Mississippi Queen

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Verze z 15. 6. 2007, 10:07, kterou vytvořil 87.236.199.150 (diskuse) (Infobox.)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Počet hráčů 3-5
Doporučený věk 10
Délka hry 30 až 70 minut
Autor Werner Hodel
Ocenění Spiel des Jahres 1997

Herní materiál

  • 15 dílů herního plánu. Mezi nimi jsou 2 speciální, startovní a cílový. Cílový se vyznačuje tím, že je menší a má jiný tvar než ostatní. Startovní se vyznačuje tím, že obsahuje navíc startovní pozice vyznačené čísly 1 až 5. Díly herního plánu obsahují šestiúhelníková pole. Tvar dílů je umožňuje k sobě přesně přikládat, a to 3 způsoby: rovně, o 60 stupňů vpravo a o 60 stupňů vlevo.
  • 5 figurek kolesových parníků
  • 5 kamenů uhelných koles (černé)
  • 5 kamenů koles rychlosti (červené)
  • 16 figurek pasažérů
  • 1 hrací kostka se šipkami místo číslic

Průběh hry

  • Hráči si mezi sebou určí, kdo začne. Ostatní hrají v pořadí ve směru hodinových ručiček.
  • Startovní díl se položí na stůl. Ostatní díly se zamíchají a položí na hromádku rubem nahoru. *Svrchní díl z hromádky se vezme a přiloží rovně k startovnímu dílu.
  • Na hromádku se vyberou pasažéři, kteří se zúčastní hry, což je dáno počtem hráčů. Pro 5 hráčů se vybere 16 pasažérů, pro 4 hráče 12 pasažérů a pro 3 hráče 8 pasažérů.
    Pokud položený díl obsahuje můstek, rovnou se na něj pasažéři umístí (viz Umisťování pasažérů).
  • Každý hráč si vybere parník a umístí jej na svoji startovní pozici číslem odpovídajícím pořadí, ve kterém hraje. Předtím do parníku vloží červené a černé koleso. Červené se umísťuje vlevo, černé vpravo. Červené koleso nastaví všichni hráči na 1 (tzn. koleso je natočeno tak, aby číslice 1 byla nahoře) a černé koleso na 6 (tzn. koleso je natočeno tak, aby číslice 6 byla nahoře).
  • Poté hráči postupně za sebou natočí svůj parník do směru, ve kterém chtějí vyrazit (viz Pohyb parníku).

Pohyb parníku

  • Figurka parníku má příď a záď. Platí, že parník musí plout pouze ve směru přídě. Parník se smí pohybovat pouze po polích řeky, tzn. nesmí vyplout z plánu ven, ani veplout na pole ostrova.

Červené koleso určuje, o kolik polí se parník musí posunout ve směru přídě (vyjímka - viz Odstrčení parníku). Hráč toto koleso nastavuje před zahájením tahu. V případě, že toto koleso přenastaví víc jak o jedna, tak musí za to zaplatit uhlím, tzn. snížením bodové hodnoty na černém kolesu, a to o jeden bod méně, než o kolik červené koleso přenastavil.

  • Během tahu může parník kdykoliv natáčet svou příď o 60 stupňů vlevo nebo vpravo. Pokud jí během tahu natočí víckrát než jedenkrát, tak za to musí zaplatit uhlím, tzn.snížením bodové hodnoty na černém kolesu, a to o jeden bod méně, než kolikrát se o 60 stupňů během tahu natočil.

Platba uhlím

  • Pro celou hru má hráč k dispozici pouze 6 uhelných bodů. Pokud jich spotřebuje víc jak 6, je ze závodu vyřazen. (Pokud jich vypotřebuje právě 6, označí to tak, že černé koleso z parníku vyjme.)

