Dos Rios: Porovnání verzí

z deskovehry.cz - od hráčů pro hráče
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
(preneseni pravidel nahrubo od JB)
m (revert)
 
(Není zobrazeno 12 mezilehlých verzí od 9 dalších uživatelů.)
Řádek 1: Řádek 1:
{{Počet hráčů|2-4}}
{{Infobox hra
{{Délka hry|60 minut}}
| kód      = dri
{{Vydavatel|Mayfair Games, Kosmos}}
| název    = Dos Rios
{{Rok vydání|2004}}
| foto      =
{{Autor|Franz-Benno Delonge}}
| hráčů     = 2-4
 
| věk      =
| délka    = 60 minut
| autor    = Franz-Benno Delonge
| rok      = 2004
| vydavatel = Mayfair Games|Kosmos
| ocenění  =
| obchod    =
}}
Na variabilním hexagonálním plánu se pohybují hráči se svými dělníky, budují farmy a přehrady. Přehrady ovlivňují tok dvou řek, které tečou po herním plánu. Každé kolo jsou určité hexy kterými protéká některá z řek obodovány a příslušný hráč získá buď peníze na stavění dalších farem nebo dřevo na stavění přehrad.
Na variabilním hexagonálním plánu se pohybují hráči se svými dělníky, budují farmy a přehrady. Přehrady ovlivňují tok dvou řek, které tečou po herním plánu. Každé kolo jsou určité hexy kterými protéká některá z řek obodovány a příslušný hráč získá buď peníze na stavění dalších farem nebo dřevo na stavění přehrad.
== Dos Rios ==
=== Stručná charakteristika ===


Jednoduchá strategická hra se značnou dávkou taktiky. Hráči farmaří v Mexiku, přičemž se snaží hlavně úpravami toků řek získat co nejvíc peněz za sklizenou úrodu.  
Jednoduchá strategická hra se značnou dávkou taktiky. Hráči farmaří v Mexiku, přičemž se snaží hlavně úpravami toků řek získat co nejvíc peněz za sklizenou úrodu.  


=== Počet hráčů ===
2-4
=== Obsah ===
hrací plán, skládají se ze 4 okrajových dílů hor, města a 2 dílů cest a sady vnitřních dílů
na hracím plánu jsou zobrazeny:
• město
• 2 boční cesty vycházející z města směrem k horám
• 2 jezera rozkládající se v sousedství města
• hory
• 2 horská plesa, v každém plese pramení jedna řeka (Rio Grande - zelená a Rio Moreno - hnědá) jedním ze 2 naznačených možných odtoků
• vnitřní 6-úhelníková pole vrchoviny
• vnitřní 6-úhelníková pole lesa, kde se dá těžit dřevo
• vnitřní 6-úhelníková pole pole, na každém poli pole se dá pěstovat jeden ze 3 možných druhů plodin
• jednotlivé druhy krajin mají definovaný atribut výšku tak, že nejvyšší jsou hory, potom vrchovina, les, pole, a nejníže je jezero, město a cesty
dřeva (dřívka)
6 kamenů farmářů, 2 kameny farem a 1 kámen haziendy ve 4 barvách
karty
peníze
říční dílky
=== Zahájení ===


sestaví se hrací plán, jednotlivé vnitřní díly hracího plánu se sestaví náhodně
= Pravidla =


každý hráč si zvolí jednu barvu a vezme si kameny této barvy
== Herní materiál ==


karty se zamíchají, vedla hracího plánu se vyloží o kartu víc, než je počet hráčů, vedle nich se položí balíček rubem nahoru otočených zbylých karet (pokud je mezi vyloženými kartami karta banditů, zamíchá se zpátky do balíčku a vybere se místo ní  jiná)


