Osadníci z Katanu

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Mezinárodní mistrovství České republiky v Osadnících z Katanu

Na zajímavém plánu osidlujete krajinu: stavíte vesnice, města a silnice z výnosů pozemků, ale také vám může vše uloupit zloděj! Své výnosy můžete měnit se soupeři. Jak výhodně, to záleží jen na vašem obchodnickém talentu.


Příprava hry

Kartičky se rozloží do tvaru pravidelného šestiúhelníku tak, aby pevnina byla obklopena mořem. Volné moře se střídá s přístavišti.

Všechna přístaviště směřují na tři kartičky (tři nesousední kartičky obklopující středovou), vždy tři přístaviště na jednu.

Na kartičky představující pevninu se rozmístí žetony s čísly a na poušť se umístí figurka zloděje.

Originální pravidla obsahují obrázek počátečního uspořádání pro začátečníky, který zde neuvádíme. Pokročilí hráči budují krajinu náhodně. Šestiúhelníkové karty s krajinou se zamíchají, pak se náhodně odebírají ihned odkrývají: nejdříve prostředních 5 karet shora dolů, pak vedle nich zleva i zprava po 4 kartách, nakonec zleva i zprava po 3 kartách. Pak se přiloží přístavy: k nejjižnější kartě pevniny přiléhá jedna karta s přístavem, další přístavy následují ob jedno pole. Volná pole se vyplní kartami volného moře.

Žetony s čísly mají na rubové straně písmeno. Položí se vedle plánu písmenem nahoru, pak se berou v abecedním pořadí a pokládají na plán číslem nahoru. Začne se v libovolném rohovém poli a postupuje se proti směru hodinových ručiček, na jedno pole jeden žeton. Poušť zůstane bez žetonu.

Cíl hry

Během hry stavíte v krajině cesty, vesnice a města. Za každou vesnici dostanete 1 bod, za město 2 body. Cílem hry je získat deset bodů.

Body můžete také získat za některé akční karty, za to, že máte nejdelší cestu nebo největší rytířstvo.

Nejdelší obchodní cesta je za dva body, pokud je alespoň 5 dílků dlouhá. Odbočky se nepočítají. Jestliže někdo vytvoří cestu alespoň o dílek delší, než je dosavadní rekord, náleží dva body jemu.

Největší rytířstvo je za dva body. Jedná se o armádu alespoň tří rytířů (karet s rytíři vyložených na stůl). Jestliže někdo vytvoří armádu alespoň o rytíře větší, než je dosavadní rekord, náleží dva body jemu. Začátek hry

Hráči si hodem jedné kostky určí pořadí, ve kterém umístí na plán první vesnici a cestu z ní vedoucí. Druhou vesnici s cestou umístí v obráceném pořadí, takže hráč, který hodil nejméně (a tudíž umisťoval první vesnici jako poslední), umisťuje druhou vesnici ihned po umístění první. Druhá cesta musí vycházet z druhé vesnice.

Po postavení druhé vesnice si každý hráč vezme z banku suroviny, které jsou k dispozici v jejím okolí (jako by současně padla čísla všech tří sousedních karet — blíže viz kapitolu Získávání surovin).

Hlavní část hry zahájí ten, kdo hodil na začátku nejvyšší číslo. Pak už se hráči střídají ve směru hodinových ručiček.


Konec hry

Hra končí, jakmile některý hráč získá 10 bodů a je na řadě. Tento hráč vyhrál, pořadí ostatních se určí podle počtu jejich bodů. Má-li hráč 10 nebo více bodů a nevšimne si, že vyhrál, může znova vyhrát teprve ve chvíli, kdy je znova na řadě. Pokud ho mezitím někdo v počtu bodů předběhne a ohlásí konec hry, nevšímavý hráč má smůlu.