Zbylé překlady

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání



Octi-X

Autor: Donald Green

Počet hráčů: 2

Obsah

šachovnice 9x9,

7 kamenů bílých a 7 černých

50 kolíků

na šachovnici jsou vyznačena 3 startovní pole pro oba hráče, tato pole jsou na třetích řadách od krajů, v 3.,5. a 7. sloupci

XXXXXXXXX

XXXXXXXXX

XXBXBXBXX

XXXXXXXXX

XXXXXXXXX

XXXXXXXXX

XXČXČXČXX

XXXXXXXXX

XXXXXXXXX

Počáteční postavení

každý hráč si vybere jednu barvu a vezme si svoje kameny a 25 kolíků

tři svoje kameny položí na své 3 startovní pole

(kameny se pokládají tak, aby značka směřovala proti soupeři)

(kameny jsou vyrobeny tak, že je do nich možno zastrčit po obvodě 8 kolíků, a to s pravidelným rozestupem)

Cíl hry

Pokud nějaký hráč obsadí svými kameny všechna soupeřova startovní pole, vyhrál.

Průběh hry - varianta pravidel "Fast game"

Jsou možné tyto druhy tahů:

1) nasadit vlastní kámen na vlastní startovní pole

2) přesunout vlastní kámen (nebo více vlastních kamenů, pokud se všechny nachází na stejném poli)

3) přeskočit vlastním kamenem jiný kámen, s možností jak sebrat, tak i nesebrat přeskočený kámen

4) zastrčit vlastní kolík do vlastního kamenu

Pohyb

Kámen se může pohybovat a skákat pouze ve směru, ve kterém má zastrčený kolík.

Kámen se může pohnout pouze na sousední soupeřovým kamenem neobsazené pole (i diagonálně).

Kámen může přeskočit jiný kámen (tzn. jako v dámě, ale navíc i diagonálně), pokud pole, na které dopadá je neobsazené. Kamenem je možno provést i vícenásobný skok. Jediným omezením je, že jeden kámen se nesmí přeskočit v jednom tahu vícekrát.

Skákání není povinné.

Pokud hráč pohybuje více vlastními kameny najednou, nesmí se tyto kameny navzájem přeskakovat, ale mohou dopadat na ta samá pole.

Pokud je přeskočeno více kamenů na jednom poli, mohou být sebrány žádný, některé i všechny.

Braní:

Přeskočený kámen je možno sebrat (i vlastní), ale není to povinné. Sebranému kamenu hráč zabaví všechny kolíky, a poté je tento kámen odstraněn ze hry.

Nasazení:

Kámen je možno nasadit i v případě, že startovní pole je obsazeno vlastním kamenem.

V případě, je-li startovní pole obsazeno cizím kamenem, nasazení kamene na tomto poli není povoleno.

Varianta pravidel "Classic game"

Oproti "fast game" jsou zde 2 rozdíly:

- je možno nasazovat vlastní kameny i na okupovaná cizí startovní pole

- na okupovaná pole je možno nasazovat i vlastní kameny, které Vám soupeř předtím sebral

Varianta pravidel pro 4 hráče

každý hráč má pouze jedno rohové startovní pole, zbylé 2 startovní pole jsou neutrální

hraje se dva proti dvěma, spoluhráči sedí proti sobě křížem

každý hráč má 4 kameny a 12 kolíků

komunikace mezi spoluhráči je zakázána

značka kamenu je natočena tak, aby se dalo rozeznat, komu ze spoluhráčů kámen patří (je natočena směrem k hráči)

jestliže je jednomu hráči obsazeno startovní pole, jsou mu sebrány všechny kameny na desce a jejich kolíky zabaví hráč, který startovní pole obsadil

kameny spoluhráčů mohou vstoupit na to samé pole

hráči tahají pouze vlastními kameny, nikoliv kameny spoluhráče, a ani o kolíky se nemohou dělit

hráč může spoluhráče osvobodit, pokud obsadí jeho startovní pole, neboť má povoleno v takovém případě nasadit zde jeho kámen

hráč může na neutrálních a soupeřových startovncích polích osvobozovat vlastní sebrané kameny

Varianta pravidel "Advanced"

a) šachovnice nemá okraje (je cylindrycká)

b) na začátku hry má každý hráč 24 normálních kolíků a jeden superkolík

c) je-li nějaký kámen vybaven superkolíkem, je možno před vlastním tahem provést navíc tah tímto kamenem, a to pouze ve směru superkolíku (platí i vícenásobně, tzn. např. kdyby měl nějaký kámen 2 superkolíky, je možno s ním vykonat 2 tahy navíc, každý ve směru jednoho superkolíku)