Přidání dílu herního plánu

  • V momentě, kdy některý parník dopluje na díl hracího plánu, na které dosud žádný parník nevplul, provede hráč po dokončení tahu parníkem přidání dalšího dílu herního plánu, a to takto
    • vezme svrchní díl plánu z hromádky
    • hodí kostkou
    • položí kostku se šipkou na herní plán ve směru toku řeky, a podle směru šipky na kostce přidá nový díl rovně, vpravo nebo vlevo
    • pokud díl obsahuje můstek, umístí na něj pasažéry (viz Umístění pasažérů)
    • pokud právě položil poslední zbylý díl, hodí poté kostkou znova, a podle směru šipky umístí cílový díl

Odebrání dílu herního plánu

  • Kdykoliv některý parník opustí díl herního plánu jako poslední, příslušný hráč tento díl odstraní.

Odstrčení parníku

  • Stojí-li hráči v cestě cizí parník, může jej odstrčit.
  • Cizí parník se může odstrčit pouze na ty sousední pole, kterými hráčův parník v právě hraném tahu neproplouvá. Samozřejmě nelze parník vystrčit z plánu, ani na pole ostrova. Hráč, kterému byl parník odstrčen, může okamžitě po odstrčení přenastavit libovolně jeho směr (bez toho, aby za to musel platit uhlím). Odstrčení cizího parníku nestojí hráče uhlí, ale stojí ho jeden pohyb parníkem. Tzn. místo, aby plul parník např. o 3 pole, pluje při provedení odstrčení pouze o 2 pole. Nelze tudíž odstrčit parník, který by se nacházel až na závěrečném poli vlastního pohybu, tzn. ve chvíli, kdy v tahu již byly spotřebovány všechny pohyby.
  • Dva parníky se na jednom poli nacházet nemohou, tzn. pokud není možno soupeřův parník odstrčit, je třeba plout jinudy.

Pořadí hráčů v kole

  • Vyjma prvního kola provádějí hráči své tahy v pořadí, které je dáno pořadím parníku v závodě.

V případě, že se 2 parníky nacházejí na stejném dílu plánu, určí se jejich pořadí vzhledem k tomuto dílu, tzn. podle toho, jak který na tomto dílu doplul daleko.

  • Pokud 2 parníky dopluly stejně daleko, hraje dřív ten, který měl v minulém kole vyšší rychlost, pokud mají i stejnou rychlost, hraje dřív ten, který má více uhlí, pokud mají i stejně uhlí, hraje dřív ten, který je víc vpravo vzhledem ke směru toku řeky.

Dosažení cíle

  • 3 pole sousedící s cílovým dílem jsou cílová pole, tzn. parník, který na ně dopluje, je v cíli (a okamžitě jej hráč umístí na výsledkovou tabuli cílového dílu).
  • Pro dosažení cíle ale musí být splněny tyto podmínky, jinak se doplutí do cílového pole jako dosažení cíle nehodnotí:
    • parník musí doplout do cílového pole rychlostí 1
    • parník nabral během závodu 2 pasažéry (viz Nabrání pasažérů)
  • Pokud byl parník odstrčen na cílové pole soupeřem a splňoval přitom všechny podmínky pro dosažení cíle, hodnotí se to též jako okamžité dosažení cíle.

Umístění pasažérů

  • Pokláda-li se právě díl, který obsahuje červený nebo hnědý přístavní můstek (viz Přídání dílu herního plánu), umístí se na tento můstek resp. na přilehlý ostrov pasažéři.
  • Počet umístěných pasažérů je dán počtem hráčů: ve 3 hráčích vždy 1 pasažér, v 5 hráčích vždy 2 pasažéři, ve 4 hráčích na červené můstky 1 pasažér, na hnědé můstky 2 pasažéři.

Nabrání pasažérů

  • K tomu, aby mohl parník nabrat pasažéry, musí hráč:
    • ukončit svůj tah na poli s můstkem, na kterém se nacházejí pasažéři
    • připlout na pole s můstkem rychlostí 1
  • Z jednoho ostrova se může na jeden parník vzít nejvýše jeden pasažér.
  • Není povoleno si nabrat během závodu více pasažérů než 2.
  • Pokud byl parník odstrčen na pole s můstkem soupeřem a plul přitom rychlostí 1, může si též okamžitě nabrat pasažéra.
  • Hráč realizuje nabrání pasažéra tak, že si umístí figurku pasažéra před sebe. (Mohl by jí též umístit na parník, ale bude se muset pak smířit s tím, že mu z něj pořád bude padat.:-)