hráči určí, která z pozic, kde jsou vyloženy karty, je první, důsledkem čehož následující sousední pozice jsou postupně druhá, třetí, ..., až poslední
* '''hrací plán''' skládající se ze 4 okrajových dílů hor, města a 2 dílů cest a sady vnitřních dílů na hracím plánu jsou zobrazeny:
** město
** 2 boční cesty vycházející z města směrem k horám
** 2 jezera rozkládající se v sousedství města
** hory
** 2 horská plesa, v každém plese pramení jedna řeka (Rio Grande - zelená a Rio Moreno - hnědá) jedním ze 2 naznačených možných odtoků
** vnitřní 6-úhelníková pole vrchoviny
** vnitřní 6-úhelníková pole lesa, kde se dá těžit dřevo
** vnitřní 6-úhelníková pole pole, na každém poli pole se dá pěstovat jeden ze 3 možných druhů plodin
** jednotlivé druhy krajin mají definovaný atribut výšku tak, že nejvyšší jsou hory, potom vrchovina, les, pole, a nejníže je jezero, město a cesty
* dřeva (dřívka)
* 6 kamenů farmářů, 2 kameny farem a 1 kámen haziendy ve 4 barvách
* karty
* peníze
* říční dílky


pomocí říčních dílků se postaví počáteční tok obou řek - viz stavba toku řek


všichni hráči si vezmou 2 dřeva, ale žádné peníze
== Příprava hry ==


hráči určí počátečního hráče


hráči postupně ve směru hodinových ručiček od počátečního hráče nasazují 3 svoje farmáře na neobsazená vnitřní pole hracího plánu
* sestaví se hrací plán, jednotlivé vnitřní díly hracího plánu se sestaví náhodně
* každý hráč si zvolí jednu barvu a vezme si kameny této barvy
* karty se zamíchají, vedla hracího plánu se vyloží o kartu víc, než je počet hráčů, vedle nich se položí balíček rubem nahoru otočených zbylých karet (pokud je mezi vyloženými kartami karta banditů, zamíchá se zpátky do balíčku a vybere se místo ní  jiná)
* hráči určí, která z pozic, kde jsou vyloženy karty, je první, důsledkem čehož následující sousední pozice jsou postupně druhá, třetí, ..., až poslední
* pomocí říčních dílků se postaví počáteční tok obou řek - viz stavba toku řek
* všichni hráči si vezmou 2 dřeva, ale žádné peníze
* hráči určí počátečního hráče
* hráči postupně ve směru hodinových ručiček od počátečního hráče nasazují 3 svoje farmáře na neobsazená vnitřní pole hracího plánu
* zbylé 3 farmáře hráči umístí do města


zbylé 3 farmáře hráči umístí do města


=== Průběh hry ===  
== Průběh hry ==


hráči se postupně po směru hodinových ručiček střídají v tazích


v jednom tahu může hráč provést 6 pohybových akcí:
Hráči se postupně po směru hodinových ručiček střídají v tazích. V jednom tahu může hráč provést 6 pohybových akcí:


přesun farmáře na sousední vnitřní pole je jedna pohybová akce
* přesun farmáře na sousední vnitřní pole je jedna pohybová akce
* přesun farmáře z/do města na/ze sousední vnitřní pole je 1 pohybová akce
* přesun farmáře z/na cesty na/ze sousední vnitřní pole je 1 pohybová akce
* přesun farmáře z/do města na/z cestu je jedna pohybová akce
* přesun farmáře z města k vlastní haziendě jsou 2 pohybové akce
během těchto 6 akcí hráč dále smí (a nestojí to žádnou pohybovou akci):
* postavit farmu nebo haziendu (max. 2 stavby v jednom kole) - viz stavba budov
* přehradit řeku dřevem (neomezeně krát, max. je dáno počtem vlastněných dřev) - viz přehrazení řeky


• přesun farmáře z/do města na/ze sousední vnitřní pole je 1 pohybová akce
Na konci svého tahu hráč určí, zda chce, aby karta vyložená na první pozici se vyhodnotila,


• přesun farmáře z/na cesty na/ze sousední vnitřní pole je 1 pohybová akce
'''pokud ano''':


• přesun farmáře z/do města na/z cestu je jedna pohybová akce
* karta se vyhodnotí
* poté se zahodí do odkládacího balíčku
* ostatní vyložené karty se posunou na pozici o 1 vyšší
* na poslední pozici se dolízne z balíčku nová karta
* jsou-li dolíznutou kartou bandité, provede se ihned přepadení bandity - viz přepadení bandity, a potom se dolízne další karta