Fische Fluppen Frikadellen

Stručná charakteristika

jedná se společenskou obchodní hru

Obsah

hrací plán

• síť 12 obchodů propojená cestami a na cesty navazující říční síť kanálů s přístavy

• stupnice ceny zboží

36 karet obchodníků

5 figurek jednotlivých hráčů

65 koleček zboží

• cigarety

• flašky

• hambáče

• fenikl

• delfíny

6 koleček aktuální ceny zboží, pro každé zboží jedno kolečko

kolečka speciálních akcí:

• +2 pohyby (3x)

• obchodník (2x)

• změna kurzu (2x)

• výměna zboží (2x)

• blokáda obchodníka (2x)

15 koleček bůžků

6 destiček přívozů

peníze

Zahájení

balíček karet se zamíchá a vylosuje se z něj jedna karta, k ní se vybere 11 dalších karet po řadě jdoucích čísel, přičemž po 36 je další v řadě 1

přívozy se položí na přístavy s kotvou

na stupnici ceny zboží se nastaví počáteční aktuální cena zboží na 50

vybraní obchodníci se zamíchají a náhodně rozmístí do obchodů

každý obchodník, který produkuje nějaké zboží, vyprodukuje jedno zboží - viz obchodování

každý hráč si vybere jednu figurku

každý hráč si vylosuje 2 speciální akce, jednu si nechá, druhou vrátí do banku, a to tak, aby nic z toho soupeři neviděli

každý hráč dostane 150 peněz

hráči nasadí svoje figurky na pole s 2 přístavy

hráči si mezi sebou určí, kdo začne

Průběh kola

hráči se střídají v tazích po směru hodinových ručiček

tah hráče spočívá v pohybu figurky po hracím plánu - viz pohyb figurek, každý hráč může udělat 0 až 3 pohyby

pokud na konci tahu figurka skončí v nějakém obchodě, provede se akce obchodování - viz obchodování

Závěr hry

cílem hry je shromáždit 3 bůžky, komu se během hry podaří koupit 3 bůžky, vyhrál a hra okamžitě končí

Pohyb figurek

hráč má k dispozici až 3 pohyby, s vyjímkou 1. kola, kdy, aby se vyvážila výhoda začínajícího hráče, má 1. hráč 3 pohyby, 2. hráč 4 pohyby, 3.hráč 5 pohybů, atd.

základní druh pohybu je posun figurky na sousední pole v libovolném směru, přičemž obchod se považuje též za pole

druhý možný způsob pohybu je cesta přívozem po řece

pokud je v přístavu zaparkován přívoz, nástup a výstup figurky z pole přístavu na přívoz je zadarmo

přesun přívozu s vlastní figurkou z přístavu do libovolného sousedního přístavu je jeden pohyb

přesun přívozu bez pasažéra z přístavu do libovolného sousedního přístavu je jeden pohyb, navíc hráč musí zaplatit 10 peněz

pokud hráč vstoupil na pole, kde už je figurka protivníka, má tento pohyb zadarmo, týká se i přístavů

pokud hráč přesune přívoz do přístavu, kde už nějaký přívoz je zaparkován, má tento pohyb zadarmo

v jednom přístavu může být zaparkován nejvýše jeden přívoz, a ani nelze vystoupit figurkou z přívozu do přístavu, které je obsazeno nějakým jiným přívozem

na konci tahu nesmí figurka zůstat na přívozu

pokud je na začátku tahu figurka v nějakém obchodu, musí během tahu z tohoto obchodu odejít a nesmí se do něj vrátit

Obchodování

Existují 3 typy obchodníků, které lze rozeznat podle typů symbolů zobrazených na kartách.

