Trax

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče

Přejít na: navigace, hledání
Počet hráčů 2
Doporučený věk 10
Délka hry 20 až 45 minut
Autor David Smith
Vydání
1981 US Playing Card Co. Trax

Obsah

Pravidla

Herní materiál

  • 64 čtvercové kameny (z jedné strany je křížem pÅ™es sebe černá a bílá čára, z druhé pak ve dvou protilehlých rozích bílý a černý oblouk o polomÄ›ru poloviny délky strany čtverce)


Cíl hry

  • buď sestavit z linek své barvy uzavÅ™ený obraze (kruh, ovál či jiný uzavÅ™ený nepravidelný tvar)
  • nebo dosáhnout svisle či vodorovnÄ› dvou protilehlých okrajů pomyslné hrací desky a spojit je linií své barvy.


Průběh hry

  • Hráči si pÅ™ed hrou rozdÄ›lí barvy – černou nebo bílou.
  • Hráči střídavÄ› po jednom kameni vkládají kameny do pole. Mohou si vybrat, kterou stranou nahoru je otočí zda s rovnými či kulatými linkami. Snaží se ze své barvy vytvoÅ™it obrazec, nebo mohou pokračovat i v barvÄ› soupeÅ™e a jeho linii stočit. Kameny se musí pokládat tak, aby vždy navazovaly (obr. 1) na sebe s dál tvoÅ™ili linii alespoň v jedné či je-li to možné v obou barvách. Jednou položené kameny už se dál neposunují.

doplnit obrázek

  • Hraje se na „pomyslné“ hrací desce 8 x 8. Pomyslné proto, že nikde není určeno, zda to je 8 polí nalevo, napravo, dolů či nahoru. Jakmile jsou vÅ¡ak kameny (byÅ¥ i klikatÄ›) svisle či vodorovnÄ› položeny tak, že to určí hranice hrací desky, okraje této pomyslné hrací desky se nesmí pÅ™ekročit. Je-li už ve hÅ™e více kamenů, musí se spočítat, kam až sahají (obr. 3).
  • Vynucené tahy – znamenají, že vznikne-li situace, že na dané místo se může dát kámen, aby linie na sebe navazovaly, jen jediným možným způsobem (nelze nijak natočit, nebo dát druhou stranou), musí (!) se nezávisle na tahu tento kámen do hry na desku dát. Může se stát, že tÄ›chto „vynucených“ kamenů může být najednou i více (obr. 2).

doplnit obrázek


Konec hry

1. možnost
Jeden z hráčů vytvoří uzavřenou smyčku. Hráč jehož barvy je smyčka zvítězil.

2. možnost
Nikdo nevytvoří uzavřený obrazec, ale jeden hráč (obr. 3) spojí linií jedné barvy dvě protilehlé strany pomyslné hrací desky, která je 8 x 8. Vyhrává hráč kterému patří tato barva.

doplnit obrázek


Strategie

Nezapomínat na vynucené tahy, mnohdy rozhodnou celou hru !!!

Nejrychlejší prohra - na desku je položen základní kámen (D). Bílý k němu položí další (E) tak, že vytvoří v bílé barvě půlkruh. Černý si toho nevšimne a kámen dá na místo F, tvoří svou černou linii. Bílý položí kámen na místo G. Následný tah už je vynucený (kámen na místo H). Dojde k uzavření linie – vznikne bílý kruh. Bílý vyhrává.

doplnit obrázek

Odkazy