Fische Fluppen Frikadellen: Porovnání verzí

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
(zákl. info)
 
m
Řádek 5: Řádek 5:
{{Rok vydání|2002}}
{{Rok vydání|2002}}
{{Autor|Friedemann Friese}}
{{Autor|Friedemann Friese}}
Jedná se společenskou obchodní hru.


''Poznámka'': Pokud máte 3 hry můžete hrát až v 15 lidech. Krabice jsou označeny písmeny A, B, C a v každé jsou jiné figurky.
''Poznámka'': Pokud máte 3 hry můžete hrát až v 15 lidech. Krabice jsou označeny písmeny A, B, C a v každé jsou jiné figurky.
Řádek 14: Řádek 16:
**3. obchodník s fetišem (žlutý)
**3. obchodník s fetišem (žlutý)
*65 žetonů zboží
*65 žetonů zboží
**cigarety
**flašky
**hambáče
**fenykl
**delfíny
*5 ukazatelů cen zboží
*5 ukazatelů cen zboží
*11 žetonů výhod
*11 žetonů výhod
Řádek 20: Řádek 27:
*6 vorů (pramic)
*6 vorů (pramic)
*2000 Florinů  
*2000 Florinů  
* hrací plán
**síť 12 obchodů propojená cestami a na cesty navazující říční síť kanálů s přístavy
**stupnice ceny zboží
''tohle měl Jirka ve svých pravidlech, nutno to zahrnout do výše napsaného''
* 6 koleček aktuální ceny zboží, pro každé zboží jedno kolečko
* kolečka speciálních akcí:
**+2 pohyby (3x)
**obchodník (2x)
**změna kurzu (2x)
**výměna zboží (2x)
**blokáda obchodníka (2x)
* 15 koleček bůžků
* 6 destiček přívozů
* peníze
== Příprava hry ==
* balíček karet se zamíchá a vylosuje se z něj jedna karta, k ní se vybere 11 dalších karet po řadě jdoucích čísel, přičemž po 36 je další v řadě 1
* přívozy se položí na přístavy s kotvou
* na stupnici ceny zboží se nastaví počáteční aktuální cena zboží na 50
* vybraní obchodníci se zamíchají a náhodně rozmístí do obchodů
* každý obchodník, který produkuje nějaké zboží, vyprodukuje jedno zboží - viz obchodování
* každý hráč si vybere jednu figurku
* každý hráč si vylosuje 2 speciální akce, jednu si nechá, druhou vrátí do banku, a to tak, aby nic z toho soupeři neviděli
* každý hráč dostane 150 peněz
* hráči nasadí svoje figurky na pole s 2 přístavy
* hráči si mezi sebou určí, kdo začne
== Průběh kola ==
* hráči se střídají v tazích po směru hodinových ručiček
* tah hráče spočívá v pohybu figurky po hracím plánu - viz pohyb figurek, každý hráč může udělat 0 až 3 pohyby
* pokud na konci tahu figurka skončí v nějakém obchodě, provede se akce obchodování - viz obchodování
=== Závěr hry ===
cílem hry je shromáždit 3 bůžky, komu se během hry podaří koupit 3 bůžky, vyhrál a hra okamžitě končí
== Pohyb figurek ==
* hráč má k dispozici až 3 pohyby, s vyjímkou 1. kola, kdy, aby se vyvážila výhoda začínajícího hráče, má 1. hráč 3 pohyby, 2. hráč 4 pohyby, 3.hráč 5  pohybů, atd.
* základní druh pohybu je posun figurky na sousední pole v libovolném směru, přičemž obchod se považuje též za pole
* druhý možný způsob pohybu je cesta přívozem po řece
* pokud je v přístavu zaparkován přívoz, nástup a výstup figurky z pole přístavu na přívoz je zadarmo
* přesun přívozu s vlastní figurkou z přístavu do libovolného sousedního přístavu je jeden pohyb
* přesun přívozu bez pasažéra z přístavu do libovolného sousedního přístavu je jeden pohyb, navíc hráč musí zaplatit 10 peněz
* pokud hráč vstoupil na pole, kde už je figurka protivníka, má tento pohyb zadarmo, týká se i přístavů
* pokud hráč přesune přívoz do přístavu, kde už nějaký přívoz je zaparkován, má tento pohyb zadarmo
* v jednom přístavu může být zaparkován nejvýše jeden přívoz, a ani nelze vystoupit figurkou z přívozu do přístavu, které je obsazeno nějakým jiným přívozem
* na konci tahu nesmí figurka zůstat na přívozu
* pokud je na začátku tahu figurka v nějakém obchodu, musí během tahu z tohoto obchodu odejít a nesmí se do něj vrátit
== Obchodování ==
Existují 3 typy obchodníků, které lze rozeznat podle typů symbolů zobrazených na kartách.
'''1.typ obchodníka''' umožňuje provádět nákupy a prodeje zboží:
* v levé části má uveden symbol zboží, které jednak produkuje, a zároveň potom tuto produkce prodává (s ozubeným kolem)
* v pravé části má uveden symbol zboží, které lze u něj prodat (s penízem)
* vyprodukované zboží se umísťuje na symbol produkce
* hráč může prodávat a nakupovat v libovolném pořadí, nakupovat lze pouze to zboží, co je právě na obchodníkovi umístěno (skladováno)
* cena nákupu = (cena na stupnici cen zboží na řádku o počet kusů skladovaného zboží pod řádkem aktuální ceny zboží) x nakupovaný počet kusů zboží
* cena prodeje = aktuální cena na stupnici cen zboží x prodávaný počet kusů zboží
