Prší: Porovnání verzí
		
		
		
		
		
		Skočit na navigaci
		Skočit na vyhledávání
		
				
		
		
	
| m | m (hráčů) | ||
| (Není zobrazena jedna mezilehlá verze od jednoho dalšího uživatele.) | |||
| Řádek 1: | Řádek 1: | ||
| {{Infobox hra | |||
| | kód        = | |||
| | foto       = | |||
| | druh       = | |||
| | název      = Prší | |||
| | alt        = | |||
| | rodina     = | |||
| | jevar      = Karty | |||
| | jeroz      = | |||
| | mároz      = | |||
| | mároz2     = | |||
| | hráčů      = 2 – 5 | |||
| | věk        = | |||
| | délka      = | |||
| | autor      = | |||
| | autor2     = | |||
| | autor3     = | |||
| | rok        = Neznámý rok | |||
| | vydavatel  = | |||
| | vydavatel2 = | |||
| | ocenění    = | |||
| }} | |||
| Hra vznikla někdy v poválečných letech, a to pod názvem ''mau-mau'' (název byl odvozen od jména ozbrojeného křídla národně osvobozeneckého hnutí v Keni, založeného v roce 1952). Ve střední Evropě se prosadila pod nejobvyklejším názvem ''prší'' nebo někde též ''pony''.   | Hra vznikla někdy v poválečných letech, a to pod názvem ''mau-mau'' (název byl odvozen od jména ozbrojeného křídla národně osvobozeneckého hnutí v Keni, založeného v roce 1952). Ve střední Evropě se prosadila pod nejobvyklejším názvem ''prší'' nebo někde též ''pony''.   | ||
| Řádek 17: | Řádek 39: | ||
| ** Rychlík se hraje s osmi kartami a je možné shazovat najednou karty stejné hodnoty (na srdce mohu shodit tři osmičky a to v pořadí srdcová osma, žaludská osma, zelená osma ; není možné shodit jako první v pořadí žaludskou či zelenou osmu). | ** Rychlík se hraje s osmi kartami a je možné shazovat najednou karty stejné hodnoty (na srdce mohu shodit tři osmičky a to v pořadí srdcová osma, žaludská osma, zelená osma ; není možné shodit jako první v pořadí žaludskou či zelenou osmu). | ||
| [[Kategorie: | |||
| [[Kategorie:Přikládací hry]] | |||
Aktuální verze z 19. 12. 2008, 21:29
| Je variantou hry | Karty | 
| Počet hráčů | 2 – 5 | 
Hra vznikla někdy v poválečných letech, a to pod názvem mau-mau (název byl odvozen od jména ozbrojeného křídla národně osvobozeneckého hnutí v Keni, založeného v roce 1952). Ve střední Evropě se prosadila pod nejobvyklejším názvem prší nebo někde též pony.
- Počet hráčů : 2 až 5
- Druh karet : francouzské nebo německé - 32 listů
- Hodnoty : 7,8,9,10,J=2,Q=3,K=4,A=11
- Cíl hry : 
 Zbavit se co nejrychleji všech karet z ruky.
- Jak se hraje : 
 V rozdávání se všichni účastníci pravidelně střídají. Rozdávající hráč rozdá každému po pěti listech a jednu kartu doprostřed stolu. Zbytek balíku tvoří talón, ze kterého hráči dobírají list. Hráč, který je na tahu smí odhodit buď kartu vyložené barvy nebo kartu stejné číselné hodnoty. Nemůže-li nebo nechce-li hráč odhodit kartu, musí vzít kartu z talónu.
 Shodí-li hráč poslední kartu ohlásí prší nebo mau-mau a ukončí tak hru. Ostatní hráči počítají bodovou hodnotu karet, které jim zůstaly v ruce a připíší si příslušný počet trestných bodů. Vítězí ten hráč, který má po odehrání určitého počtu partií (nebo po uplynutí stanoveného času) nejmenší počet trestných bodů.
- Vyjímečné karty : 
 Ve hře se vyskytují tři karty, které ovlivňují průběh sehrávky :- Svršek může být nesen na libovolnou kartu (vyjma sedmičky a esa), zároveň hráč který tuto kartu vynes, určuje v jaké barvě bude pokračovat hra. 
 Hrajeme-li piketovým listem má tuto funkci kluk.
- Sedma, je-li právě shozena, nutí hráče který je na řadě vzít dvě karty z talónu, aniž by nějakou kartu sám odhodil. Má-li však ve svém listu také sedmu může ji shodit a následující hráč již musí brát z talónu čtyři karty.
- Eso - hráč po levici hráče, který eso shodil, může toto přebít pouze jiným esem. Jestliže eso nemá, nemůže shodit žádnou jinou kartu a ani nedobírá žádnou kartu z talónu. 
 Podle mezinárodních pravidel mau-mau má tuto funkci osmička.
 
- Svršek může být nesen na libovolnou kartu (vyjma sedmičky a esa), zároveň hráč který tuto kartu vynes, určuje v jaké barvě bude pokračovat hra. 
- Varianty hry :
- Někdy se hraje jen na čtyři karty (teda u nás snad vždycky :-).
- Hraje se dokud nezůstane ve hře poslední hráč (ten prohrál a rozdává karty k další hře), trestné body se nepočítají.
- Sedmičky a esa nejde přebíjet.
- Srdcová sedmička vrací do hry - zůstanou-li ve hře poslední dva hráči, jeden shodí poslední kartu (červenou či sedmu) a ta je přebita srdcovou sedmou musí si hráč vzít z talónu dvě (případně čtyři) karty a pokračovat ve hře. Při větším počtu hráčů, jestliže jeden hráč schodí poslední kartu a následně proběhne sehrávka tak, že hráč po jeho pravici zahraje červenou sedmičku, je hráč vrácen do hry a musí si vzít příslušný počet karet.
- Rychlík se hraje s osmi kartami a je možné shazovat najednou karty stejné hodnoty (na srdce mohu shodit tři osmičky a to v pořadí srdcová osma, žaludská osma, zelená osma ; není možné shodit jako první v pořadí žaludskou či zelenou osmu).