1.typ obchodníka umožňuje provádět nákupy a prodeje zboží:

• v levé části má uveden symbol zboží, které jednak produkuje, a zároveň potom tuto produkce prodává (s ozubeným kolem)

• v pravé části má uveden symbol zboží, které lze u něj prodat (s penízem)

• vyprodukované zboží se umísťuje na symbol produkce

• hráč může prodávat a nakupovat v libovolném pořadí, nakupovat lze pouze to zboží, co je právě na obchodníkovi umístěno (skladováno)

• cena nákupu = (cena na stupnici cen zboží na řádku o počet kusů skladovaného zboží pod řádkem aktuální ceny zboží) x nakupovaný počet kusů zboží

• cena prodeje = aktuální cena na stupnici cen zboží x prodávaný počet kusů zboží

• po prodeji se cena na stupnici cen zboží snižuje o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou dolů (narozdíl od toho se při nákupu zboží neděje s akt. cenou nic)

2.typ obchodníka umožňuje vyměňovat jeden druh zboží za jiný:

• v levé části má uveden symbol zboží, které příjmá

• v pravé části má uveden symbol zboží, které vydává, v počtu kusů, které vydá za jeden příjmutý kus (většinou se jedná o výhodnou výměnu za 1 příjmutý 2 vydané)

• maximálně může hráč dát k výměně 2 své kusy zboží

3.typ obchodníka umožňuje nakupovat bůžky

• v dolní části má pomocí geometrických symbolů vyznačeny počty a druhy zboží, které je mu třeba zaplatit, aby vydal hráči bůžka (např dvě kolečka a jeden čtvereček znamená 2 kusy jednoho druhu zboží a jeden kus dalšího druhu zboží)

• v jednom kole hráč může získat maximálně jednoho bůžka

• cena na stupnici cen prodaného zboží se snižuje o počet řádků uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou dolů

• hráč, který koupil bůžka, si vylosuje 2 speciální akce, jednu si nechá, druhou vrátí do banku, a to tak, aby nic z toho soupeři neviděli

u obchodníka 1. a 2. typu je v dolní části uvedena doplňková akce obchodníka

• tato akce se musí povinně vykonat v rámci akce obchodování, a to vždy jako poslední akce

• obvykle jsou zde uvedeny jedna ze 2 standardních akcí: produkce určitého druhu zboží, zvýšení aktuální ceny určitého druhu zboží

• produkce zboží se provede tak, že na každého obchodníka, který toto zboží produkuje, se umístí jeden kus tohoto zboží, není-li zboží dost, produkce se neprovede a zvýší se místo produkce cena zboží

• zvýšení aktuální ceny zboží se provede tak, že cena na stupnici cen zboží se zvýší o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou nahoru, v případě, že cena již nejde více zvýšit, provede se místo zvýšení produkce (toto pravidlo by teoreticky mohlo hru zacyklit, v tom případě je hra prohlášena za remis a hraje se nová hra)

hráč, který získal nějaké zboží u obchodníka, je drží u sebe, maximálně takhle může držet 7 kusů zboží, a to v jakémkoliv okamžiku hry

Obchodníci se speciálními vlastnostmi

číslo 8 - vymění libovolné jedno zboží za libovolné 2 zboží, max. lze takto vyměnit pouze 1 zboží

číslo 16 - prodává libovolné zboží za aktuální cenu na stupnici cen zboží, max. lze takto koupit pouze 1 zboží

číslo 25 - vymění libovolné jedno zboží za libovolné jiné zboží s vyšší aktuální cenou

Speciální doplňkové akce obchodníka

"symbol produkce s bednou a 2x" - provede se dvojnásobná produkce hráčem vybraného zboží

"symbol produkce s bednou" - provede se dvojnásobná produkce hráčem vybraného zboží

"bedna s oboustarnnou šipkou" - zvedne nebo klesne aktuální cena zboží dle hráčova výběru, a to o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou nahoru resp. dolů

"bedna s šipkou dolů" - klesne aktuální cena zboží dle hráčova výběru, a to o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou dolů

"bedna s penízem" - hráč může prodat jedno libovolné zboží za aktuální cenu, následkem toho klesne aktuální cena tohoto zboží o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou dolů

"bedna s cedulkou 50" - hráč může koupit libovolné jendo zboží za 50 peněz

"bedna se stužkou" - jestliže existuje právě jedno zboží s nejlevnější aktuální cenou, může si hráč od tohoto zboží vzít jeden kus zadarmo

"2 symboly produkce se stánky" - hráč si vybere 2 obchodníky, kteří vyprodukují zboží

"3 šipky nahoru" - aktuální ceny všech zboží vzrostou o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou nahoru

"firurka se šipkou" - hráč si vybere figurku jednoho ze soupeřů a vykoná s ní jeden pohyb

"přívoz na vodě" - hráč si vybere jeden přívoz a vykoná s ním jeden pohyb

"šipka s obláčkem" - v dalším tahu má hráč o 3 pohyby navíc.