* po prodeji se cena na stupnici cen zboží snižuje o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou dolů (narozdíl od toho se při nákupu zboží neděje s akt. cenou nic)
''2.typ obchodníka'' umožňuje vyměňovat jeden druh zboží za jiný:
* v levé části má uveden symbol zboží, které příjmá
* v pravé části má uveden symbol zboží, které vydává, v počtu kusů, které vydá za jeden příjmutý kus (většinou se jedná o výhodnou výměnu za 1 příjmutý 2 vydané)
* maximálně může hráč dát k výměně 2 své kusy zboží
'''3.typ obchodníka''' umožňuje nakupovat bůžky
* v dolní části má pomocí geometrických symbolů vyznačeny počty a druhy zboží, které je mu třeba zaplatit, aby vydal hráči bůžka (např dvě kolečka a jeden čtvereček znamená 2 kusy jednoho druhu zboží a jeden kus dalšího druhu zboží)
* v jednom kole hráč může získat maximálně jednoho bůžka
* cena na stupnici cen prodaného zboží se snižuje o počet řádků uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou dolů
* hráč, který koupil bůžka, si vylosuje 2 speciální akce, jednu si nechá, druhou vrátí do banku, a to tak, aby nic z toho soupeři neviděli
u obchodníka 1. a 2. typu je v dolní části uvedena doplňková akce obchodníka
* tato akce se musí povinně vykonat v rámci akce obchodování, a to vždy jako poslední akce
* obvykle jsou zde uvedeny jedna ze 2 standardních akcí: produkce určitého druhu zboží, zvýšení aktuální ceny určitého druhu zboží
* produkce zboží se provede tak, že na každého obchodníka, který toto zboží produkuje, se umístí jeden kus tohoto zboží, není-li zboží dost, produkce se neprovede a zvýší se místo produkce cena zboží
* zvýšení aktuální ceny zboží se provede tak, že cena na stupnici cen zboží se zvýší o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou nahoru, v případě, že cena již nejde více zvýšit, provede se místo zvýšení produkce (toto pravidlo by teoreticky mohlo hru zacyklit, v tom případě je hra prohlášena za remis a hraje se nová hra)
hráč, který získal nějaké zboží u obchodníka, je drží u sebe, maximálně takhle může držet 7 kusů zboží, a to v jakémkoliv okamžiku hry
====Obchodníci se speciálními vlastnostmi====
* číslo 8 - vymění libovolné jedno zboží za libovolné 2 zboží, max. lze takto vyměnit pouze 1 zboží
* číslo 16 - prodává libovolné zboží za aktuální cenu na stupnici cen zboží, max. lze takto koupit pouze 1 zboží
* číslo 25 - vymění libovolné jedno zboží za libovolné jiné zboží s vyšší aktuální cenou
====Speciální doplňkové akce obchodníka====
* "symbol produkce s bednou a 2x" - provede se dvojnásobná produkce hráčem vybraného zboží
* "symbol produkce s bednou" -  provede se dvojnásobná produkce hráčem vybraného zboží
* "bedna s oboustarnnou šipkou" - zvedne nebo klesne aktuální cena zboží dle hráčova výběru, a to o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou nahoru resp. dolů
* "bedna s šipkou dolů" - klesne aktuální cena zboží dle hráčova výběru, a to o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou dolů
* "bedna s penízem" - hráč může prodat jedno libovolné zboží za aktuální cenu, následkem toho klesne aktuální cena tohoto zboží o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou dolů
* "bedna s cedulkou 50" - hráč může koupit libovolné jendo zboží za 50 peněz
* "bedna se stužkou" - jestliže existuje právě jedno zboží s nejlevnější aktuální cenou, může si hráč od tohoto zboží vzít jeden kus zadarmo
* "2 symboly produkce se stánky" - hráč si vybere 2 obchodníky, kteří vyprodukují zboží
* "3 šipky nahoru" - aktuální ceny všech zboží vzrostou o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou nahoru
* "firurka se šipkou" - hráč si vybere figurku jednoho ze soupeřů a vykoná s ní jeden pohyb
* "přívoz na vodě" - hráč si vybere jeden přívoz a vykoná s ním jeden pohyb
* "šipka s obláčkem" - v dalším tahu má hráč o 3 pohyby navíc.
* "oboustranná šipka obklopená bednami" - vyměň 2 obchodníkům zboží na nich umístěné (možno zvolit i obchodníka, který žádné zboží nemá)
* "oboustranná šipka mezi 2 stánky" - vyměň 2 obchodníky na hracím plánu  (nelze vyměnit tohoto obchodníka a obchodníka s bůžky)
=== Speciální akce ===
hrají se kdykoliv během hráčova tahu, a to v libovolném počtu
"cedulka sorry..." - hráč si vybere jednoho obchodníka (vyjma obchodníka s bůžky) a zavře mu na jedno celé kolo obchod
"ruka s penízem" - hráč si může koupit jedno zboží od druhého hráče za aktuální cenu, za podmínky že se jehoi figurka nachází na tom samém poli
"ohnivá stopa" - hráč má v tomto kole 2 pohyby navíc