• přesun farmáře z města na vlastní haziendy jsou 2 pohybové akce
'''pokud ne''':
během těchto 6 akcí hráč dále smí (a nestojí to žádnou poybovou akci):


• postavit farmu nebo haziendu (max. 2 stavby v jednom kole) - viz stavba budov
* karta z první pozice se přesouvá na poslední pozici a ostatní karty se přesouvají na pozici o jedna vyšší


• přehradit řeku dřevem (neomezeně krát, max. je dáno počtem vlastněných dřev) - viz přehrazení řeky


na konci svého tahu hráč určí, zda chce, aby karta vyložená na první pozici se vyhodnotila,
=== Přesun farmáře ===


pokud ano:
• karta se vyhodnotí
• poté se zahodí do odkládacího balíčku
• ostatní vyložené karty se posunou na pozici o 1 vyšší
• na poslední pozici se dolízne z balíčku nová karta
• jsou-li dolíznutou kartou bandité, provede se ihned přepadení bandity - viz přepadení bandity, a potom se dolízne další karta
pokud ne:
• karta z první pozice se přesouvá na poslední pozici a ostatní karty se přesouvají na pozici o jedna vyšší
=== Přesun farmáře ===


farmář nesmí vstoupit do hor a na jezero, smí se pohybovat pouze po vnitřních 6-úhelníkových polích, po poli města a po polích cest
farmář nesmí vstoupit do hor a na jezero, smí se pohybovat pouze po vnitřních 6-úhelníkových polích, po poli města a po polích cest
Řádek 123: Řádek 89:
farmář nesmí vstoupit na vnitřní pole, pokud:
farmář nesmí vstoupit na vnitřní pole, pokud:


na tomto poli stojí hazienda soupeře,  
* na tomto poli stojí hazienda soupeře,  
 
* na tomto poli stojí farmář soupeře, kterého není schopen sebrat
na tomto poli stojí farmář soupeře, kterého není schopen sebrat
* na tomto poli stojí už 2 vlastní farmáři
 
na tomto poli stojí už 2 vlastní farmáři


pokud farmář vstoupí na pole, kde stojí farma soupeře, musí toto pole během aktuálního tahu hráče opustit
pokud farmář vstoupí na pole, kde stojí farma soupeře, musí toto pole během aktuálního tahu hráče opustit
Řádek 133: Řádek 97:
farmář sebere farmáře soupeře vstupem na vnitřní pole, kde tento farmář stojí, pokud:
farmář sebere farmáře soupeře vstupem na vnitřní pole, kde tento farmář stojí, pokud:


na poli nestojí farma tohoto soupeře, ani jiný farmář tohoto soupeře a farmář soupeře se před tímto pohybem nacházel na poli s nižší krajinou
* na poli nestojí farma tohoto soupeře, ani jiný farmář tohoto soupeře a
* farmář soupeře se před tímto pohybem nacházel na poli s nižší krajinou


2 farmáři seberou farmáře soupeře vstupem na pole, kde tento farmář stojí, pokud:
2 farmáři seberou farmáře soupeře vstupem na pole, kde tento farmář stojí, pokud:


na poli nestojí farma tohoto soupeře, ani jiný farmář tohoto soupeře
* na poli nestojí farma tohoto soupeře, ani jiný farmář tohoto soupeře


2 farmáři seberou 2 farmáře soupeře vstupem na pole, kde tito farmáři stojí, pokud:
2 farmáři seberou 2 farmáře soupeře vstupem na pole, kde tito farmáři stojí, pokud:
* na poli nestojí farma tohoto soupeře a
* farmáři soupeře se před tímto pohybem nacházeli na poli s nižší krajinou
sebrané farmáře soupeře hráč umístí do města


• na poli nestojí farma tohoto soupeře a farmáři soupeře se před tímto pohybem nacházeli na poli s nižší krajinou


sebrané farmáře soupeře hráč položí do města
=== Stavba toku řek ===


=== Stavba toku řek ===


řeka se staví postupně od pramene po ústí po jednotlivých polích pomocí říčních dílků
řeka se staví postupně od pramene po ústí po jednotlivých polích pomocí říčních dílků
Řádek 157: Řádek 124:
je povoleno toky obou řek spojit, spojený tok se pak počítá při vyhodnocení karet oběma řekám, spojený tok již nelze níže opět rozpojit - připojením toku řeky k druhé řece stavba řeky též končí
je povoleno toky obou řek spojit, spojený tok se pak počítá při vyhodnocení karet oběma řekám, spojený tok již nelze níže opět rozpojit - připojením toku řeky k druhé řece stavba řeky též končí


