Thurn und Taxis

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Verze z 8. 6. 2011, 13:55, kterou vytvořil Admin (diskuse | příspěvky) (revet)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Tut.jpg
Jiné názvy Poštovní kurýr
Počet hráčů 2-4
Doporučený věk 10
Délka hry 60 minut
Autor Karen Seyfarth
Andreas Seyfarth
Vydání
2006 Hans im Glück Thurn und Taxis
2006 Albi Poštovní kurýr
Ocenění Spiel des Jahres 2006 - vítěz, Deutscher Spiele Preis 2006 - 2. místo, Hra roku 2007 - vítěz

Šlechtický rod Thurnů-Taxisů provozoval první poštovní síť ve Svaté říši římské. Podobně jako oni, i hráči se snaží vybudovat vlastní síť poštovních stanic, která bude rozlehlejší a bude lépe pokrývat říšské země než sítě protivníků.

Hlavním mechanismem hry je vykládání karet měst vedle sebe do řady, která odpovídá souvislé trase na mapě. Hráč se po každém tahu může rozhodnout, zda si nechá cestu obodovat, nebo zda ji nechá rozestavěnou. Pokud k ní ale v příštím tahu nebude mít co přiložit, musí ji celou zahodit a začít znova.

Body hráč získává za délku cesty, za pokrytí všech zúčastněných zemí, za pokrytí všech měst v jedné zemi apod. Důležitou roli také hraje to, zda hráč daného cíle dosáhl jako první. Na konci se od dosažených bodů odečtou poštovní stanice (domečky), které hráč nestihl postavit.

Pravidla

Herní materiál

  • Herní plán – místa pro položení jednotlivých věcí jsou označena
  • 80 zastoupení (domečky po 20 ve čtyřech barvách)
  • 4 karty označení hráče (hostinec)
  • 20 karet kočárů
  • 66 karet měst (22 měst po třech)
  • Bonusy (žetony)
  • 4x přehled pravidel
  • pravidla

Příprava a začátek hry

  • Každý hráč obdrží
    • domečky ve své barvě,
    • kartu označení hráče ve své barvě,
    • přehled pravidel.
  • Bonusy se položí na příslušná pole dle označení na rubu na herní plán. Jsou seřazeny podle velikosti, nejnižší dole.
  • Karty měst se zamíchají a 6 z nich se vyloží na herní plán jako nabídka měst.
  • Karty kočárů se roztřídí podle čísel a rozloží se lícem nahoru do hromádek v horní části herního plánu.
  • Nejmladší hráč začíná.


Průběh a cíl hry

Každý hráč buduje přepravní společnost. Hráči se snaží mít ve městech co nejvíce domečků, sesbírat co nejvíce kočárů a bonusů. Hra končí v kole, kdy některý z hráčů získá sedmý kočár nebo má na plánu umístěny všechny domečky (poslední kolo se dohrává). Vyhraje ten, kdo má nejvíc vítězných bodů.

Hraje se dokola, hráč na tahu udělá popořadě tyto akce:

  1. Musí si vzít jednu kartu města.
  2. Musí vyložit jednu kartu města z ruky před sebe.
  3. Může si započítat body za vyloženou cestu – uzavřít ji.

Kromě toho může hráč během svého tahu požádat o pomoc maximálně jednoho z úředníků. Postupně k jednotlivým fázím:


Dolíznutí karty města

Hráč si může vzít jednu z vyložených nebo vrchní kartu doplňovacího balíčku měst. Karty v nabídce se ihned doplní do šesti. Když balík dojde, tak se přemíchá odhazovací balík.

V této fázi může hráči pomoci poštmistr takto: Hráč si podruhé vezme kartu podle stejných pravidel. Pokud na začátku tahu hráč nemá žádnou kartu města, musí pomoc poštmistra využít. (V prvním kole tedy využije poštmistra každý hráč.)

V této fázi může hráči pomoci správce takto: Před tažením karty se zahodí všechny karty v nabídce a dolížou nové.


Vyložení karty města

Hráč před sebou tvoří jednu řadu karet měst - cestu. Kartu do cesty lze přiložit podle následujících pravidel:

  • přikládá se na začátek nebo na konec cesty (vlevo nebo vpravo)
  • karty ležící vedle sebe musí být karty měst, která jsou na plánu spojena cestou
  • každé město může být v cestě jen jednou
  • do prázdné cesty lze přiložit cokoli (tím se cesta založí)

Pokud hráč nemůže nebo nechce přiložit kartu k cestě, může jí zrušit (celou ji zahodí) a založí položením karty cestu novou.