"bedna s oboustrannou šipkou" - zvedne nebo klesne aktuální cena zboží dle hráčova výběru, a to o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou nahoru resp. dolů


[[Kategorie:Chybí pravidla]]
"oboustranná šipka mezi 2 bednama" - vyměň si jedno svoje zboží za jiné

Verze z 23. 2. 2006, 23:53

Jedná se společenskou obchodní hru.

Poznámka: Pokud máte 3 hry můžete hrát až v 15 lidech. Krabice jsou označeny písmeny A, B, C a v každé jsou jiné figurky.

Herní materiál

  • 36 stánkařů - 3 druhy:
    • 1. obchodník (zeleno-šedý)
    • 2. šmelinář (červeno-hnědý)
    • 3. obchodník s fetišem (žlutý)
  • 65 žetonů zboží
    • cigarety
    • flašky
    • hambáče
    • fenykl
    • delfíny
  • 5 ukazatelů cen zboží
  • 11 žetonů výhod
  • 15 žetonů fetišů
  • 5 figurek hráčů
  • 6 vorů (pramic)
  • 2000 Florinů
  • hrací plán
    • síť 12 obchodů propojená cestami a na cesty navazující říční síť kanálů s přístavy
    • stupnice ceny zboží

tohle měl Jirka ve svých pravidlech, nutno to zahrnout do výše napsaného

  • 6 koleček aktuální ceny zboží, pro každé zboží jedno kolečko
  • kolečka speciálních akcí:
    • +2 pohyby (3x)
    • obchodník (2x)
    • změna kurzu (2x)
    • výměna zboží (2x)
    • blokáda obchodníka (2x)
  • 15 koleček bůžků
  • 6 destiček přívozů
  • peníze

Příprava hry

  • balíček karet se zamíchá a vylosuje se z něj jedna karta, k ní se vybere 11 dalších karet po řadě jdoucích čísel, přičemž po 36 je další v řadě 1
  • přívozy se položí na přístavy s kotvou
  • na stupnici ceny zboží se nastaví počáteční aktuální cena zboží na 50
  • vybraní obchodníci se zamíchají a náhodně rozmístí do obchodů
  • každý obchodník, který produkuje nějaké zboží, vyprodukuje jedno zboží - viz obchodování
  • každý hráč si vybere jednu figurku
  • každý hráč si vylosuje 2 speciální akce, jednu si nechá, druhou vrátí do banku, a to tak, aby nic z toho soupeři neviděli
  • každý hráč dostane 150 peněz
  • hráči nasadí svoje figurky na pole s 2 přístavy
  • hráči si mezi sebou určí, kdo začne