=== Stavba budov ===  
 
=== Stavba budov ===
 


postavit budovu lze pouze na poli, kde má hráč farmáře a kde již nestojí žádná další budova
postavit budovu lze pouze na poli, kde má hráč farmáře a kde již nestojí žádná další budova
Řádek 163: Řádek 132:
stavba haziendy stojí hráče 1000 peněz, stavba farmy stojí 500 peněz
stavba haziendy stojí hráče 1000 peněz, stavba farmy stojí 500 peněz


=== Přehrazení řeky ===  
 
=== Přehrazení řeky ===
 


řeka se smí přehradit dřevem pouze na hraně pole, kde má hráč farmáře, a pouze v tom případě, pokud se tím u některého pole nezablokují všechny dolní hrany, kudy řeka může téct
řeka se smí přehradit dřevem pouze na hraně pole, kde má hráč farmáře, a pouze v tom případě, pokud se tím u některého pole nezablokují všechny dolní hrany, kudy řeka může téct
Řádek 171: Řádek 142:
poté, co hráč přehradil tok řeky, přestaví tok řeky od místa, kde řeku přehradil, až po její ústí  
poté, co hráč přehradil tok řeky, přestaví tok řeky od místa, kde řeku přehradil, až po její ústí  


=== Vyhodnocení karet ===  
 
=== Vyhodnocení karet ===
 


karta s plodinou - za každé pole s příslušnou plodinou, kterým protéká řeka, dostává každý hráč, který takové pole obsadil farmářem nebo budovou, 100 peněz z banku
karta s plodinou - za každé pole s příslušnou plodinou, kterým protéká řeka, dostává každý hráč, který takové pole obsadil farmářem nebo budovou, 100 peněz z banku
Řádek 179: Řádek 152:
karta s řekou - za každé pole s příslušnou plodinou, kterým protéká tato řeka, dostává každý hráč, který takové pole obsadil farmářem nebo budovou, 100 peněz z banku, za každé pole s lesem, kterým protéká tato řeka, dostáva každý hráč, který takové pole obsadil farmářem nebo budovou, 1 dřevo
karta s řekou - za každé pole s příslušnou plodinou, kterým protéká tato řeka, dostává každý hráč, který takové pole obsadil farmářem nebo budovou, 100 peněz z banku, za každé pole s lesem, kterým protéká tato řeka, dostáva každý hráč, který takové pole obsadil farmářem nebo budovou, 1 dřevo


=== Přepadení bandity ===


Bandité seberou 3 nejvýšše umístěné farmáře na příslušné řece. Z pole, kde jsou 2 farmáři, seberou pouze jednoho z nich, farmář na poli s haziendou nelze sebrat, sebraní farmáři se přemístí do města
=== Přepadení bandity ===
 
 
Bandité seberou 3 nejvýšše umístěné farmáře na příslušné řece. Z pole, kde jsou 2 farmáři, seberou pouze jednoho z nich, farmář na poli s haziendou nelze sebrat, sebraní farmáři se umístí do města
 
 
== Konec hry ==


=== Konec hry ===


vyhrává hráč, který první postavil všechny 4 farmy a haziendu, nebo 3 farmy a haziendu a všechny budovy má právě umístěné na řece
vyhrává hráč, který první postavil všechny 4 farmy a haziendu, nebo 3 farmy a haziendu a všechny budovy má právě umístěné na řece
= Odkazy =
* Tato hra na [http://hrejsi.cz/cgi/hry/hry.pl?hra=dri hrejsi.cz]

Aktuální verze z 8. 6. 2011, 13:44

Počet hráčů 2-4
Délka hry 60 minut
Autor Franz-Benno Delonge
Vydání
2004 Mayfair Games Dos Rios

Na variabilním hexagonálním plánu se pohybují hráči se svými dělníky, budují farmy a přehrady. Přehrady ovlivňují tok dvou řek, které tečou po herním plánu. Každé kolo jsou určité hexy kterými protéká některá z řek obodovány a příslušný hráč získá buď peníze na stavění dalších farem nebo dřevo na stavění přehrad.

