Hive: Porovnání verzí
Skočit na navigaci
Skočit na vyhledávání
m (→Pohyb jednotlivých kamenů: úprava slovosledu) |
|||
(Není zobrazeno 9 mezilehlých verzí od 7 dalších uživatelů.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
{{ | {{Infobox hra | ||
| kód = hiv | |||
| název = Hive | |||
| foto = hiv.jpg | |||
| hráčů = 2 | |||
| věk = 9 | |||
| délka = 20 až 30 minut | |||
| autor = John Yianni | |||
| rok = 2001 | |||
| vydavatel = Gen Four Two Games | |||
| ocenění = Mensa Select 2006 | |||
| obchod = | |||
}} | |||
[[Kategorie:Abstraktní hry]] | |||
= Pravidla = | |||
== Herní materiál == | == Herní materiál == | ||
*22 kamenů ve tvaru pravidelného šestiúhelníku, z toho 11 bílých a 11 | |||
*22 kamenů ve tvaru pravidelného šestiúhelníku, z toho 11 bílých a 11 černých. Od každé barvy pak: | |||
**1× včelí královna | **1× včelí královna | ||
**3× mravenec | **3× mravenec | ||
**2× brouk | **2× brouk | ||
**2× pavouk | **2× pavouk | ||
**3× kobylka | **3× kobylka | ||
== Průběh hry == | == Průběh hry == | ||
* Hráči se střídají v tazích. V jednom tahu smí hráč buď nasadit jeden vlastní kámen, nebo | |||
* Hráči se domluví kdo bude modrý, kdo bílý a kdo bude začínat. | * Hráči se střídají v tazích. V jednom tahu smí hráč buď nasadit jeden vlastní kámen, nebo pohnout jedním vlastním kamenem. Tah je povinný. | ||
* Na začátku hry kameny obou hráčů | * Hráči se domluví, kdo bude modrý, kdo bílý a kdo bude začínat. | ||
* Na začátku hry nejsou kameny obou hráčů nasazeny. V 1. tahu oba hráči nasadí svůj první kámen, přičemž druhý hrač nasadí svůj první kámen na pole sousedící s kamenem soupeře. | |||
* Královnu musí hráč nasadit nejpozději ve svém 4. tahu. Dokud hráč nenasadí svou královnu, nesmí svými kameny pohybovat (smí je pouze nasazovat). | * Královnu musí hráč nasadit nejpozději ve svém 4. tahu. Dokud hráč nenasadí svou královnu, nesmí svými kameny pohybovat (smí je pouze nasazovat). | ||
* Hráč může nasadit kámen pouze na pole, které sousedí s nějakým jeho kamenem | * Hráč může nasadit kámen pouze na pole, které sousedí s nějakým jeho kamenem a které nesousedí s žádným soupeřovým kamenem (vyjma prvního tahu). Kameny zakryté jiným kamenem (viz pohyb brouka) se při aplikaci tohoto pravidla neberou v úvahu. | ||
* '''''Ve skutečnosti se nepokádají kameny na pole, neboť ke hře nepatří žádný hrací plán | * '''''Ve skutečnosti se nepokádají kameny na pole, neboť ke hře nepatří žádný hrací plán, ale umisťují se tak, aby se alespoň jedna strana kamene dotýkala strany jiného kamene.''''' | ||
== Pohyb jednotlivých kamenů == | == Pohyb jednotlivých kamenů == | ||
* Každý druh kamene má svůj vlastní způsob pohybu. | * Každý druh kamene má svůj vlastní způsob pohybu. | ||
** '''Královna''' - na libovolné sousední pole. | ** '''Královna''' - na libovolné sousední pole. | ||
** '''Brouk''' - na libovolné sousední pole, a to i obsazené. Je-li toto pole obsazeno jiným kamenem (resp. více kameny), kámen brouka se položí na tento kámen (resp. tyto kameny), a tím je zakryje. | ** '''Brouk''' - na libovolné sousední pole, a to i obsazené. Je-li toto pole obsazeno jiným kamenem (resp. více kameny), kámen brouka se položí na tento kámen (resp. tyto kameny), a tím je zakryje. | ||