Průběh kola

  • hráči se střídají v tazích po směru hodinových ručiček
  • tah hráče spočívá v pohybu figurky po hracím plánu - viz pohyb figurek, každý hráč může udělat 0 až 3 pohyby
  • pokud na konci tahu figurka skončí v nějakém obchodě, provede se akce obchodování - viz obchodování

Závěr hry

cílem hry je shromáždit 3 bůžky, komu se během hry podaří koupit 3 bůžky, vyhrál a hra okamžitě končí

Pohyb figurek

  • hráč má k dispozici až 3 pohyby, s vyjímkou 1. kola, kdy, aby se vyvážila výhoda začínajícího hráče, má 1. hráč 3 pohyby, 2. hráč 4 pohyby, 3.hráč 5 pohybů, atd.
  • základní druh pohybu je posun figurky na sousední pole v libovolném směru, přičemž obchod se považuje též za pole
  • druhý možný způsob pohybu je cesta přívozem po řece
  • pokud je v přístavu zaparkován přívoz, nástup a výstup figurky z pole přístavu na přívoz je zadarmo
  • přesun přívozu s vlastní figurkou z přístavu do libovolného sousedního přístavu je jeden pohyb
  • přesun přívozu bez pasažéra z přístavu do libovolného sousedního přístavu je jeden pohyb, navíc hráč musí zaplatit 10 peněz
  • pokud hráč vstoupil na pole, kde už je figurka protivníka, má tento pohyb zadarmo, týká se i přístavů
  • pokud hráč přesune přívoz do přístavu, kde už nějaký přívoz je zaparkován, má tento pohyb zadarmo
  • v jednom přístavu může být zaparkován nejvýše jeden přívoz, a ani nelze vystoupit figurkou z přívozu do přístavu, které je obsazeno nějakým jiným přívozem
  • na konci tahu nesmí figurka zůstat na přívozu
  • pokud je na začátku tahu figurka v nějakém obchodu, musí během tahu z tohoto obchodu odejít a nesmí se do něj vrátit

Obchodování

Existují 3 typy obchodníků, které lze rozeznat podle typů symbolů zobrazených na kartách.

1.typ obchodníka umožňuje provádět nákupy a prodeje zboží:

  • v levé části má uveden symbol zboží, které jednak produkuje, a zároveň potom tuto produkce prodává (s ozubeným kolem)
  • v pravé části má uveden symbol zboží, které lze u něj prodat (s penízem)
  • vyprodukované zboží se umísťuje na symbol produkce
  • hráč může prodávat a nakupovat v libovolném pořadí, nakupovat lze pouze to zboží, co je právě na obchodníkovi umístěno (skladováno)
  • cena nákupu = (cena na stupnici cen zboží na řádku o počet kusů skladovaného zboží pod řádkem aktuální ceny zboží) x nakupovaný počet kusů zboží
  • cena prodeje = aktuální cena na stupnici cen zboží x prodávaný počet kusů zboží
  • po prodeji se cena na stupnici cen zboží snižuje o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou dolů (narozdíl od toho se při nákupu zboží neděje s akt. cenou nic)

2.typ obchodníka umožňuje vyměňovat jeden druh zboží za jiný:

  • v levé části má uveden symbol zboží, které příjmá
  • v pravé části má uveden symbol zboží, které vydává, v počtu kusů, které vydá za jeden příjmutý kus (většinou se jedná o výhodnou výměnu za 1 příjmutý 2 vydané)
  • maximálně může hráč dát k výměně 2 své kusy zboží