Jednoduchá strategická hra se značnou dávkou taktiky. Hráči farmaří v Mexiku, přičemž se snaží hlavně úpravami toků řek získat co nejvíc peněz za sklizenou úrodu.


Pravidla

Herní materiál

  • hrací plán skládající se ze 4 okrajových dílů hor, města a 2 dílů cest a sady vnitřních dílů na hracím plánu jsou zobrazeny:
    • město
    • 2 boční cesty vycházející z města směrem k horám
    • 2 jezera rozkládající se v sousedství města
    • hory
    • 2 horská plesa, v každém plese pramení jedna řeka (Rio Grande - zelená a Rio Moreno - hnědá) jedním ze 2 naznačených možných odtoků
    • vnitřní 6-úhelníková pole vrchoviny
    • vnitřní 6-úhelníková pole lesa, kde se dá těžit dřevo
    • vnitřní 6-úhelníková pole pole, na každém poli pole se dá pěstovat jeden ze 3 možných druhů plodin
    • jednotlivé druhy krajin mají definovaný atribut výšku tak, že nejvyšší jsou hory, potom vrchovina, les, pole, a nejníže je jezero, město a cesty
  • dřeva (dřívka)
  • 6 kamenů farmářů, 2 kameny farem a 1 kámen haziendy ve 4 barvách
  • karty
  • peníze
  • říční dílky


Příprava hry

  • sestaví se hrací plán, jednotlivé vnitřní díly hracího plánu se sestaví náhodně
  • každý hráč si zvolí jednu barvu a vezme si kameny této barvy
  • karty se zamíchají, vedla hracího plánu se vyloží o kartu víc, než je počet hráčů, vedle nich se položí balíček rubem nahoru otočených zbylých karet (pokud je mezi vyloženými kartami karta banditů, zamíchá se zpátky do balíčku a vybere se místo ní jiná)
  • hráči určí, která z pozic, kde jsou vyloženy karty, je první, důsledkem čehož následující sousední pozice jsou postupně druhá, třetí, ..., až poslední
  • pomocí říčních dílků se postaví počáteční tok obou řek - viz stavba toku řek
  • všichni hráči si vezmou 2 dřeva, ale žádné peníze
  • hráči určí počátečního hráče
  • hráči postupně ve směru hodinových ručiček od počátečního hráče nasazují 3 svoje farmáře na neobsazená vnitřní pole hracího plánu
  • zbylé 3 farmáře hráči umístí do města


Průběh hry

Hráči se postupně po směru hodinových ručiček střídají v tazích. V jednom tahu může hráč provést 6 pohybových akcí:

  • přesun farmáře na sousední vnitřní pole je jedna pohybová akce
  • přesun farmáře z/do města na/ze sousední vnitřní pole je 1 pohybová akce
  • přesun farmáře z/na cesty na/ze sousední vnitřní pole je 1 pohybová akce
  • přesun farmáře z/do města na/z cestu je jedna pohybová akce
  • přesun farmáře z města k vlastní haziendě jsou 2 pohybové akce

během těchto 6 akcí hráč dále smí (a nestojí to žádnou pohybovou akci):

  • postavit farmu nebo haziendu (max. 2 stavby v jednom kole) - viz stavba budov
  • přehradit řeku dřevem (neomezeně krát, max. je dáno počtem vlastněných dřev) - viz přehrazení řeky

Na konci svého tahu hráč určí, zda chce, aby karta vyložená na první pozici se vyhodnotila,

pokud ano:

  • karta se vyhodnotí
  • poté se zahodí do odkládacího balíčku
  • ostatní vyložené karty se posunou na pozici o 1 vyšší
  • na poslední pozici se dolízne z balíčku nová karta
  • jsou-li dolíznutou kartou bandité, provede se ihned přepadení bandity - viz přepadení bandity, a potom se dolízne další karta

pokud ne:

  • karta z první pozice se přesouvá na poslední pozici a ostatní karty se přesouvají na pozici o jedna vyšší


