Shogun (1977): Porovnání verzí

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
(Umístění kapitol, nadpisy kapitol, odkazy.)
m (Stránka Shogun přemístěna na stránku Shogun (1977): Podle vzoru Shogun (2006). Shogun bez rozlišení bude jen rozcestník.)

Verze z 15. 4. 2008, 14:11

Počet hráčů 2
Doporučený věk 12
Autor Teruo Matsumoto
Vydání
1977 Epoch Co, Ravensburger Shogun

Překlad: Jiří Bauma, Paluba

Jméno hry pochází z japonštiny a znamená velitel armády. Od středověku do 19. století byl Šogún císařovým vrchním generálem armády, který měl dominantní moc ve vládě, a byl dokonce mocnější než císař.

Pravidla

Herní materiál

  • 1 hrací deska
  • 7 bílých a 7 červených obyčejných kamenů
  • 1 bílý a 1 červený kámen šogúna

Pole hrací desky mají v sobě zabudovány různě orientované magnety. Také všechny kámeny mají v sobě kotoučky s čísly 1 až 4 (resp 1 až 2) ovládané různě orientovanými magnety, přičemž z kotoučku je vidět pouze jedno číslo.

Cíl

Cílem hry je buď zajmout soupeřova Šogúna, nebo porazit jeho armádu tak, že mu už zbude pouze jediná další kámena na desce.

Zahájení hry

Jeden hráč si vezme bílé kameny, druhý hráč červené. Každý hráč si umístí svoje kameny na svoji první řadu.

Šogún se umístí na 4. pole zprava. Ostatní kameny je možno rozmístit libovolně. Šipka na figuře resp. vršek korunky Šogúna musí směřovat k soupeři.

Průběh hry

Hráči určí, který z nich bude začínat. Potom střídavě provádí tahy, během nichž přesunují svoje kameny. Je povoleno v rámci tahu táhnout pouze jedním svým kamenem. Jak se kámeny pohybují

Číslo zobrazené na kameni říká, o kolik polí musí kámen táhnout. Na Šogúnovi se objevují pouze čísla 1 nebo 2, na ostatních kamenech jsou to čísla 1 až 4.

Jakmile se kámen posune, číslo na něm se změní. Číslo na kameni před tahem určuje, o kolik polí se musí kámen přesunout. Číslo na kameni po tahu určuje, o kolik polí se bude muset kámen přesunout, až se s ní potáhne příště.

Kameny se mohou pohybovat pouze vertikálně nebo horizontálně, nikoliv diagonálně. V každém tahu může kámen v rámci přesunu pouze jednou zahnout do pravého úhlu. Při pohybu musí kámen stále směřovat šipkou resp. vrškem korunky k soupeři.

Kámen nesmí v rámci tahu přeskočit jiný kámen. Kámen se v rámci tahu nesmí otočit o 180 stupňu.

Jakmile dokončíte tah, nesmíte ho již změnit.

Jak se provádí zajmutí

Kámen může zajmout (sebrat) jakýkoliv soupeřův kámen, pokud táhne na pole, které je tímto kamenem obsazeno. Sebraný kámen se odstraní ze hry.

Zajmout soupeřova Šogúna je cílem hry, proto pokud hráč svým tahem neúmyslně ohrozí vlastního Šogúna, musí mu to soupeř oznámit. Na to musí hráč svůj tah vrátit a zahrát tah jiný.

Konec hry

Jestliže hráč nemůže zahrát žádný tah, po kterém by nebyl jeho Šogún ohrožen, potom tento hráč prohrál a hra je ukončena. Hráč také prohrává v momentě, když už zbude kromě Šogúna pouze jediný další kámen.

Poznámka

Po několika hrách, můžete zkusit posunout desku o 90 stupňů. Tím se vám změní mechanismus, kterým se určují čísla na kamenech.

Pozn překl.: K tomu, aby se hra dala rozumně hrát, je třeba vědět, jakou hodnotu získá ten který kámen na jednotlivých polích. To je třeba ale předem vyzkoušet.

Platí tyto zákonitosti:

  • Existují 4 typy polí A,B,C,D, v každém kvadrantu desky zabírá každý typ 4 pole. Tyto pole jsou vždy přesně 4 rohová pole některého pomyslného čtverce 3x3. Typ A se nachází pro jednotlivé kvadranty (LD,LH,PD,PH) ve čtvercích (LD,PH,PH,LD), B:(LD,LH,PD,PH) = (PD,LH,LH,PD), C: (LD,LH,PD,PH) = (LH,PD,PD,LH), D:(LD,LH,PD,PH) = (PH,LD,LD,PH)
  • Každý hráč má 4 stejné typy kamenů včetně Šogúna, 3 kameny typu X, 2 typu Y a 2 typu Z. Ve svém levém dolním(LD) kvadrantu nabývá typ X hodnot pro jednotlivé čtverce: (LD,LH,PD,PH) = (4,3,2,1), Y: (LD,LH,PD,PH) = (2,4,3,1) a Z:(LD,LH,PD,PH) = (1,3,4,2).

Odkazy