3.typ obchodníka umožňuje nakupovat bůžky

  • v dolní části má pomocí geometrických symbolů vyznačeny počty a druhy zboží, které je mu třeba zaplatit, aby vydal hráči bůžka (např dvě kolečka a jeden čtvereček znamená 2 kusy jednoho druhu zboží a jeden kus dalšího druhu zboží)
  • v jednom kole hráč může získat maximálně jednoho bůžka
  • cena na stupnici cen prodaného zboží se snižuje o počet řádků uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou dolů
  • hráč, který koupil bůžka, si vylosuje 2 speciální akce, jednu si nechá, druhou vrátí do banku, a to tak, aby nic z toho soupeři neviděli

u obchodníka 1. a 2. typu je v dolní části uvedena doplňková akce obchodníka

  • tato akce se musí povinně vykonat v rámci akce obchodování, a to vždy jako poslední akce
  • obvykle jsou zde uvedeny jedna ze 2 standardních akcí: produkce určitého druhu zboží, zvýšení aktuální ceny určitého druhu zboží
  • produkce zboží se provede tak, že na každého obchodníka, který toto zboží produkuje, se umístí jeden kus tohoto zboží, není-li zboží dost, produkce se neprovede a zvýší se místo produkce cena zboží
  • zvýšení aktuální ceny zboží se provede tak, že cena na stupnici cen zboží se zvýší o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou nahoru, v případě, že cena již nejde více zvýšit, provede se místo zvýšení produkce (toto pravidlo by teoreticky mohlo hru zacyklit, v tom případě je hra prohlášena za remis a hraje se nová hra)

hráč, který získal nějaké zboží u obchodníka, je drží u sebe, maximálně takhle může držet 7 kusů zboží, a to v jakémkoliv okamžiku hry

Obchodníci se speciálními vlastnostmi

  • číslo 8 - vymění libovolné jedno zboží za libovolné 2 zboží, max. lze takto vyměnit pouze 1 zboží
  • číslo 16 - prodává libovolné zboží za aktuální cenu na stupnici cen zboží, max. lze takto koupit pouze 1 zboží
  • číslo 25 - vymění libovolné jedno zboží za libovolné jiné zboží s vyšší aktuální cenou

Speciální doplňkové akce obchodníka

  • "symbol produkce s bednou a 2x" - provede se dvojnásobná produkce hráčem vybraného zboží
  • "symbol produkce s bednou" - provede se dvojnásobná produkce hráčem vybraného zboží
  • "bedna s oboustarnnou šipkou" - zvedne nebo klesne aktuální cena zboží dle hráčova výběru, a to o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou nahoru resp. dolů
  • "bedna s šipkou dolů" - klesne aktuální cena zboží dle hráčova výběru, a to o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou dolů
  • "bedna s penízem" - hráč může prodat jedno libovolné zboží za aktuální cenu, následkem toho klesne aktuální cena tohoto zboží o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou dolů
  • "bedna s cedulkou 50" - hráč může koupit libovolné jendo zboží za 50 peněz
  • "bedna se stužkou" - jestliže existuje právě jedno zboží s nejlevnější aktuální cenou, může si hráč od tohoto zboží vzít jeden kus zadarmo
  • "2 symboly produkce se stánky" - hráč si vybere 2 obchodníky, kteří vyprodukují zboží
  • "3 šipky nahoru" - aktuální ceny všech zboží vzrostou o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou nahoru
  • "firurka se šipkou" - hráč si vybere figurku jednoho ze soupeřů a vykoná s ní jeden pohyb
  • "přívoz na vodě" - hráč si vybere jeden přívoz a vykoná s ním jeden pohyb
  • "šipka s obláčkem" - v dalším tahu má hráč o 3 pohyby navíc.
  • "oboustranná šipka obklopená bednami" - vyměň 2 obchodníkům zboží na nich umístěné (možno zvolit i obchodníka, který žádné zboží nemá)
  • "oboustranná šipka mezi 2 stánky" - vyměň 2 obchodníky na hracím plánu (nelze vyměnit tohoto obchodníka a obchodníka s bůžky)

Speciální akce

hrají se kdykoliv během hráčova tahu, a to v libovolném počtu

"cedulka sorry..." - hráč si vybere jednoho obchodníka (vyjma obchodníka s bůžky) a zavře mu na jedno celé kolo obchod

"ruka s penízem" - hráč si může koupit jedno zboží od druhého hráče za aktuální cenu, za podmínky že se jehoi figurka nachází na tom samém poli

"ohnivá stopa" - hráč má v tomto kole 2 pohyby navíc

"bedna s oboustrannou šipkou" - zvedne nebo klesne aktuální cena zboží dle hráčova výběru, a to o počet řádku uvedený vpravo od aktuální ceny v kroužku se šipkou nahoru resp. dolů

"oboustranná šipka mezi 2 bednama" - vyměň si jedno svoje zboží za jiné