"oboustranná šipka obklopená bednami" - vyměň 2 obchodníkům zboží na nich umístěné (možno zvolit i obchodníka, který žádné zboží nemá)

"oboustranná šipka mezi 2 stánky" - vyměň 2 obchodníky na hracím plánu (nelze vyměnit tohoto obchodníka a obchodníka s bůžky)

Speciální akce

hrají se kdykoliv během hráčova tahu, a to v libovolném počtu

"cedulka sorry..." - hráč si vybere jednoho obchodníka (vyjma obchodníka s bůžky) a zavře mu na jedno celé kolo obchod

"ruka s penízem" - hráč si může koupit jedno zboží od druhého hráče za aktuální cenu, za podmínky že se jehoi figurka nachází na tom samém poli

"ohnivá stopa" - hráč má v tomto kole 2 pohyby navíc

"bedna s oboustrannou šipkou" - zvedne nebo klesne aktuální cena zboží dle hráčova výběru, a to o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou nahoru resp. dolů

"oboustranná šipka mezi 2 bednama" - vyměň si jedno svoje zboží za jiné


Dos Rios

Stručná charakteristika

Jednoduchá strategická hra se značnou dávkou taktiky. Hráči farmaří v Mexiku, přičemž se snaží hlavně úpravami toků řek získat co nejvíc peněz za sklizenou úrodu.

Počet hráčů

2-4

Obsah

hrací plán, skládají se ze 4 okrajových dílů hor, města a 2 dílů cest a sady vnitřních dílů

na hracím plánu jsou zobrazeny:

• město

• 2 boční cesty vycházející z města směrem k horám

• 2 jezera rozkládající se v sousedství města

• hory

• 2 horská plesa, v každém plese pramení jedna řeka (Rio Grande - zelená a Rio Moreno - hnědá) jedním ze 2 naznačených možných odtoků

• vnitřní 6-úhelníková pole vrchoviny

• vnitřní 6-úhelníková pole lesa, kde se dá těžit dřevo

• vnitřní 6-úhelníková pole pole, na každém poli pole se dá pěstovat jeden ze 3 možných druhů plodin

• jednotlivé druhy krajin mají definovaný atribut výšku tak, že nejvyšší jsou hory, potom vrchovina, les, pole, a nejníže je jezero, město a cesty

dřeva (dřívka)

6 kamenů farmářů, 2 kameny farem a 1 kámen haziendy ve 4 barvách

karty

peníze

říční dílky

Zahájení

sestaví se hrací plán, jednotlivé vnitřní díly hracího plánu se sestaví náhodně

každý hráč si zvolí jednu barvu a vezme si kameny této barvy

karty se zamíchají, vedla hracího plánu se vyloží o kartu víc, než je počet hráčů, vedle nich se položí balíček rubem nahoru otočených zbylých karet (pokud je mezi vyloženými kartami karta banditů, zamíchá se zpátky do balíčku a vybere se místo ní jiná)

hráči určí, která z pozic, kde jsou vyloženy karty, je první, důsledkem čehož následující sousední pozice jsou postupně druhá, třetí, ..., až poslední

pomocí říčních dílků se postaví počáteční tok obou řek - viz stavba toku řek

všichni hráči si vezmou 2 dřeva, ale žádné peníze

hráči určí počátečního hráče

hráči postupně ve směru hodinových ručiček od počátečního hráče nasazují 3 svoje farmáře na neobsazená vnitřní pole hracího plánu

zbylé 3 farmáře hráči umístí do města

Průběh hry

hráči se postupně po směru hodinových ručiček střídají v tazích

v jednom tahu může hráč provést 6 pohybových akcí:

• přesun farmáře na sousední vnitřní pole je jedna pohybová akce

• přesun farmáře z/do města na/ze sousední vnitřní pole je 1 pohybová akce

• přesun farmáře z/na cesty na/ze sousední vnitřní pole je 1 pohybová akce

• přesun farmáře z/do města na/z cestu je jedna pohybová akce

• přesun farmáře z města na vlastní haziendy jsou 2 pohybové akce během těchto 6 akcí hráč dále smí (a nestojí to žádnou poybovou akci):

• postavit farmu nebo haziendu (max. 2 stavby v jednom kole) - viz stavba budov

• přehradit řeku dřevem (neomezeně krát, max. je dáno počtem vlastněných dřev) - viz přehrazení řeky

na konci svého tahu hráč určí, zda chce, aby karta vyložená na první pozici se vyhodnotila,

pokud ano:

• karta se vyhodnotí

• poté se zahodí do odkládacího balíčku

• ostatní vyložené karty se posunou na pozici o 1 vyšší

• na poslední pozici se dolízne z balíčku nová karta

• jsou-li dolíznutou kartou bandité, provede se ihned přepadení bandity - viz přepadení bandity, a potom se dolízne další karta

pokud ne:

• karta z první pozice se přesouvá na poslední pozici a ostatní karty se přesouvají na pozici o jedna vyšší

Přesun farmáře

farmář nesmí vstoupit do hor a na jezero, smí se pohybovat pouze po vnitřních 6-úhelníkových polích, po poli města a po polích cest

farmář nesmí vstoupit na vnitřní pole, pokud:

• na tomto poli stojí hazienda soupeře,

• na tomto poli stojí farmář soupeře, kterého není schopen sebrat

• na tomto poli stojí už 2 vlastní farmáři

pokud farmář vstoupí na pole, kde stojí farma soupeře, musí toto pole během aktuálního tahu hráče opustit

farmář sebere farmáře soupeře vstupem na vnitřní pole, kde tento farmář stojí, pokud:

• na poli nestojí farma tohoto soupeře, ani jiný farmář tohoto soupeře a farmář soupeře se před tímto pohybem nacházel na poli s nižší krajinou

2 farmáři seberou farmáře soupeře vstupem na pole, kde tento farmář stojí, pokud:

• na poli nestojí farma tohoto soupeře, ani jiný farmář tohoto soupeře

2 farmáři seberou 2 farmáře soupeře vstupem na pole, kde tito farmáři stojí, pokud:

• na poli nestojí farma tohoto soupeře a farmáři soupeře se před tímto pohybem nacházeli na poli s nižší krajinou

sebrané farmáře soupeře hráč položí do města

Stavba toku řek

řeka se staví postupně od pramene po ústí po jednotlivých polích pomocí říčních dílků

jednotlivé říční dílky musí na sebe navazovat, první říční dílek musí navazovat na pramen, poslední říční dílek musí ústit do jezera nebo města

při stavbě toku řeky v rámci jednoho vnitřního pole řeka vtéká do tohoto pole jednou ze 3 horních hran (bližších horám) tohoto pole a může vytékat pouze jednou ze 3 dolních hran (bližších městu) tohoto pole, navíc taková hrana nesmí být přehrazená a nesmí vyvádět řeku ven z plánu na pole cesty

při stavbě je možné vést řeku pouze do takové nepřehrazené dolní hrany, jejíž navazující pole nemá vyšší druh krajiny než navazující pole některé z dalších nepřehrazených dolních hran

je povoleno toky obou řek spojit, spojený tok se pak počítá při vyhodnocení karet oběma řekám, spojený tok již nelze níže opět rozpojit - připojením toku řeky k druhé řece stavba řeky též končí

Stavba budov

postavit budovu lze pouze na poli, kde má hráč farmáře a kde již nestojí žádná další budova

stavba haziendy stojí hráče 1000 peněz, stavba farmy stojí 500 peněz

Přehrazení řeky

řeka se smí přehradit dřevem pouze na hraně pole, kde má hráč farmáře, a pouze v tom případě, pokud se tím u některého pole nezablokují všechny dolní hrany, kudy řeka může téct

je povoleno přehradit hranu pole, kde momentálně žádná řeka neteče

poté, co hráč přehradil tok řeky, přestaví tok řeky od místa, kde řeku přehradil, až po její ústí

Vyhodnocení karet

karta s plodinou - za každé pole s příslušnou plodinou, kterým protéká řeka, dostává každý hráč, který takové pole obsadil farmářem nebo budovou, 100 peněz z banku

karta s lesem - za každé pole s lesem, kterým protéká řeka, dostáva každý hráč, který takové pole obsadil farmářem nebo budovou, 1 dřevo

karta s řekou - za každé pole s příslušnou plodinou, kterým protéká tato řeka, dostává každý hráč, který takové pole obsadil farmářem nebo budovou, 100 peněz z banku, za každé pole s lesem, kterým protéká tato řeka, dostáva každý hráč, který takové pole obsadil farmářem nebo budovou, 1 dřevo

Přepadení bandity

Bandité seberou 3 nejvýšše umístěné farmáře na příslušné řece. Z pole, kde jsou 2 farmáři, seberou pouze jednoho z nich, farmář na poli s haziendou nelze sebrat, sebraní farmáři se přemístí do města

Konec hry

vyhrává hráč, který první postavil všechny 4 farmy a haziendu, nebo 3 farmy a haziendu a všechny budovy má právě umístěné na řece