OsadnÃci z Katanu - Die Fischer von Catan
z deskovehry.cz - od hráÄů pro hráÄe
Je rozÅ¡ÃÅ™enÃm hry | OsadnÃci z Katanu | |||
PoÄet hráÄů | 2-4 | |||
DoporuÄený vÄ›k | 10 | |||
Délka hry | 60 až 120 minut | |||
Autor | Klaus Teuber | |||
Vydánà |
|
Toto rozÅ¡ÃÅ™enà vyÅ¡lo v Äasopise Spielbox 5/2005.
Obsah |
Hernà materiál
• 30 kartiÄek ryb – 11× jedna ryba, 10× dvÄ› ryby, 8× tÅ™i ryby, 1× Stará bota
• 6 lovišť ryb s ÄÃsly 4, 5, 6, 8, 9 a 10
PÅ™Ãprava hry
• Základnà hra se připravà jako obvykle.
• KartiÄky ryb se zamÃchajà a položà lÃcem dolů jako zásobnà hromádka vedle karet surovin.
• Na každý rámeÄek se do jednoho volného vrcholu umÃstà jedno loviÅ¡tÄ› ryb.
Pravidla hry
Hraje se podle pravidel základnà hry s následujÃcÃmi zmÄ›nami:
Každé loviÅ¡tÄ› ryb vytvářà ze třà kÅ™ižovatek na pobÅ™ežà oblasti rybolovu. Jestliže si hrÃ¡Ä postavà vesnici na jedné z kÅ™ižovatek v oblasti rybolovu, může si vzÃt kartiÄku ryb vždy, když padne ÄÃslo znázornÄ›né na pÅ™ÃsluÅ¡ném loviÅ¡ti. Kdo zÃská kartiÄku ryb, položà ji pÅ™ed sebe lÃcem dolů.
Pokud má hrÃ¡Ä u loviÅ¡tÄ› ryb postavené mÄ›sto, zÃská dvÄ› kartiÄky ryb, jestliže padne ÄÃslo daného loviÅ¡tÄ›. Jestliže si hrÃ¡Ä na zaÄátku hry v zakládacà fázi postavà druhou vesnici na kÅ™ižovatce v oblasti rybolovu, dostane navÃc ke kartám surovin i jednu kartiÄku ryb.
Na kartiÄkách ryb jsou zobrazeny jedna, dvÄ› nebo tÅ™i ryby. Ve své fázi stavÄ›nÃ/obchodovánà může hrÃ¡Ä kartiÄky ryb odložit, aby pro sebe zÃskal urÄitou výhodu. ÄŒÃm vÃce ryb je na kartiÄkách dohromady zobrazeno, tÃm je výhoda vÄ›tÅ¡Ã:
2 ryby: HrÃ¡Ä smà pÅ™esunout zlodÄ›je zpÄ›t na poušť (nesmà si vzÃt kartu suroviny od žádného z hráÄů, kteřà majà na kÅ™ižovatce hraniÄÃcà s pouÅ¡tà postavenou vesnici Äi mÄ›sto).
3 ryby: HrÃ¡Ä si smà vzÃt jednu kartu suroviny od nÄ›kterého ze spoluhráÄů.
4 ryby: HrÃ¡Ä si smà vzÃt libovolnou kartu suroviny z banku.
5 ryb: HrÃ¡Ä smà okamžitÄ› zdarma postavit jednu silnici.
7 ryb: HrÃ¡Ä zÃská zdarma jednu akÄnà kartu.
KartiÄky ryb nelze rozměňovat. Jestliže hrÃ¡Ä vynaložà vÃce ryb, než kolik daná výhoda vyžaduje, nadpoÄetné ryby propadajÃ. V jednom tahu lze zÃskat i vÃce výhod, ale za každou z nich je tÅ™eba platit zvlášť; nenà možné zaplatit vÅ¡echny najednou, aby se zamezilo propadnutà ryb.
PÅ™Ãklad: HrÃ¡Ä vlastnà 2 kartiÄky se tÅ™emi rybami a 1 kartiÄku se dvÄ›ma rybami. V jednom tahu za nÄ› může zÃskat napÅ™. 2 výhody za tÅ™i ryby a 1 za dvÄ› ryby nebo 1 výhodu za pÄ›t ryb a 1 za tÅ™i ryby, aniž by nÄ›jaká ryba pÅ™iÅ¡la nazmar. Nemůže vÅ¡ak takto beze ztrát zÃskat 2 výhody za ÄtyÅ™i ryby.