Přesun farmáře

farmář nesmí vstoupit do hor a na jezero, smí se pohybovat pouze po vnitřních 6-úhelníkových polích, po poli města a po polích cest

farmář nesmí vstoupit na vnitřní pole, pokud:

  • na tomto poli stojí hazienda soupeře,
  • na tomto poli stojí farmář soupeře, kterého není schopen sebrat
  • na tomto poli stojí už 2 vlastní farmáři

pokud farmář vstoupí na pole, kde stojí farma soupeře, musí toto pole během aktuálního tahu hráče opustit

farmář sebere farmáře soupeře vstupem na vnitřní pole, kde tento farmář stojí, pokud:

  • na poli nestojí farma tohoto soupeře, ani jiný farmář tohoto soupeře a
  • farmář soupeře se před tímto pohybem nacházel na poli s nižší krajinou

2 farmáři seberou farmáře soupeře vstupem na pole, kde tento farmář stojí, pokud:

  • na poli nestojí farma tohoto soupeře, ani jiný farmář tohoto soupeře

2 farmáři seberou 2 farmáře soupeře vstupem na pole, kde tito farmáři stojí, pokud:

  • na poli nestojí farma tohoto soupeře a
  • farmáři soupeře se před tímto pohybem nacházeli na poli s nižší krajinou

sebrané farmáře soupeře hráč umístí do města


Stavba toku řek

řeka se staví postupně od pramene po ústí po jednotlivých polích pomocí říčních dílků

jednotlivé říční dílky musí na sebe navazovat, první říční dílek musí navazovat na pramen, poslední říční dílek musí ústit do jezera nebo města

při stavbě toku řeky v rámci jednoho vnitřního pole řeka vtéká do tohoto pole jednou ze 3 horních hran (bližších horám) tohoto pole a může vytékat pouze jednou ze 3 dolních hran (bližších městu) tohoto pole, navíc taková hrana nesmí být přehrazená a nesmí vyvádět řeku ven z plánu na pole cesty

při stavbě je možné vést řeku pouze do takové nepřehrazené dolní hrany, jejíž navazující pole nemá vyšší druh krajiny než navazující pole některé z dalších nepřehrazených dolních hran

je povoleno toky obou řek spojit, spojený tok se pak počítá při vyhodnocení karet oběma řekám, spojený tok již nelze níže opět rozpojit - připojením toku řeky k druhé řece stavba řeky též končí


Stavba budov

postavit budovu lze pouze na poli, kde má hráč farmáře a kde již nestojí žádná další budova

stavba haziendy stojí hráče 1000 peněz, stavba farmy stojí 500 peněz


Přehrazení řeky

řeka se smí přehradit dřevem pouze na hraně pole, kde má hráč farmáře, a pouze v tom případě, pokud se tím u některého pole nezablokují všechny dolní hrany, kudy řeka může téct

je povoleno přehradit hranu pole, kde momentálně žádná řeka neteče

poté, co hráč přehradil tok řeky, přestaví tok řeky od místa, kde řeku přehradil, až po její ústí


Vyhodnocení karet

karta s plodinou - za každé pole s příslušnou plodinou, kterým protéká řeka, dostává každý hráč, který takové pole obsadil farmářem nebo budovou, 100 peněz z banku

karta s lesem - za každé pole s lesem, kterým protéká řeka, dostáva každý hráč, který takové pole obsadil farmářem nebo budovou, 1 dřevo

karta s řekou - za každé pole s příslušnou plodinou, kterým protéká tato řeka, dostává každý hráč, který takové pole obsadil farmářem nebo budovou, 100 peněz z banku, za každé pole s lesem, kterým protéká tato řeka, dostáva každý hráč, který takové pole obsadil farmářem nebo budovou, 1 dřevo


Přepadení bandity

Bandité seberou 3 nejvýšše umístěné farmáře na příslušné řece. Z pole, kde jsou 2 farmáři, seberou pouze jednoho z nich, farmář na poli s haziendou nelze sebrat, sebraní farmáři se umístí do města


Konec hry

vyhrává hráč, který první postavil všechny 4 farmy a haziendu, nebo 3 farmy a haziendu a všechny budovy má právě umístěné na řece

Odkazy