V této fázi může hráči pomoci vozka takto: Hráč může vyložit druhou kartu podle stejných pravidel.


Uzavření cesty

Hráč si může započítat a uzavřít svoji vyloženou cestu.

Cesta musí obsahovat alespoň tři karty měst. Hráč provede postupně tyto akce:

  1. Stavba zastoupení
  2. Dostane bonus
  3. Dostane nový kočár
  4. Vyhodí karty tvořící cestu a karty v ruce tak, aby mu v ní zůstaly maximálně tři.


Stavba zastoupení

Jsou dvě možnosti:

  • Umístit jedno zastoupení do každé země, kterou cesta prochází.
  • Umístit zastoupení do všech měst jedné země.

Vždy se ale jedná jen o města, kterými uzavíraná cesta prochází.

V každém městě může být jen jedno zastoupení každé barvy, pokud by se měl na takové místo postavit druhý, prostě se tam nedává. Naopak zastoupení ostatních hráčů ve stejném městě být mohou.

Příklad 1: Hráč ukončil cestu Sigmaringen, Stuttgart, Nürnberg, Regensburg, Ingolstadt a Augsburg. Hráč se rozhodne umístit jedno zastoupení do každé země, kterou cesta prochází. V Hohenzollernu a Württembersku je volba jasná, protože z těchto zemí je na cestě jen jedno město (Sigmaringen a Stuttgart). V Bavorsku je jich více, hráč se rozhodne postavit zastoupení v Ingolstadtu (do zbylých třech měst už tedy postavit nemůže).

Příklad 2: Stejně jako v předchozím příkladě hráč ukončil cestu Sigmaringen, Stuttgart, Nürnberg, Regensburg, Ingolstadt a Augsburg. Tentokrát se hráč se rozhodne umístit zastoupení do všech měst jedné země - konkrétně do Bavorska. Postaví tedy zastoupení do Nürnbergu, Regensburgu, Ingolstadtu a Augsburgu. Do Sigmaringen a Stuttgartu už zastoupení dát nemůže.


Získání bonusu

Pokud nasazením domečků hráč dosáhl některé z následujících situací, získá příslušný bonus. Pokud už bonus není k dispozici, má hráč smůlu. Bonusy mají hráči vyloženy otevřeně před sebou.


Bonusy za délku cesty
  • Má-li uzavíraná cesta alespoň 5 měst, dostane hráč bonus s příslušným číslem.
  • Pokud takový bonus na stole není, dostane nejbližší nižší bonus.
  • Pokud i všechny nižší bonusy jsou vybrány, hráč si nebere nic.
  • Hráč si nemůže vzít nižší bonus, než umožňují výše uvedená pravidla, i kdyby to pro něj bylo výhodné.


Bonusy za země
  • Má-li hráč zastoupení ve všech městech nějaké země (nebo dvojice zemí), získá bonus této země (dvojice zemí). Jak jsou země ve dvojicích, je patrno z kartiček bonusů.
  • Má-li hráč alespoň jeden domeček ve všech zemích, získá bonus za diverzitu.
  • Pokud bonus na stole není, hráč nedostane nic.
  • Hráč nemůže mít dva stejné bonusy země.


Bonus za ukončení hry
  • Kdo způsobí konec hry, dostane tento bonus.


Získání nového kočáru

Když je cesta alespoň tak dlouhá jako hodnota nejnižší karty kočáru, kterou hráč ještě nemá, hráč si tuto kartu vezme. Není tedy dovoleno přeskočit nějaké karty kočáru, i kdyby tomu délka cesty odpovídala. Hráč musí sbírat karty postupně.

Poznámka: Braní karet kočáru nijak nezávisí na tom, jak jste stavěli zastoupení.

V této fázi může hráči pomoci kolář takto: K délce své cesty si pro účely získání karty kočáru přičte dvě. (Na pravidlech braní karet kočáru se ale jinak nic nemění.)


Konec hry

Jak již bylo řečeno, hra končí v kole, kdy některý z hráčů získá sedmý kočár nebo má na plánu umístěny všechny domečky (poslední kolo se dohrává). Hráči se počítají vítězné body za:

  • Jeho nejvyšší kartu kočáru
  • Součet všech hráčových bonusů
  • Odečte se počet hráčových zastoupení, které neumístil na desku.

Vyhraje ten, kdo má nejvíc vítězných bodů, v případě rovnosti vyhrává hráč, který má bonus za konec hry, nebo hráč, který je k němu nejblíže (po směru hraní).


Odkazy