Jass: Porovnání verzí

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
m (vyřazeno z Kategorie:Karetní hry)
(+Infobox +rok)
Řádek 1: Řádek 1:
{{Infobox hra
| kód        =
| foto      =
| druh      =
| název      = Jass
| alt        =
| rodina    =
| jevar      = Karty
| jeroz      =
| mároz      =
| mároz2    =
| hráčů      =
| věk        =
| délka      =
| autor      =
| autor2    =
| autor3    =
| rok        = Neznámý rok
| vydavatel  =
| vydavatel2 =
| ocenění    =
}}
Švýcarská národní hra, hraje se v 31 různých variantách. Zde jsou uvedena pravidla základního typu hry.  
Švýcarská národní hra, hraje se v 31 různých variantách. Zde jsou uvedena pravidla základního typu hry.  



Verze z 11. 1. 2009, 16:11

Je variantou hry Karty
Počet hráčů

Švýcarská národní hra, hraje se v 31 různých variantách. Zde jsou uvedena pravidla základního typu hry.

  • Počet hráčů : 4
  • Druh karet : Švýcarské - 36 listů
  • Hodnoty : 6=0,7=0,8=0,9=0,10,J=2,Q=3,K=4,A=11
  • Cíl hry :
    O vítězství ve hře rozhodují body získané za jednotlivé hlášky a body získané během sehrávky.
  • Jak se hraje :
    Hráči se rozdělí na dvě dvojice, které bojují společně na jeden bodový účet. Rozdávající dává každému z hráčů po devíti kartách. Předák smí určit libovolnou barvu jako trumfovou. Toto právo může přesunout na svého spoluhráče. Sehrávku otevírá předák. Před začátkem sehrávky musí obě strany (všichni čtyři hráči) provést hlášení. Body však získává jen ta strana, která dosáhla hlášek vyšší hodnoty.
  • Hlášky :
    • Sekvence (neboli sledy karet jedné barvy)
      • tercie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20b
      • kvarta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50b
      • kvinta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100b
      • sexta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150b
      • septima . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200b
      • oktáva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250b
      • totální sekvence . . . . . . . . . . . . . 300b
    • Čtveřice (neboli čtyři karty stejné hodnoty :-)
      • kluci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200b
      • devítky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150b
      • esa, králové, dámy, desítky . . . . . 100b
  • Pravidla pro hodnocení hlášek :
    • Ze všech hlášek boduje vždycky jen nejvyšší kombinace. Např. hlásí-li jeden hráč tercii a druhý kvartu, odměňuje se kvarta.
    • Stane-li se že dva hráči udávají hlášku stejné kvality, rozhoduje o bodové odměně hodnota karet, které hlášku reprezentují. Jestliže dojde i k rovnosti hodnot, má přednost trumfová barva.
    • Přídavnou hláškou se stává král s dámou v trumfové barvě. Tato hláška se však oznamuje pouze v průběhu sehrávky a je oceněna 20 body.
    • Každá karta může být zastoupena pouze v jedné hlášené kombinaci. Výjimku tvoří královský pár v trumfové barvě.
  • Sehrávka :
    • Barva se musí ctít a přebíjet.
    • Nemá-li hráč kartu nesené, barvy musí přebíjet trumfem.
    • Nemá-li hráč kartu nesené barvy ani trumf, shazuje libovolnou kartu.
    • Trumfový kluk (zvaný jass) se může sehrávat ve vhodný okamžik, nezávisle na barvě a hodnotě neseného listu.
    • Poslední zdvih je honorován pěti body.
    • Všechny body získané v průběhu hry se sčítají. Vítězí strana, která dosáhne jako první 1000 bodů (někdy se hraje na 1200b).
    • Stane-li se, že protivník v jedné sehrávce nezíská jediný zdvih, smí si vítězná strana připsat ke svému bodovému výsledku 100b.
    • Bodové rozdíly se v závěru partie proplatí, a to podle klíče, na němž se hráči před začátkem první partie domluvili. Bývá zvykem, že strana, která do konce partie nezískala ani polovinu limitu, platí dvojnásobnou sazbu.
  • Pozor :
    • Přes své výjimečné bodové ocenění přebíjí desítka jako obvykle; je tedy slabší než kluk a silnější než devítka.
    • Nejvyšší kartou ve hře je trumfový kluk, po něm následuje trumfová desítka. Potom teprve následují všechny ostatní listy trumfové barvy.
    • Hru lze hrát i ve třech. V tom případě dostává každý po devíti kartách, zbytek se odloží jako talón. Horní karta balíčku udává trumfovou barvu a každý hráč bojuje na své vlastní konto. Má-li některý hráč špatnou barvu, může buď hlásit pas, nebo naslepo vyměnit svůj list za talón na stole.