Nautilus

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Obsah

  • hrací plán, obsahuje oblasti s různou hloubkou značenou odlišným odstínem modré, čím hlouběji, tím tmavší odstín, a vysvícená pole, na které se umísťují nálezy
  • karty modulů - 1 základní, 20 obytných (2 druhy), 20 výzkumných (po 4 od každé barvy), na modulech jsou vyznačeny východy, modré v ortogonálních směrech a žluté v diagonálních směrech
  • 60 koleček nálezů - mají odlišnou rubovou barvu podle hloubky, do které se umísťují, čím jasnější barva, tím mělčeji
  • peníze (bankovky 1 a 5 nemo)
  • 4 desky hráčů, obsahují tabulku modulů označující počet aktivovaných výzkumných modulů, a 6 polí nálezů s čísly 0 až 2 určující počet vítězných bodů za zde umístěné nálezy

deska pokladů s čísly jednotlivých pokladů

  • 20 koleček bodů modulů s čísly 0/1 v barvách výzkumných modulů určující počet dosažených vítězných bodů za příslušnou barvu modulu
  • 5 koleček bodů modulů s číslem 3 v barvách jednotlivých výzkumných modulů určující počet dosažených vítězných bodů za příslušnou barvu modulu
  • 60 figurek výzkumníků a 12 figurek ponorek v barvách jednotlivých hráčů
  • 80 značek v barvách jednotlivých hráčů
  • 1 značka počátečního hráče
  • 5 koleček bodů pokladů s čísly 1-5 určující počet dosažených vítězných bodů za nalezené poklady
  • 4 karty se 2 mořskými potvorami

Počáteční postavení

  • kolečka nálezů se náhodně zakrytě rozmístí na vysvícená pole hracího plánu do odpovídající hloubky
  • každý hráč dostane kartu se 2 potvorami
  • každý hráč dostane podle počtu hráčů ve 2: 55 peněz, ve 3: 50 peněz, ve 4: 45 peněz
  • každý hráč si vezme jednu desku
  • každý hráč si vezme jednu sadu koleček 0/1, ty si položí na svoji desku do prvního sloupce tabulky modulů (což označuje, že má 0 aktivovaných modulů) , číslem 0 nahoru (což označuje, že za to nemá žádné body)
  • každý hráč si vezme jednu sadu figurek a značek
  • určí se hráč, který začíná v prvním kole (vezme si značku počátečního hráče)
  • základní modul se položí doprostřed plánu (do čtverce 3x3) (event. se může dát i jinam)

Konec hry

  • Vyberou-li se poklady s čísly 13,14,15, hra končí po dohrání příštího kola.
  • Vyberou-li se všechny poklady, hra končí po dohrání aktuálního kola.
  • Pokud hráči v kole nekoupily ani nepostavily žádný modul, a ani neodkryly žádný nález, hra končí po dohrání aktuálního kola.
  • Poté se vyhodnotí poklady, hráč, který má nejvíc odkrytých pokladů, si vezme kolečko bodů pokladů s nejvyšším číslem, druhý hráč s druhým nejvyšším číslem, …., až poslední s nejmenším číslem, když konkrétní vybraná čísla závisí na počtu hráčů (ve 2: čísla 2,4; ve 3: čísla 1,3,5; ve 4: čísla 1,2,4,5), při rovnosti rozhoduje, kdo odkryl poklad s vyšším číslem.

Vyhodnocení

  • před počítání bodů každý hráč může zaplatit 1 peníz za každý svůj nález, který má zobrazen na kartě s 2 mořskými potvorami, a v takovém případě si za takový nález počítá o bod víc
  • součet bodů za nálezy se vynásobí součtem bodů za moduly a k tomuto součinu se připočtou zbylé peníze, při rovnosti bodů není pomocné kriterium stanoveno

Průběh hry

  • kolo se skládá ze 3 fází, hráči v pořadí od počátečního hráče nejprve všichni odehrají 1.fázi, pak 2.fázi, a pak 3.fázi
  • počáteční hráč se každé kolo posouvá ve směru hodinových ručiček

1.fáze:

skládá se ze 2 kroků

  • 1) koupě 1 modulu - nepoviná akce, pokud hráč kupuje obytný modul, umístí do něj rovnou v závislosti na počtu hráčů: ve 4 hráčích 1-4 výzkumníky nebo ve 2 a 3 hráčích 1-3 vyzkumníky, a podle jejich počtu zaplatí 1-4 peníze, pokud kupuje výzkumný model, zaplatí 1 peníz
  • 2) stavba modulů - pokud hráč nekoupil modul, je tato akce povinná, ty moduly, které hráč během stavby modulů nepostaví, musí zahodit

stavba modulů

  • hráč může postavit max. 4 moduly,
  • každý modul se staví do čtverce polí 3x3
  • každý nově postavený modul se musí dotýkat aspoň jednoho již dříve postaveného modulu, a to buď ortogonální, nebo diagonální stranou, a navíc tak, že na místě dotyku mají oba dotýkající se moduly východ (tzn. jinými slovy do přistavovaného modulu musí existovat aspoň jeden průchod ze základního modulu)
  • modul nesmí překrývat jiný modul
  • modul nesmí překrývat nějakou ponorku
  • modul smí překrýt nález, v takovém případě se překrytý nález odkryje, a poté se zahodí (v případě pokladu položí na desku pokladů na příslušné číslo)
  • moduly postavené během jedné stavby se musí dotýkat (tvořit spojitý tvar)

za stavbu hráč platí, cena (za všechny postavené moduly) je určena hloubkou nejhlubšího zastavěného nebo částečně zastavěného pole, platí se od 1 peníze za nejmělčí oblast, až po 4 peníze za nejhlubší oblast