** '''Kobylka''' - skočí na 1. neobsazené pole ve směru obsazeného sousedního pole. | ** '''Kobylka''' - skočí na 1. neobsazené pole ve směru obsazeného sousedního pole. Pokud v některém směru není sousední pole obsazeno, nesmí tímto směrem kobylka táhnout. | ||
** '''Mravenec''' - se v 1 tahu může pohnout libovolněkrát z jednoho pole na pole sousední, pouze nesmí dojít na pole, ze kterého právě vyšel. | ** '''Mravenec''' - se v 1 tahu může pohnout libovolněkrát z jednoho pole na pole sousední, pouze nesmí dojít na pole, ze kterého právě vyšel. | ||
** '''Pavouk''' - se musí v 1 tahu pohnout 3x po sobě na sousední pole, přičemž se nikdy nesmí vrátit na pole, kde už byl, ani se pohnout méněkrát. | ** '''Pavouk''' - se musí v 1 tahu pohnout přesně 3x po sobě na sousední pole, přičemž se nikdy nesmí vrátit na pole, kde už byl, ani se pohnout méněkrát. | ||
* Není povoleno udělat takový tah, kterým by přestaly být kameny položené na desce | |||
* Není | * Není povoleno udělat takový tah, kterým by přestaly být kameny položené na desce navzájem propojeny, tzn. tvořit jednu souvislou skupinu. Toto pravidlo platí nejenom po dokončení tahu, ale i v libovolný okamžik průběhu tahu (posunu kamenu po hracím plánu). | ||
* Dále platí, že | * Není možné se pohnout na pole, kde už stojí jiný kámen, a to vyjma brouka (viz pohyb brouka). | ||
* Není možno vykonat pohyb zakrytým kamenem (viz | * Dále platí, že se nesmí pohnout kamenem na sousední pole, pokud jsou obě pole, která jediná sousedí s těmito oběma poli, obsazena. Toto pole mohou obsadit pouze brouci a kobylky díky svému zvláštnímu pohybu. Idea tohoto pravidla je ta, že se jedná o příliš úzký průchod, kterým kámen neproleze. Kobylka ale sousední kameny přeskočí a brouk je přeleze. | ||
* Není možno vykonat pohyb zakrytým kamenem (viz pohyb brouka). | |||
== Konec hry == | == Konec hry == | ||
*Hra se hraje tak dlouho, dokud jeden z hráčů nemá královnu v matu. | |||
*Včelí královna je | *Hra se hraje tak dlouho, dokud jeden z hráčů nemá královnu v matu. Hráč, který má královnu v matu, prohrál. Pokud některý hráč zahrál tah, kterým se do matu dostaly obě královny, je partie prohlášena za remízu. | ||
*Včelí královna je v matu, pokud jsou všechna sousední pole obsazena nějakým kamenem (vlastním nebo cizím). | |||
= Odkazy = | |||
* Tato hra na [http://hrejsi.cz/cgi/hry/hry.pl hrejsi.cz]: [http://hrejsi.cz/cgi/hry/hry.pl?hra=hiv Pokladnice her], [http://hrejsi.cz/cgi/hry/prodej.pl?hra=hiv Obchod] | |||
* Představení hry: http://deskovehry.blogspot.com/2007/11/pedstaven-hry-hive.html | |||
* Hive na BGG: http://www.boardgamegeek.com/game/2655 | |||
* Hive on-line: http://www.hivemania.com/ |
Aktuální verze z 16. 9. 2008, 12:16
| ||||
Počet hráčů | 2 | |||
Doporučený věk | 9 | |||
Délka hry | 20 až 30 minut | |||
Autor | John Yianni | |||
Vydání |
| |||
Ocenění | Mensa Select 2006 |
Pravidla
Herní materiál
- 22 kamenů ve tvaru pravidelného šestiúhelníku, z toho 11 bílých a 11 černých. Od každé barvy pak:
- 1× včelí královna
- 3× mravenec
- 2× brouk
- 2× pavouk
- 3× kobylka
Průběh hry
- Hráči se střídají v tazích. V jednom tahu smí hráč buď nasadit jeden vlastní kámen, nebo pohnout jedním vlastním kamenem. Tah je povinný.
