Escape from Colditz

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Verze z 12. 2. 2006, 17:18, kterou vytvořil Jedudedek (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
  • Počet hráčů: 2-6
  • Doporučený věk: nejméně 10 let
  • Délka hry: 120 až 180 minut
  • Vydavatel: Gibsons Games
  • Rok vydání: 1973
  • Autor: P.R. Reid

Hra z 2. světové války. Zámek Colditz je německá pevnost, kde jsou drženi spojenečtí zajatci. Jeden hráč velí německé posádce, ostatní jednotlivým skupinám zajatců. Cílem zajatců je být první, kdo uteče; cílem Němců je, aby neutekl nikdo.

Hrací potřeby

Hrací plán zatím není k dispozici v elektronické podobě. Jde o plán zámku Colditz z doby, kdy sloužil jako německý zajatecký tábor, upravený tak, aby všechny důležité místnosti ležely na jednom patře. Obsahuje vnitřní nádvoří pro zajatce (vybarvené šedě) a vnější nádvoří pro posádku, známé jako komandantura (Kommandantur). Figurky se na plánu pohybují pouze po vyznačených kruhových polích, vždy z jednoho pole na sousední. Pole některých barev mají zvláštní význam; vysvětlivky k plánu jsou součástí pravidel. Shluk bílých polí uprostřed zajateckého nádvoří slouží k nástupům; diagramy, znázorňující, do jakého útvaru mají zajatci na tuto plochu nastupovat, jsou rovněž součástí pravidel (útvar je různý při různém počtu hráčů).


Dále jsou ke hře potřeba dvě kostky (při všech hodech se používají současně), šest různobarevných sad figurek (černé představují německé strážce, ostatní zajatce: každý národ, jehož příslušníci zde jsou vězněni, má svoji barvu) a pět různých balíčků karet.

Figurky: černé představují Němce, těch je k dispozici 16. Ostatních je vždy 8 na každou barvu. Modrou barvu mají Američané, červenou Britové, oranžovou Holanďané, hnědou Francouzi a zelenou Poláci. Pozor - počet figurek, které se skutečně použijí při hře, závisí na počtu hráčů!

Překlad jednotlivých karet je součástí pravidel. Celkem hra obsahuje 96 karet. Balíčky karet jsou následující:

  • 5 karet s vybavením do civilu (oblečení, dokumenty, jídlo...)
  • 27 karet s vybavením pro útěk (nůžky na ostnatý drát, lano...)
  • 45 příležitostných karet s výhodami pro zajatce
  • 14 bezpečnostních karet s výhodami pro stráže
  • 5 karet "buď anebo"

Základní pravidla

Hráči po řadě hází kostkou a pohybují svými muži. Skupiny zajatců se snaží obstarat si vybavení do civilu a vybavení pro útěk. Obojí je nezbytné, aby se mohli pokusit o útěk. Ve sbírání vybavení i v samotném útěku jim mohou též pomoci tzv. příležitostné karty. V závislosti na druhu nasbíraného vybavení a na držených příležitostných kartách pak každý velitel zajatců naplánuje trasy a provede útěk jednotlivých mužů ze své skupiny. Velitel posádky naproti tomu sbírá tzv. bezpečnostní karty, které mu poskytují represivní nástroje proti zajatcům. Snaží se uvězněním zajatců a konfiskací jejich vybavení předcházet útěkům; pokud se již některý zajatec o útěk pokusil, snaží se ho svými muži dostihnout.

Uprchlík se považuje za úspěšného, jestliže v bezpečí dosáhne jednoho z cílů za hranicemi tábora, vyznačených na hrací desce. Na dotyčném políčku může muž skončit nebo jím i projít - přesný počet ok na kostce se nevyžaduje.

Začátek hry

Hrací plán se položí na stůl a jednotlivé balíčky karet se zamíchají a rozloží okolo tak, aby karty ležely lícem dolů.

Velitelé zajatců si vyberou svou národnost. Velitel německé posádky může být vybrán dohodou nebo hodem kostkou. Hráči si pak vyberou své figurky v následujících počtech:

  • Pro 6 hráčů
    • stráž - 16 mužů
    • skupiny zajatců - 4 muži ve skupině
  • Pro 5 hráčů
    • stráž - 15 mužů
    • skupiny zajatců - 5 mužů ve skupině
  • Pro 4 hráče
    • stráž - 14 mužů
    • skupiny zajatců - 6 mužů ve skupině
  • Pro 3 hráče
    • stráž - 12 mužů
    • skupiny zajatců - 7 mužů ve skupině
  • Pro 2 hráče
    • stráž - 6 mužů
    • zajatci - 8 mužů