  • každý postavený výzkumný modul si hráč označí svou značkou

(stavbou obytného modulu se dopraví na plán výzkumníci v něm umístění)


2.fáze:

  • hráč může pohybovat vlastními výzkumníky, 1 pohyb výzkumníkem se může vykonat do sousedního modulu, do kterého existuje průchod, max. může hráč provést 3-5 pohybů (podle úrovně zelené schopnosti), tyto 3 pohyby může rozdělit max. mezi 2 výzkumníky
  • pokud výzkumník ukončí pohyb ve (větší logiku by dávalo vstoupí do, ale dle FAQu autorů hry tomu tak není) výzkumném modulu, kde není žádný jiný výzkumník téhož hráče, je zde zaměstnán, čímž je tento modul pro tohoto hráče aktivován
  • zaměstnaným výzkumníkem se již nedá do konce hry hýbat

aktivace modulu

  • pokud dojde k aktivaci modulu, hráč se v tabulce modulů posune v příslušné barvě o 1

pokud se tak dostal na druhou úroveň (3.sloupec), otočí příslušné kolečko z 0 na 1, pokud se dostal aspoň na druhou úroveň, a dostal se v této barvě na vyšší úroveň než ostatní hráči, vezme si v příslušné barvě kolečko s číslem 3 a položí je na kolečko s číslem 1 (tzn. pokud se jako první dostane na nejvyšší úroveň (5.sloupec), příslušné kolečko s číslem 3 mu již nikdo nemůže sebrat)

  • ke každé barvě modulu je přiřazena jedna schopnost, při posunu na první nebo druhou úroveň si hráč zároveň příslušnou schopnost vylepšuje, vylepšená schopnost funguje okamžitě
  • pokud hráč aktivuje modul postavený soupeřem, zaplatí mu 1 peníz

schopnosti

  • zelená: dává 3,4 nebo 5 pohyby výzkumníky ve 2. fázi
  • šedá: dává 4,5 nebo 6 pohybů každou ponorkou ve 3.fázi
  • hnědá: dává dosah sonaru do vzdálenosti 3,4,5 ve 3.fázi
  • modrá: dává možnost se podívat na 0,1,2 zakryté nálezy po každém sebrání mořské potvory za 0 bodů ve 3.fázi (pokud na 2, tak pokud možno ve různých hloubkách)
  • černá: dává 2,3 nebo 4 peníze za sebrání truhly

3. fáze

skládá se ze 2 kroků

  • A) nasazení vlastní ponorky
    • hráč může nasadit ponorku v takovém výzkumném modulu, kde má aspoň 1 nezaměstnaného výzkumníka, a který má volné pole moře vedle modrého výstupu
    • v takovém případě nasadí na toto volné pole svou ponorku a 1 nezaměstnaného výzkumníka z modulu si vezme zpátky k sobě (posádka ponorky)
    • hráč může nasadit žádnou i více ponorek
  • B) pohyb postupně všemi vlastními nasazenými ponorkami

pohyb ponorky

  • před pohybem ponorky je možno provést průzkum nálezů pomocí sonaru ponorky,
    • za 1 peníz se hráč může podívat na všechny nálezy v dosahu sonaru, dosah sonaru je do vzdálenosti 4-6 polí od ponorky v závislosti na úrovni hnědé schopnosti, počítáno ortogonálně
  • pohnout ponorkou může hráč max. o 4-6 polí podle úrovně šedé schopnosti, ponorka se pohybuje pouze ortogonálně
    • postavené moduly je možné ponorkou podplout, stejně tak jiné ponorky
    • ukončit pohyb může ponorka pouze na volném poli moře nebo volném poli s nálezem
    • na pole nejhlubší oblasti smí ponorka vstoupit až poté, co je splněna jedna ze 3 podmínek:
      • hráč se ve všech schopnostech, od kterých existuje aspoň jeden modul ke koupi, dostal aspoň na úroveň 1 (2.sloupec)
      • jiný hráč již jednou do této oblasti ponorkou vplul
      • hráč již v nejhlubší oblasti tuto ponorku nasadil
  • pokud ponorka vstoupí na pole s nálezem, hráč nález odkryje a sebere a ponorka nemůže dále pokračovat v pohybu, v případě nálezu mořské potvory, zlata nebo pokladu, musí hráč navíc zaplatit 1 peníz, v největší hloubce pak 2 peníze
  • pokud za sebrání nálezu musí hráč zaplatit a nemá dost peněz, pouze nález odkryje a zahodí (v případě pokladu umístí na desku pokladů)
  • na konci pohybu může hráč vzít ponorku zpátky k sobě, pokud jsou splněny podmínky:
    • ponorka ukončí svůj pohyb na poli vedle nějakého modrého výstupu z modulu
    • v tomto modulu je aspoň jeden vlastní nebo cizí výzkumník
    • hráč, co odebere ponorku, si do příslušného sousedního modulu nasadí zpátky, má-li, výzkumníka (posádku ponorky)

nálezy

  • poklad - umístí se na desku pokladů společně s hráčovou značkou, a poté hráč může jedním svým výzkumníkem vykonat až 2 pohyby
  • mořská potvora nebo zlato - umístí se na desku hráče na příslušné pole, u potvory za 0 bodů se pak ještě dá využít modrá schopnost
  • číslo 3 - hráč může se svou libovolnou ponorkou pohnout až o 3 pole
  • truhla - hráč bere 2 až 4 peníze podle dosažené úrovně černé schopnosti