné názvy | Abenteuer Tierwelt, Expedition, National Geographic Expedition, Terra-X | |||
Je variantou hry | Abenteuer Tierwelt | |||
Počet hráčů | 2-6 | |||
Doporučený věk | 10 | |||
Délka hry | 60 až 120 minut | |||
Autor | Wolfgang Kramer | |||
Vydání |
| |||
Ocenění | Deutscher Spiele Preis 1997 - 8. místo, Spiel des Jahres 1997 - nominace |
Hru vydal poprvé Ravensburger v roce 1985 jako Abenteuer Tierwelt (Dobrodružný svět zvířat). V roce 1996 vyšla znova prakticky stejná Kramerova hra (jen s jinými kartičkami a drobnými úpravami pravidel) u Queen Games pod názvem Expedition (Expedice). Toto vydání se také umístilo na žebříčcích Deutscher Spielepreis a Spiel des Jahres 1997.
Herní materiál
- návod
- hrací deska
- 79 karet cílů výpravy
- 135 šipek ve třech barvách
- 31 cestovních kupónů
- 60 žetonů v šesti barvách
Cíl hry
Každý hráč dostane na začátku určitý počet karet se zadáním cílů výpravy. Tyto cíle představují různámísta na světě. Na kartě je stejný obrázek jako na příslušném místě hrací desky. Hráči vedou kolem světa tři na sobě nezávislé, neutrální expedice. Pokuď expedice dorazí do místa, k němuž má některý z hráčů odpovídající kartu s cílem výpravy, pak hráč tuto kartu vyloží a obdrží bod. Kdo má na konci hry nejvíce bodů, vyhrává.
Příprava a hrací potřeby
Hrací deska
Rozložte hrací desku. Na desce nejdete jednotlivé kontinenty světa. Síť přerušovaných čar (trasy výprav) spojuje různobarevne body. Všechny místa s obrázky a názvem jsou cíle výpravy a patří k nim vždy odpovídající karta. Barva bodu na mapě odpovídá barvě pozadí na dané kartě.
Když expedice dorazí do takového místa, všichni hráči si prohlédnou své karty, zda nemají kartu náležící právě k tomuto místu. Hráč, který tuto kartu má, ji vyloží a nezáleží na tom, zda právě on byl na tahu či nikoliv. Na trasách expedic se nacházejí zelené a červené body - zastávky. Každý hráč, který dovede expedici k takovému místu, má určité výhody navíc.
- Zelená zastávka - umožňuje hráči, aby ihned položil ještě jednu šipku k libovolne expedici.
- Červená zastávka - hráč obdrží jeden cestovní kupón.
Na levé a pravé straně hrací desky jsou vždy tři červené zastávky s bílou šipkou. Tak jsou označena místa, kde expedice může navázat na protilehlé straně hrací desky.
Cíle výpravy
Karty se promíchají a každý hráč dostane:
- 12 karet, hrají-li 2 až tři hráči
- 9 karet, hraje-li 4 až šest hráčů
Tyto karty představují osobní tajné cíle výpravy. Každý hráč si své karty prohlédne, seřadí podle barev jejich pozadí a chrání je před zvědavými zraky spoluhráčů.
Navíc je na začátku hry vedle hrací desky vyloženo 6 karet, které představují veřejné cíle výpravy, které mohou být dosaženy kterýmkoliv hráčem, jemuž pak k závěru přinesou body navíc. Na začátku hry musí každý z techto veřejných cílů být minimálně 3 úseky od místa startu. Pokud tažená karta nesplňuje tuto podmínku, vrátí se do balíčku a je tažena karta nová. To se opakuje tak dlouho, až všech 6 karet splní tuto podmínku.
Jak najdou hráči své veřejné i neveřejné cíle výpravy ? Každý kontinent má jinou barvu. Tato barva je stejná s barvou pozadí na kartách, na kterých jsou cíle z tohoto kontinentu.
- Severní Amerika je fialová
- Jižní Amerika je oranžová
- Evropa je modrá
- Asie je světle zelená
- Afrika je žlutá
- Austrálie je růžová
Podle barvy tedy hráč najde kontinent a poté porovná obrázky na kartě s obrázky na hrací desce.
Žetony
Každý hráč dostane 4 žetony ve své barvě. Žetony slouží k označení tech míst, která hráč považuje za obzvláště důležitá, a proto je bezpodmínečně chce v průběhu hry navštívit. Dosažení místa označené žetonem přinese hráči bod navíc, jeho nedosažení však znamená taky mínusový bod. Také je třeba brát v úvahu, že místa označená žetonem jsou pak známa i spoluhráčům. Žeton musí ležet minimálně 2 úseky od startu.
Šipky
Všechny šipky se rostřídí podle barev a položí tak, aby na ně všichni hráči dobře dosáhli. Hráč, který je na tahu si vezme šipku libovolné barvy a přiloží ji jako další úsek trasy mezi dvěma body k expedici stejné barvy. Expedice je tvořena pouze šipkami v jediné barvě. To znamená, že od startuvyrážejí 3 nezávislé expedice, každá v jiné barvě.
Cestovní kupóny
Jeden z hráčů je zvolen do funkce bankéře. Na začátku hry dá každému hráči 3 cestovní kupóny. Hráč, který takový kupón odevzdá zpět do banky, může provádět různé akce navíc. Na hrací desce jsou místa, kde hrát může obdržet další kupóny, avšak přesto doporučujeme s nimi dobře hospodařit.
Průběh hry
Dosažení vlastních cílů
Hráč dostane na začátku hry karty se zadáním cílů výpravy. Je tedy v jeho zájmu, aby vedl expedice co nejrychleji k místům se svými cíli. Jakmile expedice dorazí do místa, k němuž hráč má kartu s cílem, ten kartu vyloží a tím ohlasí dosažení cíle. Není rozhodující, zda právě je a nebo není na tahu. Cíle výpravy jsou v zásadě utajené až do okamžiku jejich dosažení. Vyjimkou jsou cíle označené žetony v barvě jednotlivých hráčů.
--- konečně je v nejbližší době dopíši ---
Za překlad pravidel děkujeme Renatě Majerové.