Thurn und Taxis

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Tut.jpg
Jiné názvy Poštovní kurýr
Počet hráčů 2-4
Doporučený věk 10
Délka hry 60 minut
Autor Karen Seyfarth
Andreas Seyfarth
Vydání
2006 Hans im Glück Thurn und Taxis
2006 Albi Poštovní kurýr
Ocenění Spiel des Jahres 2006 - vítěz, Deutscher Spiele Preis 2006 - 2. místo, Hra roku 2007 - vítěz

Šlechtický rod Thurnů-Taxisů provozoval první poštovní síť ve Svaté říši římské. Podobně jako oni, i hráči se snaží vybudovat vlastní síť poštovních stanic, která bude rozlehlejší a bude lépe pokrývat říšské země než sítě protivníků.

Hlavním mechanismem hry je vykládání karet měst vedle sebe do řady, která odpovídá souvislé trase na mapě. Hráč se po každém tahu může rozhodnout, zda si nechá cestu obodovat, nebo zda ji nechá rozestavěnou. Pokud k ní ale v příštím tahu nebude mít co přiložit, musí ji celou zahodit a začít znova.

Body hráč získává za délku cesty, za pokrytí všech zúčastněných zemí, za pokrytí všech měst v jedné zemi apod. Důležitou roli také hraje to, zda hráč daného cíle dosáhl jako první. Na konci se od dosažených bodů odečtou poštovní stanice (domečky), které hráč nestihl postavit.

Pravidla

Herní materiál

  • Herní plán – místa pro položení jednotlivých věcí jsou označena
  • 80 zastoupení (domečky po 20 ve čtyřech barvách)
  • 4 karty označení hráče (hostinec)
  • 20 karet kočárů
  • 66 karet měst (22 měst po třech)
  • Bonusy (žetony)
  • 4x přehled pravidel
  • pravidla

Příprava a začátek hry

  • Každý hráč obdrží
    • domečky ve své barvě,
    • kartu označení hráče ve své barvě,
    • přehled pravidel.
  • Bonusy se položí na příslušná pole dle označení na rubu na herní plán. Jsou seřazeny podle velikosti, nejnižší dole.
  • Karty měst se zamíchají a 6 z nich se vyloží na herní plán jako nabídka měst.
  • Karty kočárů se roztřídí podle čísel a rozloží se lícem nahoru do hromádek v horní části herního plánu.
  • Nejmladší hráč začíná.


Průběh a cíl hry

Každý hráč buduje přepravní společnost. Hráči se snaží mít ve městech co nejvíce domečků, sesbírat co nejvíce kočárů a bonusů. Hra končí v kole, kdy některý z hráčů získá sedmý kočár nebo má na plánu umístěny všechny domečky (poslední kolo se dohrává). Vyhraje ten, kdo má nejvíc vítězných bodů.

Hraje se dokola, hráč na tahu udělá popořadě tyto akce:

  1. Musí si vzít jednu kartu města.
  2. Musí vyložit jednu kartu města z ruky před sebe.
  3. Může si započítat body za vyloženou cestu – uzavřít ji.

Kromě toho může hráč během svého tahu požádat o pomoc maximálně jednoho z úředníků. Postupně k jednotlivým fázím:


Dolíznutí karty města

Hráč si může vzít jednu z vyložených nebo vrchní kartu doplňovacího balíčku měst. Karty v nabídce se ihned doplní do šesti. Když balík dojde, tak se přemíchá odhazovací balík.

V této fázi může hráči pomoci poštmistr takto: Hráč si podruhé vezme kartu podle stejných pravidel. Pokud na začátku tahu hráč nemá žádnou kartu města, musí pomoc poštmistra využít. (V prvním kole tedy využije poštmistra každý hráč.)

V této fázi může hráči pomoci správce takto: Před tažením karty se zahodí všechny karty v nabídce a dolížou nové.


Vyložení karty města

Hráč před sebou tvoří jednu řadu karet měst - cestu. Kartu do cesty lze přiložit podle následujících pravidel:

  • přikládá se na začátek nebo na konec cesty (vlevo nebo vpravo)
  • karty ležící vedle sebe musí být karty měst, která jsou na plánu spojena cestou
  • každé město může být v cestě jen jednou
  • do prázdné cesty lze přiložit cokoli (tím se cesta založí)

Pokud hráč nemůže nebo nechce přiložit kartu k cestě, může jí zrušit (celou ji zahodí) a založí položením karty cestu novou.

V této fázi může hráči pomoci vozka takto: Hráč může vyložit druhou kartu podle stejných pravidel.


Great cmomon sense here. Wish I’d thought of that.

Konec hry

Jak již bylo řečeno, hra končí v kole, kdy některý z hráčů získá sedmý kočár nebo má na plánu umístěny všechny domečky (poslední kolo se dohrává). Hráči se počítají vítězné body za:

  • Jeho nejvyšší kartu kočáru
  • Součet všech hráčových bonusů
  • Odečte se počet hráčových zastoupení, které neumístil na desku.

Vyhraje ten, kdo má nejvíc vítězných bodů, v případě rovnosti vyhrává hráč, který má bonus za konec hry, nebo hráč, který je k němu nejblíže (po směru hraní).


Odkazy