- Hráči se domluví, kdo bude modrý, kdo bílý a kdo bude začínat.
- Na začátku hry nejsou kameny obou hráčů nasazeny. V 1. tahu oba hráči nasadí svůj první kámen, přičemž druhý hrač nasadí svůj první kámen na pole sousedící s kamenem soupeře.
- Královnu musí hráč nasadit nejpozději ve svém 4. tahu. Dokud hráč nenasadí svou královnu, nesmí svými kameny pohybovat (smí je pouze nasazovat).
- Hráč může nasadit kámen pouze na pole, které sousedí s nějakým jeho kamenem a které nesousedí s žádným soupeřovým kamenem (vyjma prvního tahu). Kameny zakryté jiným kamenem (viz pohyb brouka) se při aplikaci tohoto pravidla neberou v úvahu.
- Ve skutečnosti se nepokádají kameny na pole, neboť ke hře nepatří žádný hrací plán, ale umisťují se tak, aby se alespoň jedna strana kamene dotýkala strany jiného kamene.
Pohyb jednotlivých kamenů
- Každý druh kamene má svůj vlastní způsob pohybu.
- Královna - na libovolné sousední pole.
- Brouk - na libovolné sousední pole, a to i obsazené. Je-li toto pole obsazeno jiným kamenem (resp. více kameny), kámen brouka se položí na tento kámen (resp. tyto kameny), a tím je zakryje.
- Kobylka - skočí na 1. neobsazené pole ve směru obsazeného sousedního pole. Pokud v některém směru není sousední pole obsazeno, nesmí tímto směrem kobylka táhnout.
- Mravenec - se v 1 tahu může pohnout libovolněkrát z jednoho pole na pole sousední, pouze nesmí dojít na pole, ze kterého právě vyšel.
- Pavouk - se musí v 1 tahu pohnout přesně 3x po sobě na sousední pole, přičemž se nikdy nesmí vrátit na pole, kde už byl, ani se pohnout méněkrát.
- Není povoleno udělat takový tah, kterým by přestaly být kameny položené na desce navzájem propojeny, tzn. tvořit jednu souvislou skupinu. Toto pravidlo platí nejenom po dokončení tahu, ale i v libovolný okamžik průběhu tahu (posunu kamenu po hracím plánu).
- Není možné se pohnout na pole, kde už stojí jiný kámen, a to vyjma brouka (viz pohyb brouka).
- Dále platí, že se nesmí pohnout kamenem na sousední pole, pokud jsou obě pole, která jediná sousedí s těmito oběma poli, obsazena. Toto pole mohou obsadit pouze brouci a kobylky díky svému zvláštnímu pohybu. Idea tohoto pravidla je ta, že se jedná o příliš úzký průchod, kterým kámen neproleze. Kobylka ale sousední kameny přeskočí a brouk je přeleze.
- Není možno vykonat pohyb zakrytým kamenem (viz pohyb brouka).
Konec hry
- Hra se hraje tak dlouho, dokud jeden z hráčů nemá královnu v matu. Hráč, který má královnu v matu, prohrál. Pokud některý hráč zahrál tah, kterým se do matu dostaly obě královny, je partie prohlášena za remízu.
- Včelí královna je v matu, pokud jsou všechna sousední pole obsazena nějakým kamenem (vlastním nebo cizím).
Odkazy
- Tato hra na hrejsi.cz: Pokladnice her, Obchod
- Představení hry: http://deskovehry.blogspot.com/2007/11/pedstaven-hry-hive.html
- Hive na BGG: http://www.boardgamegeek.com/game/2655
- Hive on-line: http://www.hivemania.com/