HrÃ¡Ä smà mÃt v jednom okamžiku nanejvýš 7 kartiÄek ryb. Pokud by mÄ›l zÃskat dalšà kartiÄku/kartiÄky, může nanejvýš jednu novÄ› zÃskanou kartiÄku vymÄ›nit za jinou, kterou již vlastnÃ, a tuto vrátit zpÄ›t do zásoby.
KartiÄky ryb se nepoÄÃtajà mezi karty surovin; nejsou tedy dotÄeny, jestliže padne „7“. Ten, kdo pÅ™esouvá zlodÄ›je, si také nesmà vzÃt od postiženého hráÄe kartiÄku ryb. S kartiÄkami ryb nenà dovoleno obchodovat.
NÄ›které kÅ™ižovatky jsou zároveň pÅ™ÃstavnÃmi kÅ™ižovatkami i oblastmi rybolovu. Kdo si na takové kÅ™ižovatce postavà vesnici, zÃskává obÄ› výhody.
Odložené kartiÄky ryb se pokládajà lÃcem vzhůru vedle zásobnà hromádky. Jestliže je zásobnà hromádka vyÄerpána, odložené kartiÄky ryb se lÃcem dolů promÃchajà a vytvořà se nová.
Stará bota: Kdo tuto kartu zÃská, musà ji okamžitÄ› odkrýt. (StávajÃcÃ) majitel ji může, když je na tahu, pÅ™edat jinému hráÄi, který má stejnÄ› nebo vÃce vÃtÄ›zných bodů než on. Pokud má nejvÃc vÃtÄ›zných bodů sám, musà si ji nechat, dokud nÄ›kdo dalšà nezÃská pÅ™inejmenÅ¡Ãm stejný poÄet vÃtÄ›zných bodů.
VlastnÃk karty Stará bota potÅ™ebuje zÃskat o 1 vÃtÄ›zný bod vÃce, aby mohl hru vyhrát – v pÅ™ÃpadÄ› základnà hry tedy 11 vÃtÄ›zných bodů.
Varianta „Ryby mÃsto lodÓ
(Reiner Düren, Spielbox 6/2005)
Tato varianta je založena na úvaze, že loviÅ¡tÄ› ryb jsou tÃm bohatÅ¡Ã, ÄÃm ménÄ› lodnà dopravy pÅ™es nÄ› procházà a ÄÃm ménÄ› odpadnÃch vod vtéká do moÅ™e.
Stará bota nenà v této variantÄ› zapotÅ™ebÃ. KartiÄky ryb se položà lÃcem nahoru vedle karet surovin, pÅ™ÃpadnÄ› se roztÅ™Ãdà a vytvořà 3 odkryté hromádky.
Jestliže padne ÄÃslo nÄ›kterého loviÅ¡tÄ› ryb, zÃská hrÃ¡Ä jednu rybu za pobÅ™ežnà vesnici, která je postavena na pÅ™Ãstavnà kÅ™ižovatce, dvÄ› ryby za pobÅ™ežnà vesnici, která ležà na kÅ™ižovatce mezi dvÄ›ma kartami krajiny (bez pÅ™Ãstavu) a tÅ™i ryby za pobÅ™ežnà vesnici, která je vybudována pouze na jedné kartÄ› krajiny (bez pÅ™Ãstavu). V této variantÄ› je dovoleno kartiÄky ryb rozměňovat.
Stejně jako v originálnà verzi zajišťuje město dvojnásobný výnos.
Dodatek
Upravená a rozÅ¡ÃÅ™ená verze Rybářů z Katanu vyÅ¡la jako souÄást rozÅ¡ÃÅ™enà ObchodnÃci & barbaÅ™i (Händler & Barbaren).
KromÄ› výše uvedeného hernÃho materiálu obsahuje navÃc pole jezera s ÄÃsly 2, 3, 11 a 12. Toto pole nahrazuje poušť (nesmà žádnou stranou hraniÄit s moÅ™em) a pokud si u nÄ›j hrÃ¡Ä postavà vesnici/mÄ›sto, zÃská jednu kartiÄku/dvÄ› kartiÄky ryb, kdykoli padne nÄ›které z tÄ›chto ÄtyÅ™ ÄÃsel.
ZlodÄ›j se na zaÄátku hry nacházà mimo hracà plán a vstupuje na nÄ›j s prvnÃm hodem "7" resp. prvnà zahranou akÄnà kartou RytÃÅ™. Efekty, které zlodÄ›je pÅ™esunujà zpÄ›t na poušť, ho v rámci tohoto rozÅ¡ÃÅ™enà odsunujà z hracÃho plánu, kam se opÄ›t může vrátit výše popsanými způsoby.
Autor překladu: Václav Pražák
Odkazy
- PÅ™ehled hernÃho materiálu - http://deskove-hry.110mb.com/?/rybari-z-katanu/